Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، «احسان خزاعی» روز پنجشنبه در پایان کنفرانس دو روزه بین المللی اندیشه‌های اقبال در دوران معاصر به میزبانی دانشگاه ملی زبان‌های نوین (NUML) در شهر اسلام‌آباد سخنرانی کرد.

در این مراسم که به مناسبت یکصد و چهل و چهارمین زادروز علامه محمد اقبال لاهوری، شاعر و اندیشمند بزرگ شرق برگزار شده است، اساتید زبان و ادبیات فارسی دانشگاه نومل، دانشجویان بخش زبان فارسی، اعضای هیات علمی دانشگاه‌های مختلف پاکستان و برخی از شخصیت‌های خارجی حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رایزن فرهنگی کشورمان گفت: اشعار علامه اقبال شیرینی ای دارد که موجب پیوند هر چه بیشتر دو ملت دوست و برادر ایران و پاکستان شده است. تلاش‌های این شاعر مسلمان در زمینه اتحاد، ترویج زبان فارسی و محبوبیت وی میان ملت‌های منطقه از جمله ایران و پاکستان ستودنی است.

وی افزود: زبان فارسی در منطقه پهناور شبه قاره به خاطر آثار گرانبهای وی و عشق و ارادت علامه اقبال به ایران زمین زنده است، لذا اقبال شاعر مشترک پاکستان و ایران و همه فارسی دانان است.

خزاعی اظهار داشت: در ایران اقبال شناسان متعددی داریم که به صورت تخصصی افکار اقبال لاهوری را موشکافی و تحلیل کرده و بسیاری از دانشجویان پایان نامه‌های خود را با موضوع اقبال قرار می‌دهند که نشان از رشد و تداوم اقبال شناسی در ایران دارد.

وی تاکید کرد: به یقین اقبال لاهوری پل مستحکم فرهنگی بین ایران و شبه قاره و به ویژه پاکستان است که توانست با احیا و رواج زبان فارسی پیوندهای ادبی و فرهنگی مستحکمی را برقرار نماید، لذا تا اقبال بین مردم پاکستان زنده است، زبان فارسی در این کشور نیز زنده است.

احسان خزاعی گفت: اقبال در طول عمر با ثمر خود ریشه‌های علم را به ویژه در زبان فارسی آبیاری کرد و موجب بقای آن در این منطقه شد. در ایران علاقه زیادی به اقبال وجود دارد. شاید به دلیل این باشد که وی افکار آزادیخواهانه داشت و امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران و آیت الله خامنه‌ای نیز دشمن استعمار و ظلم ستیز هستند.

وی افزود: اقبال در زمان حیات خود خدمات برجسته‌ای را به اسلام و به ساحت علم داشت. او از پرچم داران اتحاد و تقریب مذاهب اسلامی بود و تنها راه نجات مردم را در عمل صحیح به قرآن و اسلام می‌دانست و بازگشت به هویت خویش و بیداری را تشویق می‌کرد.

رایزن فرهنگی ایران در پاکستان اظهار داشت: استکبار جهانی با ترویج توطئه عرب و عجم، نژاد گرایی، تعصبات زبان، فرقه گرایی، جمع گرایی و قبیله گرایی قدرت مسلمانان جهان را به ضعف تبدیل کرده است. لذا تمام امت اسلامی باید در مبارزه با دشمنان اسلام، با شکستن بت‌های رنگ و نژاد، برای وحدت اسلامی متحد شود.

وی در پایان افزود: ما همچنان که می‌توانیم از قرآن کریم برای هدایت و رشد راهنمائی بگیریم، از آثار علامه اقبال لاهوری نیز می‌توانیم راهنمایی بجوئیم زیرا این شخصیت برجسته فرهنگی و ادبی، بهترین راهنما می‌باشد.

برچسب‌ها رایزنی فرهنگی پاکستان محمد اقبال لاهوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رایزنی فرهنگی پاکستان محمد اقبال لاهوری رایزنی فرهنگی پاکستان محمد اقبال لاهوری اقبال لاهوری زبان فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۲۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبرهایی از ساخت دو فیلم درباره امام رضا(ع) و اقبال لاهوری

امسال با جشنواره فیلم رضوان این بخش از جشنواره امام رضا (ع) هم فعال می‌شود که یک فیلم سینمایی با فرهنگ و نوع نگاه ما به فرهنگ رضوی است. یک فیلم‌نامه از کتاب «از عشق‌آباد تا عشق‌آباد» اقتباس شده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرهاد قائمیان در دیدار مدیران و دبیران جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) با محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این نکته اشاره کرد: امسال با جشنواره فیلم رضوان این بخش از جشنواره امام رضا(ع) هم فعال می‌شود که یک فیلم سینمایی با فرهنگ و نوع نگاه ما به فرهنگ رضوی است. یک فیلم‌نامه از کتاب «از عشق‌آباد تا عشق‌آباد» اقتباس شده و در راستای فرهنگ امام رضا (ع) است و امید است این فیلم از حیث بزرگی و تاریخی بودن برای سال آینده ساخته شود تا بگوییم جشنواره‌های امام رضا(ع) به اهداف والای خود خواهد رسید.

اتابک نادری به نمایندگی از دبیران بخش‌ هنرهای نمایشی جشنواره با اشاره به اعلام نهضت پلاتوسازی را انقلابی برای بچه‌های تئاتر دانست و گفت: مجتمع‌ها آماده شده‌اند اما برای واگذاری سالن‌ها به بخش خصوصی در استان‌ها ساده‌ترین روش را برگزیدند که واگذاری کامل است. بدنه کارشناسی وزارت فرهنگ باید وارد شود. هزینه روزی 30 میلیون تومان برای کنسرت قابل تامین است اما برای تئاتر هزینه بالایی است.

وزیر ارشاد وعده ساخت «بازمانده‌ها» را دوباره تکرار کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تمدید یک دوره دیگر مسئولیت مدیران جشنواره امام رضا(ع)، گفت: با تمدید مدیریت آقای قائمیان در جشنواره امام رضا(ع) امیدواریم تمدید و تکمیل کارها را داشته باشیم. هر جامعه‌ای بخواهد به حوزه تمدنی برسد، با اختناق و سلب آزادی اتفاق نمی‌افتد. علت درخشش تمدن دوره اسلامی، ذات آزاداندیشانه این تمدن است که محوریتش تسامح و تساهل و پذیرش اختلاف سلیقه‌هاست، از تمدن علی‌بن موسی الرضاست. 

وی همچنین اشاره کرد: در سفر اخیر به پاکستان، هرچه بین مردم، اهالی فرهنگ و دولتمردان پاکستانی دیدم، عشق و علاقه به علی‌بن موسی الرضا(ع) بود. کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس با ذوق و شوق از علی‌بن موسی الرضا صحبت می‌کنند.

 

.

 

اسماعیلی همچنین به ساخت فیلمی درباره اقبال لاهوری هم اشاره کرد و گفت: نمی‌خواهیم کیفیت را فدای سرعت کنیم و تا پایان سال یا اوایل سال آینده کار ساخت اقبال لاهوری را به اتمام می رسانیم.

او درباره پنج توافق مشترک بین ایران و سریلانکا و سفر به آذربایجان، تأکید کرد: از پنج توافق مشترک بین ایران و سریلانکا، چهار مورد آن در حوزه فرهنگ و هنر بود. طی چند روز آینده به چند کشور دیگر منطقه از جمله آذربایجان سفر خواهیم کرد.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • رایزن فرهنگی پشت‌ِ میزنشین نمی‌خواهیم / سرانجام ساخت فیلم سینمایی درباره اقبال لاهوری
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» می‌سازیم
  • خبرهایی از ساخت دو فیلم درباره امام رضا(ع) و اقبال لاهوری
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌خواهیم فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» بسازیم
  • شاعری که مایه افتخار ایرانیان است
  • «شیخ اجلّ» یکی از چهار عنصر ادبی ایران است
  • گسترش همکاری‌های فرهنگی با فعال شدن خانه‌های فرهنگ ایران در پاکستان
  • 6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • وزیر فرهنگ: ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود