Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-26@20:26:28 GMT

خودکشی ویروسی چیست؟

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۷۴۳۰۴

خودکشی ویروسی چیست؟

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره روند مهار و کنترل بیماری کووید ۱۹، توضیحاتی ارائه داد. هدی نوروزی استاد ویروس شناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این مطلب که کرونا ویروس از یک خانواده ۴۰ گونه‌ای حیوانی است و ۷ گونه آن به انسان منتقل می‌شود، بیماری کرونا را زئونوزیس (بیماری مشترک انسان و حیوان) خواند که از راه تماس به انسان منتقل شده و در زمان مناسب سلول هدف را نشانه می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: ویروس‌های انسانی، حیوانی و گیاهی فقط منتظر ارتباط طولانی و آدابته کردن خود با میزبان جدید یعنی انسان هستند. اگر فرصت مناسب ایجاد شود، از طریق تعامل زیاد انسان با حیوان، بیماری زایی اتفاق می‌افتد. البته خوشبختانه ثابت نشده که چندین میلیون ویروس‌های گیاهی مثل لکه سفید روی گوجه‌فرنگی و لکه قهوه‌ای سیب‌زمینی و…، در انسان بیماری زا باشند.

وی، در تشریح علل و عوامل جهش‌های ویروسی، افزود: ویروس کووید ۱۹ یکی‌از مهم‌ترین واکنش‌هایی که انجام می‌دهد مقابله با واکنش‌های محیطی اعم از فرار از راهکار‌های فیزیکی مثل ماسک و ضد عفونی، فرار از دارو، فرار از واکسن، فرار از سیستم ایمنی است که در هیچ میکروارگانیسم دیگری دیده نمی‌شود. باید با ساخت واکسن مناسب که به سرعت سیستم ایمنی را فعال کند و فرصت فرار را به ویروس ندهد، از فرار واکسن پیشگیری کنیم؛ چراکه ویروس برای بقا و انتشار راهی را پیدا می‌کند که جهش یکی‌از آن‌ها است.

این ویروس شناس با عنوان این مطلب که یکی‌از بحث‌های مطرح این روز‌ها جهش خودکشی است، ادامه داد: ویروس زمانی جهش خودکشی می‌کند که در تمام دنیا برای ریشه‌کنی ویروس آماده باشند و در آن صورت است که ویروس خودش را ملایم‌تر و مخفی می‌کند، تا اینکه در محیط ماندگار باشد. به طور مثال، آنفلوانزا با ۲۰ میلیون کشته در سراسر دنیا که الان قدرت مرگ و میر آن کاهش یافته است؛ بنابراین الان خودکشی ویروسی اتفاق نمی‌افتد، چون هنوز تعدادی واکسن تزریق نکرده‌اند و تا زمانی که این میزبان‌های آماده وجود دارند دلیلی برای خودکشی ویروسی وجود ندارد.

نوروزی افزود: از دیگر علل جهش‌های ویروسی دستیابی به اعضای دیگر بدن و بیماری زایی در آن است. ثابت شده بعد از دستگاه تنفسی، سلول‌های دیگر همچون قلب، گوارش، کلیه و کبد و حتی مغز سلول‌های هدف این ویروس‌ها است. تغییر راه انتقال و سرعت انتشار بستگی به جهش ویروسی دارد. ویرولانس بیشتر و شدت بیماری زایی و مرگ و میر علت دیگر آن است. همچنین کمتر کردن دوز عفونی و زمان مواجهه؛ سازگاری و تطبیق و ماندگاری بیشتر در محیط؛ سویه‌های جدید جهش یا موتاسیون و نوترکیبی و نوترتیبی از عوامل جهش‌های ویروسی است.

وی بر اساس تحقیقات انجام شده، دو عامل مؤثر بر ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ را دوز (تعداد ویروس) و زمان مواجهه خواند و گفت: در معرض عطسه و سرفه قرار گرفتن، ۵ دقیقه صحبت کردن، یا حدود ۵۰ دقیقه قرار گرفتن در یک مکان بسته با فرد مبتلا، خطر بیمار شدن را در افراد سالم به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

این ویروس شناس با ارائه آمار پوشش واکسیناسیون در کشور، افزود: بنا است تا اوایل آذر حدود ۷۵ درصد افراد جامعه حداقل یک دوز واکسن و تا پایان آذر همه این افراد دوز دوم واکسن را هم دریافت کنند، معمولاً ایمنی دو هفته بعد از تزریق دوز دوم ایجاد می‌شود، بنابراین انتظار داریم تا نیمه دی ۱۴۰۰ به ایمنی جمعی ۷۵ درصدی در کشور برسیم.

وی در مورد تزریق واکسن‌های بوستر (دوز سوم) بر اساس مطالعات انجام شده به خاطر پدیده ایمنی Pre-existing توصیه کرد که در برنامه دوز بوستر از واکسن‌های با پایه پروتئین نوترکیب استفاده شود.

نوروزی با بیان نحوه ثبت عوارض واکسیناسیون عمومی به نتایج مطالعه‌ای با تعداد نمونه ۹۳ هزارتایی در ۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: با آنالیز داده‌ها، برآورد شده که همه انواع واکسن‌ها درمجموع حدود ۸۴ درصد قدرت پیشگیری از ابتلاء به کرونا را داشتند و حدود ۹۰ درصد هم قدرت پیشگیری از بستری و ابتلاء به فرم شدید را داشته‌اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، عادی‌انگاری و واکسن هراسی را دو عامل مهم احتمال بروز موج ششم دانست و افزود: کرونا هنوز درمان و داروی قطعی ندارد. دستگاه‌های مکانیکی تنفس مصنوعی و اکسیژن درمانی به خصوص در فرم شدید درگیری ریوی هنوز بهترین راهکار است. باید از پاندمی آنفلوانزا درس گرفته باشیم، ما که تجربه ریشه‌کنی آبله را داریم، به عنوان یک الگو از آن استفاده کنیم و ثبت دقیق تجربه‌های ملی و جهانی برای آینده و جلوگیری از سردرگمی‌ها لازم است.

نوروزی در مورد ابعاد بروز و شیوع بیماری‌های ویروسی هشدار داد و گفت: احتمال شیوع و حتی طغیان چند بیماری ویروسی دیگر مثل پاپیلوما در آینده وجود دارد.

منبع: مهر

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: ویروس کرونا ویروس کرونا کرونا ویروس دانشگاه علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۴۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه بهتر است درباره سرخک و واکسیناسیون آن بدانید

دو مقاله در مجله انجمن پزشکی کانادا، مروری مختصر از این بیماری بسیار عفونی ارائه می‌دهد.

در حالی که افزایش موارد ابتلا به سرخک در کانادا نیز به تازگی گزارش شده است، بسیاری از پزشکانِ کانادایی ممکن است تجربه مستقیم با تشخیص و درمان سرخک نداشته باشند زیرا این کشور در سال ۱۹۹۸ میلادی به وضعیت حذف سرخک دست یافت.

پزشکان تاکید دارند افزایش فعالیت ویروس سرخک در جهان و در کانادا یادآور اهمیت ایمن سازی افراد علیه این بیماری است. از این رو روال منظمِ واکسیناسیون‌های معمول دوران کودکی از جمله سرخک که در طول همه گیری کووید-۱۹ نادیده گرفته شد باید فورا مورد بررسی قرار گیرند.

دکتر «سارا ویلسون»، یک پزشک در انتاریو، می‌گوید: پزشکان باید هنگام ارزیابی بیماران به ویژه آن هایی که سابقه سفر داشته‌اند یا کسانی که احتمالا در معرض شیوع محلی این بیماری قرار گرفته اند، هشیار باشند.

سرخک یکی از مسری ترین بیماری های عفونی تنفسی است. افراد مبتلا به سرخک دچار تب، سرفه، آبریزش بینی و ورم ملتحمه می شوند. همچنین بثوراتی که از روی صورت شروع و در سراسر بدن پخش می شود، حدود چهار روز بعد از ابتلا ممکن است ایجاد شود.

عوارض عفونت سرخک در ۳۰ درصد موارد گزارش شده است. اینها می توانند شامل عفونت گوش، ذات الریه، عوارض بارداری و عوارض عصبی از جمله آنسفالیت باشند. سرخک همچنین می تواند موجب نقص ایمنی ثانویه موقت شود. بیشتر موارد سرخک در کانادا در افراد واکسینه نشده به ویژه کودکان رخ می دهد.

با توجه به عفونی بودن سرخک، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید در صورت ارجاع موارد مشکوک برای ارزیابی یا آزمایش، با رعایت اقدامات پیشگیرانه با مراکز مراقبت بهداشتی تماس بگیرند تا اطمینان حاصل شود که از اقدامات مناسب پیشگیری و کنترل عفونت برای جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران، استفاده می شود.

با وجود برنامه‌های موثر واکسیناسیون، شیوع سرخک در کشورهای مختلف در حال افزایش است که بر نیاز به افزایش تلاش‌های واکسیناسیون تاکید می‌کند. راهنمای واکسیناسیون کانادا تجویز واکسن‌های سرخک، اوریون و سرخجه (MMR) را برای همه افراد در کانادا با برنامه‌های دز مشخص توصیه می‌کند.

برای مسافرت کردن یا زمان شیوع این بیماری، واکسیناسیون MMR می‌تواند فراتر از برنامه‌های استاندارد انجام شود؛ با دستورالعمل‌هایی که برای تسریع واکسیناسیون و پیشگیری پس از مواجهه ارائه شده است. بزرگسالان فاقد ایمنی سرخک یا سوابق واکسیناسیون نیز می توانند یک تا دو دز واکسن MMR را بسته به سن، سابقه سفر و عوامل خطر دریافت کنند. واکسن MMR ایمن و موثر است. با این حال، افراد مبتلا به نقص ایمنی یا زنان باردار نیاز به بررسی دقیق دارند. از این رو ایمنی جمعی از طریق واکسیناسیون انبوه بسیار مهم است.

درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟

واکسن سرخک مؤثر و بی خطر است. با این حال افرادی که دچار نقص ایمنی هستند یا زنان باردار، قادر به دریافت آن نیستند و بنابراین ایمنی جمعی از طریق واکسیناسیون انبوه، بسیار مهم است.

پزشکان می‌گویند به افرادی که دو دُز واکسن سرخک دریافت نکرده‌اند، توصیه می‌شود مراقب باشند به این بیماری مبتلا نشوند.

متخصصان تاکید دارند اگر نمی‌دانید که آیا ایمنی کافی در برابر سرخک دارید یا خیر، به شما توصیه می‌شود که آزمایش آنتی‌بادی را در مراکز پزشکی انجام دهید و تأیید کنید که آیا واکسیناسیون ضروری است یا خیر.

علاوه به این، هنگامی که به کشورهای خارجی و مناطقی سفر می‌کنید که موارد بیشتری از ابتلا به سرخک در آن ها گزارش شده است به شما توصیه می‌شود پس از بازگشت به کشور خود، وضعیت جسمانی‌تان را به دقت بررسی کنید.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، این مقاله مشخص می‌کند چه کسانی باید واکسن را خارج از برنامه توصیه شده معمولی دریافت کنند، به ویژه کودکانی که در برابر عوارض سرخک آسیب پذیر هستند.

این مطلب همچنین راهنمایی‌هایی را برای بزرگسالان ارائه می دهد تا یک دز یا بیشتر از این واکسن را بسته به سال تولدشان دریافت کنند.

درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟

سرخک درمان خاصی ندارد اما برای کاهش تب بیمار از استامینوفن و ایبوپروفن استفاده می‌شود. برخی تحقیقات هم تأثیر خفیف ویتامین آ در کاهش علائم و کاهش مرگ و میر مبتلایان به سرخک را نشان داده‌ است.

برخی افراد هم ممکن است به سینه‌پهلو و بیماری‌های عفونی مبتلا شوند که در آن صورت داروهای آن بیماری‌ها برایشان تجویز خواهد شد.

به گفته متخصصان، دوره نهفتگی به‌ طور میانگین ۱۴ روز است و چهار روز پس از بروز راش‌ها قابلیت سرایت دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟
  • واکسیناسیون کودکان هرمزگان علیه بیماری پُنوموکوک
  • شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا
  • آنچه بهتر است درباره سرخک و واکسیناسیون آن بدانید