Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: شهرداری به‌صورت ویژه تلاش می‌کند ضمن ایجاد بستری مناسب برای حضور امن زائران، به موضوعات فرهنگی و اجتماعی در حوزه مدیریت شهری نیز بپردازد.

مجتبی منتظری در اولین نشست علمی و تخصصی حقوق و اخلاق اجتماعی مدیریت شهری که امروز در سالن همایش هتل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهرها سکونت دارند و اگر معنای فرهنگ را پاسخ بشر به نیازها معنا کنیم یکی از نیازهایش هم‌زیستی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمعیت شهر مشهد طبق آمار رسمی ۳ میلیون نفر بوده و با یک میلیون نفری که در مناطق حاشیه شهر سکونت دارند به ۴ میلیون نفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه توجه اکثر شهرداری‌ها بیشتر به مسائل فرهنگی و اجتماعی بوده است، افزود: در شهرداری مشهد نیز نیازهای مردم شهر امام رضا(ع) در این حوزه بررسی شده تا به بهترین شکل ممکن تامین شوند. همچنین در یک سال اول کرونا که ممنوعیت سفرها وجود داشت رونق هتلداری و گردشگری با آسیب جدی مواجه شد و حتی در زمانی که درهای حرم مطهر رضوی بسته بود فعالیت کلیه هتل‌ها تعطیل شده بود.

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: قبل از کرونا شهر مشهد به واسطه وجود بارگاه منور رضوی سالانه پذیرای بیش از ۳۰ میلیون زائر  بود که این عدد پس از شروع این بحران کاهش یافت.  شهرداری به‌صورت ویژه تلاش می‌کند ضمن ایجاد بستری مناسب برای حضور امن زائران، به موضوعات فرهنگی و اجتماعی در حوزه مدیریت شهری نیز بپردازد. بی‌شک ما می‌توانیم با همفکری متخصصان حوزه شهروندی رشد و توسعه این حوزه را شاهد باشیم.

اگر می‌خواهیم شرایط اخلاقی و اجتماعی جامعه را تغییر دهیم باید متناسب با آیات و الگوهای قرآنی عمل کنیم

در ادامه این جلسه غلامرضا جلالی عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، اظهار کرد: بهترین وجه اشتراک میان تمدن‌ها اخلاق است و هرچه اخلاق را بیشتر رعایت کنیم از تعاملات و ارتباطات ثمربخشتری برخوردار خواهیم بود. فرهنگ‌ همانند درختان تنومندی است که ریشه، ساقه، برگ و گل دارد و دین مهمترین ریشه درخت فرهنگ‌ و تمدن‌ است.

وی افزود: بدون بهره‌گیری از دانش‌ انسانی و تجربی نمی‌توان موضوعات را در جامعه تبیین کنیم و تا زمانی که سپهر فطرت‌ها نباشد، زیبایی‌شناسی، عدالت‌خواهی و پرسشگری هم معنا پیدا نمی‌کند. وقتی از اخلاق صحبت  می‌کنیم باید تفاوتی در رفتار، گفتار و کردار ما ایجاد شود. زمانی که خودمان سخنی بیان می‌کنیم، اما در عمل خلاف آن برخورد می‌نماییم قطعاً نمی‌توانیم الگویی در مسیر ترویج آن عمل خوب باشیم.

 عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: وقتی که درباره عرفان و رابطه خدا با انسان سخن به زبان می‌آید باید ابتدا قدرت برقراری ارتباط موثر با مخلوقات را داشته باشیم و اگر می‌خواهیم که از جایگاه‌های رفیع برخوردار باشیم باید به مقابله با اقدامات تفرقه‌افکن کسانی که در فضاهای حقیقی و مجازی به دنبال ایجاد تنش و اختلاف هستند، بپردازیم.

جلالی تصریح کرد: تغییرات باید متناسب با نیازهای جامعه صورت پذیرد و با افتخار می‌گوییم بالاترین و زیباترین اخلاق و فطرت اسلامی را در ایرانیان می‌بینیم و وقتی در چنین جایگاهی قرار داریم باید بهترین نوع برخورد را در سطح جامعه و محیط‌های اداری و کاری با همکاران و ارباب رجوع داشته باشیم.

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم شرایط اخلاقی و اجتماعی جامعه را تغییر دهیم باید متناسب با آیات و الگوهای قرآنی عمل کرده و باید ضمن بهره‌گیری از الگوهای خوب، ریشه‌های درخت فرهنگ را در جامعه بپرورانیم تا زندگی، اخلاق، عفاف و حجاب اسلامی در جامعه ترویج یابد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۴۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اساس و پایه دانشگاه بر منزلت استاد نهادینه شده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ سهیل شکری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در مراسم  بزرگداشت مقام معلم و استاد با اشاره به چشم‌انداز و تحولات دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در سال‌های اخیر تحولاتی در این دانشگاه رخ‌داده که این تحولات منجر شده، دانشگاه نگاه صرفاً آموزشی را به یک نگاه جامعه‌تری تبدیل کرده و نقش اساسی در جامعه برای حل مسائل و مشکلات جامعه ایفا کند.

وی افزود: در دوره جدیدی که این تحولات در حال رقم خوردن است، شاهد اتفاقاتی در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم ازجمله راه‌اندازی دانشکده‌های مهارتی، کارآفرینی و اتفاقات بزرگی که در حوزه اقتصادی دانشگاه منجر تولید دانش از ثروت شده و وابستگی به شهریه دانشجو را کمتر کرده تا دانشگاه بتواند بدون اینکه شهریه‌ها را متناسب با تورم افزایش دهد، فضای تحصیل و آموزش برای همه اقشار جامعه فراهم کند.

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان بیان کرد: اعتقاد ما این است یک دانشگاه اجتماعی هستیم،  باید در دانشگاه آزاد اسلامی امکان تحصیل برای همه اقشار در این دانشگاه فراهم شود و برای پیشبرد اهداف و ایجاد این تحولات نیازمند کمک و مشارکت بیشتر همکاران هستیم.

شکری با بیان تحولات در نسل جدید عنوان کرد: با توجه به تغییر نسلی که در جامعه صورت گرفته، معلمان و استادان باید متناسب با نسل جدید سطح آموزش و پژوهش متفاوتی داشته باشند؛ زیرا نسل جدید درخواست آموزش و پژوهش متفاوتی نسبت به دهه‌های قبل دارند و اگر شناخت کافی نسبت به نسل جدید نداشته باشیم، فعالیت‌ها را متناسب با این نسل برنامه‌ریزی نکنیم مطمئناً از تحولات و تغییراتی که در آموزش عالی دنیا در حال رخ دادن است عقب می‌مانیم.

وی مطرح کرد: اگر در دنیا برای استاد و معلم جایگاهی ویژه تعریف شده فقط به دلیل اثرگذاری اوست. اثرگذاری استاد در زندگی دانشجو و در جهان‌بینی او مؤثر است. اساس و پایه دانشگاه روی منزلت و شأن استاد نهاده شده و اگر این دانشگاه قدر و شأنی در جامعه و آموزش عالی دارد به دلیل تلاش‌های تک‌تک همکارانی بوده که در حوزه آموزش پژوهش در همه حوزه‌ها کمک می‌کنند و هر دستاورد و نامی که دانشگاه دارد از تلاش همه همکاران هیئت علمی و استادانی ست که در این دانشگاه تلاش می‌کنند.

پیشرفت کشور در بخش‌های مختلف مرهون تلاش‌های جامعه استادان و معلمان است

فرماندار شهرستان لاهیجان با اشاره به رسالت آموزش عالی گفت: وظیفه و رسالت دانشگاه و محیط‌های علمی تربیت نسل‌ها و تربیت علمی در حوزه‌های مختلف است و پیشرفت کشور در بخش‌های مختلف مرهون تلاش‌های جامعه استادان و معلمان ماست. جامعه‌ای به رشد و پیشرفت می‌رسد که دانشگاه‌ها و مدارس حتماً در آن نقش مؤثری دارند و برای تقویت دانش آموزان و در مقاطع دانشگاهی استادان نقش برجسته‌ای در حوزه پیشرفت کشور دارند.

روح‌الله بخشی‌نژاد اضافه کرد: به اذعان خیلی از سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی امروز کشور ایران یک کشور پیشرفته‌ای در حوزه‌های هسته‌ای، پزشکی تکنولوژی و خیلی از حوزه‌هاست و این پیشرفت سهم جامعه فرهنگی و استادان و دانشمندان است. امروز جمهوری اسلامی ایران در حوزه نظامی توانمند و قوی بوده و هیچ کشوری در دنیا نمی‌تواند نگاه چپ به ما بکند؛ اما در حوزه فرهنگی و جنگ نرم باید اثرگذار بوده و بصیرت و آگاهی لازم را داشته باشیم.

وی از استادان و معلمان که در ساحت مقدس فرهنگی و آموزش و تعلیم و تربیت دانشجویان و دانش‌آموزان جامعه تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم.

به گزارش آنا، در پایان مراسم با رأی‌گیری از دانشجویان از استادان نمونه و منتخب دانشگاه آزاد اسلام واحد لاهیجان با اهدای لوح قدردانی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیشروی دشمن در تصرف سرزمین ذهن ها/ خرمشهر فرهنگی آزاد شود
  • اساس و پایه دانشگاه بر منزلت استاد نهادینه شده است
  • عدالت اجتماعی برای شب بازارهای مشهد، دردسرساز شد 
  • باید معنای مدرن «بدن» و پیوند آن با زیبایی به چالش کشیده شود
  • ویژه برنامه‌های فرهنگی مترو تهران در نمایشگاه بین المللی کتاب
  • پرداختن به ۱۹۷۴ حادثه توسط هلال احمر در گلستان باعث امنیت شد
  • ضرورت اهتمام شهرداری ارومیه برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر سالگرد ارتحال شیخ غلامرضا حسنی
  • عفاف و حجاب موضوع اجتماعی و فرهنگی است
  • ۱۳۰۰ هنرمند صنایع دستی مشهد بیمه شدند‌
  • بازدید بیش از ۲٠ هزار گردشگر از اماکن تاریخی شهرداری کاشان