Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@13:32:12 GMT

حال ناخوش زاینده رود در بحران کم آبی

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۷۶۲۴۴

حال ناخوش زاینده رود در بحران کم آبی

‍‍‍‍‍‍

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، دیگر رمقی برای رودخانه‌ها و چشمه‌های چهارمحال و بختیاری باقی نمانده است، اینک این استان که روزگاری تامین کننده آب رودخانه‌های زاینده‌رود و کارون بود، با بحران جدی و بی‌سابقه کم‌آبی و خشکسالی روبرو شده است.

بیش از یک دهه از وقوع پدیده خشکسالی در چهارمحال و بختیاری می‌گذرد و در این مدت کاهش نزولات آسمانی و تغییر شکل بارش‌ها از برف به باران از یک سو و افزایش دمای هوا از سوی دیگر سبب کاهش منابع آب سطحی و پایین رفت سطح آب سفره‌های زیرزمینی این استان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

چشمه کوهرنگ در بارندگی‌های اخیر لب‌تر نکرد + فیلم

چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

این استان در حالی وارد سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ شده است که با کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها در سال آبی گذشته روبه‌رو بوده و دومین استان کم‌بارش کشور اعلام شده است.

خشکسالی‌های اخیر از سال آبی ۸۵-۸۶ در این استان آغاز شده است و در طول این سال‌ها بین یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ میلیمتر کمبود بارش در استان گزارش شده که معادل نبود هیچ بارشی به‌مدت ۲ سال است.

۹۶.۱ درصد مساحت این استان درگیر خشکسالی است و این موضوع بر افت ذخایر آب زیرزمینی این استان به‌شدت تأثیر گذاشته است.

در این میان منطقه کوهرنگ، مهم‌ترین منبع تغذیه کننده و تأمین آب زاینده رود است. این منطقه که تا چندی پیش به معدن آب ایران شهرت داشت اکنون گرفتار خشکسالی مداوم و پیاپی است؛ سال آبی ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰ در منطقه کوهرنگ با کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها نسبت به میانگین بلند مدت به پایان رسید و پیش‌بینی از وضعیت بارش‌ها در چند ماه آینده هم چشم‌انداز چندان مثبتی ارائه نمی‌دهد.

در رخدادی که تاکنون در حافظه شفاهی و ثبتی مردم منطقه کوهرنگ سابقه نداشته است، چشمه و تونل کوهرنگ خشک شده و میزان ورودی آب آن به یک‌سوم رسیده است.

احمدرضا محمدی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش شدید آبدهی چشمه کوهرنگ، گفت: اکنون آبدهی چشمه ۴۰۰ لیتر برثانیه است که تمامی آن وارد خط انتقال آب به شهرکرد می‌شود و جریان چشمه به طور کامل خشک شده است.

او با اشاره به اینکه چشمه کوهرنگ ۶۰۰ لیتر بر ثانیه کسری آبدهی دارد، افزود: علاوه‌بر ۴۰۰ لیتر بر ثانیه آبدهی این چشمه که پیش از این در مسیر خود جاری می‌شد، ۲۰۰ لیتر بر ثانیه برداشت آب از چشمه که وارد خط انتقال آب می‌شود نیز کاهش یافته است.

محمدی اضافه کرد: چشمه‌های بزرگ نظیر مروارید، دیمه، پیرغار، سرآب، برم و سندگان هم به وضعیت مشابه چشمه کوهرنگ گرفتار شده‌اند و همین موضوع برداشت از منابع دیگر از جمله چاه‌ها را تشدید کرده و بر افت سفره‌های آب زیرزمینی تأثیر گذاشته است.

مسئولان هواشناسی نیز عنوان می‌کنند این استان در طول ۱۵ سال گذشته به دنبال تغییر اقلیم و وقوع خشکسالی‌های متوالی، بین یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ میلیمتر کمبود بارش دارد که معادل بارندگی‌های دو سال آبی کامل است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رودخانه ها و چشمه ها زاینده رود و کارون چشمه کوهرنگ کم آبی و خشکسالی چهارمحال و بختیاری چشمه کوهرنگ یک هزار بارش ها سال آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۶۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱۷ کیلومتر از راه‌های شمال و شرق استان و ۱۷۰ دهانه پل در سیل اخیر آسیب دید

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: سیل چند روز اخیر باعث خسارت به حدود ۱۱۷ کیلومتر از راه‌های شمال و شرق استان شد و ۱۷۰ دهانه پل در سراسر استان خسارت دید.

منصور شیشه‌فروش در حاشیه سفر به شهرستان خوروبیابانک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان، اظهار کرد: به لطف خدا بارش‌های خیلی خوبی را در چند روز گذشته از سامانه بارشی مستقر در شمال استان در شرق استان شاهد بودیم.

وی افزود: در شهرستان خوروبیابانک بیشتر مناطق بارش‌های خوبی را دریافت کردند و در بعضی ایستگاه‌های روستایی بین ۴۰ تا ۵۰ میلی‌متر گزارش و سبب شد که روان‌آب جاری شود و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی صورت گیرد، اما خساراتی نیز در مسیر راه‌ها و بخش کشاورزی و قنوات ایجاد کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، راهداری و هلال احمر به موقع وارد میدان شدند و آبگرفتگی‌های جزئی رفع و شانه‌سازی راه‌ها انجام شد.

شیشه‌فروش با اشاره به خسارت سیل در خوروبیابانک گفت: ۳۰ کیلومتر از راه‌های این شهرستان دچار آسیب و آب شکستگی شد و ۵۰ دهانه پل نیز خساراتی وارد که امروز از آنها بازدید شد و عوامل راهداری درحال بازسازی دهانه‌ها هستند.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز خساراتی در زمینه زراعی، باغی و قنوات وارد شد که به صورت ویژه قنوات روستای چاه‌ملک، ابراهیم آباد، جعفر آباد و روستاهای اطراف آسیب دیدند که گزارش خسارات جمع‌بندی شده و عوامل جهاد کشاورزی، راهداری و بنیاد مسکن عهده‌دار ارزیابی خسارات هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: در بخش بیمه، خسارات بخش بیمه کشاورزی طبق تعرفه‌ها جبران خواهد شد و منازل مسکونی که آسیب دیده در بیمه بخش برق از صندوق بیمه خسارات تب ساختمان پرداخت خواهد شد که بنیاد مسکن این مورد را ارزیابی می‌کند.

شیشه فروش تاکید کرد: عملکرد مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک در کنترل حادثه بسیار مثبت بود و امروز از شب گذشته بازدیدهایی از مناطق با موضوع بحث آب، تأمین آب پایدار، رفع مشکلات بهداشت و درمان انجام و جلسه مدیریت بحران تشکیل شد.

وی با اشاره به بخش اول این جلسه ادامه داد: پیش بینی دو مخزن ذخیره آب دو هزار مترمکعبی و ایمن سازی مخزن ذخیره سازی شهرستان، حفر چاه و اجرای شبکه‌های انتقال به روستاها و شهر خور، احداث آب شیرین کن و اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده جز برنامه‌هایی است که در ۱۱ مصوبه جلسه امروز، شرکت آب و فاضلاب عهده دار شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه کمیته تخصصی پایش تنش آبی شهر خور در آب و فاضلاب تشکیل می‌شود، گفت: به صورت مستمر و هفتگی، مشکلات بخش آب با هدف تأمین آب کوتاه مدت و نیز بلند مدت پایدار برای این منطقه به دلیل کمبود آب در مناطق ارزیابی شود.

شیشه فروش اضافه کرد: مقرر شد از شرکت‌های خط انتقال لوله نفت و گاز برای کمک به اجرای طرح‌های تأمین آب و بازسازی اسیب‌های ناشی از سیل چند دستگاه ماشین آلات در مناطق حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به هشدارهای هواشناسی و تداوم بارش‌ها خاطرنشان کرد: ماهیت بارش‌های بهاری، رگباری بودن است و در بعدازظهر و شب با بارش شدید تگرگ و باران مواجه بودیم و در چند روز گذشته باعث خساراتی در استان اصفهان شد و حدود ۱۱۷ کیلومتر از راه‌های شمال و شرق استان و حدود ۱۷۰ دهنه پل در سراسر استان آسیب دید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: ماهیت بارش‌ها حالت سیلابی و ناگهانی است و یک مرتبه بارش رخ می‌دهد و بیشتر در اوایل شب و بعدازظهر خواهد بود و در چند روز گذشته، بارش‌ها باعث شد که حجم بسیاری از رسوب داخل دهانه پل‌ها و روخانه‌ها جمع شود و باعث مسدود شدن مسیر رودخانه‌ها شد.

شیشه فروش اظهار کرد: پیش‌بینی شده است که در اواخر هفته بارش‌هایی را در مناطق مختلف استان داشته باشیم، اطلاع رسانی لازم به تمام دستگاه‌های اجرایی و امدادی صورت گرفت.

وی گفت: به صورت خاص اداره راهداری، شهرداری و دهیاری‌ها مکلف شدند که دهانه‌پل‌ها را از رسوب پاکسازی کنند و مسیر جاده‌های اصلی و فرعی روستایی را بازگشایی کنند، سیل بندها را مقاوم کنند و آب منطقه‌ای و امور آب در شهرستان‌ها موظف شدند که تیم‌های نظارت گشت خود را افزایش و مسیر رودخانه‌ها را لایروبی و ساماندهی و تخلیه نخاله و گل و لای انجام شود که در صورت بارندگی، تبدیل به سیل نشود.

کد خبر 748473

دیگر خبرها

  • ۱۱۷ کیلومتر از راه‌های شمال و شرق استان و ۱۷۰ دهانه پل در سیل اخیر آسیب دید
  • حال ناخوش رانندگان تاکسی در گرگان
  • وضعیت عجیب پارکینگ خودروهای لوکس در سیل بم!
  • بیشترین خسارت سیل بهاری به راه‌ها | جزئیات خسارت از زبان سخنگوی مدیریت بحران
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تندباد برای ۱۱ شهرستان اصفهان تا آخر شب
  • ادامه بارش‌ها در شرق و شمال اصفهان
  • خروش رودخانه چشمه لنگان فریدونشهر
  • شدت باران در استان یزد و آبگرفتگی معابر شهر یزد+عکس
  • بارش باران سیل آسا در یزد
  • تخلیه آب در کاشان همچنان ادامه دارد/آسیب به قنوات اردستان