Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو اتحادیه صادرکنندگان خشکبار از افت صادرات خشکبار ایران در نیمه نسخت سال ۱۴۰۰ به دلیل قیمت بالای این قبیل محصول و عدم توانایی رقابت با رقبای خارجی خبر داد.

گروه بازرگانی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمد مهدی طباطبایی» عضو اتحادیه صادرکنندگان خشکبار و مشاور عالی کنفدراسیون صادرات ایران در حاشیه انتخابات اتاق ایران و چین درگفتگو با بازارنیوز در ارتباط با آخرین وضعیت صادرات خشکبار‌های ایران به کشور‌های منطقه اظهار کرد: درخصوص این مسئله متاسفانه باید این نکته را خاطر نشان ساخت که با گذشت ۷ ماه از سال ۱۴۰۰، ما در زمینه صادرات این قبیل محصول شاهد یک افت چشمگیر بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



عضو اتحادیه صادرکنندگان خشکبار افزود: قیمت تمام شده بسیار بالا و عدم توانایی در رقابت با برخی از رقبای خارجی از جمله عوامل موثری است که صادرات خشکبار ایران در منطقه را تحت الشعاع قرار داده و نتیجه این امر در نهایت باعث افت صادرات خشکبار در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ شده است.

وی درخصوص رقبای بین المللی ایران در بازار منطقه‌ای خشکبار توضیح داد: پسته، خرما، کشمش و انجیر از جمله مهم‌ترین اقلام خشکبار صادراتی ایران محسوب می‌شوند؛ در این بین ایالات متحده آمریکا در زمینه پسته و در کنار آن ترکیه در خصوص کشمش از جمله مهم‌ترین رقبای اصلی ایران در بازار خشکبار منطقه محسوب می‌شوند.


مشاور عالی کنفدراسیون صادرات ایران در ادامه توانایی رقبای بین المللی ایران در بازار خشکبار را ناشی از امکانات گسترده و پیشرفته این کشور‌ها دانسته و در تشریح بیشتر شرایط رقابتی بازار آجیل منطقه گفت: درحال حاضر علاوه بر کشور‌های مذکور ما شاهد ورود کشور‌هایی همچون ازبکستان و هند در بخش تولید و تامین کشمش هستیم که این مسئله کار را برای ایران کمی با مشکل رو به رو می‌سازد؛ خرما ار دیگر اقلام خشکباری ایران است که به دلیل فراوانی آن در کشور‌های عربی منطقه، به نوعی صادرات این محصول از سوی کشور ما کمی تحت الشعاع قرار گرفته است.

این فعال بخش خصوصی به مسئله خشکسالی اخیر و تاثیر آن بر روی فرایند تولید و برداشت محصولات خشکباری اشاره و در خصوص آن اظهار کرد: متاسفانه به دلیل خشکسالی به وقوع پیوسته در اوایل سال ۱۴۰۰، میزان تولید و برداشت خشکبار در کشور کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی را تجربه کرده و باید این نکته را هم یادآور شد که این موضوع در برخی از محصولات بیش از آمار مذکور است.

وی در پایان و پیرامون سهم ۵۰ درصدی گردو‌های قاچاق آمریکایی، بغارستانی و شیلیایی حاضر در بازار اظهار کرد: در مورد بازار داخلی آجیل، اطلاعات کاملی در ذهن ندارم، اما این مسئله را می‌توان به جرئت گفت که میزان برداشت سالیانه گردو در فصل برداشت این محصول به اندازه کل نیاز مصرف بازار نبوده و همین موضوع خود دلیل بر واردات این کالا از طرق مختلفی من جمله قاچاق می‌شود.

پایان پیام//

برچسب ها: خشکسالی ، خشکبار قاچاق ، صادرات غیر نفتی ، کنفدراسیون صادرات ایران لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Plb

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: خشکسالی خشکبار قاچاق صادرات غیر نفتی کنفدراسیون صادرات ایران صادرات خشکبار سال ۱۴۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۶۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیگنال پشت خطی به قیمت دلار/ خبر خوش ارزی چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

بالاخره بازار ارز و سکه از اشبع فروش خود تخلیه کرد. چارت قیمتی سکه و دلار که به وضعیت واگرایی مثبت رفته بود و طی کاهش‌های پی در پی این اشباع فروش را خالی نمی‌کرد، در نهایت در روز دوشنبه بالایی داد و حجم اشباع فروش کاسته شد. قیمت دلار و سکه در روز دوشنبه یک کانال بالا رفتند و قلاب کاهش و افزایش این روز‌های بازار قیمت درهم امارات شده است. به واسطه این روند اکثر معامله‌گران معتقدند طی بیش از یک هفته گذشته تزریق سنگین درهم داشتیم و این روند در روز دوشنبه متوقف شد.

قیمت دلار هرات ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان آغاز به کار کرد و در ابتدا و در نیمه اول با کاهش به کف ۵۹ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. اما در نیمه دوم روند بازار ارز و سکه برگشت و قیمت دلار هرات با افزایش در ۶۰ هزار و ۵۸۰ تومان بسته شد. در پشت خط دوشنبه قیمت دلار فردایی هرات به روند نیمه دوم خود ادامه داد و با یک پله صعود دیگر در مرز ۶۱ هزار تومان به کار خودش پایان داد.

بازگشایی درهم امارات با گپ منفی ۱۰۰ تومانی در ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان بود و در نیمه اول با کاهش به ۱۶ هزار و ۳۶۰ تومان رسید. همین کاهش درهم باعث شد تا سایر بازار‌ها به سمت کف حرکت کنند، اما در نیمه دوم قیمت درهم از کف حمایت شد و با افزایش تا ۱۶ هزار و ۷۶۰ تومان بالا آمد. قیمت دلار برآورد شده از درهم ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود. شکاف بین قیمت دلار هرات و قیمت دلار برآورد شده از درهم در معاملات روزانه نزدیک به هزار تومان رسیده بود که در پشت خط با افزایش ادامه‌دار قیمت دلار هرات، از این شکاف کاسته شد و به ۵۰۰ تومان رسید.

قیمت تتر در معاملات صبح با کاهش به ۶۰ هزار و ۴۰۰ تومان رسید، اما در ادامه از این سطح با حمایت وارد کانال ۶۱ هزار تومان شد. در ادامه قیمت تتر تا مرز کانال ۶۲ هزار تومان بالا آمد، ولی در ورود به این کانال ناکام ماند.

به عقیده تحلیلگران فنی اگر قیمت دلار هرات در روز سه‌شنبه بالای ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومان تثبیت دهد می‌تواند برای تست کانال ۶۲ هزار تومان تلاش کند. البته از نگاه فنی این سطح سقف بازار می‌تواند باشد. سقف قیمتی درهم نیز در حوالی ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان است.

خبر مهم بازار صحبت‌های معاون بین‌الملل بانک مرکزی بود که گفته در مذاکرات حاشیۀ اجلاس بانک توسعۀ اسلامی، اتفاقات خوبی در خصوص آزادسازی منابع مسدودشدۀ ما در برخی کشور‌ها رخ داد که در آینده خبررسانی خواهد شد.

منبع: اکوایران

دیگر خبرها

  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • ۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است
  • سیگنال پشت خطی به قیمت دلار/ خبر خوش ارزی چیست؟
  • قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • کاهش قیمت دلار و سکه در بازار تهران/ ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور/ افت قیمت تارا، رانا و پژو ۲۰۷