Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

بین الملل تابناک: لیر ترکیه روز گذشته تا رقم ۱۳.۴۵ در برابر هر دلار آمریکا سقوط کرد که برای یازدهمین بار متوالی به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسید و زمینه را برای وقوع اعتراضاتی در این کشور فراهم کرده است. ازسوی دیگر رجب‌طیب اردوغان نیز این روزها پس از ۱۹ سال زمامداری با پایین‌ترین میزان محبوبیتش در نظرسنجی‌ها روبه‌رو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا، برخی ناظران برآنند که سقوط تاریخی ارزش پول ترکیه می تواند این کشور را آبستن تحولات سیاسی گسترده ای کند که شاید مهم ترین آن تضعیف جایگاه سیاسی اردوغان و احتمالا سقوط او باشد.

در این رابطه، تابناک ضمن گفتگو با دکتر رحمان قهرمانپور کارشناس مسائل ترکیه به ابعاد و زوایای بحران اقتصادی کنونی در ترکیه پرداخته است.

تابناک: عوامل و زمینه های کاهش رشد اقتصادی ترکیه و تضعیف ارزش لیر در برابر دلار در سال های اخیر چه بوده است؟

رحمان قهرمانپور: در سال‌های اخیر چند مساله باعث شده است که اقتصاد ترکیه از رشد کمتری برخوردار شود: نخست، ماجراجویی‌های نظامی ترکیه در منطقه و هزینه هایی که این ماجراجویی‌ها دارد. می دانید که ترکیه در شمال سوریه حضور نظامی دارد، در عراق، در کوه های قندیل عملیات‌های مختلف انجام می‌دهد و علاوه بر این‌ها در جاهای دیگر در دوره‌های مختلف عملیات نظامی انجام داده است که طبیعتا این‌ها هزینه زیادی بر اقتصاد ترکیه تحمیل می‌کند.

دلیل دوم که باعث شده است اقتصاد ترکیه آسیب ببیند تحریم‌هایی است که بعد از خرید سیستم ضدموشکی اس‌۴۰۰ توسط آمریکا بر بخشی از صنایع دفاعی ترکیه اعمال شده است و این موضوع باعث شده که سرمایه‌گذاران خارجی نسبت به آینده روابط ترکیه و آمریکا دچار تردید شوند. در گذشته آمریکا یکی از اصلی‌ترین متحدان استراتژیک ترکیه بود و می‌توانست در نوسان های اقتصادی از ترکیه حمایت کند.

عامل بعد تنش در روابط ترکیه با کشورهای اروپایی و مخصوصا فرانسه است. بخش قابل توجهی از سرمایه مالی که در بانک‌های ترکیه است متعلق به اروپایی‌ها است. گفته می‌شود که تا ۶۰ درصد سرمایه مالی بانک‌ها و پولی که در بانک‌های ترکیه است از طرف کشورهای اروپایی و مخصوصا فرانسه است؛ به دلیل اینکه نرخ سود در اروپا بسیار کم است و سرمایه‌داران ترجیح می‌دهند که پول خود را در بانک‌های ترکیه بگذارند و زمانیکه آقای اردوغان بصورت دستوری می‌خواهد نرخ بهره بانکی را کاهش دهد بصورت طبیعی این سرمایه‌داران تمایل دارند که سرمایه شان را از ترکیه خارج کنند و تنش‌های سیاسی بین ترکیه و فرانسه در لیبی، تنش بین ترکیه و هلند و تنش بین ترکیه و یونان هم مزید بر علت شده است. خود این هم یک عاملی است که به اقتصاد ترکیه آسیب زده است.

مسئله‌ بعدی کرونا و تبعات آن است که بر همه اقتصاد‌های دنیا تاثیرگذار بوده و بر ترکیه هم تاثیرگذار گذاشته است.

یک مسئله دیگر چندمیلیون پناهنده سوری است که اکنون مقیم و ساکن ترکیه شده اند، به تبع این‌ها هزینه‌های زیادی را میتواند بر اقتصاد ترکیه تحمیل کند و با توجه به تنشی که در روابط ترکیه با اروپا و آمریکا وجود دارد، آن‌ها دیگر مثل سابق در مورد پناهندگان به ترکیه کمک نمی‌کنند.

مجموع این عوامل باعث شده است که اقتصاد ترکیه در سال‌های اخیر آسیب بیشتری ببیند.

تابناک: آسیب دیدن اقتصاد ترکیه چه تاثیری روی رقابت های قدرت در این کشور خواهد داشت؟

رحمان قهرمانپور: باید توجه داشته باشیم که اکنون اپوزیسیون ترکیه یعنی ائتلاف ملت یا اتحاد حزب جمهوری‌خواه و حزب خوب، دنبال این هستند که از طریق مسئله اقتصاد و تبدیل کردن آن به اصلی‌ترین موضوع کمپین انتخاباتی بتوانند حزب عدالت و توسعه را شکست دهند.

آخرین نظرسنجی‌هایی که انجام شده است نشان می‌دهد که در قیاس با انتخابات ۲۰۱۸، ده درصد از رأی‌دهندگان به آ.ک.پ کمتر شده است؛ اما باید توجه کنیم این مسئله خیلی مهمی است که در تحلیل‌ها معمولا نادیده گرفته می‌شود. این ده درصدی که گفته‌اند به حزب آ.ک.پ رأی نمی‌دهیم به این معنا نیست که حتما به یک حزب دیگر یا به اپوزیسیون رأی می‌دهند. این‌ها از حزب آ.ک.پ جدا شده‌اند ولی به حزب دیگری هم از نظر رأی دادن نپیوسته‌اند. اصطلاحا رأی مردد هستند و اگر احزاب اپوزیسیون بخواهند رأی این ده درصد را به خودشان اختصاص دهند بایستی علاوه‌بر انتقادی که از وضعیت اقتصادی و عملکرد اقتصادی اردوغان دارند امیدوار شوند که اپوزیسیون می‌تواند چنین مشکلی را حل کند. این مسئله بسیار مهمی است؛ یعنی اپوزیسیون اگر نتواند رأی‌دهنده مردد را قانع کند که بهتر از آقای اردوغان می‌تواند وضع اقتصادی را بهبود بخشد در آن صورت نمی‌تواند این ده درصدی را که از حزب آ.ک.پ جدا شده اند به سمت خود جذب کند.

از طرفی دیگر قاعده دوم در کمپین‌های انتخاباتی این است که وقتی شما حزب یا فردی را مسئول بدتر شدن وضع اقتصاد جلوه می‌دهید، آن رأی دهنده مردد باید بپذیرد که این فرد عامل اصلی بدتر شدن اوضاع اقتصاد بوده است؛ بنابراین درمورد خاص ترکیه زمانی این ده درصد کاملا به حزب عدالت و توسعه پشت خواهند کرد که همه آن‌ها به این باور قطعی برسند که عامل بدتر شدن اوضاع اقتصادی ترکیه عملکرد اردوغان بوده است نه فشار آمریکا یا اروپا. طبیعتا در صحنه رقابت آقای اردوغان هم ساکت نخواهد نشست و خواهد گفت که علت اصلی بدتر شدن اوضاع اقتصاد توطئه‌های دشمنان، عملکرد آمریکا، فشارهای دیگر و گروه‌های طرفدار فتح الله گولن است. لذا این مسئله بسیار مهم است، این ده درصد درست است که از آ.ک.پ به دلایل مختلفی دل‌زده شده است ولی مترصد این است که ببینند آیا احزاب اپوزیسیون می‌توانند برای وضع موجود اقتصادی راه‌حل بهتری ارائه دهند یا نه.

تابناک: راه حل اردوغان برای عبور بحران اقتصادی فعلی چیست؟ مخالفان اردوغان-چه مخالفان داخلی و چه مخالفان خارجی- می توانند از این فرصت برای سقوط و کنار زدن اردوغان استفاده کنند؟

رحمان قهرمانپور: در بحران‌های قبل دیدیم که معمولا ترکیه توانسته با جذب سرمایه‌گذاری خارجی از شدت بحران بکاهد. دفعه قبل که مشکل اقتصادی پیش آمده بود، امیر قطر در سفری که به ترکیه داشت وعده ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ترکیه را داد که خیلی اعتمادبخش بود و به بازارها ثبات بخشید و این‌بار هم شیخ محمد بن زاید حاکم ابو ظبی در سفر خود به ترکیه وعده سرمایه‌گذاری داده که در این صورت ممکن است بازارها ثبات پیدا کنند. ولی باید در نظر داشته باشیم که بنظر می‌رسد این‌بار وضعیت به قدری بدتر از دوره قبل است.

نکته آخر اینکه اقتصاد ترکیه اوضاع خوبی ندارد اما در عین‌حال فراموش نکنیم که احزاب اپوزیسیون در این مورد بزرگنمایی می‌کنند چون می‌خواهند اردوغان را عامل بدتر شدن وضع موجود اقتصادی جلوه داده و رأی افرادی که از آ.ک.پ دل‌سرد شده اند را به خود جذب کنند و از طرف دیگر هم در اروپا و آمریکا احساس می‌کنند که بودن اردوغان باعث خواهد شد که ترکیه هرچه بيشتر از غرب فاصله بگیرد؛ بنابراین در خود غرب هم یک اراده‌‌ای مبنی بر اینکه اگر بتوانند اردوغان را شکست دهند، وجود دارد. آقای بایدن قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری به صراحت این خواسته و تمایل خود را بیان کرد. علاوه بر بایدن می‌دانیم که در فرانسه هم آقای مکرون جزو کسانی است که نمی‌خواهد اردوغان در حکومت باشد و همینطور برخی کشورهای دیگر اروپایی.

بنابراین می‌شود گفت که یک نوع هم‌سویی بین خواسته برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی و نيز احزاب اپوزیسیون برای شکست دادن اردوغان در انتخابات و اگر امکان داشته باشد در انتخابات زودهنگام، وجود دارد. لذا باید دید که نتیجه این دعوا چه خواهد شد. ضمن اینکه می‌دانیم که آقای اردوغان فرمول بقای قدرت را به‌خوبی می‌شناسد و در شرایط سخت معمولا می‌تواند ریسک کند و کارهایی را انجام دهد که بعضا اپوزیسیون را در تنگنا قرار دهد. لذا برنده این بازی از پیش مشخص نیست و نمی‌توان با قاطعیت گفت که احزاب اپوزیسیون برنده خواهند شد زیرا در احزاب اپوزیسیون مشکلات جدی وجود دارد؛ اول اینکه یک رهبر کاریزما در حد اردوغان وجود ندارد. بنابر نظرسنجی‌هایی که انجام شد بعد از آقای اردوغان در ترکیه آقای منصور یاواش، شهردار آنکارا و آقای اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول بیشترین محبوبیت را دارند ولی واقعیت این است که فاصله بین اردوغان و این دونفر هم به قدری زیاد است که به همین راحتی پرکردنی نیست، ضمن اینکه آقای اردوغان در سطح کلان یک سیاستمدار حرفه‌ای است اما آقای امام‌اوغلو و منصور یاواش در سطح کلان کار سیاسی نکرده اند و در شهرداری‌های آنکارا و استانبول بوده اند و در این مدت هم که شهردار بوده اند نتوانسته‌اند آنچنان که انتظار می‌رفت کار بزرگی انجام دهند و بتوانند محبوبیت خود را افزايش دهند.

بنابراین نمی‌شود گفت که اردوغان از پیش بازنده این بازی است. اردوغان در گذشته هم بارها در جبهه اپوزیسیون شکاف ایجاد کرده و آقای محرم اینجه که در دور قبل رقیب آقای اردوغان و از اعضای حزب جمهوری خلق بود، اکنون از حزب جمهوری خلق جدا شده و بدنه رأی نسبتا خوبی نیز دارد و جدا شدن او از اتحاد ملت می‌تواند شکافی را ایجاد کند و آرای احزاب اپوزیسیون یعنی ج.ه.پ، حزب خوب و احزاب دیگر را متفرق و دچار شکاف کند. از طرف دیگر هم احزاب جدیدی که ایجاد شده‌اند؛ یعنی احزابی که علی باباجان و احمد داوود اوغلو ایجاد کرده‌اند، بنابر نظرسنجی‌ها پایگاه آنچنان خوبی ندارند. لذا دست آقای اردوغان هم بسته نیست و باید ببینیم که در این رقابت و دعوای جدی در نهایت کدام یک از دوطرف می‌توانند برنده باشند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: زلزله جنوب ایران هفته بسیج یوسف نوری آلودگی هوا پتروشیمی امیرکبیر جمعه سیاه اردوغان ترکیه ارزش لیر زلزله جنوب ایران هفته بسیج یوسف نوری آلودگی هوا پتروشیمی امیرکبیر جمعه سیاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۶۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت مجلس با افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بند ۱۲ ماده ۱۲ قانون ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷ مبنی بر معافیت خدمات حمل‌ونقل عمومی مسافری درون و برون شهری، جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، اظهار کرد: بنابر جز ۱۳ از بند ب ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مورخ ۱۴۰۰، این معافیت تثبیت و توسعه یافته است و در عین حال، ارائه خدمات حمل‌ونقل عمومی مسافری از طریق انعقاد قرارداد نیز مشمول بند ۱۲ ماده ۱۲ قانون شناخته شده و از پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده معاف است که هدف اصلی قانون‌ گذار در این راستا، کاهش هزینه‌های مصرف کننده نهایی یعنی مردم در تامین نیاز حمل‌ونقل به عنوان یکی از نیازهای اساسی بوده است.

بیشتر بخوانید:
نرخ کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو افزایش یافت / اعمال قیمت‌ها جدید از اول اردیبهشت

وی افزود: در حال حاضر روزانه نزدیک به ۱۰۰ میلیون سفر درون و برون شهری در کشور صورت می‌گیرد که از این تعداد ۷۰ تا ۷۵ درصد از سفرها توسط خودروهای شخصی است که هیچگونه دستورالعملی نداشته و عملا تحت نظارت و مدیریت هیچ سازمان و مجموعه‌ای نیستند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از سفرها از طریق سیستم حمل‌ونقل عمومی از قبیل مترو، اتوبوس و... است و بین ۵ تا در ۱۰ درصد سفرها نیز از طریق سکوهای تاکسی‌های اینترنتی که شامل بیش از ۵ میلیون سفر داخل شهری و بین‌شهری است، انجام می‌شود.

میرتاج‌الدینی با اشاره به اینکه درصد استفاده مردم از تاکسی‌های اینترنتی به دلیل بهره بردن این سکوها از هوش مصنوعی، در دسترس و امن‌تر بودن رو به افزایش است، بیان کرد: در عمل با افزایش سهم این بخش، سهم ۷۰ درصدی سفرهای خودروهای شخصی بدون نظارت کاسته شده و به سکوهای اینترنتی افزوده می‌شود که این اتفاق بسیار مثبتی برای مدیریت کلان کشور و توسعه اقتصاد دیجیتال و ساماندهی این کسب و کار حمل‌ونقلی به عنوان یک صنعت اشتغال‌زا و بسیار مهم در کشور است.

وی ادامه داد: بر اساس برآورد، بیش از ۷۰ میلیون کاربر فعال از این سکوها بهره‌مند هستند که با عدم اعمال قانون خدمات ارزش افزوده به بیش از ۷۰ میلیون ایرانی به ازای هر سفر اینترنتی هزینه ۱۰ درصدی مالیات بر ارزش افزوده به صورت غیرقانونی تحمیل می‌شود که با باعث ایجاد تورم و گرانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در سطح کشور و سوق دادن مردم به سمت سفر با خودروهای شخصی است و عقبگرد کشور در جهت حرکت به سمت توسعه سهم اقتصاد دیجیتال را به دنبال دارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با تاکید بر اینکه‌علی‌الرغم وجود نص صریح قانون و وجود بخشنامه اختصاصی دال بر معافیت تاکسی‌های آنلاین از پرداخت ارزش افزوده توسط مردم، تصریح کرد: متاسفانه اداره‌های مالیات بر اساس ابلاغیه جدید به شرکت‌های تاکسی اینترنتی، اقدام به طلب ارزش افزوده از مردم کرده‌اند که مجلس شورای اسلامی با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه تاکسی‌های اینترنتی در ازای دریافت غیرقانونی مالیات بر ارزش افزوده توسط سازمان امور مالیاتی، مخالف است.

میرتاج‌الدینی با بیان اینکه سوال از وزیر امور اقتصادی و دارایی جهت ارائه توضیحات به نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این خصوص مدنظر قرار گرفته است، اظهار کرد: مخالف این موضوع هستیم چرا که تحقق این مسئله افزایش تورم و کاهش سهم اقتصاد دیجیتال در کشور را به دنبال دارد و قوانینی در این حوزه وضع شده که نیازمند بازنگری هستند و باید بحث اقتصاد دیجیتال در آن‌ها دیده شود.

وی ادامه داد: وزارت امور اقتصادی و دارایی باید مقررات را در جهت اقتصاد دیجیتال به‌روزرسانی از ایجاد تورم جلوگیری کند و حمایت از اقتصاد دیجیتال را در دستورکار قرار دهد چرا که حمایت از این حوزه، حمایت از معیشت مردم است و حوزه حمل‌ونقل از اهمیت بسیار بالایی در زندگی مردم برخوردار است و مجلس این افزایش ۱۰ درصدی را خلاف قانون مصوب مجلس سال ۱۳۸۷ در خصوص قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌داند.

به گفته نماینده مردم تبریز در مجلس در متن توجیهی سوال از وزیر امور اقتصادی و دارایی آمده است: نظر به اینکه عدم اجرای معافیت ارزش افزوده در خدمات حمل‌ونقل در تناقص با نص صریح قوانین مصوب مجلس و در تعارض با سیاست‌های کلان کشور و برنامه‌های دولت سیزدهم برای کاهش هزینه‌های مردم در بخش نیازهای اساسی است، بنابراین با توجه به اینکه در آینده نزدیک با توسعه اقتصاد دیجیتال و زیرساخت‌های هوش مصنوعی در کشور بیشتر سهم سفرها و خدمات حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری در بستر سیستم‌های نوین صورت می پذیرد، وزیر امور اقتصادی و دارایی نسبت به توضیح در این خصوص و عدم اجرای قانون توسط سازمان امور مالیاتی به مجلس شورای اسلامی، اقدام لازم را مبذول فرماید.

میرتاج‌الدینی در پایان تاکید کرد: دولت باید سعی کند متولی‌ها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را به یک نهاد کاهش دهد و از ایجاد نهادهای موازی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه هوش مصنوعی، ارتباطات و فناوری اطلاعات جلوگیری کند چرا که مجلس شورای اسلامی مخالف نهادهای موازی در این حوزه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229100 برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • اردوغان از دست دادن با مارک روته اجتناب کرد+ فیلم
  • افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی برای دریافت مالیات خلاف قانون است
  • مخالفت مجلس با افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی
  • سودای هلند برای ریاست بر ناتو و نقش ترکیه
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • احمد داود اوغلو با هنیه دیدار کرد
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس
  • پول این کشور رکورددار بیشترین رشد در برابر دلار شد | خط جدید برای دلار آمریکا
  • جلائی‌پور، استاد دانشگاه: برای عملیات «وعدهٔ صادق» به قدر کافی پیوست‌های دیپلماتیک و مربوط به سیاست داخلی و اقتصاد تمهید و عملیاتی نشده/ به جای انسجام داخلی و افزایش همبستگی ملی و رضایت عمومی شهروندان، شاهد تجدید طرح گشت ارشاد بوده‌ایم