Web Analytics Made Easy - Statcounter

ناصر پروانی، شاعر در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره غزل‌های امروزی بیان کرد: غزل بازمانده قالب‌های شعر کلاسیک است. به دلیل نوع ساختار و شکلی که قافیه در آن پیدا می‌کند،  در شعر امروز جایگاه خوبی دارد و فضای خوبی را به خود اختصاص داده است. از این رو قالب غزل پرچمدار شعر امروز است. تفاوت غزل امروز با غزل‌های دیروز را در قالب و ساختار مشاهده نمی‌کنیم؛ بلکه در نوع واژه‌هایی است که در غزل امروزی به کار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید

وقتی شرایط بازار نشر انگیزه‌ای برای انتشار کتاب نمی‌گذارد

وی ادامه داد: واژه‌هایی که در آثار غزل‌سرایانی از جمله حافظ، سعدی و صائب تبریزی دیده می‌شود، در زبان محاوره امروز ما دور از ذهن هستند. برای فهم معنای آن‌ها در کتاب‌های درسی مان معنای کلمات را می‌نوشتند. در غزل‌های موفق امروز نوآوری در واژه رخ داده است.

این شاعر با اشاره به اینکه واژه‌های مهجور را نمی‌توان در غزل امروز به کار برد، ابراز کرد: در صورتی که شکل غزل تغییر کند به قالب جدیدی وارد می‌شویم که از آن می‌توان با عنوان شعر نیمایی یاد کرد. شاعر باید در اثرش موضوع و موضع داشته باشد. بدین معنا که اندیشه اش را در شعرش بازتاب دهذ.

پروانی اظهار کرد: ساختار غزل عاشقانه است.  وقتی شاعرانی مانند حافظ، صائب تبریزی و رهی معیری شعر را به اوج می‌رسانند در غزل از مضمون عاشقانه استفاده می‌کنند. غزل بهترین قالب برای بیان احساس است و دربیان موضوع و موضع هم باید بتوان از آن استفاده کرد. درصورتی که بخواهیم از واژه‌های مهجور در غزل امروز استفاده کنیم، کسی شعر را نمی‌خواند، از این رو مجبوریم از واژه‌های امروزی در غزل استفاده کنیم.

این شاعر تاکید کرد: غزل‌سرایان می‌توانند در زمینه استفاده از صنایع ادبی نوآوری کنند، نه اینکه ساختار غزل را تغییر دهند. چون این مسئله به طور فرسایشی به شعر فارسی آسیب می‌زند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: غزل امروز شعر کلاسیک غزل امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۸۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا پسوند باشگاه استقلال را تغییر دادند؟

عبدالعلی علی عسکری، مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به اینکه پسوند «خلیج فارس» نقطه اشتراک تمامی شرکت‌های گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس است، گفت: بر اساس همین سیاست، در راستای حفظ وحدت رویه، سیاست حاکمیت شرکتی و همچنین روز مبارک خلیج فارس، بر اساس تصمیم مالکان جدید، تیم محبوب استقلال، به استقلال خلیج فارس تغییر می‌یابد.

وی ادامه داد: این اقدام، گامی مهم برای اصلاح ساختارهای اقتصادی، سودده کردن این باشگاه، حرکت استقلال خلیج فارس در تراز جهانی و ان‌شاءالله کسب توفیقات در شأن این تیم در عرصه‌های بین‌المللی است.

دیگر خبرها

  • اندیشمندان دنیا به تغییر ساختار قدرت در جهان اتفاق‌نظر دارند
  • بررسی اضافه شدن نام «خلیج فارس» به استقلال/ اولیایی:مالکان جدید باشگاه اول طرح توسعه ارائه بدهند
  • چرا پسوند باشگاه استقلال را تغییر دادند؟
  • نام استقلال به استقلال خلیج فارس تغییر یافت
  • تغییر نام استقلال تهران به استقلال خلیج‌فارس
  • رسمی| نام تیم استقلال به «استقلال خلیج فارس» تغییر کرد
  • پتروشیمی، نام باشگاه استقلال را تغییر داد
  • تغییر نام استقلال به «استقلال خلیج‌فارس»
  • تغییر نام استقلال به استقلال خلیج فارس
  • نام استقلال رسما تغییر کرد: «استقلالِ خلیج فارس»