Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگویی درخصوص مزیت‌های ترانزیتی ایران در قبال کشورهای همسایه، گفت: در موضوع ترانزیت که در دو ماه گذشته تمرکز خاصی به آن داده شد، از کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز به جنوب ایران، مثل کریدور شمال و جنوب از کشورهای قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان صحبت هایی مطرح شد و همکاری هایی صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی ایران و وزرای حمل و نقل این کشورها در این خصوص گفتگوهایی داشتند و توافقاتی صورت گرفت که این کریدور فعال شود و این کشورها بتوانند کالاهای خودشان را از طریق خلیج فارس و دریای عمان از بنادر ما به کشورهایشان منتقل کنند و برعکس صادرات خودشان را از این مسیر به صورت ترکیبی با کامیون، کشتی و راه آهن به مقاصد مورد نظر ارسال کنند.

وی با اشاره به سفر مقام قرقیزستانی به ایران گفت: مقام قرقیزستانی و هیأت همراه به بنادر ما رفتند و برای ذخیره کردن کالاهایشان مکان‌یابی کردند که این کار شکل بگیرد و بزودی رفت و آمد ما از طریق راه آهن و کامیون افزایش ۵۰ درصدی خواهد داشت.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه درخصوص همکاری‌ها با کشورهای حوزه قفقاز در ۲ ماه اخیر گفت: در پی مشکلاتی که در مورد ارمنستان و جمهوری آذربایجان داشتیم، تصمیماتی در خصوص تسهیلات حمل و نقل ما و همچنین حمل و نقل کالاهای صادراتی از طریق دریای خزر اتخاذ شد و کار به صورت نرمال انجام می شود.

صفری تصریح کرد: صادرات و واردات ما به کشورهای همسایه به خصوص شرقی و غربی رشد بسیار خوبی داشته است؛ به عنوان مثال با کشور عراق افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته است. امیدواریم این میزان تا پایان سال به ۷۰ درصد افزایش یابد.

وی ادامه داد: درباره کشورهای مشترک المنافع نیز همکاری نزدیکی با وزارت کشاورزی و صمت داشتیم و در مورد موانعی که برای صادرات در زمینه قرنطینه و مسائل دیگر گمرکات وجود داشت، هیأت ها با همتایان خود در این دو وزارتخانه صحبت کردند و مشکلات رفع شده است و به کشورهای آسیای مرکزی، عراق و پاکستان افزایش صادرات داشتیم که در این مدت ۲ ماه یک رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی صادرات را شاهد بودیم و امیدواریم صادرات ما به کشورهای همسایه تا پایان سال به ۵۰ درصد افزایش یابد.

صفری گفت: در مورد صدور خدمات فنی و مهندسی جلسات زیادی داشتیم به خصوص با کشورهای همسایه و به ویژه کشورهای همسایه غربی و آسیای مرکزی و فضای بسیار خوبی وجود دارد و توانستیم پروژه های خوبی در زمینه سدسازی و جاده سازی، کارخانه های فولاد و ... به دست بیاوریم.

وی ادامه داد: در عراق نیز در دو بخش شمالی این کشور، در زمینه سدسازی و استادیوم سازی، پروژه های جدیدی گرفته شد. البته موانعی در زمینه ضمانتنامه وجود داشت که در حال تلاش هستیم که این ضمانتنامه را از طریق وزارت صمت و بانک ها و بانک مرکزی رفع کنیم. البته تا حدی حل شده و برای پروژه های بزرگ تر به دنبال این هستیم که این مشکل به صورت کامل حل شود.

صفری تصریح کرد: ارزیابی ما این است که اقدام به صدور خدمات فنی و مهندسی تا چهار و پنج میلیارد (دلار) به کشورهای همسایه و کشورهای آفریقایی کنیم.

کد خبر 5361208

منبع: مهر

کلیدواژه: عراق قرقیزستان وزارت صمت تاجیکستان قزاقستان بانک مرکزی خلیج فارس جمهوری آذربایجان دریای عمان ترکمنستان وزارت کشاورزی وزارت امور خارجه ایران وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هفته بسیج حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی آژانس بین المللی انرژی اتمی حسین امیرعبداللهیان سعید خطیب زاده مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم سیدابراهیم رئیسی رافائل گروسی وزارت امور خارجه ایران جمهوری اسلامی ایران هیئت دولت سید محمد حسینی کشورهای همسایه آسیای مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۸۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبادل فرهنگ گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه تقویت شود

 محمد کرمی  در جلسه با مدیرکل و معاونان اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان که در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: با هماهنگی های صورت گرفته در نوروز امسال، خوشبختانه این استان در سطح کشور خوش درخشید و عملکرد قابل قبولی از خود نشان داد که جای قدردانی دارد.

وی افزود: در ایام نوروز کمترین چالش و کمبود را شاهد بودیم و مسافران و گردشگران نوروزی سفر خوبی را تجربه کردند که این موضوع ثمره مهمان نوازی مردمان خوب و خونگرم این دیار و تعاملات و همکاری های صورت گرفته اعضای ستاد خدمات سفر سیستان و بلوچستان بود.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: این استان دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است و در زمینه گردشگری می‌تواند به رشد و توسعه آن کمک شایانی بکند و اگر گردشگری با چاشنی خلاقیت و نوآوری همراه شود تاثیر بیشتر و اثرگذاری دو چندانی خواهد داشت و باید در این بخش از همه ظرفیت ها بویژه ظرفیت نخبگانی، دانشجویی و دانش‌آموزان بهره کافی را برد.

ضرورت ایجاد تعاونی‌های گردشگری در سیستان و بلوچستان

وی تاکید کرد: گردشگری سیستان و بلوچستان با مشارکت مردم و همه گروه‌های مردمی در تحول و تغییر چهره استان بسیار موثر است و با ایجاد و فعال‌سازی تعاونی های تخصصی می‌توان مشارکت مردم را در این حوزه ها بیشتر کرد و از قدرت مردمی که قدرت بسیار ارزشمندی است به بهترین نحو استفاده کرد.

کرمی افزود: ارتباط با سایر کشورهای همسایه از جمله پاکستان، افغانستان و عمان باید جزو اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی در سیستان و بلوچستان باشد و با برگزاری نمایشگاه های مشترک صنایع‌دستی و گردشگری و تبادل فرهنگ‌ها برای تحکیم و تقویت این ارتباطات گام برداریم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم
  • تبادل فرهنگ گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه تقویت شود
  • کوبا مشتری کشتی‌های ایرانی شد
  • بهبود شاخص ایمنی عملیات بندری بنادر کشور/ افزایش ضریب ایمنی بندرانزلی
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • بارورسازی ابرهای کشورهای همسایه ربطی به بارش سیل‌آسای ایران ندارد
  • افزایش ظرفیت تبادل برق با کشورهای همجوار به ٥ هزار مگاوات
  • آغاز ساخت پایانه مکانیزه مواد معدنی در مجتمع بندری امام خمینی
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • طرح ازبکستان برای اتصال از افغانستان به آسیای مرکزی