Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و قطع دست استکبار جهانی و منافع آنها در ایران، توطئه‌ها و فتنه‌های متعددی علیه ایران روز به روز گسترش می یافت، در چنین شرایطی امام خمینی (ره) در پنجم آذر ۱۳۵۸، فرمان تشکیل بسیج مستضعفین را صادر کردند.

بر همین اساس پنجم آذر به نام روز بسیج مستضعفین نامگذاری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن روزها شاید کمتر کسی به این فکر می کرد که فلسفه وجودی این شجره طیبه چیست، اما با آغاز جنگ تحمیلی و تهاجم غرب و شرق در قالب ارتش بعث به کشورمان، واژه و مفهوم بسیج بر همگان روشن تر شد.

امروز اما در شرایطی که پنجمین دهه از عمر جمهوری اسلامی را می گذرانیم، بسیج در همه اقشار و گروه ها گسترده شده و در هر عرصه ای که نیاز باشد حضوری پرشور دارد، یکی از مهمترین اقشار بسیج را می توان در دانشگاه ها و در بین اساتید، دانشجویان و کارمندان آنها معرفی کرد، اقشاری که به عنوان قشر تاثیرگذار جامعه می توانند با همین روحیه بسیجی باعث پیشرفت روزافزون کشور شوند.

خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین برای بررسی اهمیت تفکر بسیجی در جامعه دانشگاهی و بررسی مهمترین کارکردهای بسیج در دانشگاه گفت و گویی را با اصغر کشت کار رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین ترتیب داده و از او در این باره پرسیده است.

ایرنا. چرا هفته بسیج مهم است؟

اهمیت بسیج به این دلیل است که راه اندازی این شجره طیبه از ابتکارات امام خمینی (ره) بوده و پس از ۴۲ سال همچنان ابعاد این تصمیم تاریخی قابل بررسی است.

گمان غلطی است که بسیج را حاصل جنگ بدانیم، چراکه بسیج در دورانی ایجاد شد که کشور نیازمند تحرک و رشد به سوی تعالی و پیشرفت بود، حال با وجود جنگ تحمیلی، بسیج برای حراست از میهن اسلامی شکل نظامی در آن دوران به خود گرفت ولی ماهیت اصلی بسیج یک سازمان مرم نهاد در خدمت به مردم، برآمده از بطن مردم برای کمک به دولت های مردمی و رشد کشور در همه عرصه ها بوده که یکی از این موارد هم خدمت در عرصه نظامی است.

ایرنا. چرا تشکیل بسیج یک تصمیم مهم بود؟

تشکیل بسیج در سال ۵۸ به فرمان امام خمینی (ره) نشان از هوشیاری و درایت بی نظیر حضرت امام خمینی (ره) داشت چراکه بسیج در همان سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی و سال های بعد، از جمله اساسی‌ترین عوامل در جهت خنثی سازی توطئه‌های دشمنان به حساب می‌ آمد که به برکت این دوراندیشی و هدایت انقلاب در مسیر اصلی خود، زمینه ماندگاری بسیج در سال های دفاع مقدس شد.

ایرنا. اوج نقش آفرینی بسیج در سال های ابتدایی انقلاب اسلامی را به چه مواردی می توان گره زد؟

اگر امروز توفیق این را داشته ایم که کشور اسلامی و ملت سلحشور آن را از گزند خرابکاران و نااهلان تاریخ حفظ کنیم به دلیل حضور گسترده بسیج و تفکر بسیجی بوده است چنان که رهبر فقید انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) فرمودند که رحمت و برکات خداوند بر بسیج مستضعفان که به حق پشتوانه انقلاب است، باشد.

اوج نقش آفرینی بسیج در ۲ عرصه ولایت پذیری و جان فشانی و از خود گذشتگی برای مردم بوده که در طول ۴۳ سال گذشته مشهود بوده است.

ایرنا.کارکرد بسیج در این دوران چیست؟

بی تردید تفکر ایجاد بسیج، تنها به ابداع یک تشکل یا یک سازمان ختم نمی شود بلکه امام خمینی (ره) قصد ایجاد یک تفکر را در جامعه داشتند که ظرفیت های لازم برای رشد و ارتقای علمی، فرهنگی، نظامی و اقتصادی کشور را در همه عرصه ها منسجم کند.

به همین دلیل امروز که کشورمان در جنگ اقتصادی با دشمن است نیاز داریم تا هم این تفکر بسیجی را در جمع مدیران و مسوولان جاری و ساری کنیم و هم از ظرفیت های بسیج در اشکال و اقشار مختلف اساتید، دانشجویان و دانش آموزی به شکل تخصصی بهره گیری کنیم.

ایرنا. نقش آفرینی بسیج در حوزه های تخصصی به چه معنا است؟

 بسیج امتداد مردمی دستگاه ها و ادارات جهت انسجام بخشی است و قرار نیست نقش و جایگاه هیچ دستگاهی را بازی کند به این معنا که بسیج به عنوان یک تسهیل گر و نه تصدی گر در همه شئون کشور می تواند نقش آفرینی کند، به همین دلیل هر دستگاه و سازمانی که بسیجی تر باشد و این ظرفیت ها را بشناسد، از این تفکر استقبال می کند.

ایرنا.نقش بسیج در دانشگاه ها چیست؟

بی تردید اقشار دانشجویی، اساتید، کارمندان و ... که از جمله اقشار مرتبط با دانشگاه هستند جایگاه و رتبه ارزشمندی در محیط علمی کشور دارند و لازم است برای مهمترین ماموریت بسیج در دانشگاه که همان حفظ وحدت و یکپارچگی است، تلاش کنند.

بسیج به این دلیل یک شجره طیبه محسوب می شود که مولود انقلاب اسلامی بوده و از ابداعات امام خمینی (ره) می باشد و نام آن با ایثار و از خودگذشتگی و نام هزاران شهید این سرزمین از جمله سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گره خورده است.

امروز بسیج مهمترین نهادی است که می تواند در راستای منویات مقام معظم رهبری به حفظ انسجام، وحدت و یکپارچگی کشور در جنگ اقتصادی با دشمن کمک کرده و کاری کند تا روزهای بهتری را برای مردم کشورمان رقم بزنیم.

برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین قزوین هفته بسیج سازمان بسیج مستضعفان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین قزوین دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین قزوین هفته بسیج سازمان بسیج مستضعفان انقلاب اسلامی امام خمینی تفکر بسیجی نقش آفرینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۷۸۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه و بسیج همواره مدافع حقوق کارگران خواهند بود

فرمانده کل سپاه در پیامی به مناسبت هفته کار و کارگر و روز بسیج کارگران و کارخانجات تاکید کرد: سپاه پاسداران و بسیج مستضعفان همواره در کنار کارگران و مدافع حقوق و مطالبات به حق آنها خواهند بود. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران به مناسبت هفته کار و کارگر و روز بسیج کارگران و کارخانجات  پیامی صادر کرد.

 متن این پیام به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

ملت بزرگ ایران در دهه‌های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی؛ آفرینش گر حماسه‌هایی جاودان در صحنه دفاع از استقلال و هویت اسلامی و اعتبار و منزلت تمدنی خود بوده‌اند.

آنها در مقابل جنگ، تحریم، فتنه، تکفیر و ترور، شرافتمندانه ایستاده‌اند. پاکترین و شریفترین بخشی از جامعه که در تمام این حوادث و رویدادهای عظیم درخشید و در مسیر ساختن ایران قوی و عبور از تحریمها نقش قاطعی آفرید، قشر نجیب و پر تلاش کارگر بود.

تقدیم 14 هزار شهید یک صفحه نورانی و پرافتخار از این قشر الهی است که محبوب پیامبر اعظم (صلوات الله علیه و اله) است بازوی کارگر بوسه گاه نبی مکرم اسلام است.

در نگاه امام بزرگوار (ره) و در منطق رهبر عزیزمان، کارگران جایگاهی رفیع و منزلتی عظیم دارند.

 حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) و حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) همواره حامی و پشتیبانی کارگران عزیزمان بوده‌اند و رضایت ایشان از این جامعه پاک و بی ادعا؛ بیانگر تأثیر آنان در اعتلاء حال خوب جامعه است که در بیانات نورانی اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی) جلوه‌ای درخشان داشت.

 9 اردیبهشت سالروز تشییع نمادین "شهید عزیز عبدالحسین برونسی"  است که نشانگر و مظهر فضائل جامعه کارگری است، به عنوان روز بسیج کارگری نامگذاری شده و 12 اردیبهشت روز جهانی کارگر است تا همگان بتوانند بخش کوچکی از دین خود را با تقدیر از این عزیزان ادا نمایند.

 سپاه پاسداران و بسیج مستضعفان همواره در کنار شما و مدافع حقوق و مطالبات به حق شما خواهند بود.

 اینجانب، این ایام را به همۀ کارگران شریف و خانواده‌های صبور و شکیبای آنان صمیمانه تبریک عرض نموده و دست بوس شما عزیزان هستم.

 همه ما اراده‌ها و قلبهای خود را به یکدیگر پیوند میزنیم و اوامر رهبر عظیم الشأنمان را که در مراسم 5 اردیبهشت 1403 در جمع کارگران ابلاغ فرمودند را به صورت جدی اجرا می‌نمائیم.

عزت و سربلندی همه شما عزیزان را از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ناتوانی وشکست استکبارجهانی در برابر اراده ملت ایران بسیار مهم است
  • فعالیت ۲۰ ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی در بندر امام خمینی
  • معلمی که امام خمینی(ره) خطبه عقدش را خواند
  • ظرفیت نخبگان بسیجی قم در رونق تولید باید به کار گرفته شود
  • سپاه و بسیج همواره مدافع حقوق کارگران خواهند بود
  • انجام کارهای بی‌منت در گرو داشتن تفکر بسیجی است
  • انجام کارهای بی‌منت در گروه داشتن تفکر بسیجی است
  • مطهری امام
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد
  • برگزاری تجمع دانشجویی «تا مسجدالاقصی» در قزوین