Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در کنفرانس خبری گفت: هدف این کشور شفاف بوده و خواستار بازگشت آمریکا به برجام و ایران به تعهدات تحت این توافق است.

به گزارش ایمنا، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در کنفرانس خبری به سوالی درباره تحولات اخیر درباره برجام پاسخ داد.

یک خبرنگار از پرسید با توجه به پیشرفت‌های مداوم ایران در برنامه هسته‌ای که برخی از این پیشرفت‌ها دائمی و غیرقابل بازگشت بوده، آیا این موضوع نیازمند مذاکرات کاملاً جدید بوده یا فقط به توافقنامه سال ۲۰۱۵ باز خواهید گشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در پاسخ به این سوال گفت: «من شما را به بیانیه تروئیکای اروپا (فرانسه، انگلیس و آلمان) پس از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارجاع می‌دهم».

وی در ادامه گفت: «در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک، هدف ما شفاف بوده و توسط شرکای اروپایی و دیگر مشارکت کنندگان در برجام و همچنین آمریکا به اشتراک گذاشته شده است. این هدف بازگشت آمریکا به برجام و بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهدات خود تحت توافق است».

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اضافه کرد: «ما انتظار داریم از سرگیری مذاکرات وین در روز ۲۹ نوامبر (۸ آذر) پیشرفت سریعی در دستیابی به این هدف و بر اساس مذاکره شده طی شش نشست قبلی ایجاد کند».

آلمان و انگلیس به عنوان سه کشور طرف توافق هسته‌ای با ایران شامگاه چهارشنبه بیانیه مشترکی منتشر کردند.

سه کشور در بند نخست این بیانیه ۱۶ بندی از «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بابت گزارش جدیدترین گزارش خود درباره ایران تشکر کرده‌اند.

تروئیکای اروپایی در ادامه از آنچه به گفته آنها «تنش‌زایی هسته‌ای نظام‌مند ایران» خوانده شده ابراز نگرانی کرده و مدعی شده‌اند اقدام ایران در ارتقای توانمندی‌های هسته‌ای جامعه بین‌المللی را در معرض خطرات جدی قرار می‌دهد.

آنها ادعا کرده‌اند غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصدی اورانیوم توسط ایران توجیه غیرنظامی ندارد و برای یک کشور غیردارنده سلاح‌های هسته‌ای امری بی‌سابقه محسوب می‌شود.

اروپایی‌ها همچنین اقدام اخیر ایران در نصب کردن زیرساخت‌های سانتریفیوژهای پیشرفته را «تحولی نگران‌کننده» خوانده و مدعی شده‌اند که این رویداد می‌تواند غنی‌سازی در سطوح بالاتر را برای ایران آسان‌تر کند.

در هفتمین بند از این بیانیه ادعا شده اقدامات ایران باعث کاهش ارزش برجام در زمینه منع اشاعه هسته‌ای شده است. در این بند آمده است: «اقدامات تحقیقات و توسعه ایران و استفاده گسترده این کشور از سانتریفیوژهای پیشرفته باعث بهبود دائمی توانمندی‌های غنی‌سازی‌اش شده‌اند. این بدان معناست که تداوم اقدامات تنش‌آفرین ایران، ارزش برجام به عنوان یک توافق منع اشاعه‌ای را به صورت بازگشت‌ناپذیر کاهش می‌دهد.

سه کشور اروپایی در بندی دیگر از آنچه به ادعای آنها کاهش همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خوانده شده نیز ابراز نگرانی کرده و مدعی شده‌اند این باعث کاهش توانایی آژانس برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران شده است.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن پنج گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

منبع: فارس

کد خبر 538011

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سخنگوی وزارت خارجه فرانسه خروج آمریکا از برجام فرانسه بازگشت آمریکا به برجام و ایران به تعهدات شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سخنگوی وزارت خارجه فرانسه بین المللی غنی سازی هسته ای شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۰۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، تابستان گذشته کریم بنزما با تصمیم خود برای جدایی از رئال مادرید، بسیاری را شگفت زده کرد. این احساس زمانی بیشتر شد که او به تعداد زیادی از ستاره‌هایی که عازم عربستان سعودی بودند، پیوست و با الاتحاد قرارداد امضا کرد.

برنده توپ طلای 2022 فصل آسانی را پشت سر نگذاشته است، چون مصدومیت به خصوص در آخرین فصل حضور او در رئال مادرید، اجازه نداد پتانسیل خود را به صورت کامل نشان دهد.

بنزما در طول فصل جاری چند مرتبه به مادرید سفر کرده و اکنون باشگاه الاتحاد نیز تایید کرده که او دوباره این کار را انجام داده است. در بیانیه‌ای رسمی، آن‌ها تایید کردند که بنزما در حال گذراندن برنامه درمانی‌اش در کمپ تمرینی رئال مادرید است.

متخصصان پزشکی دو باشگاه به طور منظم در ارتباط هستند و هدف آن‌ها کمک به بهبود هر چه بهتر این بازیکن فرانسوی است. بنزما تا هفته آینده در رئال مادرید خواهد ماند و در آن زمان به عربستان سعودی برمی‌گردد تا برای 5 بازی آخر فصل در دسترس باشد.

نکته جالب زمان حضور بنزما در رئال بوده که  با مرحله نهایی لیگ قهرمانان اروپا مصادف شده است؛ مطمئنا کارلو آنچلوتی و شاگردانش این روزها چند مرتبه با بنزما که روزگاری کاپیتان ارزشمند آن‌ها بوده، رو به رو شده و گفتگوهای مختلفی خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • سردار رادان: رضاخان هم نتواست حجاب را از مردم بگیرد / از دانشگاه‌های آمریکا و انگلستان و فرانسه چه خبر؟!
  • بررسی آخرین وضعیت روابط دوجانبه توسط وزرای خارجه ایران و استونی
  • ماکرون ۲ شرط را برای اعزام نیروهای فرانسوی به اوکراین ذکر کرد
  • مکرون: اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌دانم
  • با توافق الاتحاد: بنزما به رئال بازگشت (عکس)
  • آخرین خبرها درباره توافق احتمالی تیم ملی ایران با افشین قطبی
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • وزیر خارجه فرانسه به قاهره می‌رود 
  • بورل: چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت