Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بیش از ۱۵ ماه از روزهای اوج بازار سرمایه در سال ۹۹ می گذرد؛ روزهایی که مردم با خرید سهام دولتی و غیردولتی، می توانستند سود کسب کنند و رنگ تابلوی بازار سرمایه هر روز سبزتر می شد و تلاش افراد برای حضور در بورس بیشتر می شد.  برخی نمادها در روزهای اوج بازار، تا ۱۶۰ برابر افزایش ارزش پیدا کردند که همین مساله موجب سرازیر شدن سرمایه‌ها به این بازار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روز ۱۶ مردادماه سال گذشته جمله تاریخی رئیس‌جمهور دولت دوازدهم که «همه چیزتان را بورس بسپارید» به مردم گفته شد. تنها سه روز پس از این اتفاق، اختلاف وزاری اقتصاد و نفت دولت گذشته درباره صندوق ETF پالایش یکم، موجب ریزش بورس شد. واگذاری سهام دولتی در قالب صندوق های ETF برای دولت در سال ۹۹ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد ایجاد کرد.

با افت شاخص از ۲ میلیون و ۷۵ هزار واحدی، بازار وارد یک فاز نزولی شد و تا پایان پائیز سال ۹۹، افت ۴۵ درصدی را تجربه کرد. افرادی که در هفته های منتهی به اواسط مردادماه وارد بازار سرمایه شده بودند تا ۷۰ درصد سرمایه خود را از دست داند. با ایجاد تغییرات در راس سازمان بورس، اما روند بورس به حالت نوسانی تبدیل شد. با کاهش دامنه نوسان بازار وارد یک فاز رکودی شد که کاهش شدید ارزش معاملات تائیدکننده این مساله است.

 

۳۲۰۰ سوژه بورسی در ۱۵ ماه

بخش «فارس‌ من» در خبرگزاری فارس که حوزه جداگانه‌ای برای بورس در نظر گرفته‌‌ بود، به تدریج شاهد ثبت سیلی از سوژه‌هایی شد که در آن مردم خواستار رسیدگی به بازار قرمز بورس شده بودند و حاصل  آن ثبت بیش‌ از ۳ هزار و ۲۰۰ پویش بود. علاوه بر شکایت از شرکت‌ها، صدها سوژه در خصوص سهم حقوقی‌ها در ریزش بازار و تخلفات کارگزاری‌ها، رسیدگی به تصمیمات غلط سازمان بورس و... ثبت شد. یکی از دلایلی که مخاطبان و کارشناسان عامل ریزش سهام معرفی می‌کردند، نوسان‌گیر‌ها بودند.

از مجموع پویش‌های بورسی در فارس من، بیش از ۱۰۰۰ مورد، بیش از  ۱۰۰ حمایت را دریافت کرد.

 

* پویشی برای نجات سهام برکت

یکی از تازه ترین این مطالبات، «درخواست نجات سهام برکت از ریزش بازار سرمایه» بود که در تاریخ ۱۰ آبان ۱۴۰۰ ثبت شد و در سه روز بیش از  ۲۰۰ حمایت کسب کرد اما سپس روند رشد امضاهای آن متوقف شد.

پس از ثبت موضوع در فارس من و با ادامه نوسانات در بورس و بالا و پایین شدن لحظه‌ای قیمت انواع سهام‌ها از جمله همین برکت در بورس، ‌ثبت کننده این سوژه با ثبت درخواست دیگری در بخش «سوت‌زنی» فارس، خواستار پاسخگویی مدیران بخش‌های مربوطه از جمله فارس‌ من و اقتصادی خبرگزاری فارس شد. در بخشی از انتقاد وی آمده است: «بنده برای اولین بار کمپینی برای سقوط ارزش سهام برکت به شماره ۱۰۱۳۴۸ ایجاد کردم و ۲۳۶ نفر حمایت کردند ولی فارس هیچ‌گونه پیگیری جهت ارائه گزارش نکرد. این حرکت شما یعنی به اعتماد ما خیانت می‌کنید و سایر برنامه‌های شما هم بی‌اساس است.»

خبرگزاری فارس‌ به احترام مخاطبان و نظر به اینکه انتقادپذیری و پاسخگویی مطالبات را ابتدا باید از خود خبرگزاری فارس شروع کرد و چنانچه تخلفی در مورد پیگیری مطالبات انجام شده باید پاسخگو باشد، پیگیر موضوع شد و این «سوت‌زنی» را در دستور ویژه پیگیری و پاسخ‌گویی قرار داد.

 

دلایل فنی و محتوایی موجب تأخیر در پیگیری‌‌ها شده‌ است

محمد تقی خرسندی، مدیر بخش «فارس من» در خصوص انتقاد مخاطب برای تأخیر در پیگیری سوژه «درخواست نجات سهام برکت از ریزش بازار سرمایه» اظهار داشت: در ابتدا از تاخیری که در انجام تعهدمان به‌وجود آمده عذرخواهی می‌کنم، چون نتوانستیم در زمان تعیین شده، پویشی که به حد نصاب امضای لازم رسیده‌ را پیگیری کرده و پاسخی به مخاطب فارس من بدهیم‌.

مدیر فارس من در پاسخ به این سوال که چه دلایلی موجب تاخیر در پیگیری مطالبات شده‌ است، گفت: یکی از دلایل، موضوع تعدد سوژه‌ها است؛ پویش‌ها و درخواست‌هایی که از جانب مردم به این سامانه‌ می‌رسد خصوصا در مورد سهام مختلف بازار سرمایه، بسیار زیاد و پاسخ‌دهی به همه  آنها کار دشواری است. ضمن آنکه در برهه‌های زمانی خاص، تعداد این پویش‌ها به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد اما تعداد خبرنگاران این حوزه‌ محدود است. همین مساله موجب می‌شود پیگیری پویش‌ها هم با تأخیر انجام شود، هر چند همه تلاشمان را داریم تا بتوانیم پاسخگو باشیم.

مدیر بخش فارس‌من با اشاره به مشکلات فنی که در روند ثبت سوژه تا پیگیری توسط خبرنگار به وجود آمده‌ است، اظهار داشت:  فارس‌من در حال اصلاح نرم‌افزار و متناسب‌سازی آن با پویش‌های ثبت شده است. از طرفی با تاکید مدیریت خبرگزاری، این پویش‌ها در اولویت جدی‌‌تر خبرنگاران قرار گرفته‌است و ان‌شاءالله ظرف چند هفته آینده به وضعیت مطلوب‌تری می‌رسیم. ان شاء الله با این تغییرات می‌توانیم سرعت پیگیری‌ها را به سرعت ثبت مطالبات مردم نزدیک کنیم.

 

پیگیری این پویش به چه شکل خواهد بود؟

خرسندی در پاسخ به این سال که فارس من برای این سوژه خاص چه برنامه‌ای در نظر دارد، بیان داشت: قبل از اینکه این مخاطب گرامی شکایت خود را ثبت کند، ما متوجه این خطا و تاخیر شدیم و از سرویس اقتصادی خواسته شد بر سوژه‌های بورس متمرکز شود‌ و گزارشی هم در حد تعهد ما برای آن منتشر شد؛ البته انتشار این گزارش، بعد از شکایت مخاطب فارس‌من بود.

مدیر بخش فارس‌من در جواب به این سوال که ۲۵۰ نفر از این سوژه حمایت ‌کرده‌اند، سطح پیگیری فارس‌من تا چه حد است و اگر بخواهد پیگیری‌های بالاتری‌انجام شود چه کاری باید انجام دهد؟  گفت: به محض اینکه سوژه‌های ما به حد ۱۰۰ امضا رسید خبرنگار موظف به تهیه گزارش از آن موضوع می‌شود تا مشخص شود هدف مخاطب از ثبت سوژه چه بوده و دقیقا چه مطالبه‌ای دارد. در مرحله بعد باید تعداد امضاها به یک‌هزار امضا برسد تا بتوان از مسئول مربوطه پیگیری کرد. این سوژه هنوز با وجود اینکه بیش از سه هفته از آن گذشته به این سطح از امضا نرسیده است. آنچه که ما در این سطح از امضا باید انجام دهیم و متعهد هستیم، بیان مشکل مخاطب است که آن انجام شده و حتی یک قدم بیشتر پیش رفته، یعنی نظرات کارشناسان هم در آن گزارش لحاظ شده‌ و منتشر شده‌ است.

 

پیگیری برای شرکت خاص بورسی، شائبه دخالت در بازار را دارد

برای اطلاع از دغدغه‌های محتوایی، به سراغ سعید موذنی، مدیر‌کل اقتصادی خبرگزاری فارس می‌رویم. او در خصوص پویش‌هایی که مرتبط با سهام یک شرکت خاص است، می‌گوید: ورود یک رسانه، آن هم در حد خبرگزاری فارس به مسأله شرکت‌های خاص بورسی ممکن است این شائبه را ایجاد کند که خبرگزاری نسبت به یک سهام، چه در ساعات مثبت و صف‌ خریدها و چه در ساعات و روزهای منفی و صف های فروش‌، ‌منافعی دارد و دخالت می‌کند و یا به قول بورسی‌ها به بازار سیگنال می‌دهد. همین ملاحظه موجب‌ می‌شود خبرنگاران ما با احتیاط بیشتری به این حوزه‌ها و محتوا‌ها وارد شوند.

وی ادامه داد: از طرفی، بسیاری از این سوژه‌ها مربوط به موضوعات روز و لحظه‌ای است و بسته به بازار، سهام هر شرکت در یک ‌روز ممکن است چندین مرتبه در صف خرید و فروش قرار گیرد و با قیمت‌های متفاوت (البته در دامنه)‌ معامله شود.

مؤذنی اضافه کرد: ممکن است مخاطبان سوژه‌ای را ثبت کنند، ولی بعد از یکی دو روز که این پویش به حد امضا برسد و جزو وظایف خبرنگار بابت پیگیری قرار گیرد، آن پویش از موضوعیت افتاده‌ باشد، یعنی مثلا روند سهام تغییر کرده‌ باشد. حتی ممکن است چند ساعت بعد از ثبت سوژه، این درخواست مخاطب با تغییر روند خرید و فروش، از موضوعیت بیافتد.

وی افزود: اتفاقا در این مورد خاص (سهام برکت) هم همین اتفاق افتاد و در زمانی که ما می‌خواستیم به بررسی سهام آن شرکت خاص بپردازیم، سهام آن روند صعودی به خود گرفته بود، این افت و خیزها ذات بازار بورس است. بالاخص که معاملات بورس، تقریبا بلافاصله تایید می‌شوند و عملا پس از چند روز، امکان ابطال و تغییر آن وجود ندارد.

مدیرکل اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص نحوه مواجهه سرویس اقتصادی با پویش‌های بورسی گفت: سعی می‌کنیم که با نگاه کاملا کارشناسی با این موضوعات مواجه شویم تا حواشی احتمالی را به حداقل برسانیم، همچنین به جای توقف در ماجرای نزول یا رشد سهام‌ یک شرکت خاص، با نگاه کلان به مساله بورس، تلاش می‌کنیم زمینه را برای اصلاح ریشه‌ای مشکلات فراهم کنیم. البته بدیهی است که اگر خطایی در عملکرد هر یک از شرکت‌ها محرز شود، مستقلا به بررسی آن خواهیم پرداخت.

 

* سه عامل اصلی در ریزش بازار سهام

با توجه به اظهارات مدیران بخش‌های اقتصادی و فارس من، سرویس اقتصادی گزارشی با عنوان «فارس من| اعتراض سهامداران بورس به عملکرد شرکت‌های حقوقی/ سهم‌هایی که بازارگردان ندارند» در تاریخ ۲۵ آبانماه و پس از شکایت مخاطب منتشر کرده‌ است که در آن به سوژه مورد انتقاد در سامانه «سوت‌زنی» هم پرداخته شده است.

بر اساس این گزارش، سه عامل اصلی در ریزش بازار سهام نقش داشته‌ است: سیاست های انقباضی دولت جهت جبران کسری بودجه، کنترل تورم و کاهش نرخ دلار در بازار آزاد. ضمن آن که سهامداران بیشترین تقصیر را در ریزش بازارهای بورسی متوجه شرکت‌های حقوقی می‌دانند که از ابتدای سال ۹۹ بدترین عملکرد را داشته‌اند. آنها در جوی که به‌وجود آمد در صف خرید و فروش بازار سهام قرار گرفتند و هیچ‌ موقع در مقابل عملکرد آنها اقدام جدی صورت نگرفت. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و طبق دستور خاندوزی برای بررسی این موضوع، جلسه‌ای با شرکت‌های حقوقی انجام شد که توانست روند بازار را برای مدتی از نزولی به صعودی تغییر دهد.

تغییرات و بهبود بازار البته کمی قبل‌تر و از زمان تغییر رئیس سازمان بورس از حدود دو ماه پیش آغاز شده بود؛ زمانی که «مجیدعشقی» سکان‌دار کشتی شکسته‌ای شد که لازم بود برای ترمیم، آن را به ساحل برساند.

پیش از آن «حسن قالیباف» رئیس اسبق سازمان بورس در زمان اوج ریزش‌ها در بازار بورس نتوانسته بود دستی به سر این بازار بکشد؛ موضوعی که در فارس من هم انعکاس داشت و از جمله پرامضاترین سوژه‌های بورسی شد که مخاطبان خواستار استعفای وی شدند. اما پس از آن «مسعود دهنوی» رئیس تازه نفس بورس شد و تا بعد از دولت سیزدهم و قبل از عشقی در این جایگاه حضور داشت، هرچند او هم نتوانست سهامداران را به این بازار امیدوار کند. اما در دوره جدید، حضور وزیر اقتصاد در مجلس و پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی امیدهایی را در دل مخاطبان زنده کرده‌است.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فارس من سهام برکت سازمان بورس و اوراق بهادار کشور سوت زنی اقتصادی خبرگزاری فارس ریزش بازار بازار سرمایه سازمان بورس سهام برکت شرکت خاص سوت زنی شرکت ها پویش ها سوژه ها فارس من سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۱۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آینده سرخابی‌ها با تعیین نحوه مدیریت ترسیم می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، پس از مدت‌ها بحث و گفت‌وگو برای واگذاری سهام دو باشگاه ورزشی بزرگ تهران، اواخر فرودین امسال سازمان خصوصی‌سازی آگهی واگذاری سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را منتشر و قیمت پایه و شرایط عرضه سهام این باشگاه‌ها را اعلام کرد.

در همین راستا مزایده رسمی برای واگذاری ۸۵ درصد از سهام این دو باشگاه در فرابورس آغاز شد و در نهایت سهام سرخابی‌ها به فروش رفت؛ اگرچه واگذاری این باشگاه چندان به فرآیند واقعی خصوصی سازی شبیه نبود و بیشتر به نظر می رسید که آن‌ها صاحبان فرمایشی جدیدی یافته اند؛ اما به هر جهت در این مزایده هلدینگ بزرگ خلیج فارس ۸۵ درصد سهم باشگاه استقلال را خریداری کرد و کنسرسیوم بانکی، صاحب سهام پرسپولیس شد.

واگذاری سرخابی‌ها تأثیرات محسوسی در بازار سرمایه ندارد

برای بررسی تأثیر این واگذاری بر این دو باشگاه و بازار سرمایه، حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه درباره فروش دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به صاحبان جدید آنها در بورس به خبرنگار آنا گفت: واگذاری سرخابی‌ها تاثیرات محسوسی در بازار سرمایه ندارد؛ اما خریداران آنها که از شرکت‌های بورسی می‌توانند دوران جدیدی از نظر شفافیت در پیش بگیرند.

وی ادامه داد: این باشگاه‌ها اگرچه بورسی هستند؛ اما شفافیت لازم و افشای اطلاعاتی که در مقررات بورسی هستند را رعایت نکرده اند. به همین دلیل اگر ساختار مدیریتی این باشگاه‌ها بتوانند دستخوش تغییرات مثبت شوند و بر اساس دستورالعمل‌های تیمداری اداره شوند و سیاسی‌کاری از آنها حذف شود، ممکن است که اتفاقات خوبی برای این دو باشگاه و مالکان جدید آنها رخ دهد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: از جمله مهترین تغییراتی که می‌تواند در روند این دو باشگاه تغییرات مثبتی را پدید آورد، این است که نسبت به دریافت حق پخش بازی‌های این دو تیم اقدام شود. همچنین لازم است که مدیران این تیم‌ها رایزنی‌های لازم برای دریافت حق اتخاذ مستقیم تصمیمات اقتصادی را پیگیری کنند.

مانور‌های مدیریتی دو باشگاه را از حالت زیان‌دهی خارج می‌کند

وی تصریح کرد: با انجام این نوع مانور‌های مدیریتی می‌توان این دو باشگاه را از حالت زیان‌دهی خارج کرد. شایان ذکر است که شرکت‌هایی که این دو باشگاه را خریداری کرده اند از نظر توانایی مالی و نیروی انسانی متخصص در شرایطی هستند که می‌توانند وضعیت تأمین سرمایه پولی و نیاز کادر مدیریتی ماهر در این مجموعه‌ها را برطرف کنند؛ از این رو تحول این دو باشگاه کاملاً در دسترس است.

میرمعینی گفت: باید دید که دست مدیران شرکت‌های جدیدی که صاحب این دو باشگاه شده اند تا چه حد در بنگاهداری باز است؛ در غیر این صورت تحول خاصی را در شرایط و درآمد و ارزش سهام این دو باشگاه نخواهیم دید؛ البته طبیعی است که از طرف مالکان جدید با توجه به این‌که بخشی از منابع آنها برای این خرید صرف شده، دخالت‌های ساختاری صورت گیرد.

وی ادامه داد: این دو باشگاه حالا مالکان پولداری دارند که اگر بتوانند مدیریت مناسبی را اعمال کنند، اتفاقات خوبی خواهد افتاد. حالا فقط می‌توان یک دوره منتظر ماند تا ببینیم مالکان جدید از نظر مدیریت باشگاه و مدیریت مالی چه می‌کنند. مدیر استراتژیک و مدیر مالی مناسب در بدنه مالکان این باشگاه‌ها هست، اما این‌که چقدر دست آنها برای ایجاد تغییر باز باشد، هنوز محل سؤال است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «تهران ۲۰» به مطالبات مردم نزدیک‌تر می‌شود
  • آینده سرخابی‌ها با تعیین نحوه مدیریت ترسیم می‌شود
  • اعلام تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • تاریخ جدید واریز سود سهام عدالت اعلام شد
  • بازار بورس ۱۲ اردیبهشت؛ شاخص کل ۳۹۰۱ واحد افت کرد
  • رای دادگاه تجدیدنظر به محکومیت کقزوی!
  • نظارت ها بر شرکت های بورسی برای واریز به موقع سود سهام عدالت چگونه است؟
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی