Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، زرشک محصولی استراتژیک و با ارزآوری زیاد و سود دهی فراوان است، اما کشاورزان زرشک کار خراسان جنوبی با مشکلاتی در زمینه فروش آن رو به رو هستند.

خراسان جنوبی این استان کویری، رتبه اول تولید یاقوت سرخ را در ایران و جهان در اختیار دارد.

علاوه بر اینکه خراسان جنوبی در تولید حرف اول را می‌زند و ۹۸ درصد زرشک کشور را تأمین می‌کند، در کیفیت نیز پیشتاز است و بهترین کیفیت را به بازار عرضه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال باردهی هم مشکل داریم

یکی از زرشک کاران خراسان جنوبی می‌گوید: زرشک از جمله محصولاتی است که هر یک سال در میان محصول می‌دهد و باردهی آن هر ساله نیست.

او ادامه می‌دهد: در سال‌های باردهی نیز مشکلات متعددی برای زرشک کاران به وجود می‌آید که هم سر منشأ طبیعی دارند و هم به دلیل عدم مدیریت به وجود می‌آیند.

بیشتر بخوانید

چیدن طلا از معادن ارغوانی/ خزان خاوران، بهار زعفران است

این کشاورز عنوان می‌کند: اگر بخواهیم محصول خود را به صورت تازه به فروش برسانیم باید با قیمت ۱۰ الی ۱۵ هزار تومان زرشک تازه را بفروشیم که سودی برایمان ندارد.

او با اشاره به اینکه نگهداری زرشک برای فروش آن به صورت خشک نیز مشکلاتی دارد، بیان می‌کند: دلگرم به فروش زرشک به صورت خشک هستیم، اما نبود بارگاه و سردخانه امیدمان را ناامید می‌کند.

سود کردن کشاورزان با نفروختن زرشک به صورت تازه

ضیائیان احمدی مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی در خصوص وضعیت محصول زرشک خراسان جنوبی گفت: امیدوار هستیم تا با وجود واکسیناسیون کرونا، بازار‌های خارجی به روی یاقوت سرخ خراسان جنوبی باز شوند.

او افزود: طی دو سالی که با ویروس کرونا رو به رو بوده ایم، در بازار مصرف این میوه و محصول ارزشمند مشکلاتی را دیده ایم، اما با مدیریت درست، شرایط کنترل شده است.

ضیائیان احمدی با اشاره به اینکه کار‌هایی برای تغییر کاربری برخی از محل‌ها جهت استفاده از آن‌ها به عنوان بارگاه زرشک، بیان کرد: از ابتدای فصل برداشت، توصیه نفروختن زرشک توسط کشاورزان مطرح شد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی عنوان کرد: برخی از کشاورزان به این توصیه عمل نکردند و محصول تازه را به قیمت ۸ الی ۱۰ هزار تومان به فروش رساندند، اما برخی دیگر با عمل به این توصیه و با انبار کردن محصول خود به صورت خرمنی، سود کردند.

او ادامه داد: حدود هزار و ۷۰ تُن زرشک از ابتدای فصل برداشت زرشک از کشاورزان خریداری شده است و در آرین شهر بیشترین میزان خرید انجام شده است.

انتهای پیام/ ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تعاون روستایی یاقوت سرخ زرشک کاران خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۱۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا

معامله ۳ میلیون و ۲۸۱ هزار تن انواع کالا و محصول به ارزش ۳۶.۱ هزار میلیارد تومان در هفته گذشته در بورس کالا انجام شد. - اخبار بازار -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران نشان می دهد در هفته‌ای که گذشت 400 شرکت در تالارها و بازار فرعی کالا و محصولشان را عرضه کردند که به معامله 3 میلیون و 281 هزار تن انواع کالا و محصول به ارزش 36.1 هزار میلیارد تومان منتهی شد. ارزش معاملات 10 شرکت برتر 15.9 هزار میلیارد تومان برآورد شد.

بر این اساس بورس کالای ایران برترین های بورس کالا در هفته منتهی به 7 اردیبهشت را براساس ارزش فروش شرکت ها در بازار فیزیکی اعلام کرد که جزییات رتبه‌بندی جایگاه شرکت‌ها از لحاظ فروش به شرح زیر است:

. ملی صنایع مس ایران (فملی) با ثبت معامله 6 هزار و 400 تن تمس کاتد، مس کم عیار، مس مفتول و سولفور مولیبدن به ارزش 2 هزار و 805 میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد.

. فولاد خوزستان (فخوز) با فروش 138 هزار و 400 تن شمش بلوم، آهن اسفنجی، تختال و آرگون به ارزش 2 هزار و 729 میلیارد تومان، دوم شد.

. فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه) با فروش 85 هزار و 500 تن شمش بلوم و ضایعات نرمه آهن اسفنجی به ارزش 2 هزار و 3 میلیارد تومان، سوم شد.

. مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با ثبت معامله 11 هزار و 850 تن شمش آلومینیوم به ارزش یک هزار و 821 میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد.

. پالایش نفت اصفهان (شپنا) با فروش 104 هزار تن وکیوم باتوم، لوب کات سبک و گوگرد گرانوله به ارزش یک هزار و 486 میلیارد تومان پنجم شد.

. مجتمع فولاد خراسان (فخاس) با ثبت معامله 55 هزار تن شمش بلوم و میلگرد به ارزش یک هزار و 298 میلیارد تومان، ششم شد.

. معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با فروش 245 هزار تن کنسانتره و گندله سنگ آهن به ارزش یک هزار و 53 میلیارد تومان در رتبه هفتم ایستاد.

. معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) نیز با ثبت معامله 190 هزار تن گندله سنگ آهن به ارزش یک هزار و یک میلیارد تومان هشتم شد.

. پالایش نفت بندرعباس (شبندر) 64 هزار تن وکیوم باتوم، لوب کات سنگین و سلاپس واکس به ارزش 962 میلیارد تومان فروخت نهم شد.

. صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان با فروش 162 هزار تن گندله سنگ آهن و ثبت ارزش 816 میلیارد تومان دهم شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گود مشاهیر جوین میزبان چوخه کاران
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر در دزفول
  • آب شرب روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • گزارش مدیریت بحران از آخرین وضعیت سیل در خراسان‌جنوبی
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • آب شرب روستا‌های سیل زده خراسان جنوبی وصل شد
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستا‌های مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • آب روستا‌های سیل زده خراسان جنوبی وصل شد
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا