Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@01:06:03 GMT

طرح زاگرسانه در جنگل‌های بانه اجرا شد

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۸۱۳۴۲

طرح زاگرسانه در جنگل‌های بانه اجرا شد

سخنگوی انجمن محیط زیستی بانه (پاژین) روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اهمیت احیای جنگل های زاگرس گفت: این طرح از سال ۹۷ به منظور احیای جنگل های زاگرس برگزار شده و بخشی از جنگل های زاگرس با اجرای این طرح احیا شد.

فواد حسنی افزود: روز جمعه به منظور احیای جنگل های زاگرس، جنگل های منطقه پیاوین و برده رش در بخش نمشیر با کاشت ۴۰ نهال بلوط و ۲۰۰ بدز بلوط احیا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه در این طرح ۳۵ نفر از دوچرخه سواران بانه شرکت کردند اظهار داشت:  در سالهای اخیر به دلیل آتش سوزی جنگل های زاگرس و زمین خواری توسط افراد سودجو و فرصت طلب، بخش زیادی از جنگل های زاگرس از بین رفته که انجمن های محیط زیستی در راستای احیا و توسعه این جنگل ها طرح زاگرسانه را اجرا می کنند.

حسنی ادامه داد: در صورتی که روند تخریب جنگل های زاگرس همچنان ادامه داشته باشد تا ۳۰ سال آینده تمام جنگل ها از بین می رود و منطقه به بیابان تبدیل می شود.

 وی با اشاره به اینکه فرهنگ مردمان منطقه زاگرس با طبیعت آن آمیخته است گفت: کوه‌ها نقش مستقیم و بسیار مهمی در محیط ‌زیست دارند و مانند سدی در برابر جریانات هوا قرار می‌گیرند و این موجب بروز بارش در ارتفاعات می‌شود و کوه‌ها حلقه‌ ارتباطی گردش آب میان رطوبت موجود در جو با جریان‌های سطحی هستند.

این عضو انجمن محیط زیستی (پاژین) بانه اضافه کرد: پوشش گیاهی، جنگل‌ها و مراتع جزو سرمایه ها و ثروت ملی محسوب می شوند و حفاظت از این گنجینه های ارزشمند در توسعه پایدار و آبادانی کشور نقش مهمی ایفا می‌کند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر در اطراف شهرستان‌های بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری سنندج مرکز استان واقع شده است.

برچسب‌ها کردستان جنگل زاگرس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان جنگل زاگرس کردستان جنگل زاگرس جنگل های زاگرس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۱۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۱۰۴ بوستان در پایتخت/ اکوپارک فرحزاد خرداد افتتاح می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران اظهار کرد: میانگین سرانه فضای سبز درون شهری در طی مدیریت شهری ششم به ازای هر شهروند به ۱۶.۹۶ مربع رسیده است، البته این آمار تا پایان سال ۱۴۰۲ است.

مختاری همچنین تاکید کرد: میانگین فضای سبز برون شهری؛ جنگل‌کاری به ازای شهروند تا پایان سال گذشته به ۲۶.۶۷ مترمربع رسید.

وی افزود: در سی ماه اخیر ۴۰ پارک مادر و کودک به بهره برداری رسیده است و احداث ۴۱ بوستان مادر و کودک هم در دست اقدام است.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با اشاره به اینکه در دوره اخیر مدیریت شهری ۴ هزار و هفتصد و چهل هکتار جنگل‌کاری انجام شده است، تصریح کرد: ۱۰۴ بوستان، محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه ای هم در این مدت ایجاد شده است.

مختاری با پرداختن به توسعه کمربند سبز گفت: امسال ۳ هزار هکتار جنگل‌کاری در دستور کار قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: استفاده از پساب تصفیه برای آبیاری هم به ۳۰ میلیون مترمکعب رسیده که تا پایان سال به ۵۵ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

مختاری در پایان خاطرنشان کرد: فاز اول رود دره فرحزاد در اواخر خرداد افتتاح خواهد شد.

کد خبر 6091842

دیگر خبرها

  • درخواست تعاونی مسکن سازمان جنگل‌ها برای استقرار روی گسل
  • قطار ارتباط دانشگاه با صنعت به سرعت پیش می‌رود
  • ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • ایجاد ۱۰۴ بوستان در پایتخت/ اکوپارک فرحزاد خرداد افتتاح می‌شود
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • زاگرس برای سومین ماه روند صعودی فروش را حفظ کرد