Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگا ر ایرنا، فراوانی حجم انواع ماسک‌ها که پس از استفاده به جای سطل زباله در سطح کوچه‌ها، پیاده‌روها، خیابان‌ها، پارک‌ها و بوستان‌ها، مکان‌های سیاحتی و تفریحی ، سالن‌های عمومی چون ترمینال‌ها، بانک‌ها، مراکز درمانی انداخته شده‌اند به اندازه ای است که هر بار هنگام گذر از اینگونه مکان‌های عمومی صدها عدد از آن‌ها به آسانی به چشم می آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گویا بسیاری از ما هنوز نمی‌دانیم که موضوع رعایت بهداشت برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا فقط در زدن ماسک خلاصه نمی‌شود و انداختن همین شی که به واسطه جذب ویروس های معلق در فضا آلوده شده است می‌‍تواند افراد سالم را علاوه بر کرونا به انواع بیماری خطرناک دیگر مبتلا کند.

ماسک این روزها در جامعه ما به مثابه شمشیر دو لبه‌ای است که اگر درست استفاده نشود می‌تواند به یک ابزار خطرناک و آلاینده محیط زیست تبدیل شود و نتیجه‌ای بطور کامل وارونه از هدفی که برای تولید و استفاده از آن تعریف شده است، به دست دهد.

به نظر می‌رسد از زمان ظهور و پاندمی ویروس کرونا، ماسک نیز به یکی از صدها قلم کالای آلاینده محیط زیست تبدیل شده با لحاظ این موضوع که میزان آلایندگی این شی به واسطه فراوانی استفاده و رها شدن در طبیعت و مکان‌های عمومی به مراتب گسترده‌تر و بیشتر است.

پدیده ناپسند انداختن ماسک‌های مستعمل در گذرگاه‌های عمومی در کنار بی‌توجهی بعضی از ما به سطل زباله و انداختن اقلام مختلفی از آشغال به آن، مشکل ماموران شهرداری و رفتگران زحمتکش شهرها و روستاها را دوچندان کرده است و روزانه هزاران عدد انواع ماسک توسط آنها از سطح گذرگاه‌ها و مکان‌های عمومی شهری و روستایی جمع‌آوری و همراه دیگر زباله‌ها دفع می‌شود.

رها شدن گسترده انواع گوناگونی از ماسک‌ها همچنین سیمای ظاهری این مکان‌های عمومی را در مناطق شهری و روستایی زشت‌، بدمنظر و چندش آور می‌کند. 

ماسک‌های مستعمل به نوعی زباله بیمارستانی محسوب می‌شوند و این درحالی است که اینک نه تنها به روش ویژه دفع نمی‌شوند بلکه در مواردی از دفع به شیوه زباله‌های معمولی نیز بازمانده و در فضاهای برون شهری و یا در گوشه‌هایی از پارک‌ها و بوستان‌ها به دور از دیده رفتگران برای زمان‌های طولانی ماندگار و ذرات آلوده و خطرناک آن به آسانی در فضا پراکنده می‌شوند.

پیامدهای منفی رهاسازی غیراصولی روزانه هزاران عدد از انواع ماسک‌های مستعمل در گذرگاه‌ها و فضاهای عمومی به خاطر ایجاد چرخه آلایندگی طبیعت و نیز بیماری زایی در آینده نه چندان دور می‌تواند گریبانگیر خود ما که مرتکب این اقدام ناپسند شده‌ایم نیز بشود.

از اهداف اصلی استفاده از ماسک که کارشناسان ذیربط این همه روی آن تاکید دارند علاوه بر کاستن از خطر ابتلا به بیماری کووید- 19 کمک به قطع زنجیره انتقال آن و مهار پاندمی جهانی این بیماری است، حال آنکه دفع غیراصولی این وسیله بهداشتی نه تنها مانع دستیابی به این اهداف می‌شود بلکه احتمال شیوع سایر بیماری‌های خطرناک را نیز بالا می‌برد.

رها شدن حجم هنگفتی از انواع ماسک که میزان تجزیه‌پذیری بعضی از آن‌ها در طبعیت به لحاظ استفاده از مواد پلاستیکی و نظایر آن بسیار اندک است همچنین می‌تواند به آلودگی محیط زیست منجر شود و این اقلام آلوده سرانجام سر از گستره‌های آبی چون اقیانوس‌‍ها، دریاها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها کشتزارها و باغ‌ها در آورند.

گفته می‌شود گونه‌های آبزی در گستره‌های آبی بزرگ چون اقیانوس‌ها و دریاها و نیز حیوانات اهلی و وحوش در مراتع و جنگل‌ها این اقلام آلوده را که به مرور به ماده‌ای به نام میکروپلاستیک تبدیل می‌شوند به جای غذا می‌خورند و این می‌تواند سرعت چرخه آلایندگی و تهدید سلامت دیگر جانداران و به خصوص انسان‌ها را افزایش دهد.

برای حفظ سلامتی خودمان که ارتباط مستقیم با توجه به حفظ سلامتی دیگران به واسطه رعایت بهداشت فردی و اجتماعی دارد بهتر است ماسک‌ها و دستکش های استفاده شده را به صورت اصولی دفع کنیم.   

*خبرنگار ایرنا در اردبیل 

برچسب‌ها ایرنا مدیریت پسماند اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایرنا مدیریت پسماند اردبیل ایرنا مدیریت پسماند اردبیل مکان های عمومی انواع ماسک ماسک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۱۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور سرزده ماسک در چین | تسلای خودران در چین؟

به ‌گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، رسانه‌های دولتی چین گزارش داده اند که او ابتدا با لی چیانگ، نخست‌وزیر چین ملاقات کرده است.

در این دیدار، لی به ماسک گفته است که توسعه تسلا در چین می‌تواند به‌عنوان یک نمونه موفق از همکاری اقتصادی و تجاری میان آمریکا و چین محسوب شود. این درحالی است که خودروساز آمریکایی تأییدیه کلیدی را همزمان با سفر ماسک از سوی یک انجمن خودروسازی چینی دریافت کرده است.

این تأییدیه تصریح کرده که خودروهای مدل ۳ و Y تسلا ازجمله مدل‌هایی هستند که با الزامات امنیت داده چین مطابقت دارند.

۲ منبع جداگانه همچنین به رویترز گفته اند که تسلا با بایدو به توافق رسیده است تا از مجوز نقشه‌برداری غول فناوری چینی برای جمع‌آوری داده‌ها در جاده‌های عمومی چین استفاده کند که آنها چنین موضوعی را یک گام کلیدی برای معرفی FSD یا همان خودران‌های کامل (Full Self-Driving) در این کشور توصیف کرده‌اند.

امنیت و انطباق داده‌ها ازجمله دلایلی بوده است که سازنده خودروهای الکتریکی آمریکایی که ۴سال پیش مستقل‌ترین نسخه نرم‌افزار خودکار (Autopilot) خود را عرضه کرده بود، هنوز نتوانسته است FSD را به‌طور کامل در چین، دومین بازار بزرگ جهان با وجود مشتریان فراوان، در دسترس قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

پمپ بنزین روباتیک افتتاح شد | دست‌های‌تان کثیف نمی‌شود!

رگولاتورهای چینی از سال۲۰۲۱، تسلا را ملزم کرده بودند که تمام داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط ناوگان چینی خود در شانگهای را ذخیره کند و این باعث می‌شود، این شرکت قادر به بازگرداندن اطلاعات به ایالات متحده نباشد.

ماسک به‌دنبال دریافت مجوز برای انتقال داده‌های جمع‌آوری شده در کشور به خارج از کشور برای آموزش الگوریتم‌هایی برای فناوری‌های رانندگی خودران است.

کد خبر 848116 برچسب‌ها خودروی برقی ایلان ماسک چین خودرو خودرو مدرن، لوکس و هوشمند شرکت‌ خودروسازی تسلا

دیگر خبرها

  • ثروت ایلان ماسک روی دور افزایش افتاد
  • تکذیب مسدود شدن گذرگاه های فراه و نیمروز
  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • حضور سرزده ماسک در چین | تسلای خودران در چین؟
  • دیدار ایلان ماسک با نخست وزیر چین در پکن
  • ایلان ماسک راه جولان خودروهایش در چین را باز کرد
  • کشف «گذرگاه مردگان»
  • جزئیات سفر محرمانه ایلان ماسک به چین!
  • شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک سرمایه ۶ میلیارد دلاری جذب می‌کند؟