Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قم سومین جشنواره ملی دانشجویی مهدویت با محوریت «گفتمان سازی مهدویت با تکیه بر موعود یاوری» در چهار بخش ادبی، هنری، ایده پردازی و نوآوری و کتابخوانی به همت جهاد دانشگاهی قم برگزار می‌شود.

علی حسینی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم و دبیر سومین جشنواره ملی مهدویت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: پیشینه باور به مهدویت به معنای اعتقاد به یک نجات بخش است که در آخرالزمان برای نجات و رهایی انسان‌ها از درد و رنج و برقراری صلح و عدالت ظهور خواهد کرد و در ادیان و مکاتب مختلف با آیین‌ها و فرهنگ‌های متفاوت، نگاه و اعتقاد به منجی موعود به اَشکال و صور گوناگون و متنوعی مطرح شده است همانطور که در دین هندو کالکا و در مسیحیت فارقلیط را منجی موعود می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در حوزه تفاسیر قرآنی هم برخی محققین ۲۵۰ آیه از آیه‌های قرآن را مرتبط با حوزه مهدویت می‌دادند یادآور شد: مفسرین شیعه دو دسته از آیات، آیاتی که بر ضرورت وجود امام تأکید دارد و آیاتی که بشارت به حکومت صالحین و مؤمنین می‌دهد همچون آیه ۱۰۵ سوره انبیاء و آیه ۵ سوره قصص را مرتبط با مسائل مهدویت می‌دانند.  

حسینی با اشاره به اینکه مهدویت در روایات شیعی جایگاه مختلفی دارد، بیان کرد: برخی از راویان تا شش هزار حدیث را در خصوص شخصیت امام و منتظران ایشان، ارزش و فضلیت انتظار و نشانه‌های ظهور نقل کردند تا جایی که در اعتقادات شیعه انتظار فرج از مهم ترین اعمال در عصر انتظار به شمار می‌آید.

دبیر سومین جشنواره ملی مهدویت ادامه داد: باور به مهدویت اثرات و نتایج مختلفی در جامعه به لحاظ فردی و جمعی دارد و مهم ترین آن امید به آینده روشن و غایت مندی زندگی است.

حسینی اضافه کرد: منجی موعود در طول زمان تسکین دهنده دردها و امید مظلومان و با توجه به آیات و روایات هویت شیعه بوده و البته با توجه به حضور اقوام مختلف، هویت ایرانی هم در بحث مهدویت مطرح است و در باورهایی که باعث اتحاد ملی می‌شود دو اصل مهم داریم که یکی امام حسین(ع) و واقعه کربلا و اصل دیگر مهدویت است.

وی در خصوص برگزاری جشنواره مهدویت تصریح کرد: با توجه به اهمیت شناخت مهدویت و ضرورت پاسداشت این رکن رکین اعتقادی و برای به منصه ظهور رساندن نقش فرهنگی و هنری این حوزه در جامعه به اشکال مختلف باید در قالب های هنری، ادبی در فضاهای مذهبی، علمی و عموم جامعه به نمایش گذاشت و از طرفی جشنواره‌ها می‌توانند باز تولید غنی را در ایده پردازی، خلاقیت و تولید محصولات نوآورانه در حوزه ترویج فرهنگ مهدویت با توجه به خلاء‌های جدی آن داشته باشند از همین رو یکی از بخش‌های اصلی جشنواره امسال به ایده پردازی پرداخته است.

حسینی هدف از برگزاری جشنواره ملی مهدویت را یک موج جدید و کاملا هدایت شده از سمت نهادهای علمی، حوزوی و فعالان جدی در عرصه مهدویت دانست و عنوان کرد: با توجه به حضور و همکاری مسجد مقدس جمکران به عنوان مرکز فعالیت‌های مهدوی و قطب مهدویت در جهان اسلام و مرکز تخصص مهدویت در کنار نهادهای دانشگاهی همچون جهاد دانشگاهی، وزارت علوم، دانشگاه آزاد و علمی- کاربردی و نهادهایی مانند بنیاد نخبگان و پارک علم و فناوری که امسال وارد جشنواره شدند ضمن برگزاری یک جشنواره فرهنگی و هنری دعوتی از صاحبان هنر، ادب، ایده و خلاقیت است که برای بهتر اندیشیدن در حوزه مهدویت و توسعه فرهنگ متعالی مهدویت در جامعه کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: محور اصلی سومین جشنواره ملی مهدویت با مشورت در هیئت اندیشه ورز و همفکری با دوستان مسجد مقدس جمکران گفتمان سازی مهدویت با تکیه بر موعود یاوری با نگاه علمی و به دنبال ایجاد یک موج تبلیغ و ترویج معارف مهدوی و فرهنگ انتظار در جامعه دانشگاهیان در قالب یک طرح ملی خواهد بود.

 حسینی در خصوص دیگر بخش های جشنواره مهدویت گفت: بخش هنری سومین جشنواره ملی مهدویت شامل عکس و پادکست است که در بخش عکس علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را با موضوعاتی مانند اجتماعات مهدوی(اجتماعات مسجد مقدس جمکران، برگزاری جشن‌های خانگی با محوریت امامت امام زمان(عج)، مناسک مهدوی، فضاسازی مهدوی است و در بخش پادکست نیز هنرمندان می‌توانند آثار خود را با موضوعاتی چون عاشقانه‌ها با امام زمان (عج)، آوای انتظار و خلاصه سازی کتاب‌ها یا مباحث مهدوی آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی ادامه داد: در بخش ادبی جشنواره، علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در بخش شعر با قالب آزاد و قطعات ادبی و دلنوشته با موضوع عدالت خواهی، امیدآفرینی، آینده روشن و اشعار انتقادی نسبت به خلأهای حضور امام زمان(عج) در جهان و دنیای مادی امروز به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند که باید کلیه آثار الزاماً به صورت تایپ شده باشد و تعداد اشعار ارسال شده حداکثر ۵ اثر برای هر شرکت کننده می‌باشد.

دبیر سومین جشنواره ملی مهدویت متذکر شد: در بخش ایده پردازی این جشنواره موضوعات کلی در نظر گرفته شده که همه اقشار جامعه و در هر رده سنی  و با هر سطح سواد و دغدغه مندی می‌توانند ایده های نوآورانه، تولیدات و محصولات نوآورانه در زمینه تبلیغ و ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار، توسعه گفتمان موعودیاوری را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

حسینی کتابخوانی را بخش چهارم جشنواره ملی مهدویت عنوان کرد و گفت: علاقه‌مندان در این بخش با مطالعه کتاب «شهدا بهترین الگوی منتظران» در مسابقه شرکت می‌کنند که هر شرکت کننده می تواند علاوه بر شرکت در بخش‌های دیگر جشنواره در بخش کتابخوانی شرکت کند.

وی با بیان اینکه مهلت ارسال آثار تا ۲۲ بهمن خواهد بود و اختتامیه جشنواره در اسفند برگزار می‌شود، اظهار کرد: علاقه‌مندان برای شرکت در جشنواره و ارسال آثار و کسب اطلاعات بیشترمی‌توانند به وبسایت جشنواره ملی مهدویت به آدرس mahdaviatfest.ir مراجعه کنند از طریق ادمین تلگرام به آدرس Mahdaviyatfest_admin، یا ادمین ایتا به آدرس Mahdaviyatfest و شماره واتساپی ۰۹۲۲۲۱۲۰۳۱۳ ارتباط بگیرند.

حسینی تأکید کرد: آثار ارسالی به جشنواره یک شناسنامه اثر نیاز دارد که شامل مشخصات صاحب اثر است همچنین شرکت در همه بخش ها برای یک نفر آزاد است امّا حداکثر ارسال آثار برای هر شرکت کننده ۵ اثر می‌باشد.

دبیر سومین جشنواره ملی مهدویت در خصوص جوایز نفرات برگزیده جشنواره بیان کرد: در بخش عکاسی ۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال برای بهترین اثر و ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال برای اثر شایسته تقدیر، در بخش پادکست ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال برای بهترین اثر و ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال برای اثر شایسته تقدیر، در بخش شعر ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال برای بهترین اثر و ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال برای اثر شایسته تقدیر، در بخش قطعات ادبی ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ برای بهترین اثر و ۸.۰۰۰.۰۰۰ برای برای اثر شایسته تقدیر، در بخش ایده پردازی و نوآوری برای سه نفر اول ۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال، و در بخش کتابخوانی برای ۱۰ نفر از برگزیدگان ۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال و جوایز غیر نقدی نفیس در نظر گرفته شده است.

وی در پایان با اشاره به برگزاری کارگاه‌های تخصصی در حوزه خلاقیت و ایده پردازی افزود: در بخش عکاسی فتوواک و فتوماراتن را در نظر گرفتیم که در این خصوص باید از مسجد مقدس جمکران، پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان استان تشکر کنیم همچنین برگزاری محفل شعر، نقد فیلم و بازی، برگزاری کارگاه معارف مهدوی، نشست تخصصی در موضوع مهدویت، شبهات و تحریفات، تدوین خروجی جشنواره در قالب محتوای دیجیتال، نمایشگاه مهدوی و باشگاه دانشجویان مهدوی از جمله برنامه‌هایی است که در حاشیه این جشنواره برگزار می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جهاد دانشگاهی جشنواره ملی مهدویت برای اثر شایسته تقدیر برای بهترین اثر ۰۰۰ ۰۰۰ ریال مسجد مقدس جمکران ایده پردازی علاقه مندان آثار خود ۲۰ ۰۰۰ ۰۰۰ بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۱۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دور جدید رایزنی‌های دوجانبه روسیه و ترکیه درباره مسائل سازمان ملل

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، مقام وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو و آنکارا درباره موضوعات چندجانبه که روزهای آینده در دستور کار سازمان ملل قرار خواهد گرفت، بحث و رایزنی خواهند کرد.

به گفته این مقام روس که خبرگزاری تاس به نام و جایگاه او اشاره نکرده «سرگئی ورشینین، معاون وزیر خارجه روسیه در دوم ماه مه به استانبول ترکیه سفر خواهد کرد؛ این سفر دور دیگری از مشورت‌های دوجانبه درباره موضوعات چندجانبه سازمان ملل است.

پیش از این ورشینین با تانجو بیلگیچ، سفیر ترکیه در روسیه برای بحث در مورد دسترسی بلامانع محصولات کشاورزی و کودهای شیمیایی به بازارهای جهانی در چارچوب تلاش‌ها برای تضمین امنیت غذایی جهانی، دیدار کرد.

مقامات روسیه و ترکیه همچنین درباره وضعیت کنونی منطقه، جنگ غزه و به طور کلی در تحولات غرب آسیا با محوریت بحث در مورد این مشکلات در شورای امنیت سازمان ملل متحد و مجمع عمومی تبادل نظر کردند.

کد خبر 6093738

دیگر خبرها

  • اهدای جوایز نفیس برای کاهش ۱۵ درصدی مصرف در ۲۱ هفته
  • به موضوعات مهم جامعه کارگری، توجه شود
  • دور جدید رایزنی‌های دوجانبه روسیه و ترکیه درباره مسائل سازمان ملل
  • معرفی نامزدهای کسب جوایز بهترین‌های فوتبال فرانسه در سال ۲۰۲۴
  • همایش اعطای جوایز شصت و دومین دوره جایزه البرز برگزار می شود
  • برپایی نمایشگاه دائمی مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
  • انتشارات جمکران با ۵۰۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • پوشش ۱۵۰ هزار شرکت‌کننده در چهارمین جشنواره امامت و مهدویت
  • ۱۵۰ هزار شرکت‌کننده در جشنواره سراسری امامت و مهدویت تحت پوشش قرار می‌گیرند
  • برق کمتر مصرف کنید خودرو جایزه بگیرید