Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز، شنبه ششم آذر سال ۱۴۰۰هجری شمسی، برابر با بیست و یکم ربیع الثانی سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با بیست و هفتم نوامبر سال ۲۰۲۱ میلادی است.

خبرگزاری میزان _ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (ششم آذر) به شرح زیر است:

برگزاری کنفرانس تهران توسط سران آمریکا، شوروی و انگلیس بدون حضور ایران

۷۸ سال پیش در چنین روزی، ششم آذر سال ۱۳۲۲ هجری شمسی کنفرانس سران سه کشور آمریکا، انگلیس و شوروی، در حالی که ایران به اشغال ارتش‌های این سه کشور درآمده بود، در تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کنفرانس تهران پس از ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم و گشوده شدن جبهه‌های جدید علیه ارتش آلمان، برپا شد. در این کنفرانس، روزولت رئیس جمهوری آمریکا، چرچیل نخست وزیر انگلیس و استالین رهبر شوروی، درباره شیوه‌های مبارزه با ارتش آلمان و کمک به جبهه‌های جنگ با این کشور، با یکدیگر تبادل نظر کردند. در پایان کنفرانس تهران که چهار روز به طول انجامید، اعلامیه مشترکی توسط سه کشور صادر شد که در آن به انهدام نیرو‌های نظامی آلمان و چگونگی انجام عملیات در جبهه‌های جنگ، اشاره شده بود. همچنین توافق شد که پس از پایان جنگ جهانی دوم، نیرو‌های متفقین خاک ایران را ترک کنند.

درگذشت آیت الله محمد نهاوندی

۷۱ سال پیش در چنین روزی بیست و یکم ربیع الثانی سال ۱۳۷۱ هجری قمری‏، عالم بزرگ، آیت ‏اللَّه محمد نهاوندی درگذشت. آیت الله محمد نهاوندی، فرزند عالم ربانی آیت اللَّه میرزا عبدالرحیم نهاوندی در نجف اشرف به دنیا آمد. او همانند پدرش در مراتب علمی و عَمَلی و اخلاق فاضله، از بزرگان علمای قرن چهاردهم به شمار می‏ رود. تفسیر مبسوط عربی و تفسیر مبسوط فارسی و مجموعه این دو کتاب در ۴ جلد که به نام نفحات الرحمن موسوم است، از آثار ایشان می ‏باشد.

درگذشت نمایشنامه نویس معروف آمریکایی

۶۸ سال پیش در چنین روزی، بیست و هفتم نوامبر سال ۱۹۵۳ میلادی، «یوجین اونیل» (Eugene O’Neill)، نویسنده و نمایشنامه نویس معروف آمریکایی در ۶۵ سالگی درگذشت. او در سال ۱۸۸۸ میلادی متولد شد و زندگی پرماجرایی داشت. اونیل علاقه فراوانی به تئاتر داشت و به همین دلیل، او را فرزند تئاتر نامیده اند. وی در سال ۱۹۳۶ به خاطر اثر برجسته اش، «در آنسوی افق» جایزه نوبل را دریافت کرد. از دیگر کتاب‌های او می‌توان «امپراتور جونز»، «درنگ عجیب» و «آه بیابان» را نام برد.

تعیین خطوط مرزی میان اروپا و آسیا

۱۰۲ سال پیش در چنین روزی بیست و هفتم نوامبر سال ۱۹۱۹ میلادی خطوط مرزی جدید در اروپا و خاورمیانه پس از پایان جنگ جهانی اول تعیین شد.

پس از پایان جنگ جهانی اول و امضای قرارداد صلح وِرسای، قرارداد‌های دیگری نیز برای تعیین تکلیف امپراتوری ‏های اتریش - مجارستان و عثمانی و کشور بلغارستان امضا شد که هر یک متضمن شرایط سنگین و پرداخت غرامت از طرف این کشور‌ها به فاتحین بود. در این میان، کنفرانس پاریس با تعیین خطوط مرزی جدیدی برای اروپا و کشور‌های خاورمیانه، نقشه جهان را به کلی تغییر داد. به طوری که در ۲۷ نوامبر ۱۹۱۹ م، پس از از بین رفتن امپراتوری اتریش - مجارستان، از بطن آن کشور‌های مستقل تازه ‏ای به وجود آمدند. کشور چکسلواکی از سرزمین شمالی اتریش و بخشی از جنوب آلمان به وجود آمد و کشور مجارستان به صورت مستقلی پا به عرصه وجود نهاد. هم‏چنین قسمتی از سرزمین‏‌های شرقی این امپراتوری، ضمیمه رومانی شد و از پیوستن صربستان و مونته نگرو و بقیه متصرفات اتریش در بالکان، کشور یوگسلاوی به وجود آمد. در شمال شرقی اروپا نیز کشور مستقل لهستان، بین روسیه و آلمان پا به عرصه گیتی گذاشت و سرزمین ‏های ساحلی دریای بالتیک به نام ‏های لتونی، لیتوانی و استونی، استقلال یافتند. از دو کشور مغلوب دیگر جنگ جهانی اول، بلغارستان قسمتی از اراضی خود را به نفع یونان و یوگسلاوی از دست داد و بخش اروپایى ترکیه به نیمه اروپایى استانبول و حومه آن محدود شد. امپراتوری عثمانی هم مانند امپراتوری اتریش - مجارستان متلاشی گردید و فقط ترکیه امروزی از آن بر جای ماند. از متصرفات عثمانی در بین النهرین و شرق مدیترانه، پنج کشور عراق، اردن، سوریه، لبنان و فلسطین ایجاد شدند که نخست تحت قیمومیت جامعه ملل یا تحت الحمایه انگلیس و فرانسه بودند و به تدریج استقلال یافتند. همچنین طرح تشکیل یک دولت یهودی در فلسطین، طی سال ‏هایی که این سرزمین تحت قیمومیت انگلیسی‏‌ها بود شکل گرفت و در سالیان پس از آن رژیم صهیونیستی نیز اعلام موجودیت کرد.

بیشتر بخوانید: تقویم تاریخ؛ از حمله بعثی‌ها به سوسنگرد تا درگذشت سردار ملی

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: تقویم تاریخ تقویم رسمی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تقویم تاریخ تقویم رسمی سال پیش در چنین روزی کنفرانس تهران جنگ جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۱۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط برای حضور دانشجویان توانمند ورزشکار در مسابقات آسیایی و جهانی فراهم می‌شود

سرپرست فدارسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی گفت: شرایط برای حضور دانشجویان توانمند ورزشکار در مسابقات آسیایی و جهانی فراهم می‌شود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی؛ دکتر محمدرسول خدادای سرپرست فدارسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی در حاشیه مجمع عمومی سالانه فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی که به میزبانی سازمان امور دانشجویان برگزار شد؛ گفت: فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی در این مجمع سالانه برنامه‌های خود را برای سال ۱۴۰۳ مطرح کرد و با اخذ رای از سوی اعضاء این مجمع به تصویب آن‌ها پرداخت.

وی ادامه داد: از جمله برنامه‌های پیش روی این فدراسیون در سال ۱۴۰۳ شامل: برگزاری اولین دوره بازی‌های همبستگی کشور‌های اسلامی، اعزام و شرکت دانشجویان ورزشکار در بازی‌های جهانی و مسابقات آسیایی، برگزاری اردو‌های آمادگی دانشجویان کشور برای شرکت در سی و دومین مسابقات یونیورسیاد دانشجویان جهان، برگزاری لیگ‌های دانشجویی و برخی فعالیت‌های دیگر می‌شود.

دکتر خدادادی با اشاره به اینکه سی و دومین مسابقات یونیورسیاد دانشجویان جهان به میزبانی کشور آلمان برگزار می‌شود؛ تصریح کرد: فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی مصمم است تا در رشته‌هایی که دانشجویان ما حرفی برای گفتن دارند، بتواند شرایط را محیا سازد.

سرپرست فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی خاطرنشان ساخت: لیگ‌های دانشجویی سال گذشته در ۳ رشته ورزشی برگزار شده‌اند در سال جاری ان شاء الله قصد داریم تعداد آن‌ها را با افزایش ۷ لیگ دیگر گسترش دهیم. امیدوار هستیم این روال ادامه یابد تا در نهایت شاهد پویایی و بالا رفتن میزان مشارکت در ورزش دانشگاهی باشیم.

دیگر خبرها

  • شمارش معکوس آغاز نمایشگاه کتاب تهران و درگذشت پل آستر
  • المپیاکوس ویلا پارک را به آتش کشید / پیروزی سخت فیورنتینا در فلورانس
  • بالاتر از لالیگا؛ صعود سری آ به رتبه دوم رنکینگ یوفا
  • گلایه امری از لیگ برتر: جلوی رویای تیم‌ها را می‌گیرند!
  • نماینده ایران در فینال غرب آسیا زنده ماند/ تعیین قهرمان در بازی سوم
  • تمدن ایرانی-اسلامی از عرصه جهانی حذف‌شدنی نیست
  • شرایط برای حضور دانشجویان توانمند ورزشکار در مسابقات آسیایی و جهانی فراهم می‌شود
  • سرعت پیشرفت صنعت با حوزه سرمایه‌گذاری متناسب نیست
  • مدیریت مصرف با روش‌های هوشمند امکان‌پذیر است
  • تاریخ سفر گروسی به ایران مشخص شد