Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@17:29:12 GMT

امشب شاهد تربیع سوم ماه باشید

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۸۲۱۱۴

امشب شاهد تربیع سوم ماه باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ماه امشب آخرین مرحله تربیع را آغاز می‌کند، نیمه شب طلوع می‌کند و حدوداً سپیده دم به اوج خود در آسمان می‌رسد.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سیارک سرس که بزرگ‌ترین جرم موجود در کمربند سیارک‌ها در میان مشتری و مریخ است، شنبه -۶ آذرماه- در موقعیت مقابله خورشیدی قرار خواهد گرفت و کل شب در صورت فلکی ثور قابل رصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سیاره کوتوله از موقعیت رصدخانه لارستان بین ساعات ۱۸:۴۷ تا ۰۴:۳۵ در آسمان حضور دارد و ساعت ۲۳:۴۱ در موقعیتی با ۷۹ درجه بالاتر از افق جنوبی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد.

وی افزود: همان زمانی که سرس وضعیت مقابله را پشت سر می‌گذارد (در نزدیک‌ترین فاصله خود با زمین قرار دارد که حضیض زمینی نام دارد) در درخشان‌ترین حالت خود در آسمان ظاهر می‌شود. سرس در منظومه شمسی بسیار دورتر از زمین در مدار خود در فاصله متوسط ۲.۷۷ واحد نجومی از خورشید به دور خورشید می‌چرخد، بنابراین درخشندگی آن در حالت مقابله و مقارنه خورشیدی از دید زمینی‌ها تفاوت چندانی ندارد.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: سرس در لحظه تقابل در فاصله ۱.۷۶ واحد نجومی قرار دارد و به قدر ۷.۲ می‌رسد که قطعاً برای رصد این سیارک به تلسکوپ نیاز خواهید داشت. پژوهشگران معتقدند که یک چهارم سرس را آب تشکیل داده است که احتمالاً به شکل لایه یخی در زیر پوسته تیره این سیاره کوتوله است.

تربیع سوم ماه

وی تصریح کرد: ماه امشب آخرین مرحله تربیع را آغاز می‌کند، نیمه شب طلوع می‌کند و حدوداً سپیده دم به اوج خود در آسمان می‌رسد. ماه از مختصات رصدخانه لارستان ساعت ۲۲:۵۴ در افق جنوب شرقی قابل رصد است و ساعت ۰۶:۱۵ با روشن شدن کامل آسمان محو می‌شود. البته غروب ماه حوالی ظهر ساعت ۱۲:۳۰ رخ می‌دهد، ماه نیمه روشن در صورت فلکی اسد قرار دارد.

کد خبر 537994

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نجوم رویداد نجومی رویدادهای نجومی پدیده نجومی رویداد نجوم پدیده نجومی امروز رویداد نجومی 1400 عکاسی نجومی نجوم 1400 نجوم سال ۱۴۰۰ شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رصدخانه لارستان خود در آسمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۲۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیبت قمری آنتارس چه زمانی رخ می‌دهد؟

ماه شنبه هشتم اردیبهشت از مقابل ستاره آنتارس عبور می‌کند و غیبت ماه ایجاد می‏‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ماه شنبه -هشتم اردیبهشت- از مقابل سیاره آنتارس (آلفا اسکورپی) عبور می‌کند و یک غیبت ماه ایجاد می‌کند که از آسیا و آفریقا قابل مشاهده است، این غیبت فقط در بخشی از جهان مشخص است، زیرا ماه آنقدر به زمین نزدیک است که موقعیت آن در آسمان تا دو درجه در سراسر جهان متفاوت است. متأسفانه این پدیده از اصفهان قابل رصد نیست.

اختفای ماه فقط از بخش کوچکی از سطح زمین قابل مشاهده است؛ از آنجایی که ماه بسیار نزدیک‌تر از دیگر اجرام آسمانی به زمین است، موقعیت دقیق آن در آسمان با توجه به موقعیت دقیق افراد در زمین، به دلیل اختلاف منظر بزرگ آن متفاوت است.

پدیده غیبت قمری آنتارس از اصفهان قابل مشاهده است، به طوری که غیبت ماه از ساعت ۲۲:۳۳ در جنوب شرقی آسمان در ارتفاع ۱۱.۳ درجه آغاز می‌‏شود و ظهور مجدد آن حدود ساعت ۲۳:۰۰ در ارتفاع ۱۵.۴ درجه است؛ در این زمان ماه شش روزه است و ۹۲ درصد روشنایی دارد.

کد خبر 748217

دیگر خبرها

  • غیبت قمری آنتارس چه زمانی رخ می‌دهد؟
  • دمای هوا در البرز به ۳۰ درجه سانتیگراد می‌رسد
  • تقویم نجوم ۱۴۰۳ (بخش ششم) + دانلود جدول رصد
  • تقویم نجوم 1403 (بخش ششم) + دانلود جدول رصد
  • پیش بینی آسمان ابری در آدینه استان یزد
  •  ساعت بازی رئال مادرید مقابل رئال سوسیداد امشب جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • آسمان ابری در آدینه استان
  • روزهای گرم اردیبهشتی در آسمان مازندران
  • آخرین خبر از بارسلون: ژاوی نمی‌ماند!‏