Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-30@10:37:48 GMT

«اکران آنلاین» در ایستگاه آخر حیات

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۸۲۵۷۳

کارشناسان می‌گویند با بازگشایی اخیر سینماها، طرح نوپای اکران آنلاین به روز‌های پایانی حیات خود نزدیک می‌شود.

خبرگزاری میزان _ روزنامه وطن امروز نوشت: همیشه یکی از جنجالی‌ترین مباحث سینمای ایران طی سالیان گذشته، صف طولانی اکران آثار تولیدی در طول یک سال بوده است که این مساله با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی نصفه و نیمه سینما‌ها در دوران اکران، بحرانی‌تر شد به طوری که طی ۳-۲ سال اخیر شاهد سنگین‌تر شدن بار چرخه اکران در سینمای ایران بودیم و مسلما این چرخه هر سال سنگین‌تر می‌شود و شمار بیشتری از آثار اکران نشده به قطار طولانی آثار اکران نشده سینمای ایران اضافه می‌شود؛ قطاری که تنها راه رهایی از آن، یا گسترش چشمگیر ظرفیت‌های ناوگان اکران آثار سینمایی است که در عمل به واسطه هزینه‌های سنگین آن امکان‌پذیر نیست یا استفاده از راه‌حل‌های جایگزینی همچون اکران آنلاین؛ روشی که سال‌هاست در سینمای جهان هم در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیوع بیماری کرونا، اتفاقی بود که چرخه نیمه‌جان اکران در سینمای ایران را به سمت مرگ کشانده بود. چرخه‌ای که اگر تا پیش از این با هر زحمتی که بود کار خود را پیش می‌برد، با ماجرای کرونا به شکلی زمینگیر شد که حالا شمار آثاری که در نوبت اکران هستند، از شمارش در رفته است!

از سویی طی چند وقت اخیر با واکسیناسیون سراسری، سینما‌ها خیلی نامحسوس در حال بازگشت به دوران فعالیت عادی خود هستند. مخاطبان سینما این روز‌ها با رعایت تمهیدات بهداشتی به تماشای فیلم‌های مورد علاقه خود می‌نشینند و تا حدودی استقبال مناسبی از فیلم‌های روی پرده شده است، اما نکته‌ای که نباید فراموش کرد این مساله است که با بازگشت احتمالی موج جدیدی از ویروس کرونا در کشور شاید مجددا با تعطیلی نصف و نیمه سینما‌ها مواجه شویم و آنجاست که دوباره گره «صف اکران فیلم‌های روی پرده» کورتر از گذشته می‌شود؛ از سوی دیگر در این ایام کرونایی که پشت سر گذاشته‌ایم طرح «اکران آنلاین» یا همان «سینما در خانه» به رغم همه کاستی‌ها و مشکلات، مسیر روشنی را در ابتدای کار برای سینمای ایران ترسیم کرد و طی روز‌های ابتدایی فعالیت خود در پلتفرم‌ها فیلم‌های مختلفی از سوی کارگردان‌های مطرح سینمای ایران روانه «اکران آنلاین» شد که این مسأله ضمن امیدواری اهالی سینما به طرح نوپای «اکران آنلاین» به خودی خود به رونق این طرح افزود و بسیاری پیش‌بینی می‌کردند با ادامه روند موفق «اکران آنلاین» به مرور از ترافیک بالای فیلم‌های پشت خط مانده اکران سینما‌ها کاسته شود. اما متاسفانه با مرور زمان و کنار کشیدن فیلم‌های مطرح سینمای ایران از حضور در «اکران آنلاین»، این طرح نوپای سینمای ایران خیلی زودتر از تصور کارشناسان به پایان خط نزدیک شده است و چند ماهی می‌شود جز اکران چند فیلم کمدی سطحی یا فیلم‌های درجه سوم سینمایی، هیچ اثر جدی و قابل تاملی روانه اکران آنلاین نشده است، البته سازندگان آثار سینمایی برای عدم استقبال از حضور اثرشان در اکران آنلاین دلایلی، چون عدم تبلیغ فیلم‌ها در صداوسیما و نگرانی بابت قاچاق آثارشان را اعلام می‌کنند که اگر منصفانه بخواهیم قضاوت کنیم باید به نگرانی این سرمایه‌گذاران احترام بگذاریم.

در اینکه طرح‌هایی، چون «اکران آنلاین» و «سینما ماشین» به هیچ وجه نمی‌توانند جای سالن‌های سینمایی را برای مخاطبان و اهالی سینما بگیرند، هیچ شکی نیست، اما مسؤولان سینمایی کشور باید نگاه جدی‌تری به طرح نوپای «اکران آنلاین» داشته باشند؛ طرحی که به رغم برخی انتقادات درستی که به نحوه انتخاب برخی فیلم‌ها و همچنین نحوه صیانت از فیلم‌ها در مقابل قاچاق آثار می‌شود، می‌تواند با حمایت و برنامه‌ریزی همه‌جانبه مسؤولان و اهالی سینما اتفاق‌های بهتری را برای آینده سینمای ایران رقم بزند.

در نتیجه باید گفت اکران آنلاین با تمام ریسک‌هایی که بر آن متصور است، راهی را باز می‌کند که دیگر موسسات و تولیدکنندگان فیلم هم نگاهی به این بازار داشته باشند و آن را جدی بگیرند، چرا که با پایین نگه داشتن هزینه‌های تولید و رعایت مختصات و ملزومات این بازار، می‌توان چرخه توزیع برای تولید بعدی را در آن ایجاد کرد. همچنین به‌رغم مخالفت‌های ضمنی سالن‌داران سینما برای نمایش آنلاین فیلم‌ها بدون اکران سینمایی، این فرصت می‌تواند منجر به سبک شدن صف اکران و در نتیجه تولید و نمایش فیلم‌هایی در سالن سینما شود که به اصطلاح برای پرده ساخته شده‌اند و ملزومات آن را رعایت می‌کنند؛ اتفاقی که هم رضایت مخاطبان سینما و هم با افزایش فروش، رضایت سینماداران را به دنبال خواهد داشت.

همچنین انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینما در بیانیه‌ای از شرایط بد سینما‌ها در ۲ سال گذشته گفت و اینکه شورای صنفی با همه سختی‌ها پای سینما ایستاده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «بی‌هیچ تردیدی رونق دوباره سینما و استقبال مردم از فیلم‌ها ماحصل درایت شورای صنفی نمایش در تلاش، برنامه‌ریزی، چینش فیلم‌ها، رایزنی با مالکان فیلم‌ها و صاحبان سالن‌های سینما، اولویت‌گذاری حفظ جان شهروندان در کنار تماشای فیلم و به وجود آوردن شرایط مناسب سالن‌ها با رعایت کامل پرتکل‌های بهداشتی است. سینمای ایران در ۲ سال گذشته در بدترین شرایط ممکن قرار داشت و تهیه‌کنندگان حرفه‌ای سینما شاهد بودند که شورای صنفی در سخت‌ترین شرایط با وجود بی‌مهری‌های فراوانی که به سینما، سینماگران، سالن‌های سینما و فیلم دیدن در سینما شد، پای سینما ایستاد تا به امروز که شاهد رونق و به ثمر نشستن تلاش‌های شورا هستیم. امیدواریم حالا که سینمای ایران مسیر سخت تعطیلی‌ها را پشت سر گذاشته، همگی با حمایت همه‌جانبه خود از سینما در جهت تقویت نمایش فیلم در سالن‌های سینما گام برداریم».

بیشتر بخوانید: استقبال از سینما افزایش چشمگیری داشته است/«لایه‌های دروغ» در راه جشنواره فیلم فجر٤٠

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: سینما اکران آنلاین

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سینما اکران آنلاین سالن های سینما اکران آنلاین سینمای ایران طرح نوپای سینما ها سالن ها فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۲۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلیت سینما بعد از دو ماه دوباره گران شد

مصطفی قاسمیان در چارسو فرهنگ نوشت: این روز‌ها که فیلم «سال گربه» به اکران رسیده، اخبار مختلفی از رکوردشکنی‌های این اثر به گوش می‌رسد؛ رکورد‌هایی مثل بیشترین فروش در روز اول اکران و بیشترین فروش در ۳ روز اول اکران که به افتتاحیه مشهور است. اگر پیگیر اخبار سینمایی باشید، احتمالا متوجه شدید که همین رکورد‌ها را یک ماه پیش فیلم «تمساح خونی» هم شکسته بود و برخی از این رکورد‌ها را در نیمه دوم ۱۴۰۲ آثاری مثل «ویلای ساحلی»، «هاوایی» و «هتل» جابه‌جا کرده بودند! ماجرای این رکورد‌ها چیست؟ همان‌طور که می‌شود حدس زد، نه فیلم‌های سینمای ایران طی همین ۷-۶ ماه اخیر، تماشاگرپسندتر و محبوب‌تر شده‌اند و نه سینمای ایران ناگهان با موج جدیدی از تماشاگران روبه‌رو شده، بلکه باز هم بلیت سینما گران شده است، ولی این بار بدون سروصدا.

- اوایل دی‌ماه ۱۴۰۲ بود که بلیت سینما ناگهان گران شد. این اقدام از دو جهت کم‌سابقه به شمار می‌رفت؛ نخست آنکه پس از سال‌ها که افزایش قیمت بلیت سینما محدود به ابتدای اکران نوروزی شده بود، این تصمیم در میانه سال گرفته شد و دوم اینکه به فاصله ۱۰ ماه قبل از آن (اسفند ۱۴۰۱) یک بار دیگر بلیت سینما گران شده بود! یعنی این بار فاصله دو مرتبه افزایش بهای بلیت، نه یک سال، بلکه تنها ۱۰ ماه بود! طبق مصوبه‌ای که در آن زمان از طریق روح‌الله سهرابی مدیرکل اداره نظارت بر نمایش سازمان سینمایی اعلام شد، این نکته ذکر شد که همزمان با گرانی بهای بلیت، روز دوشنبه نیز (همراه با سه‌شنبه) به‌عنوان روز عرضه بلیت نیم‌بها تعیین شده تا ضرب خبر این افزایش قیمت، کمی گرفته شود. سهرابی در همان اظهارنظر گفت: «قیمت بلیت سینما در ساعات پیک و سانس‌های طلایی روز‌های پنجشنبه و جمعه در سینما‌های مدرن به صورت شناور تا سقف ۸۰ هزار تومان و در سینما‌های ممتاز تا سقف ۶۰ هزار تومان در اختیار مدیر سینما خواهد بود.»

- خبر عجیب آنکه با گذشت تنها دو ماه از این رخداد، یک بار دیگر بلیت سینما گران شده است و این بار بی‌سروصدا این اتفاق افتاده. بدون اطلاع‌رسانی رسمی، آن تبصره مهم فروش بلیت ۸۰ هزار تومانی در ساعات طلایی برداشته شده و سالن‌های سینما در ۵ روز هفته (چهارشنبه تا یکشنبه) در همه ساعات روز به غیر از دو سانس که صبح است می‌توانند بلیت را به قیمت ۸۰ هزار تومان به فروش برسانند. این درحالی است که همواره مصوبات شورای صنفی نمایش و شورای راهبردی اکران به‌عنوان دو کمیته تخصصی تعیین آیین‌نامه عرضه در سینمای ایران، به اطلاع عموم می‌رسید و هرگونه تغییر در بهای بلیت سینما نیز از این قاعده مستثنی نبود. این اتفاقی نادر است که نه سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و نه صنوف سینمایی حاضر در شورا، خود را موظف ندیده‌اند تا گران شدن بلیت را به اطلاع علاقه‌مندان سینما برسانند.

منبع: کافه سینما

tags # سینما سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران
  • اولین هنرپیشه زن سینما و یک سرگذشت تلخ پرتکرار
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • عکس | حامد بهداد با عینک قرمز به سینما می‌ِآید!
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • بلیت سینما بعد از دو ماه دوباره گران شد
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام