Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@12:58:21 GMT

میرزا کوچک‌خان و نهضت بزرگ او

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۸۲۹۹۲

میرزا کوچک‌خان و نهضت بزرگ او

۱۱ آذرماه هر سال، یادآور شهادت مردی است که برای آزادی و استقلال وطن و نجات آن زیر یوغ استعمار و اجانب، از جان گذشت و مظلومانه به دست ایادی استعمار، به شهادت رسید.

میرزاکوچک‌خان جنگلی، یکی از ستاره‌های درخشان تاریخ معاصر ماست؛ ستاره‌ای که برای مردم ایران، الگویی برای وطن‌دوستی و شهادت در راه میهن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از فرازهای جالب زندگی کوچک جنگلی که باید در آن با دقت بیشتری نگریست، واکنش و نگاه او به اقدامات حکومت کمونیست شوروی است؛ نیروهای تحت فرمان لنین که روسیه را تحت تسلط درآورده و مدعی بودند که می‌خواهند همه رنجبران و زحمتکشان عالم را نجات دهند. شاید در آن شرایط که اژدهای استبداد و استعمار به دست و پای ملت‌های محروم دنیا پیچیده بود، شنیدن این ادعای فریبنده می‌توانست دل‌خوش کن باشد و چنین نیز بود؛ اما افرادی مانند کوچک‌جنگلی که خیلی زود به ماهیت کمونیست‌ها پی بردند و دریافتند که آن‌ها، هیچ تفاوتی با استعمارگران پیشین ندارند و فقط رنگ و لعاب عوض کرده‌اند، زیاد نبودند. میرزا و یاران او، احتمالاً نخستین گروه مبارزی در ایران بودند که با کمونیست‌ها ارتباط برقرار کردند و حتی به کمک آن‌ها امیدوار بودند، اما خیلی زود به ماهیت آن‌ها پی بردند. او دریافت کمونیست‌های مدعی آزاد کردن خلق‌های تحت ستم، خود استعمارگران و غارتگرانی هم‌سنگ دولت‌های امپریالیستی هستند.

گام اول برای آزادی

از جمله اسنادی که می‌تواند بر این ادعا صحه بگذارد و دیدگاه‌های میرزاکوچک‌خان را بهتر و روشن‌تر نشان دهد، نامه‌های او خطاب به مسئولان حکومت شوروی است. وی پس از آنکه با پیشنهاد شرم‌آور کمونیست‌ها مبنی بر پذیرفتن مرام مارکسیستی و یکی شدن گیلان با شوروی و در واقع، تجزیه ایران روبه‌رو شد، خطاب به لنین، رهبر وقت شوروی نوشت: «ما معتقدیم قدم اول را برای آزادی ایران برداشته‌ایم، لیکن خطر از جانب دیگر به‌ما روی آورده است، یعنی اگر از مداخله خارجی در امور داخلی جلوگیری نشود، معنیش این است که هیچ‌وقت به مقصودمان نخواهیم رسید؛ زیرا به جای مداخله یک دولتی خارجی که تاکنون وجود داشت، مداخله خارجی دولت دیگری شروع شده است. ما نمی‌توانیم افتخارات انقلابی خود را که طی ۱۴ سال کوشش و فداکاری بدست آورده‌ایم، یکباره محو کنیم و به حقوق ملت ایران خیانت ورزیم».

نامه‌های شدیداللحن

میرزا در نامه شدیداللحنی به مدیوانی، نماینده شوروی در گیلان به رفتارهای تجاوزکارانه آن‌ها اعتراض کرد و به صراحت نوشت: «اگر این اقدامات شما دوام پیدا کند، ناچاریم به هر وسیله باشد به تمام احرار و سوسیالیست‌های دنیا حالی کنیم که وعده‌های شما همه‌اش پوچ و عاری از صحت و صداقت‌اند. به نام سوسیالیسم اعمالی را مرتکب شده‌اید که لایق قشون مستبد نیکلا و قشون سرمایه‌داری انگلیس است. با یک فرقه آزادی‌طلب و یک جمعیت انقلابی که مشقت‌های متوالی چندین ساله دیده و هنوز هم محصور دشمنان است آیا این نوع معامله می‌کنند؟». میرزا ماهیت قیام جنگل را با انقلاب کمونیستی یکی نمی‌دانست؛ او معتقد بود که بر اساس مبانی دین شریف، باید با هر تسلط بیگانه‌ای بر خاک مملکت اسلامی مقابله کرد. او در ادامه نامه‌اش به مدیوانی می‌نویسد: «در قانون اسلام مدون است که کفار وقتی به ممالک اسلامی مسلط شوند، مسلمین باید به مدافعه برخیزند» و سپس می‌افزاید: «ما قدم‌های مقدس انقلابی را با راستی و درستی بدون هیچ‌گونه آلایش برداشته‌ایم. انگلیس‌ها و دولت نیکلائی به من حکومت، سلطنت، امتیازات و ریاست می‌دادند و من به اتکای توجه مردم و احساسات عمومی و مقبولیت عامه که همین چیزها آخرالامر فساد و دروغگویی‌هایتان را برملا خواهند ساخت، به آن پیشنهادها پشت‌ پا زدم. رفقای شما غارتگری و آدم‌کشی را مسلک نام گذاشته، این کارها را به نام کمونیزم مرتکب می‌شوند و حالا می‌خواهند همان کارها را در ایران انجام دهند. ما به شرافت زیست کرده‌ایم و با شرافت مراحل انقلابی را طی کرده‌ایم و با شرافت خواهیم مرد».

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: میرزا کوچک خان کمونیست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۲۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشق عشق در روستایی دورافتاده

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد ، دوربین چشم و چراغ این هفته روایت مشق عشق معلمی است که هر روز به عشق دانش آموزان از شهر به روستا می‌آید.
۶۰ کیلومتری از مرکز استان یزد دور می‌شویم، به روستای صادق آباد تفت می‌رویم تا روایتگر حضور معلمی باشیم که چند سالی است، مشق عشق می‌کند.
روستایی کوچک در دل کویر، اما با آب و هوایی کوهستانی که دبستانی کوچک دارد. دبستان شهید دستغیب با ۶ دانش آموز.
خانم رمضانی، اینجا ۳ پایه را تدریس می‌کند. پایه اول، سوم و پنجم ابتدایی. او سختی راه را به جان می‌خرد و نه تنها معلمی بلکه برای دانش آموزان مادری می‌کند.
نکته قابل توجه، روش تدریس این معلم توانمند است، او با آخرین شیوه‌های تدریس به دانش‌آموزان تعلیم می‌دهد و معتقد است در هر شغل و هر لباسی که خدمت می‌کنیم اگر متعهد باشیم و عاشقانه کار کنیم، موفق خواهیم شد.
بیش از سه دهه از خدمت خانم رمضانی در کسوت معلمی می‌گذرد، اما چند ساعتی که در کنار او بودیم، با ذوق و شوق به دانش آموزانش آموخت. با آنها صمیمی شد و همچون مادر دل به دلشان داد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • مشق عشق در روستایی دورافتاده
  • ویدیو/ سربازهای اوکراینی، با اسلحه‌های شوروی راحت‌ترند تا تجهیزات غربی‌ها
  • محصولات بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • انتقام از شوروی
  • تبعات کاهش تعداد ورزشکاران ایران در المپیک/ کادر سرپرستی کوچک شد!
  • مسولان استانی به شهرستان‌های کوچک بیشتر توجه کنند
  • انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟
  • کشف مقادیری مهمات و نارنجک و سلاح در شوروی زاهدان
  • هشدار درباره آینده اقتصاد ایران