Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش امروز (شنبه) پایگاه خبری العهد، سبحانی تاکید کرد که سیاست آمریکا در سوریه هنوز تغییر نکرده است حتی اگر تاکتیک آن نیز تغییر کرده باشد.

وی در گفتگو با العهد درباره نفتکش‌های ایرانی که از خاک سوریه وارد لبنان شدند، خاطرنشان کرد: این امر موید توانایی محور مقاومت در اجرای وعده‌های خود و ناتوانی محورهای دیگر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رابطه تاریخی قوی

سبحانی افزود: در علم روابط بین‌الملل و مکاتب فکری، این باور رایج است که آنچه جهت‌گیری سیاست خارجی هر کشور را تعیین می‌کند، هویت آن در روابط بین‌الملل است و بیشتر همگرایی بین کشورها در هویت آنها وجود دارد و اینچنین تمایل بیشتری به همکاری با یکدیگر خواهند داشت.

سبحانی با اشاره به اینکه پیروزی انقلاب اسلامی ایران تحولی اساسی در هویت پیش از انقلاب و پس از انقلاب ایجاد کرد، گفت که انقلاب ،‌ارزش ها، اهداف و هنجارهای جدیدی را برای این هویت جدید در جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد. و این هویت جدید نقش ملی- بین المللی جمهوری اسلامی ایران را ترسیم کرد و مبنای رفتار آن در سطح بین المللی قرار گرفت و این هویت جدید در اصول قانون اساسی ایران از مبارزه با بی عدالتی و نفی استکبار گرفته تا حمایت از جنبش های آزادی خواهانه و مستضعفان به ویژه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران منعکس شد. این عناوین محورهای اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می دهند که در قانون اساسی ایران به آنها اشاره شده است.

سفیر ایران در دمشق خاطرنشان کرد: این تحولات در ایران در زمانی رخ داد که خاورمیانه شاهد یک حرکت عادی سازی با رژیم صهیونیستی بود، به ویژه با توجه به توافق کمپ دیوید که بسیاری از کشورهایی که زمانی با صهیونیست ها دشمنی داشتند، به سمت عادی سازی روی آوردند.

به گفته سبحانی، تنها کشوری که از رویارویی با رژیم صهیونیستی دست برنداشت و در خط مقدم مقابله با این رژیم باقی ماند، سوریه به رهبری «حافظ اسد» رئیس جمهور فقید بود و بر این اساس هویت جدید جمهوری اسلامی ایران و هویتی که جمهوری عربی سوریه بر آن باقی ماند، دشمن مشترک و منافع مشترک دو کشور را مشخص کرد زیرا  می‌توان رئیس جمهور فقید حافظ اسد و حضرت امام خمینی (ره) را از پایه گذاران اصلی این روابط راهبردی بین دو کشور دانست که از طریق هویت مشترک، راه را برای نزدیکی دو کشور در طول چهل سال گذشته هموار کرد و دو کشور در روزهایی که به حمایت یکدیگر نیاز داشتند در کنار هم ایستادند.

سفیر ایران در دمشق دومین نکته ای که به تقویت این روابط و ثبات آنها کمک کرد را نیت خیر دو کشور و اعتماد متقابل آنها برشمرد و افزود که دو کشور شاهد توسعه مستمری هستند که روابط راهبردی در زمینه های سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی، علمی و آموزشی است.

همکاری در تمامی زمینه ها

مهدی سبحانی سفیر ایران در دمشق با اشاره به اینکه روابط راهبردی ایران و سوریه شامل همه زمینه‌ها از جمله همکاری‌های نظامی که نشان‌دهنده حمایت از سوریه است، گفت: معامله در روابط بین الملل چندین سطح دارد از جمله همکاری، مشارکت و اتحاد و وحدت و ما متحد هستیم، به این معنا که مراحل اولیه را پشت سر گذاشته ایم و از آنجایی که دو کشور متحد یکدیگر هستند. ما متناسب با سطح این روابط در حال توسعه روابط بین خود هستیم.

سبحانی تاکید کرد که همکاری‌های ما با سوریه به بالاترین سطح رسیده است و توافقنامه همکاری نظامی همه زمینه‌ها را در بر می‌گیرد و در صورت نیاز اعمال و اجرا می‌شود.

سوریه باثبات است و  اهداف تغییر نکرده است

سفیر ایران در دمشق گفت که سوریه بدون تغییر استراتژی مرحله اصلی جنگ میدانی علیه این کشور را پشت سر گذاشته است، استراتژی دشمن شکست دولت سوریه، سقوط آن و تجزیه کشور بود و این استراتژی برخی از کشورهای استکباری نه تنها در برابر سوریه بلکه در برابر تعدادی دیگر از کشورهای بزرگ اسلامی بود که تصور می کردند که می توانند دولت های کوچک وابسته ای را از نظر امنیتی ایجاد کنند که توانایی هیچ تهدیدی را علیه آنها و رژیم صهیونیستی نداشته باشند . این استراتژی دشمن هنوز تغییر نکرده است، اما تاکتیک خود را برای اجرای آن تغییر داده است.

به گفته سبحانی، اولین راهبردی که این دشمنان اعلام کردند تغییر نظام در سوریه بود، امروز از تغییر «رفتار» صحبت می‌کنند، اما دروغ می‌گویند، زیرا استراتژی آنها همان است که قبلا بوده است. بنابراین نبرد هنوز تمام نشده، اما تاکتیک های آن تغییر کرده است، زیرا آنها از میدان نظامی به عرصه اقتصادی و اجتماعی وارد شده اند تا بی عدالتی کنند و رنج مردم سوریه را افزایش دهند با این هدف که دولت سوریه را مجبور به کوتاه آمدن از مواضع خود کند و زمینه مناسب را برای دستیابی به اهداف خود در برابر سوریه فراهم آورند.

سبحانی در همین زمینه تصریح کرد: ابزاری که امروز دشمن از آن استفاده می‌کند، تحریم، فشار اقتصادی، فشارهای سیاسی بین‌المللی، طرح مسائلی مانند حقوق بشر و غیره، توسل به جنگ ساختگی، شایعه پراکنی و جنگ روانی است تا با تغییر در افکار عمومی دولت سوریه را به کنار گذاشتن مواضع و اهداف خود سوق دهد.

پیروزی قطعی

سبحانی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در زمان مبارزه با تروریسم تحت فشار حداکثری و تحریم‌های اقتصادی قرار گرفت که از آن به عنوان سیاست فشار حداکثری دولت آمریکا در دوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا یاد می‌شود، اما امروز آمریکایی‌ها به مدد پیروزی الهی که همه مردم ایران و به طور کلی محور مقاومت به آن اعتقاد دارند، به این موضوع اعتراف کردند که فشار حداکثری شکست خورده و به دنبال راه‌های جایگزین برای تعامل با ایران هستند.

سبحانی در گفت و گو با العهد درباره آینده جنگ اقتصادی تاکید کرد: ما صد در صد دشمن را شکست خواهیم داد و آماده هستیم تا همه تخصص های لازم را برای برادران سوری خود در مقابله با این تحریم ها فراهم کنیم.

وی تاکید کرد که هدفی که برای آن به سوریه آمدیم اصلاً تغییر نکرده است و من فکر می کنم که حفظ دستاوردها دشوارتر از دستیابی به آنها است. ما در همکاری و هماهنگی کامل با دولت سوریه هستیم و هر آنچه در توان داریم برای مقابله با این جنگ اقتصادی انجام خواهیم داد و به پیروزی خود کاملاً مطمئن هستیم.

نفتکش ها و تبدیل بحران به فرصت

سبحانی در خصوص ورود نفتکش های ایرانی از طریق سوریه به لبنان و اعتماد ایران به این موضوع گفت: این مصداق کلام خداوند متعال در قرآن کریم است که اگر خدا را یاری کنید یاریتان می ‌کند و گامهایتان را استوار می دارد. ارسال نفت ایران از طریق لبنان به سوریه نیز فرصت جدیدی است که با فشارهای دشمن فراهم شد و به همت سید حسن نصرالله انجام گرفت.

سبحانی تأکید کرد که دشمن از طرفی ضربه خورد که  فکرش را نمی کرد و عناصر بدخواه که علیه لبنان توطئه می‌کردند در محافل خودشان اعتراف کردند که تصور نمی‌کردند حزب‌الله بتواند چنین اقدامی را انجام دهد، اما این اقدام به این دلیل انجام شد که می‌خواستیم آن را تکمیل کنیم و اگر چیزی بخواهیم آن را انجام می دهیم و این مرحله محاسبات دشمن را به هم ریخت و او را به دور زدن تحریم هایی که خودش اعمال کرده بود، سوق داد.

سبحانی تصریح کرد که اهمیت این اقدام بسیار فراتر از حل معضل کمبود سوخت در لبنان است و در چارچوب مسائل ژئوپلیتیکی مطرح می شود که منجر به تغییر در عرصه رویارویی شد و با توجه به اتفاقاتی که در مقیاس ژئوپولیتیک رخ داد، دیدم که تقابل از زمین به دریا منتقل شد و رسیدن این نفتکش ها به لبنان نشان داد که اگر  محور مقاومت تصمیمی بگیرد، هیچکس نمی‌تواند این تصمیم را برگرداند و این گواه بر این موضوع است که تحریم‌ها در بسیاری از موارد ممکن است فرصتی را فراهم کند.

برچسب‌ها جمهوری اسلامی ایران انقلاب اسلامی ایران تروریسم سوریه سید حسن نصرالله خاورمیانه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران انقلاب اسلامی ایران تروریسم جمهوری اسلامی ایران انقلاب اسلامی ایران تروریسم سوریه سید حسن نصرالله خاورمیانه جمهوری اسلامی ایران سفیر ایران در دمشق تغییر نکرده روابط راهبردی دولت سوریه روابط بین هویت جدید نفتکش ها زمینه ها تحریم ها دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۲۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی بلاروس برای همکاری با ایران باوجود تحریم‌های غرب

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ امیر سرتیپ آشتیانی در دیدار با همتای خود ضمن اشاره به اهمیت جمهوری بلاروس در سیاست خارجی  جمهوری اسلامی ایران گفت: دو کشور در مورد مسائل مهم منطقه ای و جهانی دارای دیدگاه مشترک بوده و همواره از اقدامات و مواضع یکدیگر حمایت می کنند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با  اشاره به موضوع فلسطین به عنوان یک مسئله مهم جهانی  گفت: رژیم صهیونیستی علاوه بر نسل کشی و ارتکاب جنایت جنگی در یک اقدام تروریستی با حمله به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سوریه کنوانسیون های بین المللی را زیر پا گذاشته و متعاقبا پاسخ ایران به این رژیم مطابق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد بود. 

وزیر دفاع ادامه داد: انتظار ما از کشورهای دوست و مستقل این است که نقض آشکار قوانین بین المللی توسط رژیم صهیونیستی را محکوم نمایند. 

امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به ظرفیت های متنوع و مختلف دو کشور در حوزه های نظامی و دفاعی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت و ارتقای این همکاری ها تاکید نمود. 

در این دیدار دو طرف همچنین بر ظرفیت های موجود و همکاری دو جانبه بر ضرورت اجرای موافقت نامه های دفاعی و تخصصی تاکید نمودند. 

وزیر دفاع بلاروس نیز در این دیدار با اشاره به حمله ظالمانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران این اقدام را زیر پا گذاشتن حقوق بین‌المللی توصیف و پاسخ محدود جمهوری اسلامی ایران به اقدام این رژیم را که متضمن مدیریت تنش و عدم گسترش آن بود را عاقلانه و مدبرانه توصیف کرد. 

وی در این دیدار اظهار داشت: با وجود فشار و تحریم کشورهای غربی علیه این کشور "مینسک" آمادگی خود را جهت توسعه و تقویت همکاری های دو جانبه در حوزه های مختلف اعلام می نماید.

دیگر خبرها

  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • دیدار سفیر ایران با وزیر کشاورزی اندونزی
  • تجلیل از ایستادگی کارگران در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها
  • مخبر: تهران علاقه‌مند به گسترش مناسبات خود با بورکینافاسو است
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است
  • روابط ایران با سایر کشورها بر اساس راهبرد برد-برد است
  • مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت تغییر کرد
  • آمادگی بلاروس برای همکاری با ایران باوجود تحریم‌های غرب
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است