Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم روز شنبه در آیین رونمایی از پوستر گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال استاد «محمد عابد تبریزی» گفت: مشاهیر و مفاخر در جوامع مختلف مایه مباهات ملت ها و منشاء تحول و تغییرات اساسی هستند و تجلیل و تکریم آنان که عمر خود را در راه اعتلای فرهنگ و ادب صرف کرده اند، موجب تقویت روحیه و ایجاد خودباوری و انگیزه در نسل جوان و آتیه دار کشور می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:  جامعه حسینی و ادبیات عاشورایی در آذربایجان شرقی و به خصوص تبریز از پیشینه ای غنی و قوی برخوردار است و حضور و ظهور بزرگان شعر رثایی و شعرای نام آور مرثیه سرا در این استان گواهی بر این ظرفیت عظیم است.

نمایند ه ولی فقیه در استان، آذربایجان شرقی و تبریز را مهد نخبگان، علما، فرهیختگان، شعرا و ادبا عنوان و تاکید کرد: خدمات این بزرگان که عمر خود را در راه تعمیق و ترویج فرهنگ متعالی حسینی صرف کرده اند، باید تبیین شود تا نسل جوان با تکیه بر این  فرهنگ غنی در تولید آثار مستحکم و ماندگار در حوزه فرهنگ عاشورایی گام بردارد.

وی اظهار کرد: یکی از این فرهیختگان اهل معرفت، زنده یاد استاد محمد عابدتبریزی است که اشعاری متین، فاخر، بدیع و به دور از هرگونه افراط و تفریط می سرود و از هرگونه مبالغه پرهیز می کرد.

حجت الاسلام آل هاشم افزود: اشعار این شاعر فرزانه مستند بود و استحکام شعری وی چه در مضمون و چه الفاظ مثال زدنی است.

امام جمعه تبریز، استاد عابد را شاعری آشنا به فنون و آداب شعر، فصیح و بلیغ و مسلط به معانی و علم ادبیات عنوان کرد و افزود: زنده یاد عابد تبریزی با مردم و در کنار مردم زندگی می کرد و در دوران حیات خود از مشهور شدن می گریخت و عابد خلوت نشین تعبیری صحیح از شخصیت متعالی این شاعر شهیر است.

وی استاد عابد را شاعری عارف برشمرد که با واژه واژه ی اشعارش خدا را فریاد می زد و هنر خویش را وقف دفاع از کیان مذهب تشیع کرده بود.

وی گفت: استاد عابد شاعری سلیم النفس بود که اشعارش مملو از معرفت بود و مناعت طبع و سروده های ترکی و فارسی مشحون از زیبایی و لطافت و بلاغت اش نشان از هنرمندی خارق العاده و اعتقادات محکم او دارد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اظهار امیدواری کرد تا برگزاری آیین بزرگداشت این شاعر مرثیه سرای آذربایجان در تعمیق و ترویج و گسترش فرهنگ حسینی و رشد و نضج شعر آیینی تاثیرگذار باشد.

زنده یاد استاد محمد عابد تبریزی در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی در محله خیابان تبریز و در خانواده ای مذهبی چشم بر جهان گشود؛ پدر وی  نیز شاعر بود و در شعر «یتیم» تخلص می کرد و در عصر خود از نخبه شاعران و قدوه عارفان به شمار می رفت.

استاد عابد  از  شعرای معاصر ایران زمین است که در عرصه عرفان و ادب هنرمندی نامدار، سخنوری ساحربیان، عاشقی دلسوخته و عارفی روشن ضمیر  و از دوران کودکی حافظ قرآن و مونس نهج البلاغه ، صحیفه سجادیه و مناجات های حضرات معصومین علیهم السلام؛ او به برکت معنوی آن گوهرهای ناب تربیتی، خود غواص بحر بیکران الهیّه شده و با آشنایی کامل به دواوین بزرگان عرصه ادب و عرفان در طریق قران و اهل بیت (ع) سیر و سلوک می کرد؛ از بزرگ ترین افتخارات آن سعید فقید این بود که از خادمین درگاه همایونی حضرات معصومین (ع) بود.

از استاد عابد یک دیوان اشعار و سه جلد کتاب در مدح و مرثیه ائمه معصومین (ع) با عنوان «ماه در محاق»، «مهر در شفق» و «ستاره سحرگاهی» به زیور طبع آراسته شده است.

این شاعر شهیر در چهاردهم آذرماه ۱۳۸۵ دار فانی را وداع گفت.

آیین بزرگداشت استاد محمد عابد تبریزی، چهاردهم آذرماه جاری ساعت ۱۸ در محل تالار پتروشیمی تبریز برگزار می شود.

برچسب‌ها آذربایجان شرقی سید محمدعلی آل هاشم رونمایی پوستر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان شرقی رونمایی پوستر آذربایجان شرقی رونمایی پوستر آذربایجان شرقی استاد عابد محمد عابد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۳۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه اقدام مشترک برای رونق باغ‌موزه دفاع مقدس تبریز تدوین شود

ایسنا/آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان شرقی بر لزوم تدوین و اجرای برنامه اقدام مشترک برای حضور آحاد مختلف مردم در باغ موزه دفاع مقدس در تبریز با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تاکید کرد.

مالک رحمتی، در جلسه شورای سیاستگذاری بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه همه ما مدیون شهدا هستیم، افزود: بر این اساس مدیران کل دستگاه‌ها به حضور در جلسات شورای هماهنگی بنیاد اهتمام ویژه داشته باشند. 

وی اضافه کرد: اینکه باغ موزه دفاع مقدس ۱۸ هزار بازدید در سال داشته باشد، نشان می‌دهد که نهادهای فرهنگی و تربیتی همچون آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها باید اهتمام ویژه‌ای برای حضور دانش آموزان و دانشجویان در این مکان ارزشمند داشته باشند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: در این فوران جنگ روانی که دشمن راه انداخته، برای آشنایی نوجوانان و جوانان با محتوای باغ موزه دفاع مقدس، همه ظرفیت‌های موجود مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را نه به عنوان کار اداری، بلکه تکلیف دینی و الهی بدانیم.

رحمتی با اشاره به تاثیر فراگیر و همه جانبه فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ایران و فراتر از آن بیان کرد: این فرهنگ اصیل اسلامی در دوران کرونا نیز در جامعه ما نمود عینی یافت و همه برای غلبه بر این بیماری وارد گود شدند.

وی اضافه کرد: فرهنگ ایثار و شهادت در همه ابعاد حیات اجتماعی نجات بخش بوده و در هر حوزه‌ای وارد شده، آن را متحول کرده است. 

استاندار آذربایجان شرقی گفت: اگر بتوانیم این فرهنگ را به بهترین شکل ممکن نهادینه کنیم، دیگر هیچ مشکلی در هیچ بخشی از جامعه نخواهیم داشت.

رحمتی همچنین بر لزوم طراحی و اجرای کار رسانه‌ای برای کمک به رونق فعالیت‌های باغ موزه و انعکاس شایسته آن در جامعه تاکید کرد.

رحمتی همچنین خواستار تجهیز باغ موزه دفاع مقدس تبریز به ابزارهای روز و جوان پسند نرم افزاری شد و ادامه داد: در تامین منابع مالی مورد نیاز تکمیل باغ موزه نیز از همه ظرفیت‌های بودجه‌ای استانی و ملی استفاده می‌کنیم.

وی توضیح داد: با توجه به محدودیت منابع مالی نهادهای دولتی، واقفین و شبکه مردمی و خیرین بیشترین توان و ظرفیت را برای کمک در این حوزه دارند. 

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، شهردار تبریز، مدیرکل حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و مدیرکل راه و شهرسازی استان، گزارشی از اقدامات انجام شده مرتبط با تکمیل باغ موزه دفاع مقدس ارائه کردند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اقامه نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان
  • نکوداشت چهره برجسته فرهنگ و ادب کشور «استاد جواد محقق» در همدان
  • قدردانی از ۴۳ استاد سرآمد آموزشی استان کرمان
  • اعتلای فرهنگ و اندیشه ایران اسلامی در گرو تلاش هدفمند معلمان است
  • ازدواج آسان راه حل مسئله جوانی جمعیت است
  • توجه ویژه به آموزش و فرهنگسازی در حوزه ترافیک ضروری است
  • برنامه اقدام مشترک برای رونق باغ‌موزه دفاع مقدس تبریز تدوین شود
  • مجتهدی حال فلسفی‌اش از قال فلسفی‌اش بیشتر بود
  • حمایت امام جمعه خلیل آباد از طرح «نور»
  • ۱۷ نقطه از گلستان میزبان برنامه‌های دویست و نود و یکمین سالروز تولد مختومقلی فراغی است