Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از استقبال کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس برای توسعه روابط دیپلماتیک و اقتصادی با ایران در صورت احیای برجام خبر داد.

وی که اخیراً برای بحث درباره برنامه هسته‌ای ایران به فلسطین اشغالی، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و بحرین سفر کرده بود، در گفتگو با شبکه رادیویی «ان پی آر» آمریکا، گفت: «دو مسیر پیش‌رو وجود دارد، یک راه، بازگشت به توافق (برجام) است که در آن صورت ما، کشور‌های حوزه خلیج (فارس)، آماده هستیم تا روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را (با ایران) گسترش دهیم؛ و این چیزی است که آن‌ها (کشور‌های حوزه خلیج‌فارس) می‌گویند که خواهان انجام آن هستند و می‌خواهند منطقه را از نظر اقتصادی و دیپلماتیک کامل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اگر آن‌ها (ایران)، به توافق بازنگردند. اگر به تشدید و افزایش پیشرفت‌های هسته‌ای خود ادامه دهید، این درب بسته خواهد شد. ایران بار دیگر عامل بحران عدم اشاعه خواهد شد».

راب مالی مدعی شد: «کشور‌های حاشیه خلیج (فارس) این واقعیت را درک کرده‌اند که جایگزین توافق-یعنی به توافق نرسیدن یا مشارکت نکردن آمریکا در توافق- به مفهوم آن است که ایران تعهدات خود را ترک کرده و این یعنی افزایش برنامه هسته‌ای ایران. من فکر می‌کنم که تمامی کشور‌های خلیج (فارس) و برخی از آن‌ها ارزیابی متفاوتی از مزایای این توافق دارند، اما همگی موافق هستند که بازگشت به این توافق در حال حاضر بسیار مهم است و آن‌ها این دو راه را به ایران پیشنهاد می‌دهند».

فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص موضع رژیم صهیونیستی در قبال بازگشت آمریکا به برجام گفت: «کتمان نمی‌کنم که اسرائیل همچنان مخالف این توافق است، اما فکر می‌کنم که نکات ظریفی در بحث‌های عمومی وجود دارد از جمله آن‌که مقام‌های اسبق اسرائیل که می‌گونید خروج از این توافق یک اشتباه بزرگ بود. من فکر می‌کنم که آن‌ها ترجیح می‌دهند که ما به توافق نپیوندیم، اما در عین حال، به صراحت اعلام کرده‌اند که نمی‌خواهند با ما اختلافات آشکاری داشته باشند».

وی در پاسخ به سؤالی درباره ترور «محسن فخری زاده» دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران به دست صهیونیست‌ها و تأثیر آن بر مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: «من نمی‌خواهم وارد این جزئیات شوم که چه اتفاقی ممکن است در ایران بیافتد یا خیر. منظورم این است که تمرکز ما بر دیپلماسی است و این که ببینیم آیا می‌توانیم به توافق برگردیم و به آن تکیه کنیم یا خیر. اما اگر چنین نشود، آن وقت قطعاً باید شاهد تلاش‌های دیپلماتیک دیگری باشیم ».

این در حالی است که آمریکا در سال ۲۰۱۸ به صورت یکجانبه از توافق هسته ای با ایران خارج شد و تحریم های متعددی را علیه تهران وضع کرد و در حال حاضر ۶ دور مذاکره میان طرف‌های برجامی در وین و با هدف احیای توافق هسته‌ای ایران انجام شده است، اما با کارشکنی آمریکا در رفع تحریم‌ها هنوز مذاکرات به نتیجه مشخصی نرسیده است.

پس از انجام ششمین دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین در تاریخ ۳۰ خرداد ماه سال جاری، «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان، تاریخ برگزاری هفتمین دور این مذاکرات را ۸ آذرماه و در وین اعلام کرد.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: راب مالی توافق هسته ای ایران دولت آمریکا کشورهای عربی هسته ای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۳۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، عصر روز دوشنبه (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان میزبان عمر سعید شعبان، وزیر تجارت و توسعه صنعتی تانزانیا و هیئت همراه بود.

در این دیدار دو طرف ضمن تشریح ظرفیت‌های حوزه کاری خود درباره دستیابی به توافقی به‌منظور گسترش روابط به‌ویژه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با یکدیگر گفتگو کردند.

زارع پور، توسعه روابط با کشور‌های آفریقای به ویژه تانزانیا را راهبرد دولت جمهوری اسلامی دانست و برای گام بر داشتن در این مسیر اعلام آمادگی کرد.

وی با تشریح فعالیت‌های وزارت ارتباطات در حوزه هایی، چون توسعه ارتباطات، پست، پست بانک و صنعت فضایی، تأکید کرد: هر یک از این حوزه‌ها به‌ویژه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، توسعه فناوری اطلاعات و صنعت فضایی به‌طور جداگانه می‌توانند به سرفصلی برای آغاز همکاری‌های مشترک دوجانبه در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات تبدیل شود.

وزیر ارتباطات همچنین آمادگی کشورمان را برای توسعه ارتباطات ثابت در تانزانیا بر پایه شبکه فیبرنوری و توسعه دولت الکترونیکی اعلام کرد. 

وی در پایان خواستار تشکیل کارگروهی مشترک با حضور معاونان وزرای دو کشور برای بررسی موضوعات همکاری دوجانبه و نهایی کردن توافقات این نشست شد. 

عمر سعید شعبان، وزیر تجارت و توسعه صنعتی تانزانیا نیز در این دیدار ابتدا از مهمان نوازی دولت جمهوری اسلامی ایران و فراهم کردن امکان دیدار صمیمانه با رئیس جمهوری تقدیر کرد.

 وی افزود: میزبانی و مهمان نوازی دولت جمهوری اسلامی نشان از اهمیت روابط این کشور با کشور‌های آفریقایی دارد و ما نیز با درک این اهمیت آماده توسعه روابط هستیم. 

وزیر تجارت و توسعه صنعتی تانزانیا با انتقاد از انحصار پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی غربی، تاکید کرد: پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی غربی اکنون به تهدیدی علیه بنیان خانواده‌ها تبدیل شده است و همین امر ضرورت راه اندازی پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی بومی متناسب با فرهنگ کشورمان را بیش از پیش نشان می‌دهد. 

وی با اشاره به توانمندی شرکت‌های ایرانی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ابراز امیدواری کرد که تانزانیا بتواند از ظرفیت‌های شرکت‌های فعال در این حوزه بهره‌مند شود و این قول را داد که این ظرفیت را برای توسعه روابط دو کشور به کار ببرد.

وزیر تجارت و توسعه صنعتی تانزانیا در خاتمه از آموزش دانش آموزان تانزانیایی توسط اپراتور‌های ایرانی در راستای مسوولیت اجتماعی تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ظریف: اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها هم لگد زدند | اسرائیل به هیچ کس رحم نکرد | آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد
  • حمایت مالی از حضور ۱۲ واحد تولیدی استان اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • توافق خصوصی‌سازی و هلدینگ خلیج فارس بر تغییر نام استقلال
  • برنامه های متنوعی برای تسهیل تبادلات مالی با چین داریم
  • پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای تأمین مالی تأیید شد
  • انصاری نیک: «خلیج فارس» هویت ایران و یکی از پایه های قدرت تمدنی کشور است/ غرب نمی خواهد در منطقه امنیت برقرار باشد، زیرا امنیت ضامن توسعه است
  • نخستین کاوش محققان ایرانی در عمق ۲ هزار متری دریای عمان
  • یک بانک برای ۵۷ کشور | ایران وام جدید می گیرد؟