Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@22:55:08 GMT

از سقوط لیره تا سقوط محبوبیت اردوغان

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۸۳۹۶۱

از سقوط لیره تا سقوط محبوبیت اردوغان

"سجاد آتشبار" کارشناس ترکیه، تجمیع قدرت از سوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و لجاجت های شخصی وی با نظرهای کارشناسی در امور اقتصادی را در کاهش نرخ ارز ملی این کشور موثر دانسته و تشدید این وضعیت را عاملی موثر در کاهش محبوبیت وی در فضای سیاسی و اجتماعی ترکیه معرفی کرد.

"سجاد آتشبار" کارشناس مسائل ترکیه در گفتگو با خبرنگار ایران آنلاین گفت: طی روزهای اخیر، کاهش شدید ارزش پول ملی ترکیه در برابر ارزهای خارجی و حرکت این کشور به سمت بحران اقتصادی، اذهان عمومی و توجهات جهانی را به خود معطوف کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع بدون تردید تبعات و تاثیرات سیاسی گسترده ای را در فضای ترکیه ایجاد کرده و همزمان محبوبیت اردوغان را به پایین ترین سطح ممکن طی سالهای اخیر تنزل داده است.

وی افزود: تنها ساعاتی پس از سخنرانی اردوغان در مخالفت با توصیه کارشناسان امور اقتصادی در خصوص لزوم افزایش نرخ بهره بانکی، ارزش پول ملی ترکیه 10 درصد در برابر دلار آمریکا سقوط کرد. کاهش نرخ ارز ترکیه، به لحاظ اقتصادی، قدرت خرید مردم و شهروندان ترک را به طور جدی کاهش داده و همزمان با کاهش قدرت خرید مردم، سفره آنان کوچکتر شده است. اما این تنها بخشی از مشکلات برآمده از کاهش ارزش پول ملی ترکیه است؛ چرا که شرکتها و فعالین اقتصادی که معاملات خارجی خود را در اغلب موارد با ارزهای خارجی انجام داده و استقراض های خود را نیز با دلار و یورو پرداخت می کنند، تحت فشار اقتصادی بسیار زیادی قرار گرفته اند.

وی در خصوص این واقعه اقتصادی در ترکیه گفت: طی سالهای گذشته مشکلات اقتصادی برآمده از کاهش نرخ پول ملی در این کشور، به عوامل سیاسی ارتباط ویژه ای داشته است. در این راستا می توان به افزایش ریسک های ژئوپولوتیکی در سیاست خارجی ترکیه و همزمان تضعیف نهادهای مختلف قانونی و حاکمیت قانون اشاره کرد. این عوامل سیاسی در نهایت سرمایه گذاری های خارجی بویژه سرمایه گذارهای غربی را به میزان قابل توجهی تقلیل داده است.

آتشبار افزود: ترکیه بدلیل عدم وجود منابع زیرزمینی و ثروت های کلان، بشدت به سرمایه گذاریهای خارجی و ورود ارزهای خارجی وابسته است. مولفه موثر دیگر در کاهش ارزش پول ملی ترکیه، به همه گیری کرونا و کاهش چشمگیر ورود گردشگران خارجی بازمی گردد. عدم استقلال بانک مرکزی این کشور و مداخلات اردوغان در نهادهای مالی این کشور نیز مزید بر علت شده و در استقلال این نهاد که متولی کنترل تورم و نظارت کارشناسانه در امور ارزی و اقتصادی است خدشه عمیق وارد کرده است. این وضعیت به شخصی شدن قدرت و تضعیف کارکرد نهادهای مالی در ترکیه باز می گردد.
این کارشناس تصریح کرد: شاهد بودیم که طی سالهای اخیر، چندین بار روسای بانک مرکزی ترکیه بدلیل مقاومت در برابر سیاستهای تحمیلی اردوغان برکنار شده اند. رئیس جمهور ترکیه، برخلاف برداشت و تصور عمومی موجود در محافل علمی و آکادمیک اقتصادی، قائل به کاهش نرخ بهره به منظور کنترل تورم است و این اصرار بر دیدگاه اشتباه، مهم ترین عامل در سقوط تاریخی ۳۰ درصدی ارزش لیر در ماه های گذشته بوده است.

سجاد آتشبار افزود: در حال حاضر افکار عمومی به دلیل تجمیع قدرتی که صورت گرفته، منشا و منبع تمام این ناکارآمدی ها را متوجه شخص اردوغان دانسته و همین امر نیز به کاهش محبوبیت وی در فضای سیاسی و اجتماعی ترکیه منجر شده است. نظرسنجی های انجام شده از سوی نهادهای معتبر، نشان میدهد که نه تنها محبوبیت اردوغان در سطح قابل توجهی کاهش پیدا کرده است؛ بلکه محبوبیت حزب وی نیز به پایین تر از 35 درصد رسیده است. به طور مثال نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که مجموعه آرای دو حزب مخالف در بلوک مخالفان با نام ائتلاف ملت (حزب جمهوریت خلق و حزب خوب) در بسیاری ازنظرسنجی ها از آرای دو حزب ائتلاف حاکم (حزب عدالت و توسعه و حزب مردم گرا) بیشتر شده است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، با مدیریت ناکارآمد در عرصه های مختلف و به حاشیه راندن نیروهای شایسته و ناتوانی برای در اختیار گرفتن ابتکار عمل از ارائه یک چشم انداز مثبت و آینده ای روشن به طرفداران خود باز مانده است. همین امر نیز به کاهش محبوبیت اردوغان و حزب طرفدارش در میان افکار عمومی منجر شده است.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ارزش پول ملی ترکیه محبوبیت اردوغان کاهش نرخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۳۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۷۲۳ فرصت سرمایه گذاری در مازندران

 به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌سید اسماعیل هاشمی در نمایشگاه بین المللی ایران اکسپو ۲۰۲۴ با بیان اینکه ۷۲۳ فرصت سرمایه گذاری با ۹ هزار میلیارد دلار برای مازندران شناسایی شده است، گفت: در همین راستا در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰ مجوز سرمایه گذاری خارجی در بخش‌های مختلف در استان صادر شده است که ارزش اقتصادی آنها ۱۶۵ میلیون دلار بوده است.

او افزود: شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری در مذاکرات و ایجاد قرارداد‌های مشترک همکاری اقتصادی و تولیدی موثر خواهد بود

هاشمی با اشاره به اینکه رویداد‌های بزرگ اقتصادی به ویژه نمایشگاه‌های بین المللی می‌تواند در ایجاد مراودات اقتصادی و منطقه‌ای نقش بسیار زیادی ایفا می‌کند، گفت: مازندران در سال‌های اخیر در بحث اجرای همایش‌های سرمایه گذاری موفق بوده و هفت همایش سرمایه گذاری برای مازندران اجرایی شده است.

او به نقش سرمایه گذاری خارجی در توسعه استان اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر نمایشگاه‌ها و نشست‌هایی در سطوح بین المللی و مذاکرات با فعالین اقتصادی روسیه و عمان باعث افزایش قرارداد‌های تجاری خارجی در مازندران شده است.

دیگر خبرها

  • احمد داود اوغلو با هنیه دیدار کرد
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس
  • شناسایی ۷۲۳ فرصت سرمایه گذاری در مازندران
  • بازار رمزارز‌ها / سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
  • تناقض عجیب در پذیرش دانشجویان خارجی و کیفیت دانشگاههای ترکیه
  • سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!
  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • شگفتی هیات‌های تجاری قطر و ترکیه از توانمندی صادراتی دانش بنیانها