Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-04@00:12:52 GMT

جمعه سیاه یا جمعه خونین! +فیلم

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۸۴۵۹۸

جمعه سیاه یا جمعه خونین! +فیلم

‍‍‍‍‍‍

سالهاست که روز "بلک فرایدی "‌در کشورهای اروپایی به عنوان روزی برای دریافت اجناس با قیمت های باورنکردنی در فروشگاهها شهرت یافته است اما هر سال این روز با اخبار بدی همچون درگیری،‌ تیراندازی ،‌ضرب و شتم روبرو است.

به گزارش ایران آنلاین به نقل از رویترز،‌ جمعه سیاه نامی غیررسمی برای اشاره به آخرین جمعه ماه نوامبر است که آغاز فصل خرید کریسمس محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روز در پی بحران مالی برای نخستین بار در سال 1869 میلادی نام گذاری شد .
در طی این رویداد که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان برگزار می‌شود فروشگاه‌های آنلاین و آفلاین اجناس خود را با تخفیف‌های بسیار زیاد به حراج می‌گذارند. معمولا در این روز مشتریان بسیار زیادی برای خریدن اجناس تخفیف خورده به فروشگاه‌ها هجوم می‌برند.
در واقع جمعهٔ سیاه، یک روز تعطیل نیست، اما اکثر شرکت‌ها این اجازه را به کارکنان خود می‌دهند که این روز را مرخصی گرفته و به خرید سال نو بپردازند. سال‌ها است که این روز، شلوغ‌ترین روز برای فروشنده‌ها است. هر چند آمریکای شمالی محل اصلی رخداد این سنت است، اما همچون بسیاری از سنت‌های دیگر این منطقه، این سنت نیز به کشورهای دیگر سرایت کرده‌است.
در جریان این خرید وحشتناک در آخرین "بلک فرایدی "‌آمریکا تیراندازی به سمت مشتریان فروشگاهی در کارولاینای شمالی 3 تن را راهی بیمارستان کرد. بنا بر اطلاعات پلیس درگیری و مشاجره  بین دو گروه بر سر برداشتن اجناس علت اصلی این تیراندازی عنوان شده است.
در پی این هرج و مرج و درگیری مردم برای نجات جان خود پا به فرار گذاشته و از خیر کالاهای ارزان قیمت گذشتند و ماموران پلیس وارد عمل شده و برای جلوگیری از حوادث ناگوارتر فروشگاه را تعطیل کردن. اطلاعات موجود نشان میدهد که افراد مسلح در پی هرج و مرج موفق به فرار شده اند اما پلیس اعلام کرده است که به زودی آنها را دستگیر خواهد کرد و مرکز خرید نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد شد.
یکی از شاهدان عینی ماجرا در این ارتباط به خبرنگاران گفت : صدای جیغ و فریاد وحشت مردم از همه جا به گوش می رسید . تجمع خودرو مردم باعث بروز ترافیک و بسته شدن خیابان شده و همه تنها به فکر نجات جان خود بودند.
با وجود تمامی تنش ها در این روز تاریخی گروهی از دانشجویان فلوریدای آمریکا نیز خواستار تغییر نام "بلک فرایدی "‌شدند به عقیده آنها نامگذاری این روز نژادپرستانه بوده است. این گروه این روز را ریشه دار با سرمایه داری و مصرف گرایی عنوان کرده اند. آنها بر این باورند که این روز "مصرف گرایی "‌را در میان جامعه توسعه می بخشد. آنها می گویند این روز باید با نامهایی چون "‌روز شارژ کارت،‌روز خرج کردن،‌ مصرف گرایی و ... نامیده شود که کلمه سیاه و نژاد در آن وجود نداشته باشد و نام "جمعه سیاه "‌توهین آمیز است.
دانشگاه فلوریدای آمریکا اکنون دارای 52 هزار دانشجوست که اغلب دانشجویان بر سر موضوعات داغ روز بحث می کنند و عقایدشان را مطرح می کنند.
یکی از دانشجویان در این باره گفت:‌من فکر می کنم این روز مصرف گرایی و استثمار نیروی کار برای نیازها و خواسته های خودمان و توسعه سرمایه داری است .
از سوی دیگر "کاترین هارت" از موسسه استانداردهای بازرگانی آمریکا در این باره گفت: در جریان فروش محصولات و اجناس در روز "جمعه سیاه " چشم اندازی از کلاهبرداری "‌مشاهده می شود. با این وجود همه ما باید هوشیار بوده و نکات ایمنی در زمان خرید را مورد توجه قرار دهیم بسیاری از خریدها به صورت آنلاین انجام می شود که دست کلاهبرداران را بازتر می کند.
می توان گفت آمارها نشان داده در سال‌های اخیر بیش از ۴۰ درصد مردم آمریکا وضعیت اقتصادی مطلوبی ندارند، برای همین هم در بلک فرایدی بیشتر خریدهای خود را انجام می‌دهند. البته در این روز شرکت‌ها سود بیشتری می‌برند، چون در یک روز فروش بسیار خوبی دارند و این سیاست آمریکا است گرچه در این روند مصرف گرایی با تمایل به خرید های کاذب نیز دو چندان میشود که مردم را وادار می کند تا لوازم غیر ضروری را به شکل وحشیانه ای در رقابتی احمقانه به چنگ آورند.

--- --- --- --- --- --- ---

 

مرورگر شما از این فرمت پشتیبانی نمی کند

جمعه سیاه یا جمعه خونین +فیلم

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بلک فرایدی مصرف گرایی جمعه سیاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۴۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«غزه» مسئله اول جهان است

به گزارش خبرنگار مهر، سید علیرضا آرامی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته گرمسار به میزبانی مصلای نماز جمعه ضمن بیان اینکه امروز غزه مسئله اول جهان است، بیان کرد: غزه نباید از این مسئله اول جهان بودن، کنار برود و ما نباید اجازه این کار را بدهیم لذا باید غزه همچنان مسئله جهان باشد.

وی با بیان اینکه جنایت‌ها و کودک کشی‌ها امروز توسط تمام آزادی خواهان جهان محکوم شده است، افزود: آزادی خواهان امروز باید آنقدر بر دولت‌هایشان فشار بیاورند تا سیاست مداران دنیا دوست وادار شوند که علیه رژیم فاسد صهیونیستی بخروشند و اسرائیل را بر سر جایش نشانده و ان شالله آن را نابود کنند.

امام جمعه گرمسار با بیان اینکه دنیا امروز با مردم فلسطین است، تاکید کرد: دنیا امروز شاهد حمایت مدعیان دروغین حقوق بشر از اسرائیل غاصب است و لذا نمی‌تواند ساکت بماند و شاهد هستیم که در تمام دنیا اعتراضات برپا است.

آرامی با بیان اینکه این کودک کشی‌ها و نسل کشی‌ها، مردم دنیا را بیدار کرده است، گفت: اگر تا امروز آمریکا و غرب استعمار گر تلاش می‌کردند که سر ملت‌ها کلاه بگذارند و مخفیانه از کودک کشی حمایت کنند اما امروز علناً و آشکارا از این نسل کشی حمایت می‌کنند.

وی افزود: دانشجویانی که فقط معترض هستند و به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی نه بانکی را آتش زده و نه کسی را به قتل رسانده‌اند، امروز در آمریکا با بدترین و وحشی‌ترین روش‌ها دستگیر و زندانی می‌کنند و نه به استاد و نه به دانشجو رخ نمی‌کنند.

امام جمعه گرمسار با بیان اینکه امروز غرب خودش را بی آبرو کرده است، بیان داشت: وحشی گری غرب دنیا را متعجب کرده و البته شاهد بیداری تمام ملت‌ها هستیم.

آرامی با بیان اینکه امروز بیش از قبل معلوم شده که امامین انقلاب اسلامی که آمریکا را بزرگترین دشمن بشریت معرفی کردند، تا چقدر کلام مبتنی بر حقیقتی داشتند، گفت: امروز دنیا بر حقانیت شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل ملت ایران واقف شده است.

کد خبر 6095772

دیگر خبرها

  • تصادف خونین مینی‌بوس در شاهین‌شهر با ۱۵ مصدوم
  • «غزه» مسئله اول جهان است
  • بازداشت عامل جنایت خونین در بوستان ولایت
  • تصادف مرگبار رونیز و پژو ۲۰۶ در این بزرگراه تهران/ برخورد خونین کامیونت‌ها
  • تصادف مرگبار رونیز و پژو ۲۰۶ در بزرگراه شیخ‌فضل‌الله/ برخورد خونین کامیونت‌ها
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • ظریف: تصور نکنیم اگر FATF را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم
  • قطع خرید 4 میلیارد دلار نفت ایران ازسوی آمریکا
  •  خفّتی که MI۵ و MI۶ کشیدند سیاه‌بازی‌ای که گردن BBC افتاد!
  •  خفّتی که MI۵ و MI۶ کشیدند و سیاه‌بازی‌ای که گردن BBC افتاد!