Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@00:28:32 GMT

ویروس جدیدی که جهان را ترسانده است

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۸۵۷۴۴

ویروس جدیدی که جهان را ترسانده است

به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، دنیا به هشدار روز جمعه‌ی سویه جدید کروناویروس که در آفریقای جنوبی شناسایی شده، واکنش نشان داد. به طوری که ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای سراسر جهان محدودیت‌های مسافرتی جدیدی وضع کردند، بازارهای مالی متزلزل شدند و تصورات درباره پایان یافتن همه‌گیری شروع به کمرنگ شدن کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنها دو روز بعد از آنکه جهان با واریانت جدید اومیکرون آشنا شد، سازمان جهانی بهداشت (WHO) رسما آن را «واریانتِ نگران‌کننده» نامید – این جدی‌ترین و اولین دسته‌بندی از زمان بروز سویه دلتا بود که یک سال قبل ظهور پیدا کرد. – این دسته‌بندی‌ نشان می‌دهد که این واریانت جهش‌هایی دارد که ممکن است آن را به مسری‌ترین و بدخیم‌ترین واریانت تبدیل سازد و یا واکسن‌ها و دیگر اقداماتِ پیشگیری‌کننده را کم‌اثر کند.

WHO بعد از یک جلسه اضطراری طی بیانیه‌ای هشدار داد که مشاهدات اولیه، حاکی از خطر ابتلا به عفونت مجدد با این واریانت در افرادی است که قبلا کووید۱۹ را داشته‌اند.

روز جمعه (دیروز) رژیم صهیونیستی، سنگاپور، چند کشور اروپایی به طور جداگانه و سپس اتحادیه اروپا به طور کلی، آمریکا و کانادا از اقدام بریتانیا پیروی کردند که پنجشنبه‌شب ورود مسافران خارجی که تازه در آفریقای جنوبی یا هر کشور همسایه‌ای بوده‌اند را موقتا ممنوع کرد.

طبق ممنوعیت‌های سفر در گذشته، کشورها به شهروندان و ساکنان دائمی خود اجازه می‌دهند که به خانه برگردند اگر تست منفی کرونا را همراه داشته باشند و بعد از ورود به کشور هم یک سری آزمایش‌های دیگر انجام دهند و و قرنطینه شوند.

دکتر فائوسی در یک مصاحبه گفت: این کار برای ما زمان می‌خرد. امکان ندارد که بتوانیم بیماری را بیرون از مرزهای کشور نگه داریم. اما سوال این است که می‌توان سرعت ورود آن را کند کرد؟

او گفت: شما نمی‌خواهد بگویید «نگران نباشید یا نگران خود باشید.» چون ما به سرعت در حال جمع‌آوری اطلاعات هستیم؛ اعداد و ارقام هنوز کوچک هستند، زمان دوبرابر شدنِ آمارها بسیار سریع است و شیب افزایش نسبتا شدید است.

دانشمندان حدود ۵۰ جهش (موتاسیون) در ژنومِ اومیکرون شناسایی کرده‌اند که آن را از واریانت‌های دیگر متمایز کرده است. بسیار بیشتر از همه گونه‌های قبلی. ازجمله بیش از ۳۰ جهش در پروتئین اسپایک یا سنبله که این ویروس برای چسبیدن به سلول‌های بدنِ میزبان از آن استفاده می‌کند.

(پروتئین سنبله شبیه خوشه یا سنبله‌ای است که از سطح ویروس خارج می‌شود. این پروتئین در نفوذ ویروس کرونا به سلول‌های میزبان و آغاز عفونت، نقش اصلی را بازی می‌کند.)

تغییرات در پروتئین اسپایک یا سنبله بسیار آزاردهنده است. چراکه آنتی‌بادی‌ها که با ویروس مبارزه می‌کنند - چه توسط ویروس ایجاد شده باشند و چه از طریق تزریق واکسن -، قبل از هرچیز، سنبله را مورد هدف قرار می‌دهند.

اما یک ویروس‌شناس برجسته ایتالیایی به نام «روبرتو بوریونی» در توییتر خود نوشت: «مردم نباید وحشت‌زده شوند. اساسا هیچ‌ چیز درباره این سویه جدید مشخص نیست.»

این ویروس علاوه بر آفریقای جنوبی، در تعداد انگشت‌شماری از مردم بوتسوانا، بلژیک، رژیم صهیونیستی و هنگ‌کنگ هم شناسایی شده اما تجربه واریانت‌های قبلی نشان می‌دهد که وقتی موارد اولیه ابتلا شناسایی می‌شوند، این یعنی موارد بیشتری کشف نشده است.

WHO گفته است: این واریانت با سرعت بیشتری در مقایسه با موج‌های قبلی در عفونت شناسایی شده و این نشان می‌دهد که ممکن است امکان رشد داشته باشد.

واکنش به اومیکرون به خصوص در اروپا بسیار سریع و تند بوده است. اروپا که یک بار دیگر مرکز همه‌گیری جهانی شده است؛ جایی که درگیری‌ها علیه واکسن و محدودیت‌های اجتماعی شدیدتر شده است.

کشورهایی که در حال حاضر بالاترین آمار جهانی ابتلا را نسبت به جمعیت خود دارند، همگی اروپایی هستند. آمار تعدادی از آنها حدود ۶ برابر آمار آمریکا است.

آفریقای جنوبی که آخرین موج کروناویروس در آن طی ماه جولای به اوج خود رسید، اخیرا آمار ابتلا را بسیار کمتر از میانگین جهانی گزارش داده است. اما هفته گذشته آمار این کشور در مقایسه با هفته قبلِ آن دوبرابر شد.

منبع: نیویورک‌تایمز/ The New York Times

منبع: تابناک

کلیدواژه: زلزله جنوب ایران هفته بسیج یوسف نوری آلودگی هوا جمعه سیاه اعتراضات اصفهان کرونا در جهان پروانه بندپی واریانت نگران کننده زلزله جنوب ایران هفته بسیج یوسف نوری آلودگی هوا جمعه سیاه اعتراضات اصفهان آفریقای جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۵۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی

پژوهشگران فناوری جدیدی را توسعه داده‌اند که با آن می‌توانند محتویات چربی یا همان لیپیدهای موجود در سلول‌های سرطانی را مشاهده و مطالعه کنند.

به گزارش مشرق، دانشمندان فناوری تصویربرداری جدیدی را ابداع کرده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد تا درون یک سلول سرطانی را به صورت زنده ببینند و نحوه تعامل آن با محیط اطراف خود را مشاهده کنند.

به نقل از آی‌ای، این تیم به رهبری دانشگاه ساری(Surrey) در انگلیس به دنبال مشاهده و مطالعه محتوای چربی‌های(لیپیدها) موجود در سلول‌های سرطانی بود.

لیپیدها اجزای کلیدی سلول‌ها هستند و به سلول‌های سرطانی اجازه رشد، تکثیر و متاستاز را می‌دهند.

این تکنیک با همکاری کالج دانشگاهی لندن توسعه یافته است و شرکت داروسازی GSK و شرکت‌های یوکوگاوا(Yokogawa) و سایکس(Sciex) نیز در آن مشارکت داشته‌اند.

نظارت بر محتوای چربی سلول‌ها

با استفاده از سیستم شرکت یوکوگاوا به نام SS۲۰۰۰، سلول‌های سرطانی منفرد از یک ظرف کشت شیشه‌ای نمونه‌برداری شد. این سیستم نوآورانه سلول‌های زنده منفرد را با استفاده از لوله‌های کوچک استخراج می‌کند و امکان تجزیه و تحلیل دقیق را فراهم می‌کند. عرض این لوله‌ها به سختی ۱۰ میکرومتر، یعنی نصف قطر نازک‌ترین موی انسان است.

در مرحله بعد، این سلول‌ها با رنگ فلورسنت رنگ‌آمیزی شدند. این کار به پژوهشگران امکان داد تا قطرات لیپید را در طول آزمایش بررسی کنند.

سپس این تیم با محققان شرکت Sciex برای ایجاد یک رویکرد جدید طیف‌سنجی جرمی همکاری کرد. این روش به آنها اجازه می‌داد لیپیدها را بشکنند و ساختار واقعی سلول را تعیین کنند.

سرانجام کل این فرآیند به مشاهده چگونگی تکامل سلول‌های سرطانی در پاسخ به تغییرات محیط اطراف منجر شد.

یوهانا فون گریشتن از دانشکده شیمی و مهندسی شیمی دانشگاه ساری گفت که مشکل سلول‌های سرطانی این است که هیچ دو سلولی شبیه به هم نیستند.

وی افزود: این امر طراحی یک درمان خوب را سخت‌تر می‌کند، زیرا برخی سلول‌ها همیشه بیش از سایرین در برابر درمان مقاومت می‌کنند. با این حال، همیشه ثابت شده است که مطالعه سلول‌های زنده پس از حذف آنها از محیط طبیعی، با جزئیات کافی برای درک واقعی آرایش آنها دشوار است. به همین دلیل بسیار هیجان انگیز است که بتوانیم سلول‌های زنده را زیر میکروسکوپ نمونه‌برداری کنیم و محتوای چربی آنها را یک به یک بررسی کنیم.

به گفته پژوهشگران این یافته‌ها می‌توانند بینشی در مورد چگونگی واکنش سلول‌ها به تشعشع ارائه دهند.

پژوهشگران همچنین از این رویکرد تازه کشف شده برای تجزیه و تحلیل مولکول‌های چرب لیپیدی در چندین سلول سرطانی استفاده کردند. جالب توجه است که آنها تفاوت‌هایی را در نمایه لیپیدی سلول‌های مختلف شناسایی کردند.

کارلا نیومن معاون مدیر بخش تصویربرداری سلولی و دینامیک در GSK در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: روش جدید ما راه را برای مطالعه سلول‌های سرطانی با جزئیاتی که قبلاً ندیده‌ایم، هموار می‌کند. یک روز نیز ممکن است بتوانیم ببینیم که چگونه سلول‌های سرطانی با همسایگان خود ارتباط برقرار می‌کنند. این می‌تواند درمان‌های جدید و هدفمندتری را فراهم کند.

این تکنیک می‌تواند بینش‌های ارزشمندی در مورد چگونگی پاسخ انواع سرطان به درمان‌ها ارائه دهد. همچنین می‌تواند به پزشکان در درک تأثیر تابش و تشعشع بر سلول‌ها کمک کند، به ویژه اینکه چگونه برخی از سلول‌های سرطانی در برابر پرتودرمانی مقاومت می‌کنند. این مقاومت ممکن است به عود سرطان منجر شود.

درک عمیق‌تر از بیولوژی سرطان می‌تواند به توسعه درمان‌های مؤثرتری در آینده منجر شود.

علاوه بر این، پژوهشگران بیان می‌کنند که مطالعه لیپیدها داخل سلول‌های منفرد ممکن است به بخش‌های مختلف سلامت از جمله ایمنی و بیماری‌های عفونی نیز کمک کند.

این یافته‌ها در مجله Analytical Chemistry منتشر شده است.

دیگر خبرها

  • امیر جدیدی در نقش منصور بهرامی ایفای نقش می‌کند
  • امیر جدیدی بازیگر فیلم فرانسوی شد
  • امیر جدیدی بازیگر یک پروژه بین المللی شد
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • نقاط حادثه خیز جاده‌های گیلان شناسایی و رفع شود
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • سامانه بارشی جدیدی در راه کشور | رگبار بهاری در این استان ها | چه زمانی هوا گرم تر می شود؟