Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، علی فولیان روز شنبه در نشست مشترک مدیران قضایی و امور اراضی جهاد کشاورزی استان که با هدف پیشگیری از تغییر غیر قانونی کاربری اراضی زراعی و باغی برگزار شد، افزود: پدیده شوم زمین خواری، یک ناهنجاری و پدیده ضد اجتماعی بوده و یکی از رایج ترین تخلفات و سوء استفاده گری ها در کشور محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی افزود: زمین خواران همواره به اراضی زارعی و باغ ها چشم طمع دوخته و کمر همت را برای تخریب اراضی کشاورزی بسته اند و با استفاده از نفوذ و گاهی با همراهی برخی مقامات و شناسایی خلاهای قانونی یا دور زدن قانون به صورت باندی و سازمان یافته مبادرت به تغییر کاربری غیر قانونی اراضی زراعی می کنند.

فولیان گفت:این افراد از این راه ثروت های نامشروع هنگفتی به دست می آورند که منجر به نابودی زمین های کشاورزی شده و به نوعی این اراضی را از چرخه تولید خارج می کند.

این مسوول در ادامه بیان کرد: این  رفتار سودجویان علاوه بر ایجاد مخاطرات طبیعی و چالش های زیست محیطی و لطمات جدی بر تولید محصولات کشاورزی و آسیب به اقتصاد کشور، امنیت غذایی کشور را تهدید می کند و به نوعی به مرگ تدریجی کشاورزی محسوب می شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه ما در این اراضی به جای تولید، شاهد سازه های بتنی و خانه های ویلایی هستیم.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین با بیان اینکه در رابطه با ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی دو راهبرد و برنامه مشخص در دستگاه قضایی وجود دارد، افزود: راهبرد اول رویکرد واکنشی یا مقابله ای است، این رفتار در قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی جرم انگاری شده و تغییر کاربری اراضی چه از ناحیه افراد حقیقی و چه از ناحیه افراد حقوقی مجاز نیست و متخلفان به مجازات قلع و قمع  و جزای نقدی و در صورت تکرار به مجازات حبس محکوم خواهند شد.

این مقام قضایی افزود: راهبرد دوم راهبرد پیشگیرانه است، یعنی پیشگیری یک اصل مهم در حفاظت و صیانت از اراضی کشاورزی است و نباید اجازه داد این اراضی نابود شوند، سپس برای جبران آن هزینه و اقدام صورت گیرد.

فولیان تاکید کرد: اولویت دستگاه قضایی در مواجه با ساخت سازهای غیر مجاز پیشگیرانه است و ما این موضوع را با جدیت در دستور کار خود قرار داده ایم.

وی گفت: همواره اعلام کرده ایم که تشکیلات قضایی استان آماده هرگونه پشتیبانی قضایی و انتظامی برای مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز با اولویت پیشگیرانه بوده و مصوبات شورای حفظ حقوق بیت المال، شورای پیشگیری از وقوع جرم استان و کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه به نوعی پشتیبان مبارزه و اقدامات پیشگیرانه با زمین خواری است.

این مقام قضایی اظهار داشت: خوشبختانه ظرفیت قانونی این امکان را به ما می دهد تا در حوزه ساخت و سازهای غیر مجاز قدم های پیشگیرانه محکم تری برداریم.

وی گفت: در قانون حفظ کاربری اراضی زراعی یک مقرره قانونی با کارکرد پیشگیرانه وجود دارد و آن تبصره ۲ ماده ۱۰ این قانون است که به موجب آن  اگر متصرف بعد از تذکر ماموران جهاد کشاورزی به اقدام خود ادامه دهد، ماموران جهاد کشاورزی موظفند با حضور نماینده دادسرا و در نقاطی که دادسرا نباشد با حضور نماینده دادگاه محل، ضمن تنظیم صورت مجلس راساً نسبت به قلع و قمع بنا و مستحدثات اقدام کنند و وضعیت زمین را به حالت اولیه اعاده نمایند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری کل استان قزوین ادامه داد: عمل به این مقرره قانونی که هم تکلیف برای مدیران امور اراضی و هم تکلیف مدیران دستگاه قضایی استان است، می تواند دو کارکرد داشته باشد یکی پیشگیری از تغییر غیر مجاز اراضی کشاورزی و خسارت های فراوانی که به این سرمایه ملی وارد می شود و دیگری موجب کاهش ورود ی پرونده به دستگاه قضایی می گردد.

وی اظهار داشت: با این مقرره قانونی، اگر امور اراضی به وظیفه خود در زمینه حفاظت از اراضی و پیشگیری درست و به موقع عمل کند، نیازی به اقدام قضایی وجود نخواهد داشت.

فولیان افزود: تاکید ما این است که اگر می خواهیم در حوزه تغییر کاربری هزینه های اجتماعی را کاهش دهیم و زمینه تشویق افراد را به این حوزه فراهم نکنیم باید در همان مراحل اولیه به این موضوع ورود کنیم.

وی با هشدار باش و اتمام حجت با مدیران امور اراضی که با توجیهات غیر قانونی و بهانه های مختلف از این ظرفیت استفاده نمی کنند، گفت: سودجویان بدانند دستگاه قضایی استان با متخلفان و شرکای آنها در هر رتبه و جایگاهی که باشند با قاطعیت برخورد خواهد کرد در ضمن مدیران امور اراضی نیز باید مراقب ترک فعل خود باشند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی دادگستری زمین خواری سازمان امور اراضی کشور قوه قضاییه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی دادگستری زمین خواری وزارت جهاد کشاورزی دادگستری زمین خواری سازمان امور اراضی کشور قوه قضاییه سازهای غیر مجاز اراضی کشاورزی جهاد کشاورزی کاربری اراضی تغییر کاربری دستگاه قضایی اراضی زراعی امور اراضی زمین خواری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۵۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت گذاری پرونده زمینهای تغییر کاربری یافته در آمل

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌مدیر جهاد کشاورزی آمل با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون تقویم در شهرستان آمل، از ارزیابی و قیمت گذاری ۲۰۰ فقره پرونده تغییر کاربری اراضی در جلسه کمیسیون تقویم این شهرستان خبر داد.

مهرداد فولاد افزود: جلسات این کمیسیون بر اساس دستورالعمل نحوه تقویم و ارزیابی اراضی زراعی و باغ‌ها موضوع قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها برگزار می‌شود.

فولاد تصریح کرد: این جلسه با حضور نمایندگان فرمانداری و اقتصاد و دارایی برگزار و ۲۰۰ فقره پرونده ساخت و ساز غیرمجاز و یک فقره پرونده ساخت و ساز مجاز قیمت‌گذاری شد.

وی گفت: تصمیمات این کمیسیون در قیمت‌گذاری اراضی، ملاک عمل کمیسیون در پرداخت عوارض موضوع ماده ۲ و آرای مراجع قضایی در پرداخت جرائم نقدی قانون قرار می‌گیرد.

 

دیگر خبرها

  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • ۵۷ مورد دیوارکشی و قطعه‌بندی در البرز قلع و قمع شد
  • جلوگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار از اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • ۸۴۲ هکتار از اراضی ملی به شهرک‌های صنعتی و کشاورزی واگذار شد
  • قیمت گذاری پرونده زمینهای تغییر کاربری یافته در آمل
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • علیرضا بیگی: پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود
  • کشف جسد بازپرس ویژه مبارزه با زمین‌خواری