Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-04@18:19:45 GMT

زندگینامه: استیون سوندهایم (۱۹۳۰-۲۰۲۱)

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۸۶۴۳۰

زندگینامه: استیون سوندهایم (۱۹۳۰-۲۰۲۱)

به گزارش همشهری آنلاین،  استیون سوندهایم آهنگساز و ترانه‌سرای اهل آمریکا بود که به خاطر مشارکتش در تئاترهای موزیکال برنده یک جایزه اسکار، هشت جایزه تونی (بیشتر از هر آهنگساز دیگری) منجلمه جایزه ویژه تونی برای یک عمر دستاورد تئاتر، چندین جایزه گرمی و یک جایزه پولیتزر شده‌است.   استیون سوندهایم مشهورترین چهره تئاتر موزیکال آمریکا در نیمه دوم قرن بیستم و آهنگسازی که بیشترین جایزه تونی را دریافت کرده بود، از دنیا رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایش‌های وی از کمدی «اتفاق خنده‌داری که در راه تالار نشست رخ داد» تا نمایش «کمپانی» و «سویینی تاد» اپرایی و نمایش تجربی «اورتورهای اقیانوس آرام»، همه و همه موجب تحول در صحنه‌های نمایش برادوی شدند و به پیشرفت آن کمک کردند. سوندهایم که از دستیاران اسکار هامراشتاین دوم بود، به آرامی از سنت‌های ملودیک تئاتری دور شد و مضامین و ساختارهای پیچیده و ناهمگون موسیقی کلاسیک قرن بیستم را وارد نمایش‌های برادوی کرد.

آهنگساز بزرگ تئاتر درگذشت

وی که برنده یک جایزه اسکار، هشت جایزه تونی (بیشتر از هر آهنگساز دیگری)، چندین جایزه گرمی و یک جایزه پولیتزر بود، از سوی فرانک ریچ از نیویورک تایمز به عنوان «بزرگترین و شاید مشهورترین فرد در تئاتر موزیکال» نامیده شد.

وی در عین حال به عنوان یک غزل‌سرا شناخته می‌شود و از فعالیت‌های اولیه‌اش می‌توان از همکاری با لئونارد برنشاین برای خلق «داستان وست‌ساید» و ژول استاین برای خلق «کولی» یاد کرد.

الیزابت تیلور، همراه با سوندهایم، در سال 1976، آهنگ‌هایی را برای نسخه سینمایی «موسیقی شبانه کوچک» ضبط کرد.

سوندهایم که کارش را به عنوان دستیار در موزیکالی از هامراشتاین شروع کرده بود، پس از پایان مدرسه کارش را با موزیکال «شب شنبه» در برادوی در سال ۱۹۵۳ شروع کرد و پس از آشنایی با برنشتاین موسیقی نمایشی از «رومئو و ژولیت» را در سال ۱۹۵۷ نوشت.

درخشش وی سال ۱۹۶۹ با «کمپانی» رقم خورد و اولین تونی را برای وی به ارمغان آورد. سال بعد «حماقت‌ها» به کسب جایزه تونی دیگری برای انجامید و «موسیقی یک شب کوچک» که سال ۱۹۷۳ بر مبنای رمانسی چخوفی با عنوان «لبخندهای یک شب کوچک» از اینگمار برگمان ساخته شد، موفقیت او را برای همیشه تثبیت کرد.

از موفقیت‌های متاخرتر سوندهایم در برادوی می‌توان از «یکشنبه در پارک با جورج» یاد کرد که برای آن در سال ۱۹۸۵ جایزه پولیتزر را برد.

آخرین نمایش موزیکال وی «سفر جاده‌ای» بود که سال ۱۹۹۹ در شیکاگو به روی صحنه رفت و چند سال بعد به برادوی رسید.

وی سازنده موسیقی متن فیلم‌های سینمایی هم بود از جمله فیلم «استاویسکی» آلن رنه در سال ۱۹۷۴ و موسیقی «دیرتر یا زودتر» که سال ۱۹۹۱ برای ساخت آن موفق به کسب اسکار شد.

این آهنگساز چندین جایزه گرمی نیز برای آلبوم‌های بازیگران موزیکال در کارنامه دارد.

از آثار وی اقتباس‌های متعددی در هالیوود شده است از جمله اقتباس از «سویینی تاد» که در سال ۲۰۰۷ با بازی جانی دپ توسط تیم برتون انجام شد. اقتباس از «در میان جنگل» توسط سونی با بازی مریل استریپ در سال ۲۰۱۴ هم از جمله همین موارد است. ریچارد لینک لیتر نیز در حال اقتباس از یکی از آثار نمایشی وی است.

سوندهایم از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۱ رییس انجمن نمایشنامه‌نویسان آمریکا بود و به افتخار هشتادمین سال تولد وی تئاتر هنری میلر در سپتامبر ۲۰۱۰ به نام تئاتر استیون سوندهایم تغییر نام دارد. در نودمین سالگرد تولد وی نیز تئاتر کویین در وست اند لندن به نام این آهنگساز شد. وی سال ۲۰۱۱ جایزه ویژه از جوایز اولیویه بریتانیا را دریافت کرد و سال ۲۰۱۵ مدال آزادی ریاست جمهوری آمریکا را از اوباما گرفت.

کد خبر 639788 برچسب‌ها مجله تئاتر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مجله تئاتر استیون سوندهایم جایزه تونی یک جایزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۶۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «ملوک طلوع‌نژاد» بازیگر گلستانی سریال پایتخت، پیشکسوت نمایش رادیو گلستان، تئاتر و تلویزیون پس از چند روز بستری در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا و زخم سیاه ناشی از کاهش سیستم ایمنی بدن جان خود را از دست داد.وی در سری نخست سریال پایتخت در کنار بازیگران این سریال بخصوص «احمد مهرانفر»، «محسن تنابنده» و «ریما رامین‌فر» ایفای نقش کرد.وی سال‌های سال در عرصه تئاتر نیز فعالیت داشت.

دلیل اصلی مرگ بازیگر سریال پایتخت

خانم ملوک طلوع نژاد بعد از مبتلا شدن به قارچ سیاه تحت عمل جراحی قرار گرفت اما متاسفانه به علت عفونت ناشی از بیماری کرونا و زخم های قارچ سیاه دستگاه ایمنی بدن او به شدت پایین آمده بود و بر اثر عفونت کرونا درگذشت. گفتنی است سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم باعث را که بازی خانم ملوک طلوع نژاد به خوبی دیده شود.

او در فیلم‌های تاکسی برگشتی که از شبکه تبرستان پخش می‌شد نیز بازی کرده بود فیلمی که توسط آقای محمد حسین صفری کارگردانی شد.

خانم طلوع نژاد در سریال پایتخت نقش لیدر نقی معمولی را بر عهده داشت نقی در پایتخت ۵ در مسابقات ورزشی کشتی شرکت کرده بود و خانم طلوع نژاد به عنوان لیدر در سریال بازی می کرد.

روز شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ ملوک طلوع نژاد بازیگر تئاتر و تلویزیون متولد گلستان و هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و گروه نمایش رادیو گلستان که با بازی در سریال پایتخت ۵ و پایتخت ۶ به شهرت رسید بر اثر بیماری شایع قارچ سیاه و کرونا و ابتلا به بیماری از شایع ترین خبرهای امسال دارفانی را وداع گفت‌.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902553

دیگر خبرها

  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس
  • کامنت جالب دنی کارواخال؛ به بچه‌هایم خواهم گفت کنار کروس بازی کردم! / عکس
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس
  • برگزیدگان همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم معرفی شدند
  • تونی کروس تحت هر شرایطی، پاس خود را به مقصد می رساند! / انیمیشن عمر مومنی
  • عکس| جدیدترین عکس سجاد افشاریان در پشت صحنه تئاتر
  • نگاهی به فصل دوم مسابقه معمایی موزیکال «صداتو» / نغمه‌ای در دل معمای موسیقی
  • خیال بارسا راحت: پدری ۲۰۲۱ تکرار نخواهد شد