Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب آر سی، بیش از یک سال از کشف واکسن کرونا می‌گذرد. هم اینک مقامات بهداشتی به مردم توصیه می‌کنند برای کنترل همه گیری کرونا حتما واکسن دریافت کنند. با این حال، واکسن نمی‌تواند در برخی افراد ایمنی لازم را ایجاد کند.

متخصصان می‌گویند افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و مبتلا به نقص سیستم ایمنی علی رغم دریافت واکسن کرونا همچنان در برابر این ویروس آسیب پذیر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقص سیستم ایمنی بدن در افرادی که مبتلا به سرطان، دیابت و  بیمارانی که پیوند عضو دریافت کرده اند مشاهده می‌شود. البته نقص سیستم ایمنی می‌تواند ناشی از بیماری‌های مادرزادی هم باشد.

اکنون یافته‌های پژوهش‌های دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد استفاده از آنتی بادی مونوکلونال می‌تواند ضعف این افراد را در مواجهه با ویروس کرونا علی رغم دریافت واکسن جبران کند.

آنتی بادی مونوکلونال یکی از انواع ایمنی درمانی است که به وسیله آن سلول‌های ایمنی و پروتئین‌های بدن برای مقابله و حمله به عامل بیماری زا تحریک می‌شوند. این آنتی بادی‌ها به وسیله استخراج سلول‌های لنفوسیت B از بدن افراد بهبود یافته از بیماری تهیه شده و در محیط آزمایشگاهی تکثیر می‌شوند.

این روش درمانی به طور گسترده برای افرادی که در مقابل ویروس کرونا آسیب پذیری بیشتری دارند توصیه می‌شود. با این حال، آنتی بادی مونوکلونال تنها در مراحل ابتدایی بیماری که هنوز بدن به طور گسترده به ویروس آلوده نشده است می‌تواند به بیمار کمک کند. به همین دلیل گرچه این روش برای درمان کرونای خفیف تا متوسط مناسب است، اما اثربخشی کمتری در برابر کرونای شدید دارد.

متخصصان تاکید دارند افراد مبتلا به کرونا می‌توانند در مراحل ابتدایی بیماری از آنتی بادی مونوکلونال استفاده کنند. این آنتی بادی‌ها به صورت تزریقی یا سرمی به بیماران تجویز می‌شود. با این حال، افرادی که به انواع خاصی از بیماری‌ها مبتلا هستند حتی می‌توانند پیش از ابتلا به ویروس از آنتی بادی مونوکلونال استفاده کنند.

اسکات هریس، یکی از پژوهشگران آمریکایی در این رابطه می‌گوید: افرادی که از نقص سیستم ایمنی بدن رنج می‌برند درصد قابل توجهی هستند به طوری که ۲ تا ۳ درصد جمعیت آمریکا را شامل می‌شوند.

مطالعات جدید درباره این افراد نشان می‌دهد آن‌ها حتی پس از دریافت دو دوز واکسن و حتی دوز‌های بیشتر همچنان پاسخ ایمنی کافی را در بدن بروز نمی‌دهند. گرچه از گذشته آنتی بادی مونوکلونال در مراحل نخست به این بیماران تجویز می‌شد، اما یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد حتی می‌توان پیش از ابتلای افراد دارای نقص سیستم ایمنی بدن از آنتی بادی مونوکلونال به آن‌ها استفاده کرد.

بیشتر بخوانید

تشخیص کمبود ویتامین D از روی زبان مصرف ویتامین D مانع از ابتلا به کرونا نمی‌شود

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: واکسن کرونا ویروس کرونا آنتی بادی مونوکلونال نقص سیستم ایمنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۸۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد

آفتاب‌‌نیوز :

این ژن که اینوزیتول پلی فسفات-۵-فسفاتاز D (INPP۵D) نام دارد، موضوع یک مطالعه مشترک توسط محققان دانشکده پزشکی ایکان در کوه سینا و دانشکده پزشکی گراسمن در نیویورک است که نتایج آن در مجله Alzheimer’s and Dementia در دسترس است.

میکروگلیا، گروهی از سلول‌های ایمنی در مغز هستند که وظایفی مثل حذف سلول‌های در حال مرگ و پلاک‌های آمیلوئیدی که با زوال عقل ناشی از بیماری آلزایمر مرتبط هستند، را بر عهده دارند. مطالعات قبلی، INPP۵D را با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط دانسته اند؛ اما نقش خاصی که این ژن در بیماری زودرس یا دیررس ایفا می‌کند و مکانیسمی که به این عملکرد‌های مغزی تغییر یافته، کمک می‌کند، همچنان ناشناخته باقی مانده است.

از آنجایی که INPP۵D در مغز در میکروگلیا متمرکز شده است، پژوهشگران، از موش‌هایی استفاده کردند که به طور ژنتیکی، مهندسی شده بودند تا ژن INPP۵D موش را در میکروگلیا، خاموش کنند. این فرآیند، محققان را قادر ساخت تا تأثیر خاص این ژن بر بافت مغز، را بهتر مشاهده کنند.

پس از تقریبا سه ماه، دانشمندان، تجمع پلاک و رفتار میکروگلیال را در موش‌ها اندازه گیری کردند. از آنجایی که مشخص شده بود INPP۵D در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر افزایش می‌یابد، دانشمندان انتظار داشتند، موش‌هایی که این ژن در مغز آن‌ها غیرفعال شده بود، از پلاک‌های آمیلوئیدی که نشانه آسیب شناسی اختلال آلزایمر هستند، محافظت شوند. با این حال محققان در کمال تعجب مشاهده کردند که موش‌های فاقد INPP۵D، پلاک‌های بیشتری نسبت به سایر موش‌ها دارند.

به گزارش سیناپرس، پس از این که مشخص شد خاموش کردن INPP۵D، میکروگلیا‌ها را به روش‌های غیرمنتظره‌ای در اطراف مغز به حرکت در می‌آورد، محققان به دنبال این بودند که با استفاده از روش رونویسی فضایی، به اطلاعات دقیق بیان فضایی و کمی ژن، دست یابند.

رونویسی فضایی، روشی است که امکان اندازه گیری کل بیان ژن را در یک نمونه بافت، برای محققان فراهم می‌کند و همچنین به پژوهشگران اجازه می‌دهد تا بتوانند از جایی که بیان ژن، در آن رخ می‌دهد، نقشه برداری کنند.

یافته‌های رونویسی فضایی، بر دامنه تغییرات بیان ژنی که میکروگلیا‌ها می‌توانند نشان دهند تأکید کرد. میکروگلیا در نزدیکی پلاک‌های آمیلوئید، ژن‌هایی که به عنوان ژن‌های ناشی از پلاک (PIGs) شناخته می‌شوند، را بیان می‌کنند.

موش‌هایی که ژن INPP۵D در آن‌ها غیرفعال شده بود، افزایش بیان PIG‌هایی را که در تحقیقات قبلی شرح داده شده بود تکرار کردند، اما کیفیت بالای جنبه‌های فنی و تجزیه و تحلیل رونویسی فضایی، امکان شناسایی PIG‌های اضافی را نیز فراهم کرد.

PIG دیگری که جدیدا در این یافته‌ها شناسایی شد و دارای بیشترین افزایش بیان در این موش‌ها بود، CST۷ نام دارد، ژنی که پروتئین سیستاتین F، را کدگذاری می‌کند و با بیماری آلزایمر و بیماری‌های پریونی، خانواده‌ای از اختلالات عصبی نادر که انسان‌ها و حیوانات را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مرتبط است.

این یافته‌ها نشان می‌دهد، هم INPP۵D و هم سیستاتین F، می‌توانند به عنوان اهداف جدیدی برای توسعه مداخلات و درمان‌هایی برای کاهش التهاب در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر، در نظر گرفته شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ۹ میوه مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • ۹ میوه فوق‌العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهترین میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • رضا شیخی درگذشت
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟