Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-06@20:17:41 GMT

چگونه مصرف اینترنت را مدیریت کنیم؟

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۸۸۷۰۹

چگونه مصرف اینترنت را مدیریت کنیم؟

فرستادن مطالب سر ساعت خاص و حضور در کلاس‌های آنلاین، نیاز به اینترنت دارد.

تا پایان قطعی ویروس کرونا، هنوز بخش مهمی از آموزش از طریق فضای مجازی است و هم‌چنان بخش مهمی از جامعه به‌طور جدی کاربر اینترنت خواهند بود.

درس‌خواندن در این روزها

ممکن است شما هم از آن دسته دانش‌آموزانی باشید که از کندی اینترنت شکایت داشته باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاربران اینترنت گاهی شاهد کاهش سرعت بازشدن صفحه‌های سایت‌های گوناگون هستند؛ به‌خصوص دانش‌آموزانی که از سرورهای آموزشی پرطرفدار استفاده می‌کنند.

احسان قربانی، دانش‌آموز سال نهم می‌گوید: «چندروز غیبت خوردم، چون صفحه‌ی ادوب‌کانکت باز نمی‌شد. من ساعت‌ها منتظر ‌ماندم تا صفحه بارگذاری شود، کلی حرص ‌خوردم، بعد از مدرسه تماس گرفتند و گفتند من غیبت داشتم و وقتی موضوع را گفتم جواب دادند: بعد از سه سال این بهانه‌ها قبول نیست!»

نازلی ۱۳ساله کلاس هفتم است و می‌گوید: «یک امتحان تستی داشتیم که معلم به ما گفت باید اسکن کنیم و آن را بفرستیم. برنامه‌ی اسکن درست کار نمی‌کرد و نتوانستم پاسخ‌نامه را ارسال کنم و خیلی کلافه شدم. مادرم و پدرم سر کار بودند و من در خانه تنها بودم. به مادرم زنگ زدم که به مدرسه اطلاع بدهد. بعضی وقت‌ها فکر می‌کنم کلاس‌های حضوری از کلاس‌های مجازی خیلی بهتر بودند و ما کم‌تر اذیت می‌شدیم.»

تقصیر آموزش است!

جالب این‌جاست که یکی از دلایل کندی‌های اخیر اینترنت را آغاز سال تحصیلی جدید و برگزاری کلاس‌های دانشجویان و دانش‌آموزان به‌صورت ‌مجازی اعلام می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، «حسین فلاح‌جوشقانی»، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگویی با شبکه‌ی خبر در این زمینه گفته است: «شروع سال تحصیلی و رشد سه تا پنج‌درصدی ترافیک استفاده از اینترنت در هفته‌ی ابتدایی مهرماه، باعث کندی سرعت اینترنت شده است.»

به‌گفته‌ی او برای رفع این مشکل، جلساتی با حضور همه‌ی عوامل تأمین و توزیع اینترنت از جمله شرکت زیرساخت، شرکت مخابرات، اپراتورها و شرکت‌های اینترنت ثابت برگزار شده است.

دنیایی که به اینترنت پیوند خورده

می‌گویم: «تکلیفم رو می‌خوام بفرستم، آپلود نمی‌شه. چی‌کار کنم؟»

خواهرم می‌گوید: «مامان، تقصیر من نیست. اینترنت ضعیفه. رمز اینترنتی کار نمی‌کنه.»

و پدر پیام مهمی فرستاده که برای مادر ارسال نمی‌شود.

زندگی ما به شکل عجیبی با اینترنت پیوند خورده است. وقتی قطع می‌شود، انگار آب قطع شده یا برق‌ها رفته است و افزایش کندی سرعت اینترنت، مشکلات فراوانی را برای کاربران ایجاد می‌کند.

می‌توان گفت در دنیای امروز بسیاری از فعالیت‌ها مبتنی بر اینترنت است. هم‌چنین با شیوع کرونا و افزایش کارکرد اینترنت در جهان، فعالیت‌های آموزشی، تجاری، ارتباط تصویری، نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های آنلاین، وابسته به اینترنت شدند.

به هرحال سرعت اینترنت در سراسر دنیا به پهنای باند ورودی اینترنت آن کشور هم ربط دارد. ممکن است اگر در یکی از این مسیرها اختلالی پیش بیاید، برای کاربران دردسر و مشکل جدی ایجاد شود.

تصویرگری: جاشوا پی. میراندا خودتان کمی سرعت را بالا ببرید

اما راه‌هایی برای بررسی و بالابردن سرعت و کیفیت اینترنت وجود دارد. شما باید پهنای باند را مشابه یک لوله‌ی آب در نظر بگیرید که به خانه‌ی شما منتهی می‌شود. در صورتی که فردی بخواهد دوش بگیرد، تجربه‌ی دل‌پذیری خواهد داشت، اما اگر شش نفر هم‌زمان از آب استفاده کنند، قطعاً کاهش فشار آب را تجربه خواهند کرد.

پهنای باند اینترنت هم عملکرد مشابهی با دوش آب دارد؛ استفاده‌ی یک دستگاه از شبکه برای دانلود فایل‌های بزرگ بدون مشکل خواهد بود، اما هنگامی که شش دستگاه به شبکه متصل شده‌اند و هرکدام از آن‌ها مشغول انجام‌دادن کارهای گوناگون مثل پخش آنلاین هستند، قطعاً پهنای باند با فشار زیادی مواجه خواهد شد.

اما با ایجاد تغییراتی می‌توانید سرعت اینترنت را بهبود ببخشید:

۱. بستن برنامه‌هایی که استفاده‌ی زیادی از شبکه دارند

در صورتی که یک برنامه در حال استفاده‌ی بسیار زیاد از شبکه باشد، قطعاً سایر برنامه‌ها آسیب خواهند دید. پس برنامه‌هایی را که مصرف اینترنت زیادی دارند شناسایی کنید و آن‌ها را ببندید.

۲. بررسی سایر دستگاه‌های موجود در شبکه

اگر از برنامه‌ها خارج شدید، اما هم‌چنان با کاهش سرعت اینترنت مواجه هستید، احتمالاً دستگاه‌های دیگری به شبکه‌ی شما متصل شده‌اند. این احتمال وجود دارد شخص دیگری با دستگاه خود به شبکه متصل شده و در حال پخش فایل‌های ویدیویی است یا یک کاربر دیگر قصد دارد فایل‌های بزرگی را دانلود کند. بنابراین دستگاه‌های متصل به مودم را بررسی کنید.

۳. کانال وای‌فای خود را تغییر دهید

در صورتی که فقط هنگام اتصال به وای‌فای سرعت پایین اینترنت را تجربه می‌کنید، بهتر است تغییراتی را در کانال وای‌فای ایجاد کنید.

۴. کابل به‌جای وای‌فای

از آن‌جا که بسیاری از مشکلات به وای‌فای مربوط است، اگر مودم شما درگاه کابل شبکه دارد و اگر بتوانید مودم را از طریق کابل به کامپیوتر متصل کنید، بسیاری از این مشکلات حل می‌شود و هنگام استفاده از اینترنت، سرعت بیش‌تری را تجربه خواهید کرد.

۵. با یک کارشناس مشورت کنید

روش‌های تخصصی‌تری هم وجود دارد که یک کارشناس آی‌تی می‌تواند برای شما انجام دهد تا کمی سرعت اینترنت بالا برود و کلاس‌ها را با آرامش بیش‌تری برگزار کنید.

تصویرگری: رضوان وِزِتو

کد خبر 639449 برچسب‌ها اینترنت ایرانی نوجوان مدرسه و مدارس همشهری دوچرخه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: اینترنت ایرانی نوجوان مدرسه و مدارس همشهری دوچرخه سرعت اینترنت پهنای باند برنامه ها وای فای کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۸۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساعت اوج یعنی چه و چرا باید برق کمتری مصرف کنیم؟

 پیک برق یا پیک مصرف برق، عباراتی هستند که این روز‌ها زیاد می‌شنویم. برای درک کامل این مفهوم باید بدانیم که شبکه برق چگونه کار می‌کند و چرا مصرف برق به اوج می‌رسد.

شبکه برق دو ویژگی منحصر به فرد دارد:

۱-برق قابلیت ذخیره ندارد.

۲-ظرفیت تولید همزمان برق محدود است

در نتیجه اگر کل نیروگاه‌های برق کشور با حداکثر ظرفیت تولید خود در یک لحظه مشغول به کار باشند، باز هم ظرفیت تولید همزمان برق در کشور محدود به مجموع ظرفیت تولید همزمان این نیروگاه‌هاست. باهمین توضیحات در برخی از روز‌های سال به خصوص در فصل گرم سال که بار سرمایش خانه‌ها و ادارات و مغازه‌ها به بار شبکه برق اضافه می‌شود.

میزان مصرف برق مشترکان از میزان برق تولیدی بیشتر می‌شود که به این زمان اوج مصرف یا پیک برق می‌گویند. در نتیجه اگر میزان مصرف آنی از میزان تولید آنی بیشتر باشد، به ناچار به بخشی از مصرف‌کنندگان برق نخواهد رسید و شرکت‌های برق از مردم می‌خواهند که مصرف برق خود را مدیریت کنند و کاهش دهند تا دچار خاموشی نشوند.

 مثالی ساده برای درک بهتر موضوع پیک شبکه برق 

یک بانک با ۴ باجه پاسخگو به مشتریان را در نظر بگیرید. این بانک معمولا در ساعات اولیه صبح بسیار خلوت است و معمولا بسیاری از باجه‌ها خالی می‌مانند. هر چه به ساعات ظهر نزدیک می‌شویم، بانک شلوغ‌تر می‌شود و تمامی‌باجه‌ها به مشتریان خدمات می‌دهند. در صورتی که در یک لحظه تعداد مشتریان بانک از تعداد باجه‌ها بیشتر شود، صف ایجاد می‌شود یعنی حداکثر ظرفیت خدمت‌رسانی همزمان بانک، کمتر از تعداد مشتریان متقاضی خدمات بانکی است در این حالت بانک عملا قادر به ارائه خدمات به آنها نخواهد بود و افرادی که در نوبت نشسته‌اند، از دریافت خدمات بانکی در آن لحظه محروم می‌مانند.

این حالت مشابه وضعیتی در شبکه برق است که مصرف همزمان مصرف‌کنندگان از تولید همزمان شبکه بیشتر می‌شود و تعدادی از مصرف کنندگان بی‌برق می‌شوند (یا دچار خاموشی می‌شوند) یک راهکار برای مدیریت مساله شلوغی بانک در ساعات ظهر، افزایش تعداد باجه‌هاست. البته این راهکار پرهزینه‌ترین راهکار برای حل این مساله به حساب می‌آید.

چرا؟ 

برای اضافه کردن یک باجه، بانک باید زمین بزرگتری در اختیار داشته باشد. یعنی هر قدر تعداد این باجه‌ها افزایش یابد، زیربنای مورد نیاز برای بانک‌ها باید افزایش یابد که هزینه بالایی دارد. هر باجه نیاز به تجیزات کامپیوتری و اداری هم دارد که باید تجهیز شود. برای هر باجه هم باید یک نیروی جدید استخدام شود که باید هزینه‌های آن را هم به هزینه‌های این راهکار اضافه کنیم. بخشی از هزینه‌ها هم ناشی از هزینه‌های بالاسری ناشی از اضافه‌شدن یک باجه و کارمند به مجموعه است.

ساعت اوج یعنی چه و چرا باید برق کمتری مصرف کنیم؟

شاید همه این هزینه‌ها قابل توجیه باشد ولی با اضافه شدن یک باجه دیگر، تعداد باجه‌های بیکار در ساعت خلوت صبح نیز افزایش می‌یابد که بازده سرمایه گذاری انجام شده را کم می‌کند.

راهکار دیگری حل این مشکل از طریق مشتریان بانک است؛ گفتیم بسیاری از باجه‌ها در ساعات اولیه صبح خالی هستند. اگر تعدادی از مشتریان به جای ساعات شلوغ بانک (ساعات پیک)، در این ساعات به بانک مراجعه می‌کردند، هم نیازی به نشستن در صف نداشتند و هم از تعداد مشتریان در ساعات پیک کمتر می‌شد.

در صنعت برق، مشابه همین وضعیت برقرار است

شرکت برق می‌تواند راهکار پرهزینه را انتخاب کند: نیروگاه‌های بیشتری ایجاد کند تا قادر به برآمدن از تقاضای برق در زمان‌های پیک باشد. ولی سرمایه احداث یک نیروگاه برق بسیار بالاست. هزینه‌ای که برای تامین آن مجبور به کاهش بودجه بخش‌های دیگری مثل آموزش، سلامت، عمران و …. است.

راهکار دیگر این مساله مثل بانک، در دست مصرف‌کنندگان است. مصرف‌کنندگان در صورتی که بخشی از مصارف غیرضرور خود را به ساعاتی غیر از ساعات پیک منتقل کنند، هم مجبور به تحمل خاموشی‌های اجباری در شبکه برق نخواهند شد و هم با کاهش پیک مصرف در ساعات اوج مصرف، نیاز به ایجاد نیروگاه‌های جدید کاهش می‌یابد. 

برنامه پاسخگویی بار چیست؟

برنامه‌های پاسخگویی بار در برگیرنده روش‌هایی از مدیریت سمت مصرف است که به تغیر میزان مصرف مشترکین و افزایش مصرف بیش از تولید اعمال می‌شود. در این برنامه‌ها یا از طریق ارتباط با مشترکین با مصارف عمده یا برق مصرفی برای ساعاتی کاهش می‌یابد و یا اینکه از طریق به کارگیری مولد‌های خودتأمین، برق مورد نیاز شبکه فراهم می‌گردد.

پس احتمالا پاسخ این سوال مهم را می‌توانیم حدس بزنیم؛ چرا توانیر و شرکت‌های برق در برخی روز‌ها از ما می‌خواهند با آنها برای کاهش مصرف برق همراهی کنیم. در واقع اصلی‌ترین ارمغان مشارکت در این طرح‌ها استمرار و پایداری برق در اختیار ما و کاهش آسیب به تجهیزات برقی است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • هشدار مدیریت بحران درخصوص بازگشت آلودگی هوا به پایتخت
  • ۵۰ درصد چاه‌های آب سمنان نیازمند مرمت و بازسازی است
  • استان سمنان در فهرست شهرهای پر تنش آبی کشور
  • هوشمندسازی ۸۰ درصدی مشترکان برق در مازندران
  • جدیدترین نسل موبایل رونمایی شد؛ بازگشت به «ماربازی» بدون اینترنت! (+عکس)
  • ۸۳درصد مشترکان برق قزوین کم‌مصرف هستند
  • ساعت اوج یعنی چه و چرا باید برق کمتری مصرف کنیم؟
  • توسعه 6G در ژاپن با سرعتی ۵۰۰ برابر نسل پنجم!
  • سرعت شبکه 6G در آزمایش جدید به ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه رسید
  • نظرسنجی: تجربه شخصی شما درباره سرعت اینترنت بعد از افزایش قیمت