Web Analytics Made Easy - Statcounter

نامگذاری سویه جدید که نخستین بار در کشور آفریقای جنوبی مشاهده شده واکنش‌های بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشته و بسیاری از سیاستمداران جمهوریخواه آمریکا از جمله تدکروز و حتی پسر دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین این کشور از مسئولان این نهاد بین‌المللی بابت این اقدام انتقاد کرده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت که از حروف الفبای یونانی برای نامگذاری‌های خود استفاده کرده این بار از روی دو حرف Nu و Xi رد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئولان این نهاد بین‌المللی دلیل این تصمیم خود را پرهیز از سردرگم شدن افراد عنوان کرده‌اند، موضوعی که دستمایه طنز و البته به چالش کشیدن سیاست‌های این نهاد بین المللی شده است.

منتقدان این اقدام سازمان جهانی بهداشت می‌گویند این نهاد بین‌اللمللی به این دلیل از حرف Xi عبور کرده تا در هنگام نوشتن شباهتی با نام رئیس جمهور کنونی چین، شی جین پینگ پیش نیاید. املای لاتین اسم کوچک آقای پینگ دقیقا Xi نوشته می‌شود.

این سازمان در ماه ژوئن ۲۰۲۱ اعلام کرده بود که از شیوه جدیدی برای نام‌گذاری گونه‌های ویروس کرونا استفاده می‌کند. بر اساس روش جدید قرار بود از حروف الفبای یونانی استفاده شود تا جلوی بدنامی کشور‌های مختلف دنیا که به عنوان مثال یک ویروس جهش یافته برای نخستین بار در آن کشور مشاهده شده بود پرهیز شود. به عنوان مثال سویه جهش یافته کرونا که نخستین بار در بریتانیا مشاهده شده بود با حرف آلفا، سویه آفریقایی با حرف بتا و سویه هندی نیز با حرف دلتا نام‌گذاری شده بود. اما حالا مسئولان سازمان جهانی بهداشت دو حرف XI و Nu را فاکتور گرفته‌اند و نام گونه جدیدی که در آفریقای جنوبی مشاهده شده را «اومیکرون» نامیده‌اند.

سناتور تد کروز یکی از کسانی بود که از این اقدام سازمان جهانی بهداشت انتقاد کرده است. آقای کروز در حساب توییتری خود نوشت: «اگر سازمان جهانی بهداشت از حزب کمونیست چین می‌ترسد پس چگونه می‌توان اعتماد کرد که دفعه بعد در خصوص یک همه‌گیری فاجعه آمیز جهانی مخفی کاری نکند؟»

بسیاری از کاربران هم این موضوع را به شوخی گرفته‌اند. یک کاربر در توییتر در این خصوص می‌نویسد: «برای حروف Xi و Nu غمگینم. آن‌ها مدت‌ها منتظر بودند که مورد توجه جهانی قرار بگیرند، اما حالا حذف شده‌اند.»

دونالد ترامپ جونیور، پسر رئیس جمهوری پیشین آمریکا هم یکی دیگر از کسانی بود که این تصمیم سازمان جهانی بهداشت را به سخره گرفت. آقای ترامپ در حساب توییتری خود نوشت: «تا جایی که به من مربوط می‌شود سویه اصلی همیشه Xi خواهد بود.» پیش‌تر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا از ویروس کرونا به ویروس چینی یاد کرده بود.   منبع: یورونیوز

منبع: فرارو

کلیدواژه: سویه جدید کرونا اومیکرون سازمان جهانی بهداشت نهاد بین مشاهده شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۹۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته

به گزارش مدیسن نت، محققان نتیجه گرفتند که ایمن سازی از طریق واکسیناسیون بیش از هر پیشرفت پزشکی دیگری به سلامت و بقای نوزادان کمک کرده است.

به گفته محققان، واکسن سرخک بیشترین تأثیر را در کاهش مرگ و میر نوزادان داشته است و ۶۰ درصد (۹۴ میلیون) از زندگی‌های نجات یافته توسط ایمن سازی را تشکیل می‌دهد.

این مطالعه می‌گوید به طور کلی، واکسن‌ها در نیم قرن گذشته در هر دقیقه جان ۶ نفر را نجات داده‌اند.

دکتر «تدروس آدهانوم گبریسوس»، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، در بیانیه خبری سازمان گفت: «واکسن‌ها یکی از قدرتمندترین اختراعات تاریخ هستند که بیماری‌هایی را که زمانی قابل ترس بودند قابل پیشگیری کردند.»

گبریسوس گفت: «به لطف واکسن‌ها، آبله ریشه‌کن شده است، فلج اطفال در آستانه ریشه کنی است و با توسعه جدیدتر واکسن‌ها علیه بیماری‌هایی مانند مالاریا و سرطان دهانه رحم، ما مرزهای بیماری را به عقب می‌رانیم. با ادامه تحقیقات، سرمایه گذاری و همکاری، می‌توانیم جان میلیون‌ها نفر را امروز و در ۵۰ سال آینده نجات دهیم.»

محققان دریافتند طی پنج دهه گذشته، واکسیناسیون علیه ۱۴ بیماری به طور مستقیم به کاهش ۴۰ درصدی مرگ و میر نوزادان در سراسر جهان و بیش از ۵۰ درصد در منطقه آفریقا کمک کرده است.

این واکسن‌ها با دیفتری، آنفولانزا، هپاتیت B، آنسفالیت ژاپنی، سرخک، مننژیت A، سیاه سرفه، بیماری ذات الریه مهاجم، فلج اطفال، روتاویروس، سرخجه، کزاز، سل و تب زرد مبارزه می‌کنند.

به گفته محققان، این دستاوردها اهمیت ترویج واکسیناسیون را، به ویژه در میان ۶۷ میلیون کودک تخمین زده شده که در طول سال‌های همه گیری یک یا چند واکسن را از دست داده اند، برجسته می‌کند.

این مطالعه به مناسبت پنجاهمین سالگرد برنامه توسعه یافته ایمن سازی است که در سال ۱۹۷۴ توسط مجمع جهانی بهداشت برای ترویج واکسیناسیون کودکان در سراسر جهان تأسیس شد، انجام شد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • از پیشگیری آسان تا درمان مشکل
  • کمک جامعه بین‌المللی به بخش صحت افغانستان
  • طالبان خواستار واگذاری جایگاه افغانستان در بهداشت جهانی شد
  • طالبان خواستار دریافت کرسی در سازمان جهانی بهداشت
  • مسائل بشردوستانه نباید با سیاست گره بخورد
  • سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • در صورت حمله اسرائیل به رفح «حمام خون» به راه می‌افتد
  • هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره حمله به رفح