Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@20:53:12 GMT

قصه تلخ مافیای زعفران تمامی ندارد

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۹۰۵۷۰

قصه تلخ مافیای زعفران تمامی ندارد

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بازار طلای سرخ ایران دو رو دارد، بخشی از آن در فاز روز و از طرف کشاورزانی است که زعفران خوش رنگ و لعاب و برند ایرانی، حاصل دست‌های خالی پینه زده و کمر‌های خمیده و یک سال زحمت شبانه روزی آن هاست، در مقابل فاز دیگر آن مثل شب ظلمانی است که قاچاق زعفران، قیمت‌های پایین سوداگری و دلال بازی حاصل افکار مافیایی درآمد‌های دلاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بازی مافیایی مربوط به امروز و دیروز هم نیست و سال هاست تیر‌های مافیای زعفران یکی پس از دیگری به سمت کشاورزان ساده دل خراسانی نشانه می‌رود و دولت و دیگر نهاد‌های مسئول نیز هر بار با مسکن‌هایی موقتی و حرف‌هایی تکراری فصل زعفران را سرمی کنند و در نهایت پیروز همیشگی این بازی با ثروت ملی به نفع مافیا به پایان می‌رسد.

غلامرضا میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران کشور درباره وضعیت بازار زعفران امسال گفت: هر سال عرضه زعفران بسیار زیاد بوده و به همین دلیل دلال‌ها و واسطه‌ها زیاد بودند و کشاورز در این بین نمی‌توانست زعفرانش را به طور مستقیم به فروش برساند، اما امسال چنین چیزی وجود ندارد و خوشبختانه واسطه‌ها کمتر هستند و زعفران کار هم به طور مستقیم در بازار خرید و فروش می‌کند البته هنوز فصل برداشت است و زعفران در این مرحله دست واسطه‌ها نیفتاده است پس اگر امسال کسی بگوید در بازار واسطه‌ها وجود داشته اند این چنین نبوده است.

او افزود: من صریح می‌گویم که اگر کسی ادعا می‌کند که اقدامات او یا مجموعه‌ای باعث شده قیمت زعفران امسال رشد پیدا کند مردود است و هیچ عاملی جز کاهش تولید در آن نقش ندارد. نماینده مجلس گفته باشد مردود است، شورای ملی زعفران یا صادرکننده گفته باشد مردود است، هرکس چنین ادعایی کرده باشد از طرف من صریح بنویسید که مردود است.

حنای دولت دیگر رنگی ندارد

 رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران کشور ادامه داد: به هیچ وجه اصلا هیچ اصلاحی در فرایند‌های زعفران در تولید، خرید و فروش یا صادرات وجود ندارد. حتی خودتان هم دیدید که کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به موضوع فروش زعفران‌های خرید حمایتی ورود کرده است. امسال، اما دیگر حنای دولت رنگی ندارد و با قیمتی که در بازار به وجود آمده با قیمت ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هیچ کس حاضر به فروش نیست و کشاورز به آن‌ها مراجعه نمی‌کند و از هیچ کس هم صدایی درنمی آید.

بیشتر بخوانید

رد پای خام‌فروشی گیاهان دارویی خراسان‌رضوی از کاشان تا اسپانیا

میری بیان کرد: الان ثابت شد که حرف اول را عرضه و تقاضا می‌زند و این اقتصاددان‌هایی که ما با آن‌ها سر و کار داریم که می‌گویند عرضه و تقاضا تعیین کننده نیست فهمیدند اگر قیمت زعفران در سال‌های قبل کم بوده صادرکننده مقصر نبوده است و ما گفته بودیم که شما هر قیمتی که می‌خواهید روی زعفران بگذارید، صادرکنندگان می‌توانند بفروشند، ولی مشروط بر این که جلوی قاچاق گرفته شود و از کشاورز هم تا پایان حمایت کنند.

ماجرا از دید کمیسیون اصل ۹۰

پژمانفر عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز با ارائه توضیحاتی گفت: این زعفران‌ها به تعاون روستایی با شرایطی مثل شرایط پرداخت و صادرات فروخته شود، اما درنهایت ورود افرادی در این موضوع وجود داشته و شخصی آن را در داخل خریده است، این که رعایت ضوابط انجام شده یا خیر هنوز مشخص نیست و من به هیچ جمع بندی نرسیده ام، معنای شکایت کردن این نیست که حتما تخلفی صورت گرفته، ممکن است هیچ تخلفی نباشد ممکن هم هست تخلف بوده باشد، اما بررسی جدی در این زمینه انجام می‌شود.

او افزود: نکته مهم این است که این پرونده در روند کار موارد دیگر تاثیر نگذارد و من درباره این که طرح چنین پرونده‌ای در بازار تاثیر بگذارد نگران و حساسم و ممکن است افرادی با طرح این موضوع کاری کنند که آن کشاورز زعفران کاری که حالا با این قیمت‌ها کمی به کار خود امیدوار شده و زعفرانش را نگه داشته است تا با قیمت خوبی بفروشد من نگرانم که این موضوعات به آن قیمت تاثیر منفی داشته باشد و من با این به شدت مخالفم.

 عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ادامه داد: البته مهم این است که حتی یک گرم این زعفران وارد بازار نشده و قطعا ما نمی‌گذاریم این کار انجام شود و همه آن باید صادر شود، برخی به دنبال این هستند که این زعفران را وارد بازار کنند، اما مشخص است که اگر این زعفران‌ها به بازار وارد شود قیمت خواهد شکست و ما به هیچ عنوان چنین اجازه‌ای را نمی‌دهیم، اما اگر بدون رعایت شروط و توافق‌ها واگذاری و فروش به آن شخص انجام شده باشد تخلف است و در جای خود رسیدگی می‌شود، به هر حال تعاون روستایی این زعفران را به شخصی در داخل داده که نباید این کار را می‌کرده و تخلف است، اما روح تخلف این است که این زعفران وارد بازار شود که هنوز نشده است.

پژمانفر درباره آن فرد که زعفران تعاونی روستایی را خریده و کسانی که به عنوان مافیا از آن‌ها یاد می‌شود، بیان کرد: ما که خبر داریم آن فرد کیست و مافیا هم که مشخص است چه کسانی هستند.

 

انتهای پیام//م.ج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قاچاق زعفران زعفرانکاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۰۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت گوشی امروز 16 اردیبهشت 1403

به گزارش صدای ایران،گلکسی A ۱۵ سامسونگ یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های فعلی در ایران است و با ۱۲۸ گیگ فضای ذخیره‌سازی حدود شش میلیون تومان فروخته می‌شود.

ردمی نوت ۱۳ نسخه ۴ G در جمع گوشی‌های شیائومی فروش خوبی را تجربه می‌کند و این یکی در دسته گوشی‌های ۹ تا ۱۰ میلیون قرار می‌گیرد.

گلکسی A ۵۵ جوز بهترین میانرده‌های بازار است و با ۲۵۶ گیگ فضای ذخیره‌سازی ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

آیفون ۱۳ نسخه معمولی همچنان در بازار خریدار دارد و با ۱۲۸ گیگ فضای ذخیره‌سازی و پارت‌نامبر CH حدود ۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد. گران‌ترین گوشی بازار هم که آیفون ۱۳ پرو مکس است و تا ۱۳۵ میلیون قیمت خورده است. قیمت روز پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار موبایل

گلکسی A۱۵ نسخه ۱۲۸+۴

شش میلیون تومان

گلکسی A۰۵s نسخه ۶۴+۴

چهار میلیون و ۸۵۰ هزار تومان

گلکسی A۵۴ نسخه ۲۵۶+۸،

۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

گلکسی A۵۵ نسخه ۲۵۶+۸،

۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

گلکسی A۳۴ نسخه ۱۲۸+۸،

۱۲ میلیون تومان

گلکسی A۳۵ نسخه ۲۵۶+۸،

۱۶ میلیون تومان

گلکسی S۲۴ اولترا نسخه یک ترابایت

۹۵ میلیون تومان

ردمی نوت ۱۳، ۴G نسخه ۲۵۶+۸،

۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس نسخه ۵۱۲+۱۶،

۲۳ میلیون تومان

ردمی A۲ پلاس نسخه ۶۴+۳ گیگ

چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

ردمی A۳ نسخه نسخه ۱۲۸+۴

پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

ردمی ۱۳C نسخه ۲۵۶+۸

شش میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

پوکو X۶ پرو نسخه نسخه ۵۱۲+۱۲،

۱۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان

آیفون ۱۳ نسخه ۱۲۸ گیگ پارت‌نامبر CH

۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

آیفون ۱۳ پرو مکس نسخه یک ترابایت پارت‌نامبر ZAA

۱۳۵ میلیون تومان


دیگر خبرها

  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • قیمت گوشی امروز 16 اردیبهشت 1403
  • سکه به کانال ۴۱ میلیون تومان بازگشت
  • قیمت شاهین در بازار امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟
  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • قیمت طلا به کف رسید؟
  • آموزش روز سوم، خورش مرغ و گردو
  • تولید زعفران به ۲۳۰ تن رسید
  • شفافیت ۱۰۰ درصدی تمامی معاملات مسکن از طریق سامانه خودنویس اجرایی شد