Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس در اردکان، محمدمهدی جوادیان‌زاده صبح امروز در جلسه رویداد آبی اردکان که با حضور فرماندار، مدیران حوزه آب و جمعی از کشاورزان شهرستان  برگزار شد، با شنیدن مشکلات کشاورزان شهرستان و با بیان این‌که تنش آبی سراسر کشور را فراگرفته  و مشکلات باید سراسری حل شود، به برنامه سازگاری با کم آبی اشاره و اظهار کرد: در این برنامه برای رفع نگرانی بخش کشاورزی، بحث حفاظت از آب های زیرزمینی ،حفظ سطح زیرکشت موجود و به صفر رساندن افت آب های زیرزمینی در اولویت قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به شوری و کمبود آب شهرستان اردکان  و نیاز گیاهان به یک دوره آبشویی و نگرانی کشاورزان، افزود: با تشکیل یک تیم کارشناسی با محوریت فرمانداراردکان جهاد کشاورزی، نماینده کشاورزان و نماینده‌ای از شرکت آب منطقه ای یزد جهت برآورد نیاز واقعی گیاه و بازنگری پروانه  چاههای کشاورزی در کمیسیون رسیدگی به آب های زیرزمینی، این نگرانی‌ها مرتفع شود.

مدیر شرکت آب منطقه‌ای یزد همچنین با اشاره به نصب ۹۴ درصدی کنتور هوشمند چاه‌های کشاورزی به نصب ۱۰۰ درصدی کنتورها تا پایان سالجاری تاکید کرد.

مصطفی پوردهقان، فرماندار اردکان نیز در این نشست  با تاکید بر کاهش شدید منابع زیر‌زمینی از متوسط افت سالیانه ۴۴ سانتی متری آب در دشت ممنوعه یزد-اردکان خبر داد.

وی با بیان این‌که مشکلات تأمین آب در اکثر نقاط کشور وجود دارد، عنوان کرد: با توجه به نصب کنتورهای هوشمند توسط آب منطقه ای مشکل خاموشی چاه‌های کشاورزی مرتفع گردیده است، اما نیاز به تأمین آب به منظور حفظ سطح زیر کشت موجود،‏‌ تاب آوری درختان و رهاشدگی باغات باید به صورت جدی مد‌نظر قرار گیرد.

 پوردهقان خاطرنشان کرد: اقدامات علمی و کارشناسی، مصرف آب بر اساس مجوزهای صادر شده، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌ها، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز ، ترویج فرهنگ صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف نقش بسیار مهمی در مدیریت منابع آبی خواهد داشت اما از بین رفتن محصولات کشاورزی و افزایش مشکلات ناشی از خشک شدن باغات و کاهش سرانه فضای سبز شهرستان از حساسیت‌های موجود است که مطالعه و بازنگری بیشتر تأمین کنندگان آب استان را طلب می کند.

فرماندار اردکان با اشاره به تشکیل کمیسیون حفاظت از منابع آب که با حضور کارشناسان آب منطقه‌ای، جهادکشاورزی و بانظارت فرمانداری اردکان تشکیل خواهد شد افزود: مشکل حجم برداشت از چاه‌های کشاورزی در کمیسیون مربوطه ظرف دو هفته آتی تعیین تکلیف خواهد شد.

 در این جلسه رییس اداره منابع آب شهرستان اردکان نیز گزارشی از اقدامات این اداره در سالجاری ارائه داد و از نصب ۶۵ درصدی کنتورهوشمند چاههای کشاورزی، صنعت و خدمات خبر داد.

انتهای پیام/ر

منبع: فارس

کلیدواژه: اردکان خشکسالی خبرگزاری فارس استان یزد تخریب لوله انتقال آب شرب سطح زیرکشت جوادیان زاده منابع آبی آب منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۱۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در بازدید از برداشت گندم مزارع کشاورزی شهرستان ایرانشهر گفت:از دهه دوم فروردین امسال تاکنون بیش‌از ۲۱ هزار ۳۲۰ تن گندم از کشاورزان استان به ارزش ۳۶۰ میلیارد تومان خریداری شده است.
سید محمدرضا سید حسینی با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم رفته است افزود: کار برداشت حدود۳۰ درصد از گندمزار‌های سیستان وبلوچستان به اتمام رسیده است.
وی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر و ۶۰۰دستگاه دروگر برای برداشت گندم و ۱۶ مرکز خرید برای تحویل گندم کشاورزان در سطح استان پیش بینی و به بهره‌برداران در برداشت و خرید گندم کمک میکنند.
سیدحسینی گفت: در سال زراعی گذشته ۳۲ هزار هکتار در سیستان وبلوچستان گندم کشت شد و کشاورزان ۷۰ هزار تن گندم آردی و بذری به مراکز خرید تحویل دادند.

دیگر خبرها

  • حل مشکل آب کشاورزان قزوین اولویت مسؤولان باشد
  • خام فروشی محصولات یکی از عوامل اصلی درآمد پایین کشاورزان
  • رزن و درگزین باید با مشارکت مردم از کشاورزی به سمت صنعتی شدن برود
  • افتتاح طرح آبرسانی فلارد یک در شهرستان فلارد
  • ارتقای سایت تلفن همراه روستای مزرعه میر‌ها شهرستان اردکان
  • کشاورزان مکلف به نظارت بر استخرهای کشاورزی
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • کم‌توجهی به روستاها موجب حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود
  • انعقاد ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت