Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@19:09:31 GMT

اشیاء کشف شده در نهاوند به همدان منتقل شد

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۹۵۱۷۰

اشیاء کشف شده در نهاوند به همدان منتقل شد

ایسنا/همدان رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان نهاوند گفت: اشیای کشف شده در زرین دشت نهاوند برای انجام کارهای کارشناسی و مرمتی به همدان منتقل شد و پس از راه‌اندازی موزه نهاوند دوباره به این شهرستان منتقل می‌شود.

به گزارش ایسنا، محسن جانجان یکشنبه ۷ آذرماه در حاشیه بازدید از اشیاء کشف شده در نهاوند در موزه هگمتانه بیان کرد: اشیای کشف شده در بخش برزول زرین دشت نهاوند عموما از جنس سفال لعابدار منقوش و ساده، اشیاء مفرغی و آهنی  است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اشیاء به دلیل آسیبی که دیده‌اند و با توجه به اینکه در معرض تجزیه قرار می‌گیرند باید به مرکز استان منتقل می‌شدند تا در آزمایشگاه کارهای کارشناسی، مرمتی و طراحی آنها انجام شود و در نهایت بتوانیم نتایج کشف را در قالب مقالات علمی منتشر کنیم.  

جانجان با اشاره به اینکه بعضی از اشیای به دست آمده مربوط به دوره اسلامی و دوران سلجوقی و ایلخانی و برخی از سفال‌ها متعلق به دوران تاریخی است، افزود: برای اینکه به صورت دقیقی و علمی بتوانیم در مورد اشیاء اظهار نظر کنیم باید در معرض کار کارشناسی قرار بگیرند.  

وی در ادامه به کشف سفال زرین فام در بین اشیای کشف شده از نهاوند اشاره کرد و گفت: وجود این نوع سفال در نهاوند نکته جالبی است و باید طی تحقیقات خود به سبقه تاریخی آن در منطقه پی ببریم.  

جانجان با تاکید بر اینکه به محض دایر شدن موزه نهاوند اشیاء به این شهرستان برمی‌گردند و در معرض دید مردم قرار خواهند گرفت، تصریح کرد: ۱۷ عدد از این اشیاء ظروف سفالی است که عموما سالم هستند، ۱۲ عدد ظروف منقوش لعابدار و ۵ عدد اشیاء بدون لعاب و ساده و مابقی اشیاء مفرغی هستند، همچنین تعدادی تکه اشیای فلزی و آهنی‌ در میان آنها وجود دارد که خواناسازی خواهند شد.

در این بازدید معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز بیان کرد: طی گزارشات روزهای اخیر و در پی کشف آثار فوق در شهرستان نهاوند، رئیس اداره میراث فرهنگی این شهرستان، یگان حفاظت و امین اموال میراث فرهنگی در محل بخشداری حضور پیدا کردند و اموال را طی تشریفات قانونی تحویل گرفتند.

سیده‌ مریم مختاری‌موسوی اضافه کرد: اشیاء کشف شده از زرین دشت نهاند شامل سفال، فلز آهن و مفرغ است و برای انجام مطالعات و آزمایشات تکمیلی و همچنین حفاظت به آزمایشگاه حفاظت در شهر همدان منتقل شده است.

عکس‌ها از عکاس ایسنا؛ محمدرضا کتابی

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری میراث فرهنگی کشف اشیای تاریخی موزه میراث فرهنگی کشف شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۵۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت ۳۵۰ هکتار گیاه دارویی در شهرستان نهاوند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با اشاره به اینکه امسال در ۳۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی آبی و دیم شهرستان نهاوند ۷ نوع گیاه دارویی کشت شده است، پیش بینی کرد: امسال برای اولین بار بیش از ۳۲۰ تن انواع گیاهان دارویی در مزارع آبی و دیم این شهرستان برداشت شود.

توکل آبشناس افزود: همه این محصولات ارزش صادرات دارند و پیش بینی می‌شود، بیش از یک میلیون دلار ارزآوری به استان و شهرستان داشته باشد.

به منظور جلوگیری از تعرض به عرصه‌های منابع طبیعی، مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی و ترویج کاشت محصولات کم آب بر، امسال برای نخستین بار، برخی از کشاورزان نهاوندی گیاهان دارویی کاشته اند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کشت ۳۵۰ هکتار گیاه دارویی در شهرستان نهاوند
  • کشمش و سفال همدان تقویت کننده مبادلات تجاری کشور
  • آب با صرف بیش از ۴۰ میلیارد ریال اعتبار به روستای توانه در نهاوند رسید
  • کشمش و سفال همدان تقویت کننده مبادلات تجاری کشور+فیلم
  • دستگیری و انهدام باند سارقان خودرو در نهاوند
  • کشف اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس
  • کشف ۳۰۸ قطعه اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس
  • تکمیل و توسعه زنجیره ارزش سفال و کشمش اولویت استان همدان
  • تمرکز همدان بر توسعه زنجیره ارزش سفال و کشمش
  • زنجیره ارزش گردشگری درآمد پایدار همدان را تضمین‌ می‌کند