Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-27@21:32:56 GMT

هدف ایران در مذاکرات وین به روایت باقری کنی

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۹۷۳۱۰

هدف ایران در مذاکرات وین به روایت باقری کنی

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، علی باقری کنی که برای مذاکرات لغو تحریم‌ها به وین پایتخت اتریش رفته است، امروز در مقاله‌ای که در روزنامه انگلیسی فایننشیال تایمز منتشر شد به اهداف مورد نظر تهران در این مذاکرات پرداخت و نوشت: این هفته ایران و پنج قدرت جهانی در وین برای به‌اصطلاح «مذاکرات هسته‌ای» گرد هم می‌آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اصطلاح که برای اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) استفاده می‌شود، آکنده از اشتباه است.

کشور‌های غربی، به‌خصوص آمریکا، به نحو خستگی‌ناپذیری تلاش می‌کنند تا «مذاکرات» را تنها یک فرآیند برای محدود کردن برنامه انرژی هسته‌ای مشروع و صلح‌آمیز ایران که در معاهدات بین‌المللی گنجانده شده و زیر نظر سازمان‌های ناظر است، نشان دهند. با این حال، از دید ایران، «مذاکرات» باید اهداف واقعی را دنبال کرده و تمامی طرف‌ها آن را رعایت کنند.

در این راستا، ما دو هدف داریم: هدف اول، دستیابی به حذف کامل، تضمین‌شده و قابل راستی آزمایی تحریم‌هایی است که علیه مردم ایران وضع‌شده است. بدون (دستیابی به) این (هدف)، این فرآیند به نحو نامحدود ادامه خواهد یافت. «مذاکرات» بدون راه‌حل قطعی، برای هیچ‌کس سودی ندارد.

هدف دوم، تسهیل حقوق قانونی ملت ایران برای بهره‌مندی از دانش صلح‌آمیز هسته‌ای به‌خصوص فن‌آوری بسیار مهم غنی‌سازی برای مقاصد صنعتی، طبق مفاد پیمان بین‌المللی عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) است.» ن خبر در حال تکمیل است.

تلاش‌های قبلی برای از بین بردن «شکاف اعتماد» میان طرف‌های مذاکرات هسته‌ای بیشتر به این دلیل شکست خورده که غرب هر توافقی را تنها زیربنای اعمال فشار بیشتر به ایران می‌داند که در زبان انگلیسی به آن «جابجایی دروازه ها» (دبه کردن) می‌گویید.

این مناقشه بغرنج ما را وادار ساخته تا ۶ سال پس از توافق نخستین دوباره به میز مذاکرات باز گردیم.

ما این رایزنی‌های جدید را در شرایطی متاثر از سرنوشت بدفرجام برجام که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا یکجانبه تصمیم به ترک این توافق کرد، آغاز می‌کنیم. این (تصمیم) سوء استفاده‌ای هولناک از اعتماد ایران و ایرانیان بود».

تجربه به ما می‌گوید که غرب به دنبال اجرای یک توافق نبوده و در عوض به دنبال آن است که با اعلام عمومی یک توافق امتیاز افکار عمومی را کسب کرده و همزمان، به صورت مخفیانه و به هر نحو ممکن توافق را اجرا نکند. با تجربه ما، سپس اقدام‌هایی برای «ربایش» موضوع برجام اتخاذ می‌شود تا ایران وادار شود تا در حوزه‌های غیرمرتبط با مسئله هسته‌ای، امتیازات بیشتری را واگذار کند. در نتیجه، مردم ایران به این فرآیند و نتیجه آن اعتماد ندارند.

تجربه به ما می‌گوید که غرب به دنبال اجرای یک توافق نبوده و در عوض به دنبال آن است که با اعلام عمومی یک توافق امتیاز افکار عمومی را کسب کرده و همزمان، به صورت مخفیانه و به هر نحو ممکن توافق را اجرا نکند. با تجربه ما، سپس اقدام‌هایی برای «ربایش» موضوع برجام اتخاذ می‌شود تا ایران وادار شود تا در حوزه‌های غیرمرتبط با مسئله هسته‌ای، امتیازات بیشتری را واگذار کند. در نتیجه، مردم ایران به این فرآیند و نتیجه آن اعتماد ندارند.

نسبت دادن این مشکلات تنها به دولت ترامپ و کارزار «فشار حداکثری» وی، ساده انگارانه است. تلاش‌های مداوم آمریکا برای محروم کردن ایران از هرگونه مزایای اقتصادی در قبال کاهش فعالیت‌های هسته‌ای دلیل تغییر نظر بسیاری از ایرانیانی است که زمانی مدافع پرشور برجام بودند. آن‌ها دیگر به مزایای ملموس یا مقاصد آن اعتماد نمی‌کنند. دونالد ترامپ تنها دستکش‌های مخملی را از دست‌های چدنی دولت قبلی آمریکا بیرون آورد.

از نظر ما، اشتباهات گذشته نباید تکرار شوند. همگی ما به نوبه خود ظرف ۶ سال گذشته آموخته‌ایم که به چه چیز و به چه کس می‌توان اعتماد کرد. برای تضمین عدول ناپذیر بودن هر گونه توافق آتی، غرب لازم است که تاوان عدم پایبندی به تعهدات خود در این توافق را بپردازد. مانند هر کسب و کاری، توافق، لازم الاجراست و تخطی از آن عواقب دارد.

ایران به این فرآیند متعهد بوده و به تعهدات خود پایبند خواهیم بود. از دید ما، اصل «پایبندی متقابل» نمی‌تواند مبنای مناسبی برای مذاکرات باشد چرا که دولت آمریکا بود که به صورت یکجانبه توافق را ترک کرد؛ بنابراین آمریکا باید نشان دهد که این بار جدی بوده و از صلاحیت لازم برای انجام تعهداتش برخوردار است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: زلزله جنوب ایران یوسف نوری آلودگی هوا جمعه سیاه اعتراضات اصفهان اومیکرون علی باقری کنی فایننشیال تایمز مذاکرات وین زلزله جنوب ایران یوسف نوری آلودگی هوا جمعه سیاه اعتراضات اصفهان اومیکرون یک توافق هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۷۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد

سخنگوی کرملین گفت مراحل اولیه امضای توافق میان مسکو و کی‌یف طی شده بود اما لندن مانع آن شد.

به گزارش ایسنا، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت با وجود فشارهای غرب، چین می‌تواند از منافع ملی خود حفاظت کند و روسیه به تقویت همکاری خود با این کشور ادامه خواهد داد.

در روز جمعه «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفت چین نمی‌تواند به دنبال تقویت همکاری خود با اروپا باشد و درعین‌حال از بزرگ‌ترین تهدیدی که امنیت اروپا را نشان رفته (روسیه) ‌حمایت کند.

پسکوف در واکنش به تلاش‌های آمریکا برای قطع ارتباط پکن و مسکو گفت: «چین یک کشور کاملا مستقل است، کشوری قدرتمند که توان دفاع و حفاظت از منافع خود را دارد. چین شریک نزدیک ماست و همکاری‌های خود را افزایش خواهیم داد.»

او همچنین گفت مخالفت کی‌یف با ادامه‌دادن مذاکرات صلح در استانبول به‌دلیل فشارهای مستقیم انگلیس صورت گرفته است.

پسکوف در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا مسکو پس از نشست صلح استانبول در ۲۰۲۲ خواسته‌های جدیدی از اوکراین داشت، گفت: «به‌خوبی می‌دانیم که مراحل اولیه امضای توافق طی شده بود. همچنین همه به‌خوبی می‌دانند چه چیزی باعث شد اوکراینی‌ها به مذاکره ادامه نداده و امضای توافق را نهایی نکنند. به گفته نمایندگان اوکراین که در مذاکرات حضور داشتند، این اتفاق در نتیجه فشار مستقیم لندن افتاد.»

سخنگوی کرملین همچنین با بیان اینکه روسیه از حفظ ارتباطات میان ایروان و باکو استقبال می‌کند، گفت این گفت‌وگوها برای حل‌وفصل کامل مناقشات میان طرفین ضروری هستند.

او در پاسخ به اعتراضاتی که برخی شهروندان ارمنستان در مخالفت با امتیاز ارضی اخیر این کشور به جمهوری آذربایجان برگزار کرده‌اند، گفت: «نمی‌خواهیم دراین‌باره اظهارنظر کنیم. می‌دانید که ما طرفدار تداوم تماس‌های باکو و ایروان هستیم. ما معتقدیم این گفت‌وگوها برای تنش‌زدایی و حل‌وفصل نهایی مناقشات و حصول توافق بر سر معاهده صلح، ضروری هستند.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • هیئتی از مصر وارد اسرائیل شد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • طرح آمریکا و ۱۷ کشور دیگر برای آتش‌بس در غزه
  • طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه
  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم