Web Analytics Made Easy - Statcounter

متخصصان معتقدند که آموزش بویایی می‌تواند یک روش درمان طبیعی موثر برای اختلالات بویایی ناشی از بیماری کووید-۱۹ در نظر گرفته شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با جهش ویروس کرونا و پدیدار شدن گونه دلتا افراد زیادی در سراسر دنیا درگیر آن شدند و علائم شدید مربوط به آن را تجربه کردند. اگر چه تعداد مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ به طور قابل توجهی کاهش یافته است، بیماران حتی پس از بهبود یافتن از این بیماری نیز درگیر علائم مربوط به آن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از علائم کرونای طولانی مدت از دست دادن حس بویایی است که بسیاری از بیماران آن را تجربه می‌کنند.

چه تفاوتی بین کووید -۱۹ و دیگر بیماری‌های تنفسی وجود دارد؟

علائم بیماری کووید -۱۹ شبیه به دیگر بیماری‌های تنفسی است، بنابراین ممکن است تشخیص آن به تأخیر بیافتد. یکی از علائم خاص بیماری کووید -۱۹ از دست دادن و تغییر حس بویایی است. زمانی که تشخیص بین دو بیماری آنفلوآنزا و کووید -۱۹ برای فرد دشوار باشد، از دست دادن حس بویایی نشان می‌دهد که او به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده است.

چرا بیماری کووید -۱۹ باعث از دست دادن حس بویایی می‌شود؟

معمولاً افرادی که به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ مبتلا می‌شوند یا در بیمارستان بستری می‌شوند به کرونای طولانی مدت دچار می‌شوند و تا مدت‌ها درگیر علائم مربوط به آن خواهند بود. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ویروس کرونا می‌تواند بر گیرنده‌های بویایی افراد تأثیر بگذارد و باعث بروز تغییراتی در حس بویایی شود. محققان معتقدند که ویروس کرونا سلول‌هایی که از نورون‌های بینی حفاظت می‌کند را آلوده می‌کند و منجر به از دست دادن حس بویایی می‌شود، معمولاً حس بویایی بیماران پس از گذشت یک یا دو هفته باز می‌گردد. آمار ارائه شده نشان می‌دهد که تقریباً ۷۰۰ هزار تا ۱.۶ میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا حس بویایی خود را برای بیش از ۶ ماه از دست داده‌اند.

آیا ممکن است حس بویایی افراد مبتلا به کرونای طولانی مدت بهبود پیدا نکند؟

مطالعه‌ای که در مجله JAMA Otolaryngology-Head & Neck Surgery منتشر شده است تعدادی از افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ را مورد ارزیابی قرار داده است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ۵۲.۷ درصد افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ حس بویایی خود را از دست داده‌اند که ۹۵.۳ درصد آن‌ها بهبود پیدا کردند. به نظر می‌رسد که تعدادی از افراد نیز هرگز حس بویایی خود را به دست نمی‌آورند، بنابراین لازم است متخصصان و پزشکان به این موضوع توجه کنند و به دنبال راه‌های درمان آن باشند.

عواقب از دست دادن حس بویایی ناشی از بیماری کووید -۱۹ چیست؟

با وجود این که از دست دادن حس بویایی ناشی از بیماری کووید -۱۹ عواقب کشنده‌ای به همراه ندارد، اما یک تجربه ناراحت کننده است و زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نتایج بسیاری از مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که از دست دادن حس بویایی ناشی از بیماری کووید -۱۹ می‌تواند عادات غذایی را مختل کند و منجر به کاهش وزن شود.

آیا از دست دادن حس بویایی ناشی از بیماری کووید -۱۹ قابل درمان است؟

متأسفانه در حال حاضر هیچ درمان بالقوه‌ای برای اختلال عملکرد بویایی مزمن وجود ندارد، هیچ درمان یا داروی خاصی وجود ندارد که به بهبود این مشکل کمک کند. متخصصان معتقد هستند که آموزش بویایی می‌تواند یک روش درمان طبیعی مؤثر در نظر گرفته شود، توصیه شده است که افراد روزانه به مدت حداقل ۱۵ تا ۲۰ ثانیه چهار بوی قوی را استشمام کند. استشمام مکرر چهار بوی تند و قوی به بهبود عملکرد حس بویایی افراد کمک شایانی می‌کند.

کد خبر 538468

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس کرونا ابتلا به کرونا شیوع کرونا پیشگیری از کرونا واکسن کرونا کووید ۱۹ شیوع بیماری کووید۱۹ واکسن کووید ۱۹ مبتلایان به کووید ۱۹ حس بویایی و کرونا حس بویایی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شده نشان می دهد بیماری کووید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۹۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معتادان متجاهر بهبود یافته پاکبان می‌شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد احمدی صدر، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: در طرح مشارکتی بین سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی و سازمان پسماند شهرداری تهران مقرر شده معتادان متجاهر بهبود یافته و افراد آسیب دیده با هدف خروج از چرخه آسیب و بازگشت به خانواده و جامعه در حوزه پاک‌بانی فعالیت کنند که در این راستا بخشی از این افراد جامعه پذیر مشغول به کار شدند و بخش دیگر در حال ثبت نام و ارزیابی قرار دارند.

وی افزود: عوامل این سازمان و سازمان پسماند به شکل دوره‌ای در تمامی ۲۰ مددسرا حضور پیدا می‌کنند و پس از تمایل این افراد و نام نویسی مورد پایش قرار می‌گیرند و در یک بازه زمانی کوتاه مشغول به کار می‌شوند.

احمدی صدر ادامه داد: حقوق و مزایای این افراد مطابق با قانون وزارت کار است که از سوی پیمانکاران سازمان پسماند با نظارت مدیریت شهری پرداخت می‌شود.

کد خبر 6090264 علی قدمی

دیگر خبرها

  • معتادان متجاهر بهبود یافته پاکبان می‌شوند
  • جزییات ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند
  • فرمولی ساده برای اینکه هرگز به آلزایمر مبتلا نشوید
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد