Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@11:53:59 GMT

ایجاد آرامستان مطالبه جدی شهروندان شرق زنجان

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۹۹۶۲۲

ایجاد آرامستان مطالبه جدی شهروندان شرق زنجان

منصور مرادلو، روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه زنجان در گذشته با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت، دارای ۴ تا ۵ قبرستان، شامل قبرستان بالا، پایین، قبرستان کهنه و ۲ آرامستان خصوصی خانوادگی بود، افزود: در سالهای اخیر، با وجود افزایش جمعیت زنجان، فقط یک آرامستان( واقع در جاده شهرک صنعتی) برای دفن اموات وجود دارد و یکی از آرامستان‌های خانوادگی واقع در حدفاصل امیرکبیر تا اطمینان، که در حال حاضر هم وجود دارد، دست بخش خصوصی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر لزوم ایجاد آرامش و امنیت برای مردم در بحث رفت و آمد درون شهری در حوزه ترافیک، گفت: ایجاد آرامستان در شرق زنجان، اجتناب ناپذیر است و شایسته نیست که ساکنان شهرک گلشهر و اطراف آن، برای زیارت اهل قبور و دفن اموات خود از آن سوی شهر به این سوی شهر کشانده شوند.

رییس پارلمان شهری زنجان، با بیان اینکه، وجود آرامستان در شهر زنجان چه بسا از فضاهای تفریحی شهر هم واجب‌تر است، اظهارداشت: متاسفانه وقتی که چنین مسائلی را مطرح می‌کنیم، برخی‌ها می‌گویند مرده‌ها که رفته‌اند، شما به فکر زنده‌ها باشید.

 مرادلو، گفت: در پاسخ به چنین افرادی باید قاطعانه گفت که اتفاقاً چنین مطالباتی به خاطر اهمیت دادن به زنده‌ها است، چون زنده ها هستند که به خاطر زیارت اهل قبور با توجه به ترافیک و مسافت زیاد آرامستان‌های موجود با شهرک های اقماری، بیشتر وقت خود را در ترافیک گذرانده و درگیر مسائل پیرامونی آن می شوند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن، تخریب آسفالت ناشی از ترددهای بیش از اندازه در سطح شهر، استهلاک ماشین ها، هدر رفت سوخت و آلودگی های سُربی و زیست محیطی ناشی از مصرف بنزین در این ترددها، تنها بخش کوچکی از مشکلات مربوط به نبود آرامستان در شرق زنجان است که باید مد نظر مسئولان قرار گیرد.

رییس شورای اسلامی شهر زنجان، مصداق عینی کاهش بار ترافیک شهر و نیز تراکم جمعیت در آرامستان‌های بالا و پایین داخل شهر را، راه‌اندازی آرامستان جدید در جاده شهرک صنعتی، بالاتر از کوی فرهنگ عنوان کرد و افزود: ممانعت از دفن اموات در ۲ آرامستان داخل شهر و به تبع آن، بازگشت نسبی و تدریجی آرامش به شهر را به وضوح می‌توان مشاهده کرد.

مرادلو، با بیان اینکه در همه جای دنیا، رقم مرگ و میر بر رقم تولد غلبه می کند، تصریح کرد: تعداد افرادی که درطول سال از دنیا می روند، با تعداد افرادی که متولد می شوند، تفاوت بسیار دارد و این نکته با کمی دقت در پیرامون هرکس به خوبی مشخص می شود.

این مسئوول گفت: کسی نمی تواند منکر این قضیه شود که  تعداد خبرهایی که از فوت اطرافیان می شنویم، بیش از خبرهای تولد فرزندان در خانوده ها بوده که موید همین امر است. 

لزوم تامین آرامش شهروندان در آرامستان‌ها

وی با تاکید بر لزوم تامین آرامش شهروندان در مبحث آرامستان‌ها، افزود: حضور مردم در این مکانها اجتناب ناپذیر است و از این رو باید امکانات حداقلی برای استراحت هرچند کوتاه آنها فراهم شود.

رییس شورای شهر زنجان، با اشاره به اینکه در این خصوص جلسه و رایزنی‌هایی هم با برخی از مسوولان، مبنی بر ایجاد پارک در داخل این آرامستانها داشتیم، تصریح کرد: باید با تدابیر لازم زمینه را فراهم کرد تا مردمی که برای زیارت اهل قبور می آیند استراحتگاهی هم داشته باشند.

مرادلو تصریح کرد: حتی اعتقادی به وجود دیوار در آرامستان ها هم ندارم چراکه خود همین دیوارها، ناهنجاری هایی را به واسطه حضور معتادان متجاهر ایجاد می کند.

وی با تاکید بر برخی مطالبات شورا و شهرداری در خصوص آرامستانها که باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد، افزود: مهمترین وظیفه مسوولان استانی، در خصوص  ایجاد آرامستان در شرق زنجان، اختصاص زمین به شهرداری است.

رییس شورای شهر زنجان با اشاره به لزوم ایجاد پل روگذر در مقابل آرامستان جدید الاحداث شهرک صنعتی، جهت تسهیل در تردد ماشین آلات سنگین برای ورود به شهرک صنعتی، هم اظهار داشت: در این مورد نیازمند دستور استاندار هستیم.

مرادلو همچنین آماده سازی جاده غرب این آرامستان، برای حضور و بازگشت افراد از آرامستان را مطالبه دیگر در این حوزه عنوان کرد و افزود: رفع معارضین ورودی های غربی و انتقال ترافیک به پائین آرامستان و استفاده از جاده کشتارگاه جهت برگشت، راهکار مناسب در این مورد است که نیاز به تمهید مقدمات دارد.

رییس شورای شهر زنجان، با ابراز تاسف از بروز دردسرهای زیاد ناشی از ترافیک شدید در پایان هفته، برای ساکنان  شهرک‌های اقماری، اظهار امیدواری کرد، مشکلات حوزه آرامستان‌ها با تدابیر و مساعدت‌های لازم از سوی مسوولان ذیربط مرتفع شود.

برچسب‌ها شورای شهر طرح های عمرانی زنجان شهرداری زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای شهر طرح های عمرانی زنجان شورای شهر طرح های عمرانی زنجان شهرداری زنجان آرامستان ها شهرک صنعتی رییس شورای شرق زنجان شهر زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۹۹۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت آرامستان گرگان تکمیل است/ گورستان جدید سال آینده بهره‌برداری می‌شود

عضو شورای اسلامی شهر گرگان از تکمیل ظرفیت آرامستان گرگان خبرداد و گفت: از سال آینده آرامستان جدید برای شهروندان قابل استفاده خواهد بود.

حجت مقسم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: آرامستان جدید در زمینی به مساحت ۹ هکتار در شمال محدوده شهری گرگان واقع در ابتدای جاده آق قلا در حال احداث است.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان افزود: در زمان بیماری کرونا و با اتمام ظرفیت قبرستان فعلی، احداث آرامستان جدید در سال ۹۹ به شکل فوریتی در دستور کار قرار گرفت و در حدود ۷۰۰ قبر را به‌صورت چند طبقه آماده کردند که اگر مرگ‌ومیر ناشی از کرونا شدت گرفت از آن استفاده کنند.

وی عنوان کرد: در طرح تهیه شده ۹ هکتار شامل ۴۷ درصد مساحت مختص عموم، ۲۰ درصد فضای خدماتی و ۳۳ درصد شامل معابر می‌شوند که فاز اول در بخش دوهکتاری معابر مشخص شده است.

مقسم ادامه داد: حدود شش هزار قبر در حال احداث است که ۲۰۰ قبر دو طبقه اجرا و برای یک هزار و ۴۰۰ قبر سه‌طبقه، قرارداد منعقد شده و در دست اقدام است.

به گفته وی، اقدامات زیربنایی برق، آب، گاز، تلفن و تأسیسات در حال انجام است و در فاز بعدی سردخانه و غسالخانه نیز احداث خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان بیان کرد: در فاز اول طرح احداث قبور، سردرب، معابر مختلف سواره‌رو و پیاده‌رو، قطعه‌بندی، شماره‌گذاری، فضای سبز، نمازخانه، سرویس بهداشتی، آبخوری، پارکینگ و دیواره‌های پیرامونی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: غیر از خرید زمین تاکنون برای آرامستان جدید افزون بر ۳۰ میلیارد ریال هزینه شده که بیشتر بحث تسطیح و حفر قبرها انجام شده است.

مقسم با بیان اینکه شورای ششم کار خود را ابتدا با بحث آرامستان شروع کرد، گفت: در ابتدا زمین آرامستان با مشکل حقوقی و املاکی بین ورثه و واسطه‌ای که زمین خریداری شده بود، اختلاف مالی وجود داشت که انتقال کامل سند را با مشکل مواجه کرد و موضوع از طریق شکایت در دادگستری مطرح و طرفین وکلا فراخوانده شدند و در نهایت حکم به نفع شهرداری صادر شد.

وی از انعقاد قرارداد آرامستان با پیمانکار خبر داد و افزود: در ماه آینده آرامستان جدید به مرحله اجرا خواهد رفت.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر گرگان افزود: از سال آینده آرامستان جدید برای شهروندان قابل استفاده خواهد بود.

مقسم در توضیح اراضی آرامستان امامزاده عبدالله گرگان، گفت: زمین آرامستان فعلی در مالکیت سه طیف اوقاف و وامورخیریه، شهرداری وبنیادشهید است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ظرفیت خود آرامستان و پارکینگ اطراف آن پرشده است و اوقاف هزینه‌های فرهنگی و خدماتی خود را برای آرامستان از فروش قبر با قیمت بالا و پایین تأمین می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان گفت: آن بخش از زمین‌هایی که مربوط به شهرداری است هزینه‌ای از شهروندان دریافت نمی‌شود و شهرداری تنها برای هزینه کفن، دفن، قبرکردن و شستشو مبلغی را دریافت می‌کند.

وی افزود: نظافت، رفت و روب و بخشی از زیباسازی کل فضای آرامستان فعلی به عهده شهرداری گرگان است.

مقسم با اشاره به مشکل شهرداری با اوقاف وامورخیریه استان بیان کرد: در جنب امامزاده عبدالله از سمت خیابان راه‌آهن (میدان ترمینال) زمین دو هزار متری که مالکیت آن با اداره اوقاف وامورخیریه است و اوقاف بدون هماهنگی باتوجه به اینکه کاربری زمین پارکینگ بوده است، قصد در تغییر آن به قبر داشت که فعلاً در حال مذاکره با اداره اوقاف هستیم.

گفتنی است؛ با توجه به اینکه شهروندان عادت دارند در جوار یک‌امامزاده‌ای دفن شوند، بهتر آن است که شهرداری گرگان قطعه‌ای را برای دفن شهدای گمنام در نظر بگیرد تا به معنویت فضا اضافه کنند.‌

کد خبر 748443

دیگر خبرها

  • ایجاد ۵۷ شهرک در کشور مصوب شده است
  • ایجاد ۱۳ ایستگاه ورزش همگانی در اردبیل
  • افزایش و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی احترام به شهروندان است
  • ظرفیت آرامستان گرگان تکمیل است/ گورستان جدید سال آینده بهره‌برداری می‌شود
  • به عنوان یک مطالبه عمومی ایجاد یک سکو دائمی برای عرضه پوشاک عفیفانه ضروری است
  • هدف شورای ششم، مطالبه‌گری برای استیفای حقوق شهروندان است
  • کلنگ عملیات اجرایی ناحیه صنعتی جویم به زمین زده شد
  • لزوم تشکیل کارگروه مشترک برای ایجاد تغییر در طرح ترافیک
  • شهرک بازیافت در قم احداث می شود
  • تعطیلی واحد‌های صنفی متخلف در کازرون