Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، محمدصادق اسماعیلی که با مستند «گیسه‌لو» در بخش نیمه‌بلند پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، درباره ایده ساخت این مستند گفت: یکی از معضلاتی که ما در استان کرمان با آن مواجهیم، حضور مهاجران غیرقانونی افغانستانی است که به واسطه حضور آنها، تبعاتی جدی برای هم‌استانی‌های ما به وجود آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه طبق آمارهای رسمی، یک‌سوم جمعیت استان کرمان در حال تبدیل شدن به پناهجویان غیرقانونی افغانستانی است، عنوان کرد: بحث ازدواج این مهاجران با دختران ایرانی، دغدغه‌ای را در من به وجود آورد که سعی کردم درباره آن کاری انجام دهم.

این کارگردان در ادامه درباره مستند «گیسه‌لو» توضیح داد: این مستند قصه خانمی را روایت می‌کند که در موقعیت بحرانی قرار گرفته است. این خانم در ۱۵ سالگی توسط فردی فریب داده شده و به افغانستان ربوده می‌شود و در آنجا اتفاقات ناگواری برایش رخ می‌دهد. او بعد از سال‌ها به ایران برگشته، اما همچنان درگیر این موضوع است. چراکه می‌خواهد برای بچه‌هایش شناسنامه بگیرد. هیچ خبری از همسرش ندارد و یک زن کاملا رها شده و بلاتکلیف در اجتماع است.

اسماعیلی درباره تاثیری که جشنواره «سینماحقیقت» در دیده شدن آثار راه یافته به این رویداد می‌تواند داشته باشد، گفت: «گیسه‌لو» چهارمین فیلمی است که از من در بخش مسابقه «سینماحقیقت» پذیرفته شده و فکر می‌کنم این جشنواره تنها ویترینی بوده که ما مستندسازان در ایران به صورت جدی برای نمایش آثار خود داریم. البته جشنواره‌های مستند دیگری هم وجود دارند اما کیفیت آنها به اندازه «سینما حقیقت» نیست. در نتیجه فکر می‌کنم این رویداد مهمترین فستیوال سینمای مستند ایران بوده که خیلی برای ما مهم است، اولین اکران فیلم را در این جشنواره سپری کنیم.

این مستندساز همچنین با اشاره به مستند «آشنگ» که چند سال قبل با آن در جشنواره «سینماحقیقت» شرکت کرده، گفت: سه سال قبل با مستند «آشنگ» در جشنواره سینما حقیقت حضور داشتم. این مستند داستان ۷ زن بود که همسران آنها به حبس ابدی محکوم شده بودند که و عفوی شامل حالشان نمی‌شد، آنها قبل از آن دو بار به اعدام محکوم بودند.

وی افزود: بعد از نمایش این مستند در جشنواره «سینماحقیقت»، به طریقی معاون قوه قضاییه وقت و بعد رییس قوه قضاییه فیلم را دیدند و از رنج زن‌ها و خانواده آنها به صورت عینی مطلع شدند. همین موضوع باعث شد تا دستور آزادی هر هفت نفر را صادر کنند. این اتفاق ویژه‌ای بود که به واسطه دیده شدن فیلم در این جشنواره رخ داد. ما در فرایند نمایش آثار تلاشمان این است که بتوانیم به واسطه سینمای مستند، عملا آدم‌هایی که کمتر دیده و فهمیده می‌شوند را به نمایش بگذاریم و صدای آنها باشیم.

کارگردان مستند « گیسه‌لو» در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره پیش‌بینی خود از دیده شدن فیلم در بخش‌هایی از جشنواره «سینما حقیقت» بیان کرد: این موضوع به هیات داوری مربوط می‌شود. ما تلاش خود را کردیم که بتوانیم فیلمی بسازیم که حداقل استانداردهای سینمای مستند را نسبت به امکانات و بودجه‌ای که داشتیم داشته باشد. بیشتر تاکیدم بر این است که طیفی از مسئولان فیلم را ببینند. ما در حال صحبت از یک معضل جدی در استانمان هستیم و فکر می‌کنم با دیده شدن این مستند، زمینه ایجاد آن اتفاقی که باید رقم می‌خورد.

پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه با دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می‌شود.

کد خبر 640099 برچسب‌ها سینمای مستند

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سینمای مستند سینمای مستند دیده شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۰۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره معلولین هند به مستند «احمد» جایزه داد

جایزه مقام اول بیستمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های معلولین We Care هند به مستند ایرانی «احمد» ساخته اعظم مرادی اهدا شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این دوره از جشنواره در بخش مستندهای 60 دقیقه ای به مستند «احمد» به تهیه کنندگی یوسف ترابی‌نژاد و کارگردانی اعظم مرادی جایزه داد.

این مستند پرتره جوانی به نام «احمد» است که علی‌رغم محدودیت‌های فیزیکی، ذهنی بلندپرواز و همتی بلند دارد و داستان زندگی‌اش به معجزه می‌ماند.

مستندی از تلویزیون راهی جشنواره هند شد

جشنواره بین‌المللی فیلم‌های معلولین we care هند هر ساله باهدف افزایش آگاهی در مورد مسائل مربوط به معلولیت، برطرف‌کردن تصورات غلط و تعصبات در مورد افراد معلول و ایجاد تغییرات نگرشی و رفتاری برگزار می‌شود.

این جشنواره بر اساس کنوانسیون سازمان ملل به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از فعالیت‌های بین‌المللی یونسکو قلمداد شده که باهدف افزایش سطح آگاهی درباره حقوق معلولان سراسر جهان و تشویق نهادها، سازمان‌ها و هنرمندان در حوزه‌ معلولان فعالیت می‌کند.

«احمد» پیش‌ازاین نیز در جشنواره‌های داخلی و خارجی حضور داشته و منتخب پانزدهمین جشنواره بین‌المللی حقیقت، جشنواره بین‌المللی بیگ سین لندن، ‌ یازدهمین جشنواره مستند بنگلادش، پنجمین جشنواره فیلم مارتینیک فرانسه و منتخب پنجمین دوره از جشنواره Over-the-Rhine International Film Festival آمریکا بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت
  • سرنوشت بچه گمشده محله مولوی تهران چه شد؟
  • رونمایی نخستین حلقه مستند روایی معجزه مادری در بوشهر
  • تصادف والدین و دختری خردسال در انتظار پدر و مادر 
  • درخشش رادیو فرهنگ در جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک
  • گزارش تصویری | سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک
  • بانوان پلیس؛ مامن زنان آسیب دیده/ کسب ۴۰ مدال ورزشی
  • جشنواره معلولین هند به مستند «احمد» جایزه داد
  • نجات مرد ۳۸ ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان
  • جشنواره ورزشی مادر و دختری در آزادشهر + فیلم