Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-30@20:12:35 GMT

وحشت از گونه "امیکرون" فروکش کرده است

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۰۵۱۸۶

وحشت از گونه 'امیکرون' فروکش کرده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در خصوص سویه اُمیکرون، گفت: این سویه آفریقایی در ابتدا سر و صدای بسیاری ایجاد کرد و موجب نگرانی شد، اما در حال حاضر این وحشت فروکش کرده است، طبق بررسی‌های صورت گرفته علائم بالینی مبتلایان به این سویه اندک‌تر از بقیه سویه‌های کرونایی بوده که این علائم مختصر شامل کوفتگی و درد عضلانی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مجید شیرانی ۸ آذرماه در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ویروس کرونا از دوسال گذشته تمامی ابعاد زندگی را تحت تاثیر خود قرار داده است، اظهار کرد: کشور پنج موج بیماری کرونا را پشت سر گذاشته است، اما در این استان در سه موج اول درگیری زیادی نداشتیم، اما در موج چهارم و پنجم میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر ناشی از این بیماری در استان بالاتر از میانگین کشوری بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: در ابتدا انتظار داشتیم این ویروس پس از گذشت زمان به مرور ضعیف شود، اما برخلاف پیش‌بینی‌ها شاهد ورود سویه‌های جدید این بیماری بودیم که سویه دلتا باتوجه به سرایت‌پذیری بالا مشکلات زیادی را ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون بالغ بر ۸۶ هزار بیمار مبتلا به کرونا با تست Pcr در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۷۳۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در استان جان خود را از دست داده‌اند، باتوجه به آمار ۹۸ درصد مبتلایان به این ویروس بهبود یافته‌اند، در حال حاضر ۱۰۰۶ بیمار فعال در استان وجود دارد.

شیرانی با اشاره به اینکه از پنج هفته گذشته روند ابتلا به بیماری کرونا پایدار و رو به کاهش است، گفت: در میزان بستری‌ها نیز روند کاهشی است، بیش‌ترین میزان بیماران بستری مبتلا به کرونا در شهرستان بروجن، اردل، فارسان و شهرکرد هستند، هم‌اکنون کمتر از ۱۰۰ بیمار بستری مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در خصوص سویه اُمیکرون، توضیح داد: این سویه آفریقایی در ابتدا سر و صدای بسیاری ایجاد کرد و موجب نگرانی شد، اما در حال حاضر این وحشت فروکش کرده است، طبق بررسی‌های صورت گرفته علائم بالینی مبتلایان به این سویه اندک‌تر از بقیه کیس‌های کرونایی بوده که این علائم مختصر شامل کوفتگی و درد عضلانی می‌شود، البته اطلاعات در مورد این سویه در حال ترمیم است.

وی با اشاره به تناقص‌گویی‌ها در خصوص ایجاد ایمنی جمعی با تزریق واکسن، یادآور شد: ناشناخته‌ها در خصوص بیماری کرونا بسیار زیاد است، در ابتدا عنوان شد اگر ۷۰ درصد جمعیت واکسن کرونا را تزریق کنند به ایمنی جمعی خواهیم رسید، اما با ورود سویه دلتا و سرایت‌پذیری بالای آن باید بیش‌تر از ۸۵ درصد مردم واکسن کرونا را تزریق کنند تا به ایمنی جمعی برسیم.

شیرانی با بیان اینکه ورود سویه‌های جدید کرونا شرایط و پیش‌بینی‌ها را تغییر می‌دهد، اظهار کرد: تا زمانی‌که بیماری کرونا از پاندمی به اندمی تبدیل نشده است، نباید بحث رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک مورد بی‌توجهی واقع شود، بیش‌ترین آسیب در ایام شیوع کرونا به‌علت حضور افراد در اجتماعات و مراسمات بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با تاکید بر اینکه تاکنون ۱۵ درصد جمعیت چهارمحال و بختیاری واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند، بیان کرد: باید برای این افراد در دریافت خدمات اجتماعی محدودیت‌های در نظر گرفته شود، همچنین این افراد به تزریق واکسن ترغیب شوند، همچنین در این شرایط باید بحث قرنطینه مبتلایان در اولویت باشد.   منبع: ایسنا

منبع: فرارو

کلیدواژه: امیکرون سویه جدید ویروس کرونا وحشت رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیماری کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۵۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون

ایتنا - مدت‌هاست که مشخص شده است که قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌های کشاورزی می‌تواند تا حد زیادی احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد.
تحقیقات جدید ژنتیکی، اکنون افرادی را که ممکن است آسیب‌پذیرتر باشند را نشان می‌دهد. تیمی در دانشگاه کالیفرنیا، اطلاعات ژنتیکی 800 بیمار پارکینسونی را که در مرکز کشاورزی آن ایالت، زندگی و کار می‌کنند، بررسی کردند.

محققان در انتشار خبری خاطرنشان کردند که بسیاری از این افراد حداقل یک دهه قبل از ابتلا به این بیماری در معرض 10 آفت کش مورد استفاده در محصولات پنبه قرار داشتند و برخی از بیماران تا سال 1974 در معرض این بیماری قرار داشتند.

آن‌ها انواع ژن‌های مرتبط با لیزوزوم‌ها، بخش‌هایی از سلول‌ها که ضایعات سلولی را تجزیه می‌کنند، تقویت کردند. گروهی به سرپرستی دکتر برنت فوگل، استاد نورولوژی و ژنتیک انسانی توضیح دادند که اختلال در عملکرد لیزوزومی مدت‌هاست با پیدایش پارکینسون مرتبط است. این مطالعه نشان داد که انواع فرآیندهای لیزوزومی در بیمارانی که مدت طولانی در معرض آفت‌کش‌ها قرار داشتند "غنی" شد.

این یافته‌ها در 25 آوریل در مجله NPJ Parkinson’s Disease منتشر شد.

به نظر می‌رسد که این گونه‌های ژنی با عملکرد مناسب پروتئین تداخل داشته باشند. به گفته محققان، این نشان می‌دهد که دفع نابهنجار متابولیت‌ها در سلول می‌تواند یکی از دلایل زمینه‌ای پارکینسون باشد که در کنار قرار گرفتن در معرض مزمن با آفت‌کش‌ها رخ می‌دهد.

 
همانطور که ترکیبات سمی - از جمله پروتئینی به نام آلفا سینوکلئین، که مدت‌هاست با پارکینسون مرتبط است - در سلول‌های مغز ساخته می‌شوند و می‌توانند اجسام لویی در بافت‌ها را تشکیل دهند. محققان خاطرنشان کردند که تجمع اجسام لوی یکی از مشخصه‌های پارکینسون در مغز است.

فوگل گفت:« این مطالعه از این فرضیه حمایت می‌کند که استعداد ژنتیکی ناشی از تغییرات جزئی در ژن‌هایی است که با عملکرد لیزوزومی مرتبط هستند. به صورت روزانه، این گونه‌ها تاثیر زیادی ندارند. اما تحت استرس مناسب، مانند قرار گرفتن در معرض برخی آفت‌کش‌ها، ممکن است از بین بروند و به مرور زمان منجر به توسعه بیماری پارکینسون شود که به آن تعامل ژن-محیط می‌گویند.»

آیا می‌تواند گونه‌های ژنی دیگری وجود داشته باشد که افراد را مستعد خطر کند و در مسیرهای عصبی دیگر عمل کند؟ دکتر کیمبرلی پاول، سرپرست تیم تحقیق، گفت که این بسیار ممکن است. پاول، استادیار عصب شناسی در UCLA گفت: «این بیماران به نوعی مستعد بودند و اگر بتوانیم بفهمیم که چرا آنها مستعد هستند، شاید بتوانیم در این مسیرها عمل کنیم.»

فوگل گفت: «داده‌هایی برای بسیاری از اختلالات رایج وجود دارد که نشان می‌دهد تأثیرات محیطی بر توسعه این بیماری‌ها تأثیر می‌گذارد، اما ما هنوز راه خوبی برای اندازه‌گیری این تأثیر یا تعیین اینکه چه کسی به‌طور خاص در معرض خطر است، نداریم. این یک گام رو به جلو در این مسیر است.»

دیگر خبرها

  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون