Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@23:45:02 GMT

تراز تجاری منفی ۲ میلیارد یورویی ایران و اروپا

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۰۶۵۶۱

تراز تجاری منفی ۲ میلیارد یورویی ایران و اروپا

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اتاق بازرگانی تهران، براساس آمارهای ارائه شده تا پایان ماه نهم سال ۲۰۲۱ میزان تجارت مشترک ایران و اتحادیه اروپا به ۳.۴ میلیارد یورو رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی ۲ درصدی را نشان می‌دهد.

بر این اساس ایران از اروپا ۲.۷ میلیارد یورو واردات داشته و ۵۵۴ میلیون یورو نیز به این اتحادیه صادر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب ۸۱ درصد از کل تجارت ایران با اروپا به واردات اختصاص دارد.

صادرات ایران به اروپا در سال جاری ۱۴ درصدی افزایش یافته است. در این مدت صادرات به ایتالیا ۹.۳، رومانی ۴.۸ و بلغارستان ۴.۸ افزایش یافته است.

در گروه‌های کالایی نیز رشد صادرات مواد شیمیایی ۱۲ درصد و کالاهای صنعتی طبقه بندی شده ۱۱ درصد افزایش یافته‌اند.

در حوزه واردات اما آمار نسبت به مدت سال قبل کاهشی ۰.۶ درصدی را نشان می‌دهد. واردات از هلند کاهش ۱۴.۸ درصدی و واردات مواد خام غیر خوراکی کاهش ۱.۶ داشته است.

تراز تجاری منفی ۲ میلیارد یورویی ایران و اروپا

به این ترتیب تراز تجاری ایران و اروپا، منفی ۲ میلیارد یورو بوده که هرچند نسبت به مدت مشابه سال قبل بهبود چهار درصدی را نشان می‌دهد اما همچنان با فاصله‌ای قابل توجه به نفع اروپا و به ضرر ایران است.

در بررسی روند ماهانه این تجارت مشترک نیز در ماه سپتامبر صادرات کالایی ایران در قیاس با ماه قبل کاهشی ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد، هرچند در حوزه واردات آمار تغییر چندانی نداشته است.

در میان کالاهای صادراتی ایران به اروپا، مواد غذایی و حیوانات زنده، نوشیدنی و دخانیات، مواد خام غیر خوراکی، سوخت‌های معدنی و روغن‌های گیاهی اصلی‌ترین کالاها بوده‌اند. در واردات نیز مواد غذایی، نوشیدنی و دخانیات، سوخت‌های معدنی، روغن‌های گیاهی و مواد شیمیایی بیشترین سهم را داشته‌اند.

اصلی‌ترین مقاصد صادراتی کالاهای ایران آلمان، ایتالیا و اسپانیا بوده‌اند. در میان اصلی‌ترین صادرکنندگان کالا به ایران نیز آلمان، ایتالیا و هلند قرار دارند.

کد خبر 5363769

منبع: مهر

کلیدواژه: اتحادیه اروپا تراز تجاری ایران تجارت خارجی قیمت دلار وزارت جهاد کشاورزی نهضت ملی مسکن مرکز آمار ایران سید احسان خاندوزی قیمت یورو بانک مرکزی قیمت سکه بهار آزادی لایحه بودجه 1401 تجارت خارجی کالاهای اساسی گمرک ایران سید جواد ساداتی نژاد دلار 4200 تومانی درصدی را نشان می دهد میلیارد یورو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۶۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات مازندران از تجارت خارجی

امیر جمشیدی ناظر گمرکات مازندران از افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات استان از تجارت خارجی خبر داد و گفت: در فروردین ماه امسال، ۴۳۵ هزار و ۲۲۹ تن کالا به ارزش۱۵۵میلیون و ۶۲۴ هزار دلار از طریق گمرکات مازندران وارد کشور شد.

او افزود: ذرت دامی با ارزش ۹۶ میلیون دلار، جو دامی با ارزش ۲۰ میلیون دلار، چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و نباتی با ۲۵ میلیون دلار، کک نفتی با ارزش ۳ میلیون دلار و چوب با۳ میلیون دلار مهم‌ترین اقلام عمده وارداتی به گمرکات مازندران در مدت یادشده هستند.

جمشیدی گفت: امارات حدودا ۲۲۶ هزار تن کالا به ارزش ۷۸ میلیون دلار، روسیه ۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ دلارمیلیون، ترکیه با ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۱ میلیون دلار، انگلستان با سه هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیون و ۵۹۱ هزار دلار و سنگاپور با ۸ هزار تن کالا به ارزش ۲میلیون دلار پنج کشور اول طرف معامله در حوزه واردات به گمرکات مازندران بودند که در مجموع ۴۱۵ هزار تن از وزن و ۱۴۹ میلیون دلار از ارزش کالا‌های وارداتی گمرکات مازندران در فروردین ماه امسال مربوط به این کشور‌ها است.

او افزود:واردات کالا از این پنج کشور ۹۵ درصد از کل وزن و ۹۶درصد از کل ارزش واردات گمرکات مازندران را دربرمی‌گیرد.

جمشیدی با اشاره به واردات کالا‌های اساسی از گمرکات مازندران، گفت: طی این مدت ۴۱۳ هزارتن کالای اساسی شامل ذرت دامی، جو دامی، چربی‌ها وروغن‌های حیوانی و نباتی و خوراک آماده دام به ارزش ۱۴۲ میلیون و ۶۶۶ هزار دلار از طریق کمرکات نوشهر، امیرآباد و فریدونکنار وارد کشور شده که از نظر وزنی ۶۳ درصد و از نظر ارزشی ۲۷درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال/ کاهش چشمگیر روند رشد منفی جمعیت در سال ۱۴۰۲
  • صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • واردات ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه در یک ماه گذشته
  • افزایش ۲۰۰ میلیون یورویی سرمایه صندوق ضمانت صادرات
  • در یک ماه گذشته ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه واردات شد
  • ریز ارز پرداختی کالاهای اساسی و تجاری/چقدر ارز پرداخت شد؟
  • تراز تجاری منفی ۱۶ میلیارد دلار واقعی نیست