Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، استاندار و مسئولان دستگاه قضای این استان طی بازدیدهایی چند ماه اخیر از گمرک بندرآستارا و انبارهای بنادر و دریانوردی گیلان داشتند، در ترخیص فوری کالاها اهتمام داشته و خواهان تسریع در این امر شدند.

این در حالی است که طبق آمار سازمان صنعت معدن، تجارت و واردات برای نیمه نخست امسال ۸۸۰ هزار و ۱۵۷ تن بوده که ارزش دلاری این میزان واردات، ۶۴۲ میلیون و ۹۴ هزار و ۵۰۰ دلار است اما برای ترخیص این کالاها زمان زیادی سپری می‌شود که این امر مشکلات زیادی را برای تجار ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به خصوص مواد غذایی که به‌دلیل انباشت در انبارها، رسوبی می‌شوند که زیان زیادی را به تجار وارد می‌کند و از سوی دیگر با تزریق دیرهنگام این کالاهای مصرفی، شاهد افزایش قیمت آن در بازارها هستیم که به همین دلیل مسئولان ارشد گیلان با واکنش نشان دادن به این امر، خواهان تسریع در روند ترخیص کالاها به خصوص کالاهای مواد غذابی هستند.

ترخیص کالاهای اساسی موردنیاز مردم یک روز هم معطل نماند

استاندار گیلان ۳۰ آبان ماه در حاشیه بازدید از انبار اموال تملیکی گیلان اظهار داشت: ترخیص کالاهای اساسی مورد نیاز مردم که با موادغذایی، سلامت و مواد اولیه چرخه تولید مرتبط هستند، نباید حتی یک روز هم معطل بماند.

اسدالله عباسی بر لزوم به حداقل رسیدن زمان ورود کالا به انبار و تعیین تکلیف آنها تاکید کرد و گفت: در طول سال میلیاردها دلار کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود که با ضربه به تولید داخلی، نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند. 

نماینده عالی دولت در گیلان ، رسیدگی به کالاهای فاسدشدنی را جزو اولویت‌ها دانست و بیان کرد: دستگاه‌های متولی با هماهنگی بیشتر ضمن تسریع امور ، از اتلاف کالاها و تضییع حقوق افراد جلوگیری کنند. 

سرعت بخشیدن به ترخیص کالاها ضروری است 

دستگاه قضا استان نیز از ابتدای سال تاکنون بارها به مسئله دپو و رسوب کالاها در انبار گمرک و بنادر استان واکنش نشان داد که طی آخرین اتفاق دادستان مرکز استان روز ششم آذرماه به همراه رئیس کل دادگستری گیلان ضمن بازدید از انبارهای اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان در مجتمع بندرانزلی در نشست ترخیص کالا و اتخاذ راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از انباشت کالاهای اساسی و ضروری گفت: رفع موانع و سرعت بخشیدن به ترخیص کالا ضروری است.

سیدمهدی فلاح میری افزود: از سوی دیگر  رسوب کالا در انبارها نارضایتی زیادی برای تجار و مدیران بنادر استان ایجاد کرده و در جلساتی که در دادگستری گیلان به همین منظور تشکیل شد، دستورات لازم صادر و به مسئولان ابلاغ شد.

دادستان مرکز گیلان همچنین با اشاره اینکه اکنون آمار توقف کالا نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافته، اظهار داشت: دستگاه قضایی از تجار و سرمایه‌گذارانی که از بنادر گیلان استفاده می‌کنند، حمایت نموده و دستورات قضایی لازم را در خصوص کاهش بروکراسی اداری و تجهیز بنادر در جهت استفاده مطلوب تجار صادر کرده است.

چهارمین بازدید رییس کل دادگستری گیلان از انبارهای اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در مجتمع بندری انزلی

فلاح میری، متروکه و فاسدشدن برخی کالاها در انبارهای اداره اموال تملیکی به خصوص ارزاق عمومی را از لحاظ بهداشتی قابل بررسی دانست و بیان کرد: اداره جهاد کشاورزی، استاندارد و دامپزشکی در چنین مواردی باید نقش و حضور پررنگ و فعال‌تری داشته باشند.

وی گفت: انباشت کالاها در انبارهای عمومی گمرک آستارا باعث گلایه تجار و صاحبان آنها شده‌است و باید برخی اقلام نظیر نهاده‌های دامی به سرعت ترخیص شود.

دادستان مرکز گیلان خاطرنشان کرد: مدیران و مسئولان باید امکانات و زیرساخت‌ها را در راستای جذب تجار و انجام امور گمرکی فراهم نمایند و همچنین سلامت عمومی مردم در انجام آزمایشات لازم پیرامون کالاهای اساسی و ارزاق عمومی در راس اولویت کاری مسئولان گمرک استان باشد.

همچنین رحمان سیدزاده معاون دادگستری گیلان که به همراه رئیس کل دادگستری این استان از گمرک بندرآستارا بازدید کرد، اظهار داشت: علت تعلل در پیشبرد برخی امور و پروژه های گمرک، در قالب پرونده‌های مختلف در دادگستری استان پیگیری و با متخلفان در چارچوب قانون برخورد خواهد شد.

با توجه به واکنش مسئولان ارشد استان گیلان در خصوص ترخیص زودهنگام کالاها و رفع موانع برای ترخیص آن ، هم اینک تجار به این امر دلگرم هستند تا کالاهای موردنیاز مردم را که وارد می‌کنند، زودتر به دست مصرف کننده برسد.

از سوی دیگر با ورد کالاهای موردنیاز، بازار نیز به ثبات خواهد رسید و همچنین با تسریع در روند تخلیه کالاهای اساسی از گمرکات و بنادر گیلان، کمتر شاهد فاسدشدن مواد غذایی خواهیم بود.

برچسب‌ها رشت دادگستری گیلان قوه قضاییه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رشت دادگستری گیلان رشت دادگستری گیلان قوه قضاییه دادگستری گیلان کالاهای اساسی ترخیص کالاها ترخیص کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۷۴۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین

  به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر کل گمرک شهید شوشتری سرخس گفت: در فروردین ماه، ۳۰ هزار تن کالا به ارزش هفت میلیون و ۷۷۳ هزار دلار از طریق گمرک مرزی سرخس به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۴۷ درصد و از نظر ارزش ۳۷ درصد افزایش یافته است.   علی‌اکبر کیانی علی آباد افزود: عمده کالا‌های صادراتی مصالح ساختمانی، موادغذایی و محصولات پتروشیمی بوده است.   وی ادامه داد: همچنین ترانزیت ورودی از کشور‌های روسیه و آسیای میانه (ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان) به مقاصد هند، چین، پاکستان، امارات با وزن ۸۴ هزار تن نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶۰ درصد افزایش یافته است.   به گفته او، عمده کالا‌های ترانزیتی حبوبات، گوگرد، مشتقات سوختی بوده که از طریق حمل ریلی و جاده‌ای مبادله شده است.   کیانی اعلام کرد: درمجموع ۱۸۰ هزار تن انواع کالا‌های صادراتی، وارداتی و ترانزیتی در فروردین امسال ازگمرک سرخس مبادله شده است.   بزرگترین گمرک و مرز ریلی خاورمیانه با حجم ۸۰ درصد از کل مبادلات و تبادلات کشور، در سرخس واقع شده است.

دیگر خبرها

  • منتظری: کاهش زمان رسیدگی‌های قضایی مورد توجه قرار بگیرد
  • گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد
  • رشد ۶۵ درصدی ترانزیت مبدأ در مرز باشماق
  • این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی
  • میان افزایش حقوق کارگران و قیمت کالاها، توازن برقرار شود
  • افزایش ۴۷ درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین
  • بررسی پرونده‌ها و کالاهای موجود در انبار مرکزی اموال تملیکی گیلان
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • ترکمنستان مقصد۴۸ درصد صادرات گلستان/ خبری از یُد در ۱۰ کالای اول صادرات نیست!