Web Analytics Made Easy - Statcounter

هم‌اکنون روال به گونه‌ای پیش رفته است که به نظر می‌رسد مدلی برای اجرای سند تحول بنیادین وجود ندارد و عمده اقدامات به برگزاری جلسات و صحبت‌ کردن در این زمینه ختم و نتیجه این روند باعث تبدیل شدن سند تحول به یک سند معطل شده است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ؛ سند تحول بنیادین از زمان ابلاغ در سال 90 افقی را پیش روی نظام آموزش و پرورش کشور تا سال  1404 گشود که بر اساس آن، وضعیت آموزشی ایران جایگاه نخست علمی و فناوری در منطقه باشد اما هم‌اکنون با گذشت یک دهه از ابلاغ این سند، اهداف و فعالیت‌های پیش‌بینی شده محقق نشده است و وضعیت دانش‌آموزان کشور براساس نتایج مطالعات بین‌المللی در میان کشورهای منطقه مناسب نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر یکی از محورهای مهم برنامه‌های پیشنهادی وزرا به مجلس درباره اجرای سند تحول بنیادین است و یکی از محورهای استیضاح وزرا نیز عدم اجرای این سند است، با این حال  همچنان پیشرفت اجرای سند تحول قابل قبول نبوده است و میزان اجرای آن نیز به طور دقیق مشخص نیست و در این رابطه آمارهایی از 10 تا 30 درصد عنوان می‌شود.

هر بار و در هر دوره‎ای برای رفع تکلیف و گاهی نیز برای تبلیغ حرف از سند تحول بنیادین زده می‎شود ولی فایده‌ای ندارد همچنان بدنه آموزش و پرورش، معلمان و خانواده‌ها نسبت به سند تحول بی‌تفاوت هستند و 6 پایه شدن دوره ابتدایی به عنوان شاخص اجرای سند تحول در بین آنها شناخته می‌شود از سوی دیگر هرگونه نقد نسبت به غیرقابل اجرا بودن برخی بخش‌های سند با اتهام سیاسی و غرب‌گرا بودن مواجه خواهد شد.

هرچند نهادها و بخش‌های مختلف مخالفتی با مضامین سند تحول ندارند اما تلاشی برای اجرای این سند تا افق 1404 ندارند. مجموعه نظام آموزش و پرورش که بار اصلی اجرا و پیاده‌سازی سند تحول بنیادین را بر دوش دارد از کمترین میزان و توان رقابت و اثرگذاری در فرایندهای اجرایی برخوردار است.

دشواری سنجش میزان پیشرفت سند تحول

دشواری سنجش میزان پیشرفت اجرای سند تحول بنیادین یکی دیگر از مشکلات است و در خود سند تحول بنیادین، شاخص‌های کمی و کیفی تعریف نشده که این باعث برداشت سلیقه‌ای درباره میزان تحقق اهداف سند تحول شده است و بخش قابل توجهی از اهداف کلان و عملیاتی و راهبردها و راهکارها کیفی هستند و به راحتی نمی‌توان برای آن‌ها شاخص‌گذاری کرد همچنین ابهام در تعریف عملیاتی و عینی از «حیات طیبه» یا «دانش‌آموخته مطلوب» در تعریف شاخص‌ها مشکل‌ساز شده است. ناصر باقری مقدم قائم‌مقام دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با اشاره ضمنی به این موضوع گفته بود: «سند تحول قرار بود واقعاً کاربردی و شاخص محور به ما گزارش دهد و براساس شاخص‌ها سنجیده شود اما همین الان گزارش مدونی از شاخص‌های سند تحول نداریم و نمی‌دانیم به لحاظ شاخص‌های بین‌المللی وضعیت آموزش و پرورش چگونه است».

هم‌اکنون روال به گونه‌ای پیش رفته است که به نظر می‌رسد مدلی برای اجرای سند تحول بنیادین وجود ندارد و عمده اقدامات به برگزاری جلسات و صحبت‌ کردن در این زمینه ختم و نتیجه این روند باعث تبدیل شدن سند تحول به یک سند معطل شده است.

یوسف نوری وزیر جدید آموزش و پرورش، نخستین برنامه کاری خود را برنامه عملیاتی سند تحول بنیادین اعلام و در این رابطه گفت: سند تحول باید در مدرسه اجرا شود و احساس می‌کنم سازوکار فعلی موفقیت‌آمیز نبوده است و در نظر داریم با تلاش معلمان و دلسوزان نظام تعلیم و تربیت سند تحول را اجرا کنیم.

قابل ذکر است در فصل هشتم سند تحول بنیادین مقرر شده است که این سند در بازه‌های پنج‌ساله توسط شورای‌عالی آموزش و پرورش بازنگری شود و نسخه جدید به‌ تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برسد اما سند یک دهه پس از ابلاغ همچنان در پیچ و خم اجرا قرار دارد. با این حال شورای‌عالی آموزش و پرورش ترمیم و به‌روزرسانی سند تحول بنیادین را آغاز کرده است و باید دید از نظرات و انتقادات، کارشناسان و صاحب‌نظران تا چه اندازه برای شناسایی عیوب و اشکالات استفاده شده است؛ چرا که یکی از انتقادات به سند تحول بنیادین، تدوین آن پشت درهای بسته بود.

احیای رتبه‌بندی، معیشت معلمان و عدالت آموزشی با استقرار سند تحول بنیادین 9 دلیل معطل ماندن سند تحول بنیادین جزئیات ترمیم و به‌روزرسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اعلام شد فراخوان ارائه ایده‌ها و نظرات کارشناسان برای ترمیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بازنگری می‌شود/ رصد نظرات و نقدها در 10 سال گذشته مصوبه بازنگری سند تحول بنیادین برای ابلاغ و تایید رئیس جمهور ارسال شد دشواری شاخص‌گذاری بخش قابل توجهی از اهداف "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش"/ لزوم ترمیم سند وظایف فراموش شده 4 نهاد برای اجرای "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" 7 چالش اجرای "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" یک دهه پس از ابلاغ!

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین شورای عالی برای اجرای شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۸۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون اول رئیس جمهور: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هرچه سریع‌تر اجرایی شود

دومین جلسه ستاد هماهنگی و پشتیبانی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عصر امروز به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.

مخبر در این جلسه با گرامیداشت یاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم اظهار داشت همه ما مدیون تلاش‌ها و زحمات معلمان هستیم و تمامی پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور آثار خدمات و زحمات معلمین است.

وی با تأکید بر اینکه باید از انگیزه‌های مادی، معنوی و شغلی معلمان مراقبت شود، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم در برنامه‌های آموزش و پرورش موفق باشیم ابتدا باید برای تقویت انگیزه معلمان تلاش کنیم چراکه این عزیزان در حقیقت مجری تصمیمات و برنامه‌ها برای آموزش و پرورش دانش آموزان هستند.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین بر ضرورت بکارگیری روش‌های نوین آموزشی و تربیتی تأکید کرد و گفت: لازم است از روش‌های جدید و بروز در حوزه آموزش برای تحقق اهداف آموزش و پرورش استفاده کنیم.

مخبر در ادامه با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در جلسه درخصوص بازماندگان از تحصیل، گفت: جذب بازماندگان از تحصیل نیازمند مشارکت و حضور فعالانه مردم و خیرین کشور است و با اتکا به این ظرفیت بزرگ می‌توانیم گام‌های مؤثری در جهت جذب بازماندگان از تحصیل برداریم.

وی آموزش و پرورش را موتور پیشران کشور توصیف کرد و با تأکید بر اینکه دستیابی به پیشرفت و توسعه بدون توجه به آموزش و پرورش تصوری خام و نادرست است، از وزیر آموزش و پرورش خواست گزارشی جامع و دقیق از آمار بازماندگان از تحصیل تدوین شود و آیین‌نامه‌های مرتبط با انسداد بی‌سوادی هرچه سریع‌تر نهایی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وارد مرحله اجرا شود.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: به هر میزان که در بخش آموزش و پرورش هزینه کنیم در حقیقت نوعی سرمایه‌گذاری است که بهره‌وری بسیار بالایی دارد چراکه هیچ سرمایه‌گذاری تا این حد توجیه اقتصادی ندارد.

مخبر همچنین با اشاره به اقدامات و برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در جهت مهارت‌آموزی، کارهای انجام شده را مثبت ارزیابی کرد و گفت: توجه به اوقات فراغت دانش‌آموزان موضوعی بسیار پراهمیت به‌شمار می‌رود و مهارت‌آموزی یکی از بهترین ابزارها برای پرکردن اوقات فراغت و رشد دانش‌آموزان است.

در این جلسه که وزیر آموزش و پرورش، وزیر دادگستری، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رییس سازمان امور اداری و استخدامی، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رییس سازمان تبلیغات اسلامی حضور داشتند، گزارشی از 6 پروژه ملی در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ارائه شد و اقدامات صورت گرفته در راستای مهارت آموزی و انسداد مبادی بی‌سوادی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این نشست همچنین راهکارهای جذب بازماندگان از تحصیل، شناسایی دلایل دوری از مدرسه، جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان و انسداد مبادی بی‌سوادی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد وزارت آموزش و پرورش به همراه دستگاه‌های مرتبط برنامه‌ای جامع برای جذب بازماندگان از تحصیل و انسداد مبادی بی‌سوادی تدوین و در جلسه آتی ارائه کند.

همچنین در این جلسه مقرر شد آیین‌نامه‌های مرتبط با سند تحول بنیادین آموزش هرچه سریع‌تر تدوین شود به نحوی که وظایف دستگاه‌ها، برنامه مشارکت مردم و خیرین و سایر جزئیات مربوطه در آن لحاظ شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • نقشه راه اجرایی‌سازیی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی
  • تصویب نقشه راه اجرایی سازیی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب نقشه راه اجرایی‌سازیی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • تصویب نقشه راه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • مخبر: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سریع‌تر اجرایی شود
  • مخبر: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هرچه سریع تر اجرایی شود
  • معاون اول رئیس جمهور: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هرچه سریع‌تر اجرایی شود
  • سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هرچه سریع‌تر اجرایی شود