Web Analytics Made Easy - Statcounter

در عکس‌های زیبایی که توسط فضانوردان سوار بر کپسول "کرو دراگون"(Crew Dragon) گرفته شده است، آزمایشگاه ۱۰۰ میلیارد دلاری بین‌المللی را در حال گردش از زوایای مختلف می‌بینیم.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، خدمه ماموریت "کرو-۲"(Crew-۲) "اسپیس‌ایکس"(SpaceX) طی یک پرواز ۳۶۰ درجه به دور ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS)، تصاویری از زوایای مختلف از آن با پس زمینه آسمان و زمین ثبت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک دهه است که ما عکس‌هایی مانند اینها را از ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌بینیم، اما تفاوت این عکس‌ها با دیگر تصاویر در این است که در تاریخ ۸ نوامبر، زمانی که کپسول "اندیور"(Endeavour) حامل چهار فضانورد مأموریت "کرو-۲" پس از ۶.۵ ماه اقامت در ایستگاه فضایی، این آزمایشگاه مداری را ترک کرد، مستقیماً به زمین سرازیر نشد و برای اولین بار پس از سال ۲۰۱۱ و بازنشستگی ناوگان شاتل‌های فضایی ناسا، یک پرواز کامل و ۳۶۰ درجه به دور ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام داد.

این پرواز ۳۶۰ درجه به دور ایستگاه فضایی به آزمایش حسگرهای ناوبری "اندیور" کمک کرد. فضانوردان نیز در طول این مانور، اقدام به عکاسی از ایستگاه فضایی کردند تا به مسئولان ایستگاه فضایی اجازه دهند بخش‌هایی از ایستگاه را که معمولاً خارج از دید هستند، ببینند.

اکنون به لطف ناسا، ما نیز می‌توانیم نگاهی به این تصاویر زیبا بیندازیم. این عکس‌ها خیره‌کننده هستند، چرا که آزمایشگاه ۱۰۰ میلیارد دلاری بین‌المللی را در حال گردش به دور زمین می‌بینیم. در این سه تصویر، پس زمینه‌های متفاوت را شاهد هستیم. پس زمینه یکی از آنها سیاره آبی زیبای ماست و در دیگری شاهد آسمان سیاه‌پوش هستیم و در دیگری ترکیبی از هر دو را می‌بینیم.

همانطور که اشاره شد، ماموریت "کرو-۲" که توسط شرکت خصوصی "اسپیس‌ایکس" انجام شد، اولین پرواز سرنشین‌دار و ۳۶۰ درجه را در اطراف ایستگاه فضایی بین‌المللی از زمان بازنشستگی ناوگان شاتل فضایی ناسا در سال ۲۰۱۱ انجام داد.

"کرو-۲" همانطور که از نامش پیداست، دومین ماموریت عملیاتی به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی بود که "اسپیس‌ایکس" برای ناسا انجام داد. خدمه آن نیز "شین کیمبرو" و "مگان مک آرتور" فضانوردان ناسا، "آکیهیکو هوشیده" فضانورد ژاپنی و "توماس پسکه" فضانورد آژانس فضایی اروپا بودند. این گروه چهار نفره در تاریخ ۲۴ آوریل به ایستگاه فضایی رسیدند و پس از ۶.۵ ماه اقامت در آن در تاریخ هشتم نوامبر به زمین بازگشتند و در خلیج مکزیک فرود آمدند.

تنها دو روز بعد، "اسپیس‌ایکس" ماموریت "کرو-۳"(Crew-۳) را به سوی ایستگاه فضایی پرتاب کرد که شامل "کایلا بارون"، "راجا چاری" و "توماس مارشبرن" فضانوردان ناسا و "ماتیاس مورر" فضانورد آژانس فضایی اروپا بود. این ماموریت نیز قرار است حدود شش ماه طول بکشد.

اگرچه کپسول "اندیور" اولین پرواز کامل همراه با سرنشین را به دور ایستگاه فضایی بین‌المللی طی ۱۰ سال گذشته انجام داد، اما فضاپیماهای دیگر نیز در طول این مدت نماهایی از ایستگاه فضایی در حال گردش را از دور به ما ارائه کردند.

برای مثال، در اواخر ماه سپتامبر بود که "اولگ نوویتسکی" و "پیوتر دوبروف" فضانوردان روکاسموس و "مارک ونده هی" فضانورد ناسا یک فضاپیمای "سایوز" را از یک درگاه ایستگاه فضایی به درگاه دیگری منتقل کردند تا فضا برای ورود یک "سایوز" دیگر ایجاد شود. آنها در طول این پرواز، عکس‌هایی گرفتند که "نوویتسکی" برخی از آنها را در توییتر خود به اشتراک گذاشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ايستگاه فضايي بين المللي کپسول کرو دراگون ناسا اسپیس ایکس ایستگاه فضایی بین المللی اسپیس ایکس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۹۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های رگباری زنجان را فرا می‌گیرد

حسین سلطانی با بیان اینکه هم اکنون آسمان مناطق مختلف استان تا حدودی ابری است، گفت: این شرایط جوی از بعدازظهر با وزش باد و بارش های خفیف به خصوص در ارتفاعات استان همراه می شود.

وی با اشاره به صدور هشدار سطح زرد هواشناسی برای استان، یادآور شد: روز جمعه نیز بارش ها با شدت بیشتری در مناطق مختلف استان ادامه خواهد یافت.

سلطانی تاکید کرد:‌ با توجه به ماهیت رگباری بارش ها و احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها شهروندان طی این مدت از توقف و تردد در حاشیه و حریم آنها اجتناب کنند.

وی اظهار داشت: به تدریج دمای هوا به طور نسبی کاهش خواهد یافت و روزهای خنکتری را پیش رو خواهیم داشت.

سلطانی دمای فعلی شهر زنجان را ۱۶ درجه سانتیگراد بیان کرد و افزود: این میزان دما نسبت به روز گذشته در همین ساعت یک درجه افزایش یافته است.

این کارشناس با اشاره به میزان نوسان دمای شهرهای استان، گفت: طی شبانه روز گذشته کمینه و بیشینه دمای زنجان هشت و ۲۷ درجه، ابهر هشت و ۲۶، خرمدره ۹ و ۲۷ درجه، آب‌بر ۱۵ و ۳۱ درجه، قیدار هفت و ۲۳ درجه، سلطانیه پنج و ۲۶ درجه و ماهنشان ۱۱ و ۳۰ درجه سانتیگراد گزارش شده است.

استان زنجان از ۵۷ ایستگاه هواشناسی برخوردار است که کارشناسان حرفه‌ای در چهار باب از این ایستگاه‌ها به صورت شبانه روز و در چهار ایستگاه دیگر طی ۱۲ ساعت مستقر هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • برنامه پرواز‌های فرودگاه بین المللی ارومیه در ۱۳ اردیبهشت
  • فضانوردان چینی پس از ۶ ماه به زمین بازگشتند
  • بازگشت اولین کاروان حج عمره به سیستان و بلوچستان
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه بین المللی ارومیه
  • ۳ فضانورد چینی به زمین بازگشتند
  • فضانوردان چین به زمین بازگشتند
  • بارش‌های رگباری زنجان را فرا می‌گیرد
  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • گذرهای پرنور ایستگاه‌های فضایی از آسمان ایران- دهه دوم اردیبهشت
  • تصاویر تلسکوپ فضایی وب از یک سحابی در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری