Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، رسیدگی به وضع معتادان متجاهر در استان سمنان به‌ویژه در مرکز استان این روزها به یکی از خواسته‌های جدی مردم در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است.

شماری از بسیجیان و مؤثران سمنان و اهالی رسانه نیز پیگیری‌های خوبی برای سامان دادن به معضلات این بخش داشته‌اند و استاندار سمنان نیز با ورود پیگیرانه خود، سبب شده است تا محلی موقت برای نگهداری معتادان متجاهر تعیین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرچه شماری از معتادان متجاهر در همین روزهای سرد پاییزی جمع‌آوری و در محل اسکان موقت، نگهداری می‌شوند؛ اما این امر به گفته محمدجعفر عبداللهی، رئیس‌کل دادگستری استان سمنان در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان سمنان که در سالن شهدای هفتم تیر دادگستری کل استان برگزار شد، کافی نیست.

سمنان نیازمند یک مرکز دائمی نگهداری معتادان متجاهر با تمام الزامات آن است؛ امری که امروز بسیار اهمیت دارد.

اقدام سریع برای راه‌اندازی مرکز موقت «ماده ۱۶»

احمد ریواده، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان در همین زمینه می‌گوید: ساماندهی متکدیان و معتادان متجاهر و راه‌اندازی مرکز نگهداری این افراد در استان بسیار ضروری و ارزشمند است.

وی گفت: اقدام انجام شده در بحث راه‌اندازی مرکز ساماندهی متکدیان و معتادان متجاهر امری بسیار ارزشمند است و در این راستا ما هم‌اینک در ابتدای راه هستیم و این امر نیاز به تقویت و تکمیل دارد.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان بیان کرد: استان سمنان امروز نیازمند این خدمت بوده و این مرکز،‌ به‌عنوان مرکز موقت «ماده ۱۶»، راه‌اندازی شده و بر اساس تکلیف موجود اقدام خواهد کرد.

مردم می‌گویند چرا جلوی مصرف مواد مخدر را در پارک‌ها نمی‌گیرید؟

محمدجعفر عبداللهی، رئیس‌کل دادگستری استان سمنان در همین زمینه می‌گوید: پارک‌ها و بوستان‌ها، محل تفرج شهروندان است تا لحظاتی دور از دغدغه‌های زندگی مادی و بشری، به استراحت بپردازند و گرفتاری‌های روزانه خود را فراموش کنند؛ اما در همین پارک‌ها، برخی به‌صورت علنی مواد مخدر مصرف می‌کنند و خانواده‌ها هم شاهد و ناظر مصرف مواد مخدر هستند و این امر بسیار بر روح و روان افراد تأثیر منفی می‌گذارد.

عبداللهی ادامه داد: اگر جوان، نوجوان و کودکی که قدرت تمیز امور را ندارد، شاهد و ناظر مصرف مواد مخدر در پارک‌ها باشد و نتواند خیر و شر و خوبی و بدی را تشخیص دهد، آن را اقدامی قابل‌قبول و دارای پذیرش اجتماعی می‌داند و می‌گوید اگر این اقدام نادرست است، چرا جلوی آن را نمی‌گیرند؟

او اضافه کرد: آن‌هایی که نظاره‌گر مصرف مواد مخدر در پارک‌ها و بوستان‌ها هستند، می‌پرسند اگر تجاهر به استعمال مواد افیونی در پارک‌ها و اماکن عمومی زشت است، چرا مسؤولان همچنان خواب هستند و جلوی آن را نمی‌گیرند؟

معتاد متجاهر اگر مسؤولان خوبی داشت، روزگارش این نبود!

رئیس‌کل دادگستری استان سمنان اضافه کرد: معتاد متجاهر اگر مکانی برای استقرار داشت، در پارک‌ها و کنار خیابان‌ها به مصرف مواد مخدر مبادرت نمی‌ورزید و آبروی خودش را نمی‌برد؛ اگر والدین خوبی داشت، به این شرایط دچار نمی‌شد و اگر مسؤولان خوبی داشت، روزگارش این نبود!

عبداللهی پرسید: چرا این اتفاقات باید رخ دهد و هنوز مکان درستی برای نگهداری معتادان متجاهر در سمنان ایجاد نکرده‌ایم؟

او بیان کرد: گاهی برای ایجاد مکان نگهداری معتادان متجاهر اعلام می‌شود که تعداد این معتادان هنوز به حدنصاب لازم برای دریافت مجوزها نرسیده است؛ اما پرسش ما این است که مگر رشد یک آسیب اجتماعی به آمار و ارقام است؟ اینکه بگوییم هنوز آمارها به تعدادی نرسیده که فضایی را مهیا کنیم، قابل‌قبول است؟ حتماً باید تعداد معتادان متجاهر به عدد بالایی برسد تا برای آنها فکری کنیم؟

رئیس‌کل دادگستری استان سمنان گفت: با ورود خوب استاندار سمنان در روزهای اخیر، گام‌های اولیه برای نگهداری معتادان متجاهر در سمنان برداشته شده است؛ اما کافی نیست.

بخوانید: روایتی دردناک از معتادی که روبه‌روی دادگستری روی زمین می‌خوابد

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: مواد مخدر سمنان شبکه های اجتماعی مصرف مواد رئیس کل دادگستری استان سمنان استاندار سمنان معتادان متجاهر در سمنان معتادان متجاهر مصرف مواد مخدر در پارک ها رئیس کل دادگستری استان سمنان برای نگهداری معتادان متجاهر معتادان متجاهر مصرف مواد مخدر راه اندازی پارک ها پارک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۱۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف اسکلت‌های 5 هزارساله که به شیوۀ «مافیا» قربانی شده بودند (+عکس)

 یک مطالعه جدید روی بقایای اسکلتی دو زن که در یک مکان نوسنگی میانه (۴۲۵۰-۳۶۰۰ قبل از میلاد) در سن پل توقوآ شاتو در جنوب فرانسه کشف شدند، نشان می‌دهد آن‌ها با روش عذاب‌آوری به قتل رسیده‌اند که امروزه مافیا هنوز از آن استفاده می‌کند: بستن گردن به پاهای خم‌شده تا جایی که فرد دچار خفگی شود و بمیرد. 

به گزارش فرادید، سن پل توقوآ شاتو در دره مرکزی رون، یک مکان تجمع در دوران نوسنگی میانه بود، نه یک سکونتگاه مسکونی. در حفاری‌ها، سیلوها و گودال‌های متعددی حاوی سنگ‌های خردشده، سگ‌های قربانی، سرامیک و سنگ‌ریزه کشف شد. همچنین در برخی گودال‌ها بقایای انسان پیدا شد، به ویژه در دو گودالی که توسط یک سازه چوبی پوشیده شده که با انقلاب تابستانی و زمستانی مطابقت دارد. 

یکی از این گودال‌ها به نام گودال ۶۹، به شکل یک سیلوی ذخیره‌سازی است، اما هیچ اثری از دانه‌ها یا آتش‌سوزی در آن وجود ندارد (یک روش ضدعفونی برای سیلوهای ذخیره‌سازی واقعی). این گودال در عوض حاوی اسکلت‌های سه زن بود، یکی در مرکز گودال به سمت چپش با یک گلدان نزدیک سرش و دو نفر دیگر زیر یک برآمدگی قرار داشتند.

دومی به پشت قرار داشت و پاهایش خم شده بود و یک سنگ آسیاب سنگین روی جمجمه‌اش قرار داشت. سومی روی شکمش بود و گردنش روی سینه زن دوم بود. زانوهای او هم خم شده و دو تکه سنگ آسیاب بر پشتش بود. 

اگر از بالا به گودال در زمان دفن نگاه می‌کردید، فقط اولین زن قابل رویت بود. دو زن دیگر بخاطر برآمدگی از دید پنهان شده بودند. آن‌ها نیز جمع شده بودند، طوری که انگار قطعات سنگ آسیاب به زور هنگام قرار دادن اجساد در موقعیت، جا داده شده باشند. 

اگر آن‌ها هنوز زنده بودند، به جهت قرار گرفتنشان زیر برآمدگی گودال، دیگر نمی‌توانستند حرکت کنند و نفس کشیدن برایشان بسیار دشوار می‌شد. در چنین موقعیتی، مرگ نسبتاً سریع اتفاق می‌افتد، حتی اگر قربانیان تخدیر یا ضرب و شتم نشده باشند.

چنین موقعیتی منجر به تهویه ناکافی و کاهش حجم خون پمپاژشده توسط قلب میشود که می‌تواند منجر به توقف فعالیت الکتریکی بدون پالس و یا ایست قلبی شود. برخی از افراد نسبت به دیگران حساس‌تر هستند، اما فشار گردنی یک عامل تشدیدکننده است، مانند انسداد بینی و دهان. 

موقعیت خیره‌کننده اندام تحتانی زن سوم نیز قابل‌توجه است. پاهای او با تجزیه بدن به پهلو فرو ریخته بودند و از قرارگیری آن‌ها روی جسد، به نظر می‌رسد زانوها کمی بیش از ۹۰ درجه خم شده‌اند و پاها کم و بیش عمودی نگه داشته شده بودند. با توجه به موقعیت زن، این وضعیت نشان‌دهنده مورد بالقوه‌ای از خفه کردن با طناب است.

در این سناریو، زن روی شکم خود قرار داشت و یک طناب به مچ پا و گردنش متصل بود. این واقعیت که زن توسط سنگ‌های آسیاب و برآمدگی گودال ذخیره‌سازی دچار انسداد شده، همراه با احتمال اتصال مچ پاهای او به گردنش، فرضیه دفن شدن در عین زنده بودن را تأیید می‌کند. در غیر این صورت، فشارهای فیزیکی شدت کمتری داشته، به ویژه با توجه به اینکه سنگ‌های آسیاب از بیرون قابل مشاهده نبودند. 

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد از این روش به عنوان روشی برای قربانی کردن انسان از سایر مکان‌های نوسنگی در اروپا استفاده شده است. تیم تحقیقاتی در حال مستند کردن این روش در صحنه‌های صخره‌نگاره و تدفین ۱۶ گور در ۱۴ مکان باستان‌شناسی است که از جمهوری چک تا اسپانیا امتداد دارند و در محدوده زمانی ۳۵۰۰ از تا ۵۴۰۰ قبل از میلاد هستند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • معدوم سازی سه تن انواع موادغذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان
  • ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند
  • جمع آوری ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • جمع آوری۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • سیب زمینی جوانه زده قابل مصرف است؟
  • کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر
  • نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!
  • ۲۹ خرده فروش مواد مخدر و معتاد متجاهر در گلبهار دستگیر شد
  • کشف اسکلت‌های 5 هزارساله که به شیوۀ «مافیا» قربانی شده بودند (+عکس)
  • (تصاویر) مرکز نگهداری و اشتغال معتادان