Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخست‌وزیر پیشین ژاپن امروز (چهارشنبه) گفت، ژاپن و ایالات متحده نمی‌توانند در صورت حمله چین به تایوان دست روی دست بگذارند و لازم است پکن این را درک کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، تنش‌ها بر سر تایوان مورد ادعای چین افزایش یافته است و شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین تلاش دارد تا ادعاهای حاکمیتی کشورش را روی این جزیره خودگردان اعمال کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت تایوان می‌گوید که به دنبال صلح است اما در صورت لزوم از خود دفاع می‌کند.

شینزو آبه، نخست‌وزیر پیشین ژاپن در یک نشست مجازی که به همت اندیشکده تایوانی «موسسه تحقیقات سیاست ملی» برگزار شد، گفت جزایر "سنکاکو" که چین آنها را "دیائویو" می‌نامد، جزایر "ساکیشیما" و جزیره "یوناگونی" تنها ۱۰۰ کیلومتر یا همین حدود با تایوان فاصله دارد.

او افزود، حمله مسلحانه به تایوان، خطر مهیبی برای ژاپن خواهد بود.

آبه افزود: وضعیت اضطراری در تایوان، به معنای وضعیت اضطراری در ژاپن است و بنابراین وضعیت اضطراری برای ائتلاف ژاپن – آمریکا می‌شود. مردم پکن، به ویژه رئیس‌جمهور شی جینپینگ، هرگز نباید در تشخیص این موضوع دچار سوءتفاهم شوند.

ژاپن میزبان پایگاه‌های نظامی بزرگ ایالات متحده است، از جمله در جزیره اوکیناوا که یک پرواز کوتاه تا تایوان فاصله دارد و برای هرگونه حمایت ایالات متحده در طول حمله احتمالی چین بسیار مهم خواهد بود. ایالات متحده طبق قانون موظف است که ابزار دفاع از خود را برای تایوان فراهم کند، گرچه در مورد اعزام نیرو برای کمک به تایوان در جنگ با چین ابهام وجود دارد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته گفت، اگر چین برای تغییر وضعیت موجود در تایوان از زور استفاده کند، ایالات متحده و متحدانش "اقداماتی" انجام خواهند داد، اما او مشخص نکرد چه نوع اقداماتی.

شینزو آبه که سال گذشته از نخست‌وزیری ژاپن کناره‌گیری کرد، رئیس بزرگ‌ترین جناح حزب حاکم لیبرال دموکراتیک است و همچنان در درون این حزب فردی تأثیرگذار به شمار می‌رود.

این سیاستمدار سرشناس ژاپنی همچنین در مورد روابط چین و کشورش در آینده، گفت ژاپن باید روابط خود با چین را تقویت کند، در حالی که قاطعانه به همسایه بزرگ خود آنچه را که باید گفته شود، انتقال می‌دهد و به نظر می‌رسد روی این صحبت‌ها او با فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر فعلی ژاپن بوده باشد.

شینزو آبه گفت: ژاپن، تایوان و همه مردمی که به دموکراسی اعتقاد دارند، باید به طور مکرر از رئیس‌جمهور شی جینپینگ و دیگر رهبران حزب کمونیست چین بخواهند که در مسیر اشتباه قدم نگذارند.

آبه در جمع حضار، شامل چنگ ون-تسان، شهردار شهر تائویوان در شمال تایوان که به عنوان نامزد احتمالی ریاست جمهوری آینده معرفی می‌شود، اضافه کرد: ژاپن و تایوان باید برای محافظت از آزادی و دموکراسی با یکدیگر همکاری کنند.

این نخست‌وزیر پیشین ژاپن گفت: تایوان قوی‌تر، تایوان شکوفا و تایوانی که آزادی و حقوق بشر را تضمین کند هم به نفع ژاپن است. البته این به نفع همه دنیا هم هست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شینزو آبه چین کشور ژاپن آمريكا تايوان تنش در روابط چین و تایوان ایالات متحده نخست وزیر شینزو آبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۱۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردن : نتانیاهو جنگ غزه را باخته است

معاون نخست وزیر و وزیر خارجه اردن امروز (دوشنبه) تاکید کرد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برخلاف ادعاهایش، جنگ غزه را باخته است.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری «عمون» اردن، «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن امروز طی سخنانی در نشست گفت‌وگو محوری که حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در ریاض برگزار شد، گفت که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جنگ غزه شکست خورده است.

وی گفت: نتانیاهو می‌گوید که به دنبال پیروزی در غزه است اما وی اکنون به شکست رسیده و اسرائیل نیز مطرود شده است. روشن است که نتانیاهو به دنبال صلح نیست.

الصفدی با اشاره به اینکه ۱.۳ میلیون فلسطینی بمباران می‌شوند، گفت: همه خواهان صلحی مبتنی بر راه‌حل «دو دولتی» هستیم و باید اسرائیل پایبندی خود به صلح عادلانه و فراگیر را اعلام کند؛ همچنان که جامعه جهانی نیز بر این باور است که راه حل دو دولتی تنها راه تضمین امنیت و صلح خواهد بود.

شبکه «المیادین» نیز به نقل از وزیر خارجه اردن گزارش داد که ابتدا رژیم صهیونیستی باید جنگ را متوقف کند و پس از آن از حماس برای آزادی اسرای صهیونیست درخواست خواهد شد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه ندارد
  • انحصار فروش بلیت های قطار در اختیار ۳ اپلیکیشن؛ تمام آژانس های مسافرتی بیکار می شوند؟
  • وزیر خارجه اردن: نتانیاهو جنگ غزه را باخته است
  • اردن : نتانیاهو جنگ غزه را باخته است
  • چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد
  • چین خطاب به آمریکا: تلافی می‌کنیم
  • ادعای وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در خصوص تعلیق در حمله زمینی به رفح
  • اسرائیل : در صورت دستیابی به توافق تبادل اسرا، عملیات رفح را به تعویق می‌اندازیم
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  • ادعای فعالیت نظامی چین در تنگه تایوان پس از پایان سفر بلینکن