Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@03:50:20 GMT

آیا ترمز کرونا کشیده شده است؟

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۱۱۸۱۳

آیا ترمز کرونا کشیده شده است؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری اُمیکرون سویه جدیدی از کروناس که این روزها سر و صدای زیادی را در کشورهای مختلف جهان به پا کرده است، باتوجه به اینکه سویه‌های قبلی چالش‌های بسیاری را در مدیریت بیماری کرونا در کشور ایجاد کرد، از ورود سویه‌های جدید به کشور واهمه در بین سیستم بهداشت و درمان وجود دارد، پس از گذشت ماه‌ها از روزهای مرگبار کرونایی در پیک پنجم به نظر می‌رسد کرونا ترمز خود را کشیده است، اما باید دید این مسئله ادامه خواهد داشت یا مجدد شاهد اوج‌گیری این ویروس چموش خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، پس از عبور از پیک پنجم که مرگبارترین و سهمگین‌ترین پیک کرونایی در کشور شناخته می‌شود، آمار ابتلا، بستری، بیماران بدحال وفوتی‌های ناشی از سیر نزولی به خود گرفته و این کاهش هم‌چنان ادامه دارد.

در پیک‌های قبلی کرونایی عادی‌انگاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شکل‌گیری اجتماعات فشرده در فضای بسته پاشنه آشیل برای ورود به پیک جدید بود، هر زمان که مردم نسبت به رعایت‌های پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه می‌شدند، موج جدیدی در کشور شکل می‌گرفت و بالتبع آن تعدادی زیادی از درگیر ویروس می‌شدند.

واکسیناسیون در حال حاضر بهترین راه‌حل برای مبارزه با ویروس کرونا محسوب می‌شود، طبق گفته کارشناسان حوزه بهداشت و درمان باید پوشش کامل واکسیناسیون در کشور به بالای ۸۵ درصد برسد تا بتوانیم با خیال آسوده بگویم کرونا خطر چندانی برای جان افراد جامعه ایجاد نمی‌کند و یک ایمنی جمعی حاصل شده است.

کی از شر کرونا خلاص می‌شویم؟

فریدون رحمانی- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع بیماری کرونا ۲۵۲ هزار تست pcr از افراد مشکوک به کرونا در استان اخذ شده است، اظهار کرد: هزینه هر تست ۴۵۰ هزار تومان بوده که یکی از تست‌های پرهزینه در کشور محسوب می‌شود، انجام این تست در بخش خصوصی بالای ۷۰۰ هزار تومان هزینه در بر دارد.

وی افزود: از ابتدای شیوع بیماری کرونا بالغ بر ۸۶ هزار بیمار با انجام تست pcr در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده‌اند و از این تعداد بالغ بر ۱۷ هزار نفر در مراکز درمانی استان تحت مراقبت قرار گرفتند و حدود ۱۰ درصد افراد بستری جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست دادند.

رحمانی با بیان اینکه کشور پنج موج کرونایی را پشت سر گذاشته است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در دو موج اول کرونا در چهارمحال و بختیاری شرایط بحرانی نداشتیم، اما در سال‌جاری دو موج سهمگین را پشت سر گذاشتیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: در مردادماه و شهریورماه موج سهمگینی را شاهد بودیم در مردادماه حدود ۲۷۰۰ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در مراکز درمانی چهارمحال و بختیاری بستری شدند، اما در پیک پنجم موارد فوتی نسبت به پیک چهارم در استان کمتر بود.

وی با بیان اینکه در موج پنجم بیماری کرونا تمامی تخت‌های بیماری در چهارمحال و بختیاری به بستری بیماران اختصاص پیدا کرد و بخش‌هایی که ظرفیت آن‌ها ۳۰ تخت بستری بود با ۵۵ تخت به بیماران کرونایی خدمات ارائه می‌دادند و هزینه داروی بیماران کرونایی سرسام‌آور بود، اما اجازه ندادیم بیماری بدون تخت و دارو بماند.

رحمانی با بیان اینکه در پیک‌های کرونایی ۸۰ درصد فوتی‌ها در بین افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماری زمینه‌ای رخ داد، گفت: بیش‌تر مبتلایان در بین بانوان و فوتی‌ها در بین آقایان بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در خصوص آخرین پیش‌بینی‌ها در ماه‌های آینده در رابطه با بیماری کرونا، عنوان کرد: طبق آمارها حدود ۷۰ درصد جمعیت چهارمحال و بختیاری هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و نیمی از جمعیت استان نیز به کرونا مبتلا شده‌اند و طبق برآوردها ۲۰ تا ۳۰ درصد جمعیت استان به کرونا مبتلا نشده و واکسن را نیز تزریق نکرده‌اند، این آمار در پیک بعدی نگران‌کننده است.

وی تاکید کرد: باوجود بازگشایی‌های صورت گرفته وجود افراد واکسن نزده و مبتلا نشده به کرونا امکان دارد سیستم بهداشت و درمان را در پیک بعدی با بحران مواجه کند، اگر بتوانیم بیماریابی و قرنطینه مبتلایان را با جدیت دنبال کنیم و تا اواسط دی‌ماه وارد پیک بعدی نشویم از شر کرونا خلاص خواهیم شد.

رعایت پروتکل‌ها در چهارمحال و بختیاری به ۵۵ درصد رسیده است

سید راشد جزایری- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در خصوص آخرین وضعیت واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: از ۱۵ شهریورماه سال‌جاری فاز جدید واکسیناسیون با هدف تسهیل و تسریع در تزریق واکسن کرونا در ۱۵ مرکز ارائه خدمات جامع سلامت، ۲۳ مرکز تجمیعی و ۳۰۰ خانه بهداشت در استان آغاز شد.

وی افزود: تاکنون یک میلیون و ۴۵۸ هزار و ۲۷۳ دوز واکسن به چهارمحال و بختیاری تحویل داده شده که از این تعداد یک میلیون و ۳۶۹ هزار و ۵۰۳ دوز معادل ۸۹ درصد واکسن‌های تحویلی تزریق شده و ۱۰۰ هزار دوز واکسن نیز موجود است.

جزایری در خصوص پوشش واکسیناسیون در رده‌های سنی در چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: واکسیناسیون بالای ۶۰ سال در استان باتوجه به بالا بودن میزان مرگ و میر در این گروه سنی از اهمیت بالایی برخوردار بود، در این رده سنی ۹۵.۱ درصد دوز اول و ۹۱.۶ درصد هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: در رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال نیز ۸۷ درصد دوز اول و ۶۶.۵ درصد هر دوز را دریافت کردند، همچنین پوشش واکسیناسیون در بین معلمان در دوز اول به ۹۵.۵ درصد و در دوز دوم به ۸۲ درصد رسیده است.

وی بیان کرد: ۸۵ درصد از جمعیت هدف بالای ۱۲ سال در چهارمحال و بختیاری دوز اول واکسن کرونا و ۷۰.۶ درصد جمعیت مورد هدف هر دو دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

جزایری با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چهارمحال و بختیاری، یادآور شد: در حال حاضر میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه ۵۵ درصد است، بیش‌ترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات با ۹۳ درصد بود و کمترین میزان نیز در پاساژها، مطب‌ها، داروخانه‌ها و پایانه‌های درون شهری به ثبت رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در پایان با بیان اینکه مدارس در مقطع متوسطه اول، دوم و ابتدایی از ابتدای آذرماه بازگشایی شده‌اند، تصریح کرد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس ۷۸.۸ درصد بوده و تاکنون ۴۷۵ مورد تذکر به مدارس ابلاغ شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری کرونا در ایران واکسن کرونا پیک ششم کرونا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد رعایت پروتکل های بهداشتی چهارمحال و بختیاری رعایت پروتکل ها بیماری کرونا دوز واکسن دوز اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۱۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود تیم به جمع ۴ تیم برتر لیگ برتر جوانان

سلیمی مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری گفت: تیم جوانان شهرکرد با غلبه بر تیم‌های سنندج و مشهد به مرحله یک چهارم نهایی لیگ برتر جوانان صعود کرد.

بیشتر بخوانید

دعوت بسکتبالیست‌های تیم مینی بسکتبال شهرستان شهرکرد به جشنواره انتخابی تیم ملی

وی افزود: تیم جوانان بسکتبال جز چهار تیم برتر کشور قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • کلنگ مجتمع پرورش اسب در شهرکرد به زمین زده شد
  • افتتاح دومین نمایشگاه کار در چهارمحال و بختیاری
  • صعود تیم به جمع ۴ تیم برتر لیگ برتر جوانان
  • تصاویری از لحظه حادثه مینی بوس در چهارمحال و بختیاری
  • رشد ۳۱ درصدی مرسولات از چهارمحال و بختیاری
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • خبر‌های ورزشی ۱۴ اردیبهشت چهارمحال و بختیاری
  • بارش باران بهاری در چهارمحال و بختیاری
  • پرونده‌های قضایی در چهارمحال و بختیاری کاهش یافت
  • درخشش بوکسور‌های چهارمحال و بختیاری در رقابت‌های انتخابی تیم ملی