Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراسم پایانی دومین دوره این جایزه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهالی فرهنگ و ادب، روز سه‌شنبه نهم آذرماه ساعت ۱۷:۳۰ در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ مراسم پایانی دومین دوره این جایزه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهالی فرهنگ و ادب، روز سه‌شنبه نهم آذرماه ساعت ۱۷:۳۰ در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پس از قرائت قرآن و پخش نماهنگ مراسم محسن پرویز، دبیر علمی جایزه جشنواره شهید سیدعلی اندرزگو و داستان نویس معاصر، گفت: تاسیس جشنواره شهید سیدعلی اندرزگو به این دلیل بود که با جریان‌های پنهان و آشکار موجود برای تطهیرسازی دوران پهلوی مقابله شود.

محسن پرویز، دبیر علمی جایزه جشنواره شهید سیدعلی اندرزگو، در مراسم دومین دوره جایزه ادبی «شهید سیدعلی اندرزگو» گفت: «تاسیس جشنواره شهید سیدعلی اندرزگو به این دلیل بود که با جریان‌های پنهان و آشکار موجود برای تطهیرسازی دوران پهلوی، مقابله شود. فراتر رفتن از حد و حدود کتاب در زمان فعلی ضروری است. به دلیل فراگیری فضای مجازی برای شناساندن ایام گذشته به نوجوانان که آن دوران را ندیده اند؛ میبایست کار‌های عمیق و اصولی و درستی برای واقع نمایی چهره ایران پیش و پس از انقلاب، انجام گیرد.»

پرویز ضمن تشکر از وزیر ارشاد و خانواده شهید اندرزگو و حضار، ادامه داد: «در دوران پهلوی ریل گذاری کشور به گونه‌ای بود که هرگز به خودکفایی و استقلال نرسیم و همواره مصرف کننده باشیم؛ بنابراین بازگو کردن واقعیات و آنچه پیش از انقلاب گذشته است الزامی است.»


محسن پرویز، داستان نویس معاصر، در ارتباط با بخش‌های مختلف جشنواره گفت: «بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که به نسبت کل کتاب‌های به چاپ رسیده این دوران، عدد و رقم قابل توجهی نیست. آثار شرکت کننده در جشنواره سیدعلی اندرزگو در سه حوزه:بخش رمان و داستان بلند بزرگسال، داستان نوجوان و روایت تاریخی هستند. آثار ارسالی پس از پالایش و بررسی توسط هیئت داوران،۵ اثر در حوزه رمان و داستان بلند بزرگسال، ۵ اثر در حوزه داستان نوجوان و ۳ اثر در حوزه روایت تاریخی برگزیده شدند.»

محسن پرویز با تاکید بر اهمیت حمایت در این حوزه از وزارت ارشاد خواستار کمک و حمایت بیش‌تری برای فعالین این حوزه شد.


در ادامه مراسم نکوداشت منصور انوری، نویسنده کتاب جاده جنگ انجام شد. انوری به دلیل داشتن کسالت در مراسم حاضر نشد، اما کلیپی از صحبت هایش پخش شد که در بخشی از آن از متولیان این حوزه خواست به داستان نویسی اخمیت بیشتری داده شود و استعداد‌های جوانان در زمینه داستان نویسی شناسایی، آموزش و پرداخت شود.

در بخش بعدی مراسم، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از یادآور شدن شروع تاسیس این جشنواره از سال ۱۳۹۵ و دلایل شکل گیری جشنواره شهید سیدعلی اندرزگو و تبیین جایگاه جشنواره‌های این چنینی در فضای ادبیات گفت: «مبنای کار ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت جریان‌های انقلابی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری است. توقع درست از رئیس جمهور و دولت جدید این است که شاهد تحولات و اتفاقات قابل توجهی در قسمت‌های مختلف فرهنگی و هنری باشیم. بنای اصلی ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش برای تولید کمی و کیفی موثر در حوزه‌های مختلف است. وجه کار ما ایجابی و دامن زدن به تولیدات موثر است. هدف دولت مردمی این است که با رفع حصر آزادی بیان و قلم به پاسداشت این اصول فضارا برای تولیدات با کیفیت در تراز فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی فراهم کنیم. ما با یک برنامه ریزی دقیق و منسجم قصد رسیدن به یک کارنامه پرباری در طول زمان خدمتمان با کمک اهالی فرهنگ و هنر دست یابیم.»

اسماعیلی ضمن تاکید بر اهمیت توسعه آموزش‌های فرهنگی و هنری از برنامه داشتن تقویت آن برای آینده جریان فرهنگی هنری منتسب به انقلاب اسلامی سخن گفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اینگونه حرکت‌های فردی و‌جمعی حمایت خواهد کرد.»

اسماعیلی در انتهای صحبت هایش از دست اندرکاران و‌برگزار کنندگان مراسم تقدیر و تشکر کرد و پس از صحبت‌های ایشان اهدای جوایز نوقلمان جشنواره انجام شد.

برگزیدگان این بخش فاقد اولویت بندی هستند و ویژگی مشترک همه این افراد این است که زیر ۴۰ سال سن دارندو اثر برگزیدشان کتاب اول یا دوم آن‌ها است.
برگزیدگان این بخش:
بی پایان انتشارات سروش اثر مجتبی خلیفه سلطانی
واو انتشارات سوره مهر اثر اسماعیل واقفی
محله سنگفرش از انتشارات معارف اثر سید محمد حامد طبابایی
آقازاده‌ها حماسه یاران اثر زهرا جابری
عزیزخانوم انتشارات راه یار اثر فاطمه جعفری
انقلاب اسلامی در مازندران جلد دوم و سوم اثر یاسر صابری
زندگینامه حاج اسماعیل رضایی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اثر محمدجعفر بگلو

در این بخش از مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد برای حمایت از نویسندگان و ناشران ۱۵۰۰ نسخه از تمامی کتاب‌ها توسط وزارت ارشاد خریداری می‌شود.

پس از قرائت بیانیه هیئت داوران بخش ویراستاری دومین دوره جشنواره شهید سیدعلی اندرزگو برگزیدگان ویراستاری این دوره به شرح زیر اعلام گردید:
در گروه رمان نوجوان ضمن تشکر از محدثه ابراهیم زاده ویراستار کتاب گزارش‌های امیر، پسر عاشق
از فاطمه مرادی ویراستار رمان سلفی با خرابکار تجلیل شد.

همچنین در گروه تاریخ ضمن تشکر از ویراستاران کتاب‌های گوهر صبر و رضانام تارضاخان از نرجس توکلی ویراستار کتاب روز آزادی زن تجلیل شد.


در گروه رمان بزرگسال نیز ضمن تشکر از شاهرخ مرزوقی ویراستار کتاب چهل و یکم جایزه این بخش به ندا ابن حبیب ویراستار کتاب تشریف اثر آقای علی اصغر عزتی پاک تعلق گرفت.

پس از قرائت بیانیه هیئت داوران بخش روایت تاریخی وتاریخ شفاهی برگزیدگان این بخش به شرح زیر اعلام شدند:
روایت تاریخ:
اولین اثر برگزیده رضانام تا رضاخان اثر هدایت اله بهبودی از انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی است.
تاکنون نهاد کتابخانه‌های کشور ۵۰۰ نسخه از کتاب را خریداری کرده است.
همچنین برگزیده برنده مبلغ ۲۲ میلیون تومان شده است.
بهبودی پس از تجلیل از داوران و افرادی که باعث دیده شدن کتابش شدند تشکر کرد.
دومین اثر برگزیده بخش روایت روز آزادی زن اثر سمیه ذوقی انتشارات راه یار است.
همچنین سومین اثر برگزیده این بخش گوهر صبر اثر طیبه پازوکی انتشارات سوره مهر است.
دواثر برگزیده دیگر هرکدام برنده مبلغ ۵ میلیون تومان شدند.
نهاد کتابخانه‌های کشور از این دو کتاب هم به همان میزان نسخه کتاب خریداری می‌کنند.
سازمان صداوسیما هم تبلیغ آثار برگزیده جشنواره را برعهده گرفت.

پس از قرائت بیانیه هیئت داوران بخش داستان نوجوان، برگزیدگان دومین دوره جشنواره شهید سیدعلی اندرزگو به شرح زیر و بدون داشتن اولویت بندی و برتری نسبت به هم اعلام گردید:
برگزیدگان تونل سوم از انتشارات شهید کاظمی به قلم  فاطمه الیاسی و رد انگشتان اصلی اثر حسین قربانزاده از انتشارات سوره مهر هستند.
فاطمه الیاسی پس از دریافت جایزه و تجلیل با تاکید بر مجاهدت‌های شهید سیدعلی اندرزگو از اهمیت مجاهدت در زمان حال به وسیله ادبیات سخن گفت.
حسین قربانزاده نیز پس از دریافت جایزه و تجلیل از روند ۲۵ روزه نوشتن کتابش گفت و اظهار خوشحالی کرد.


نامزد‌های دریافت جایزه این بخش به شرح زیر هستند:
-جایی آن طرف پرچین اثر نیلوفر مالک انتشارات سوره مهر
-سلفی با خرابکار اثر طاهره مشایخ از انتشارات صاد
-گزارش‌های امیر، پسر عاشق اثر فاطمه نفری از انتشارات قدیانی

در آخرین بخش مراسم پس از پخش میان برنامه از روند انتخاب آثار برگزیده جشنواره شهید سیدعلی اندرزگو و قرائت بیانیه هیئت داوران بخش داستان بزرگسال، برگزیدگان بخش رمان و داستان بلند بزرگسال به شرح زیر اعلام شدند:
اولین اثر برگزیده این بخش رمان تشریف اثر علی اصغر عزتی پاک از انتشارات شهرستان ادب است که هم رده اثر برگزیده بعدی است و تقدم و تاخری نسبت به هم ندارند.


دومین اثر برگزیده در بخش رمان بزرگسال، کتاب ماتی خان نوشته عبدالرحمن اونق از انتشارات سوره مهر است.
همچنین نامزد‌های دریافت جایزه این بخش جشنواره به شرح زیر هستند:
-بی نام پدر اثر سید میثم موسویان از انتشارات جمکران
-جامانده از پسر اثر مرضیه نفری از انتشارات سوره مهر
-چهل و یکم به قلم حمید بابایی از انتشارات صاد

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: جایزه شهید اندرزگو مجمع ناشران انقلاب اسلامی وزیر ارشاد محسن پرویز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتشارات سوره مهر انقلاب اسلامی ویراستار کتاب دریافت جایزه اثر برگزیده ضمن تشکر پس از قرائت دومین دوره محسن پرویز شرح زیر بخش رمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۱۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران ادبیات داریم

مریم حسینیان با تأکید بر این‌که بحران ادبیات داریم، می‌گوید: مسئله نقد ادبی، کارگاه‌های ادبی و خاموش‌شدن چراغ جایزه‌های معتبر را از دلایلی می‌دانم که در فضای ادبی ما بحران، ایجاد کرده و این تقصیر مخاطب نیست.

این نویسنده در گفت‌وگو با ایسنا درباره مسئله مخاطب اظهار کرد: در واقع بحران ادبی است که سبب ریزش مخاطب می‌شود یا باعث می‌شود مخاطب سخت سراغ خواندن کارهای جدید برود؛ نباید همیشه توپ را در زمین مخاطب بیندازیم. به نظرم مخاطب خیلی باهوش است.

او با اشاره به تغییرات سیستم اطلاع‌رسانی و معرفی کتاب، گفت: زمانی رسانه‌های معتبری چون مجلات ادبی و مطبوعات و خبرگزاری‌ها که منابع محدود و مشخصی بودند به مخاطب برای انتخاب کتاب کمک می‌کردند و تکلیف مخاطب روشن بود؛ اما حالا هر کسی می‌تواند یک رسانه برای پیشنهاد کتاب باشد که این موضوع به سردرگمی مخاطب منجر می‌شود. همچنین با رشد ناشران خصوصی تعداد عنوان‌های کتاب افزایش پیدا کرده است و ما با دریایی از انواع کتاب‌ها با ژانرهای مختلف مواجه هستیم و نمی‌دانیم کدام را انتخاب کنیم.

حسینیان خاطرنشان کرد: در یک دهه گذشته کثرت کارگاه‌های آموزشی به ادبیات آسیب‌زده است؛ در واقع این موضوع باعث شده نویسندگان جدید با رزومه پروپیمان نداشته باشیم. از هر کارگاهی که در تهران یا شهرستان برگزار می‌شود، دو یا سه نفر کتاب منتشر می‌کنند، در واقع بحران ادبی دقیقاً اینجاست.

او ادامه داد: زمانی که برای انتشار کتاب سخت‌گیری خاصی وجود نداشته باشد و فردی که دوسه سال است شروع به نوشتن کرده با فیلتر کارگاهی که از آن بیرون‌آمده رمان یا مجموعه داستانی می‌نویسد و ناشران نیز کارشناسی سخت‌گیرانه‌ای در ادبیات داستانی نداشته باشند، این موضوع‌ها باعث می‌شود کتاب درجه یک مخصوصاً در ادبیات داستانی نداشته باشیم. در این سال‌ها عنوان‌های گردن‌کلفت نداشتیم.

این داستان‌نویس یادآور شد: در این سال‌ها بحث معرفی کتاب پررنگ بوده؛ اما بحث نقد ادبی کم‌رنگ شده است. مخصوصاً بعد از دوره کرونا و رشد فضای مجازی، هر کسی در صفحه خود کتابی را مطابق سلیقه شخصی‌اش معرفی می‌کند و معیارهایی که قبلاً برای معرفی کتاب وجود داشت، دیگر وجود ندارد. همچنین خاموش‌شدن چراغ جایزه‌های ادبی معتبر نیز در بحران ادبیات مؤثر بوده است؛ به‌هرحال کتاب‌ها از چند مسیر داوری عبور می‌کردند که همه این‌ها فروکش کرده است.

او با بیان اینکه باتوجه‌به قیمت بالا کتاب، کتاب کالای تجملی محسوب می‌شود، گفت: قبلاً مخاطب سه عنوان کتاب که اسمش را شنیده بود می‌خرید و شاید از دوتایش خوشش می‌آمد؛ اما حالا فیلتر مخاطب باتوجه‌به قیمت بالای کتاب، مقداری دقیق‌تر شده و می‌خواهد کتابی را بخرد که مطمئن باشد کتاب خوبی است. در سال‌های اخیر منابع کمک به مخاطب برای انتخاب کتاب، کمتر شده است و به همین دلیل ریزش مخاطب را داشتیم.

حسینیان خاطرنشان کرد: در طول چند سال گذشته عنوان‌های متعدد در ادبیات داستانی دارد منتشر می‌شود اما کتاب‌ها کم‌فروغ هستند. البته این موضوع به نسل‌های مختلف داستان‌نویسی نیز بر می‌گردد و قرار نیست یک جمعیت چند هزارنفره همه نویسنده باشند، از میان آن‌ها شاید ۱۰ نویسنده ماندگار باقی بماند. الان ما با این مسئله مواجه هستیم که به نظرم بحران قابل تأملی است و نامش را بحران ادبیات می‌گذارم و همین باعث می‌شود احساس کنیم بحران مخاطب داریم.

او درباره اینکه گاه این‌طور برداشت می‌شود که نویسنده برای مخاطبان خاصی می‌نویسد و به مخاطب وسیع فکر نمی‌کند، جایگاه مخاطب نیز اظهار کرد: همان‌طور که ادبیات سطح‌بندی شده است، مخاطب نیز سطح‌بندی می‌شود. هر کتابی برای هر مخاطبی نوشته نمی‌شود. ما سبک‌های مختلف نوشتن داریم؛ مخاطبی که کتاب رئالیستی دوست دارد، کتاب رئالیسم جادویی و فانتزی دوست ندارد؛ زیرا مخاطب این اثر نیست. این موضوع نه به معنای پایین‌بودن سطح مخاطب است نه ضعیف‌بودن اثر.

نویسنده «بهار برایم کاموا بیاور» و «ما اینجا داریم می‌میریم» ادامه داد: گاه منِ مخاطب از ناداستان اطلاعی ندارم و زمانی که یک ناداستان می‌خوانم شاید درک درستی از آن نداشته باشم و بگویم کتاب بدی بود. یا ممکن است مخاطبِ ادبیات عامه‌پسند بودم و بعد کتابی از یک نویسنده صاحب‌نام بخوانم و ناگهان با جهانی مواجه شوم که تابه‌حال با آن مواجه نبودم. برخی از نویسنده‌ها سبک خاصی دارند و نمی‌شود گفت نویسنده به مخاطب توجه ندارد. شخصاً این را قبول ندارم و به نظرم در هر ژانر از نویسنده اثر قابل تأملی خلق کند، اثر حتماً خوانده می‌شود.

این داستان‌نویس خاطرنشان کرد: به‌شدت معتقدم اثر خوب هنوز هم سینه‌به‌سینه و از طریق خود مخاطب کشف می‌شود. اگر کار قابل‌تأمل باشد، فرق نمی‌کند از یک کارگاه ادبی بیرون بیاید یا اتاق شخصی یک نویسنده حرفه‌ای، خوانده می‌شود. گاه در کارگاه‌ها اثر شگفت‌انگیزی نوشته می‌شود که نشان می‌دهد نویسنده خوبی است؛ اما نویسنده حرفه‌ای هم داریم که کتاب چهارم و پنجمشان کم‌رمق و اثر ضعیفی است. اگر اثر ضعیف باشد مخاطب درک می‌کند. هر ژانر مخاطب خود را دارد و اگر خوب باشد، حتماً دیده می‌شود.

مریم حسینیان ارتباط خود با مخاطب را عالی می‌داند و با بیان اینکه صفحات مجازی‌اش کاملاً خصوصی است، گفت: در دوران کرونا دو کتاب «بانو گوزن» و «نئوهاوکینگ‌ها» منتشر کردم، دو کتاب با دو سبک متفاوت؛ خب دو سال است درگیر بیماری بودم و «نئوهاوکینگ‌ها» هم روایت این بیماری‌ام است و در این دو سال نمی‌توانستم در جلسه‌ای حضور فیزیکی داشته باشم و همه ارتباط‌هایم مجازی بود و ارتباط خوبی با مخاطبان خود گرفتم. من برای همه مخاطبانم احترام قائلم و جز نویسنده‌هایی هستم که پاسخ تمامی پیام‌ها را می‌دهم. واکنش مخاطبانم برایم مهم است. برایم مهم است که مخاطبانم درباره کتاب‌هایم چه نظری دارند و از جمع‌بندی نظرها استفاده کرده‌ام.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بیست و دومین دوره سیر مطالعاتی بنیاد شهید مطهری برگزار می شود
  • کارگاه آموزشی شعر رضوی به زبان ترکی آذری در شهرستان خوی برگزار شد
  • بحران ادبیات داریم
  • نشر صاد با ۱۹۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی دوست من کتاب برگزار می‌شود
  • اختتامیه جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار می شود
  • نویسنده اسیر فلسطینی برنده جایزه ادبی بوکر شد
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • جدایی برگزاری بخش ملی و بین الملل جشنواره فیلم رضوان