Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه الاخبار در یادداشتی نوشت: کمک‌های لجستیکی و همکاری اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد واشنگتن از احیای مجدد داعش در سوریه حمایت می‌کند. این در حالی است که گروه تروریستی داعش در حال برقراری روابط تجاری با گروه مسلح موسوم به «ارتش مغاویر الثوره» است. گفتنی است گروه مسلح موسوم به «ارتش مغاویر الثوره» به نیرو‌های آمریکایی وفادار و تابع نیرو‌های آمریکایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیروی هوایی سوریه مدتی است که عملیات فشرده‌ای را در منطقه واقع بین شهرک الرصافه در حومه جنوبی استان الرقه و مناطقی در مجاورت شمالی منطقه جبل البشری که نیرو‌های داعش در آن فعال هستند انجام می‌دهد. داعش در این مناطق به مواضع ارتش سوریه و سایر نقاطی که در آن چوپانان به همراه دام‌های خود رفت و آمد می‌کنند با هدف تهیه آذوقه و مهمات حمله می‌کند.

به گفته منابع میدانی الاخبار، داعش در عملیات خود در بخش البادیه، که استان‌های الرقه، دیرالزور، حمص و حماه را به هم متصل می‌کند، بر «شیوه‌های جنگ چریکی» تکیه می‌کند؛ البته علی رغم جدیت آن‌ها در این نوع جنگ ها، ایجاد تغییر در نقشه کنترل بر منطقه دشوار است.

داعش نیرو‌های خود را در منطقه توزیع کرده است به گونه‌ای که ردیابی آن‌ها را دشوار می‌کند. داعش به ویژه در مناطق جنوب دیرالزور در مجاورت حومه شرقی حمص، بر دو نوع اصلی حملات متکی است: اولین نوع سازماندهی شده است که کاروان‌های تدارکاتی ارتش یا کاروان‌های تجاری را هدف قرار می‌دهد، و در هر حمله، با ۵۰ تا ۷۵ نیرو که با اتومبیل‌های دو دیفرانسل و موتورسیکلت‌های خود حرکت می‌کنند انجام می‌دهد. نوع دوم، با تکیه بر گروه‌های کوچکی که در بهترین حالت بیش از ۱۰ نفر نیستند، حمله می‌کند این افراد قبل از فرار از فواصل دور تیراندازی می‌کنند و از طبیعت جغرافیایی ویژه موجود در البادیه استفاده می‌کنند که شامل تعداد زیادی دره و جاده‌های قدیمی است.

قابل ذکر است که این حملات سازماندهی شده با امواجی از پارازیت وسایل ارتباطی سوریه از سوی پایگاه التنف همراه است، در حالی که داده‌ها حاکی از آن است که هسته‌های سازمانی داعش که چنین عملیاتی را انجام می‌دهند، اطلاعاتی مربوط به جاده‌های مورد استفاده ارتش را به دست می‌آورند. ارتش سوریه تدارکات را به نقاط واقع در اعماق منطقه البادیه یا نقاطی که کاروان‌های تجاری تردد می‌کنند منتقل می‌کند و این اطلاعات بیشتر از نیرو‌های آمریکایی و انگلیسی مستقر در پایگاه التنف به داعش داده می‌شود.

بر اساس اطلاعاتی که الاخبار در اختیار دارد، تعداد داعشی‌ها در البادیه تقریبا ۱۵۰۰ نفر است که هسته‌های آن‌ها تقریبا ۵۰ نفری است، در حالی که نمی‌توانند برای مدت طولانی در یک نقطه ثابت مستقر شوند یا حملاتی را با هدف کنترل پایدار بر هر نقطه‌ای انجام دهند، زیرا این نقطه به آسانی محلی برای هدف قرار دادن آن‌ها از طریق هوا یا محاصره زمینی تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید:

چرا حمله به پایگاه التنف شکستی راهبردی برای آمریکا است؟

نیرو‌های ارتش سوری عملیات پاکسازی دوره‌ای را در این منطقه انجام می‌دهند، اما کنترل منطقه وسیعی مانند البادیه که از نظر جغرافیایی با خاک عراق مرتبط و هم مرز است، نسبتا دشوار تلقی می‌شود. از این رو، تامین امنیت جاده‌های اصلی بین استان‌ها و مسیر‌های تدارکاتی در راس فهرست اهداف نظام سوریه قرار دارد و برجسته‌ترین هسته‌های تجمع داعش در حومه شمالی منطقه کاهش تنش در اطراف شهرک التنف و اردوگاه الرکبان قرار دارند؛ منطقه‌ای که به منطقه «۵۵ کیلومتری» معروف است، و از آنجا هرگونه تحرکی از سوی داعش آغاز می‌شود تا به سمت مناطق جنوب دیرالزور یا شرق حمص برسد. داعش با تکیه بر حفاظت واشنگتن از این منطقه، و این رویکرد که ورود نیرو‌های سوری به آن تهدیدی مستقیم برای آنان است استفاده می‌کند. گزارش‌هایی وجود دارد که داعش با گروه مسلح موسوم به «ارتش مغاویر الثوره» که وفادار به نیرو‌های آمریکایی است و با نیرو‌های آن با مأموریت‌های نگهبانی و نظارتی در مجاورت پایگاه التنف و داخل اردوگاه الرکبان مستقر هستند، روابط تجاری برقرار می‌کند.

در اوایل ماه جاری، ریچارد بِل فرمانده انگلیسی گروه ماموریت‌های مشترک، برای برگزاری دومین نشست، وارد منطقه التنف شد. اولین نشست در ماه می‌گذشته با فرماندهی گروه مسلح موسوم به «ارتش مغاویر الثوره» برگزار شد. این نشست‌ها با هدف تلاش برای جذب جنگجویان جدید در صفوف جناح‌های وفادار به "ائتلاف بین المللی" و افزایش تعداد نقاط نگهبانی در مجاورت پایگاه التنف برگزار می‌شود. استخدام جوانان بیشتر با حقوق خوب، با توجه به کمبود فرصت‌های شغلی و فقر گسترده در اردوگاه الرکبان، به معنای درگیر کردن آن‌ها در پرونده‌های امنیتی است که از بازگشت آن‌ها به سمت نظام سوریه در آینده جلوگیری می‌کند و اردوگاه را برای مدت طولانی تری حفظ می‌کند.

به نظر می‌رسد نیرو‌های ائتلاف بدشان نمی‌آید که مهند الطلاع نماینده ارتش مغاویر الثوره فرمانده "حیاط خلوت" داعش باشد یا با این گروه تروریستی روابط تجاری برقرار کند، نکته مهم این است که تا زمانی که ممکن است این گروه مسلح در این منطقه باقی بماند، زیرا برای مسدود کردن جاده بین المللی دمشق - بغداد مفید است.

گفتن این نکته در اینجا ضروری است که هسته‌های داعش هرگز به التنف یا نقاط وفادار به "ائتلاف" در عمق البادیه حمله نکرده اند، و تنها تمرکز داعش بر مناطق استقرار و مسیر حرکت ارتش سوریه است که موید عمق رابطه موجود بین داعش و کسانی است که زیر نظر آن‌ها در منطقه کیلومتر ۵۵ مستقر هستند. فرماندهان "گروه‌های الرکبان" به نوبه خود، می‌خواهند به ممانعت از ورود کمک‌ها به کمپ تحت کنترل خود ادامه دهند و از بازگشت ساکنان آن به مناطق دولتی جلوگیری کنند، چرا که برچیده شدن آن و خالی کردن این منطقه از غیرنظامیان باعث می‌شود به یک منطقه نظامی تبدیل شود که دولت سوریه می‌تواند در هر زمان که بخواهد به آن حمله کند؛ و این مسئله بهانه نیرو‌های ائتلاف را در باقی ماندن بیشتر در التنف از بین خواهد برد و گروه‌های مسلح را به درگیری خواهد کشاند که توانایی مقاومت در برابر آن را نخواهند داشت چرا که از نظر تعداد و ذخایر و مهمات در ضعف قرار دارند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گروه های تروریستی گروه تروریستی داعش تحولات سوریه ارتش آمریکا ارتش مغاویر الثوره گروه مسلح موسوم نیرو های آمریکایی پایگاه التنف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۲۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت بیش از ۲۰۰ دانشجو فقط در یکی از دانشگاه‌های آمریکا

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان در گزارشی با استناد به بیانیه «ژن بلاک»، رئیس دانشگاه کالیفرنیا، اعلام کرد که در طول اعتراضات حمایت از فلسطین، بیش از ۲۰۰ نفر در محوطه دانشگاه کالیفرنیا بازداشت شدند.

از سوی دیگر، بازداشت بیش از ۲۰۰۰ معترض به جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا تائید شده است.

در همین ارتباط روزنامه آمریکایی واشنگتن پست اعلام کرد طی دو هفته گذشته بیش از ۲۰۰۰ معترض به جنگ در غزه در جریان تظاهرات‌های دانشگاه‌های آمریکا بازداشت شدند.

به گزارش آنا، اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا از دو هفته پیش در دانشگاه‌های مختلف برای حمایت از مردم فلسطین و محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه آغاز شده و علی‌رغم سرکوب شدید پلیس و نیرو‌های امنیتی آمریکا این تظاهرات ادامه دارد و الهام‌بخش اعتراض‌های دانشجویی در دیگر کشور‌های جهان بوده است.

ساعاتی پیش شبکه «سی‌ان‌ان» هم اعلام کرد که پلیس و نیرو‌های امنیتی آمریکا به تجمع و تظاهرات دانشجویان تگزاس حمله و ۱۸ دانشجو را با ضرب‌وشتم بازداشت کردند.

با اوج گرفتن اعتراضات دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی از لس‌آنجلس تا نیویورک در حمایت از مردم فلسطین در غزه، موج ضدصهیونیستی نوپا چنان زلزله‌ای در جهان به راه انداخته که نیرو‌های پلیس و گارد ملی آمریکا با خشونت تمام به صحنه آمده‌اند.

از سوی دیگر، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نخستین سخنرانی پس از اعتراضات گسترده دانشجویی در این کشور در حمایت از غزه که به خشونت و بازداشت شمار زیادی از دانشجویان منجر شده است، گفت که این اعتراضات او را وادار به تغییر سیاست آمریکا در منطقه نکرده است!

اعتراضات در دانشگاه‌های سراسر آمریکا روزهاست که پرتنش دنبال می‌شود و معترضان از برچیدن چادر‌هایی که در محوطه دانشگاه در حمایت از غزه برپا کرده‌اند، خودداری کرده و در نتیجه مدیریت دانشگاه‌ها خواستار ورود نیرو‌های امنیتی به داخل محیط‌های آموزشی شدند.

بایدن در نخستین سخنرانی پس از التهابات اخیر در دانشگاه‌های آمریکا، در کاخ سفید گفت: اعتراضات در دانشگاه‌ها دو اصل بنیادی آمریکا را به بوته آزمایش گذاشت؛ نخستین اصل حق آزادی بیان و تجمع صلح‌آمیز و دومین اصل حاکمیت قانون است.

وی مدعی شد: هر دو باید حفظ و رعایت شوند. ما کشوری استبدادی نیستیم که مردم را ساکت و مخالفان را سرکوب کنیم. در عین حال، کشوری بی‌قانون هم نیستیم. جامعه‌ای مدنی هستیم و نظم باید حرف اول را بزند!

بایدن بدون اشاره به اعتراضات صلح آمیز دانشجویان که با برپایی چادر و شعار‌های حمایتی از غزه، دست به تجمع و تحصن زده‌اند، مدعی شد: مخالفت ضرورت دموکراسی است، اما مخالفت نباید به هرج‌ومرج و محروم کردن دیگران از حقوقشان منجر شود تا حدی که دانشجویان قادر به پایان ترم و تحصیلات دانشگاهی نشوند!

ادعا‌ها و اظهارات بایدن درباره اعتراضات اخیر در دانشگاه‌های آمریکا در حالی است که نیرو‌های امنیتی و پلیس این کشور با ورود خشونت‌آمیز به داخل دانشگاه‌ها، از گاز اشک‌آور و باتوم برای متفرق کردن معترضان استفاده و شمار زیادی را بازداشت کرده‌اند.

بایدن در ظاهر چند باری از اقدامات تل‌آویو انتقاد کرده، اما واشنگتن هرگز تأمین تسلیحاتی رژیم صهیونیستی را متوقف نکرده است. جنایات صهیونیست‌ها در نوار غزه در حالی وارد هفتمین ماه می‌شود که اشغالگران تاکنون بیش از ۳۴ هزار فلسطینی را که عمدتاً زنان و کودکان هستند، به شهادت رسانده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شهادت ۱۳ نیروی ارتش سوریه در حمله داعش به استان حمص
  • بازداشت بیش از ۲۰۰ دانشجو فقط در یکی از دانشگاه‌های آمریکا
  • حملات داعش در عراق شروع شد
  • حمله هوایی دشمن صهیونیستی به حومه دمشق
  • خودکفایی ارتش در ساخت تجهیزات و ادوات مورد نیاز
  • ارتش به خودکفایی در ساخت تجهیزات و ادوات رسیده است
  • ضرورت مبارزه ایران و افغانستان با داعش به عنوان تهدید مشترک
  • انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه
  • ایجاد دهکده لجستیکی مرزی سرخس
  • پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها