Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز  چهارشنبه ایرنا، " توماس فریدمن" ستون‌نویس برجسته روزنامه نیویورک تایمز در بخشی  از مقاله خود در این روزنامه آمریکایی عنوان کرد: تصمیم دونالد ترامپ برای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای( تصمیمی که از سوی مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر سابق اسرائیل درخواست و استقبال شده بود) یکی از احمقانه‌ترین، ضعیف‌ترین و غیرسازنده ترین تصمیمات مرتبط با مسئله امنیت ملی آمریکا در دوران پس از جنگ سرد بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فریدمن می نویسد: اما در این مورد این فقط حرف من نیست. زمانی که برجام امضا شد، موشه یعلون وزیر دفاع اسرائیل بود و قویا با این توافق مخالفت بود. اما همین مقام اسرائیلی اخیرا در کنفرانسی اذعان کرد اگرچه این توافق بد بود اما تصمیم ترامپ برای خروج از آن، حتی تصمیمی بدتر بود که با تشویق بنیامین نتانیاهو نخست وزیر وقت اسرائیل اتخاذ شد. یعلون اذعان کرد که این تصمیم ترامپ "اصلی ترین اشتباه دهه گذشته" در زمینه سیاست های مرتبط با ایران بود.
در ادامه مطلب نیویورک تایمز آمده است: دو روز بعد از این حرفهای موشه یعلون، ژنرال گادی ایسنکات یک ژنرال ارشد نظامی اسرائیل در زمان خروج از آمریکا از برجام نیز سخنان مشابه ای را مطرح کرد و گفت که خروج ترامپ از برجام کاملا برای اسرائیل منفی بود چون عملا ایران را از تمامی محدودیت ها آزاد کرد و برنامه هسته‌ای این کشور را به سوی یک جایگاه بسیار پیشرفته‌تر برد.

در بخشی دیگر از این مقاله، نیویورک تایمز آمده است:  پس از پنج ماه وقفه، مذاکرات برای احیای پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک( برجام) روز دوشنبه در وین میان ایران، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس از سر گرفته شد؛ این در حالی است که آمریکا از از خارج از گود، نظاره‌گر این مذاکرات است چون دیگر عضوی از این توافق نیست.
نگارنده این مقاله تصریح کرد که دولت جدید ایران به دنبال آن است تا آمریکا و اتحادیه اروپا تمامی تحریم‌های مالی علیه ایران را لغو کند نه فقط آنهایی که مربوط به فعالیتهای هسته ای هستند.

در این مقاله آمده است که ایران در این دور از مذاکرات وین، با توجه به پیشرفت هایی که اخیرا در حوزه هسته ای داشته، نسبت به دورها های قبلی با دستی پُر تر حاضر شده است .

نگارنده در بخشی دیگر از مطلب خود می نویسد دولت بایدن در این دور از مذاکرات برگ برنده چندانی ندارد . در این بازی، بایدن در بلوف زدن برای استفاده از زور علیه ایران چندان حرفه ای نیست. او بسیار نگران است که کوچکترین حرکت به سمت هرگونه اقدام نظامی علیه ایران، قیمت بنزین در آمریکا را به 10 دلار در هر گالن افزایش خواهد داد. طرف ایرانی همه این ها را خوب می داند.

برچسب‌ها برجام دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا پروندهٔ خبری مذاکرات برای رفع تحریم ها در وین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا برجام دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۳۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات جدید از پیشنهاد مصر درباره غزه

رسانه‌های رژیم صهیونیستی عصر دوشنبه جزئیات جدیدی از پیشنهاد مصر در خصوص آتش‌بس در نوار غزه فاش کردند.

به گزارش مشرق، طبق گزارش کانال عبری زبان «کان»، پیشنهاد مصر روی میز به صراحت بیان می‌کند که هیچ بازرس اسرائیلی در کریدوری که شمال و جنوب نوار غزه را جدا می‌کند، وجود نخواهد داشت.

بر اساس این پیشنهاد، تفتیش ساکنانی که به شمال خواهند بازگشت توسط نیروهای مصری و نیروهای دیگر انجام خواهد شد و اسرائیل آنها را با ابزارهای دیگر ردیابی خواهد کرد.

این کانال اشاره کرد رژیم صهیونیستی با خروج نیروهای خود از کریدور نتزاریم به عنوان بخشی از آنچه آن را انعطاف پذیری بیشتر در مذاکرات خواند، موافقت کرد.

این کانال گزارش داد حماس خواستار شفاف سازی و تضمین در خصوص اجرای خواسته‌های اساسی خود مانند آتش‌بس دائمی و عقب‌نشینی از غزه است.

در رابطه با تهاجم به رفح، سازمان پخش «کان» خبر داد که «اسرائیل» پس از گفت‌وگوی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر صهیونیست‌ها تاکید می‌کند که هنوز وتوی آمریکا برای ورود به رفح وجود دارد.

سازمان پخش «کان» تاکید کرد که یک هیئت اسرائیلی در سطح حرفه‌ای که شامل رهبران شین بت و موساد نمی‌شود، روز سه شنبه یا چهارشنبه به عنوان بخشی از مذاکرات برای معامله مبادله اسیران پس از پیشنهاد مصر، به قاهره می‌رود.

این کانال اشاره کرد که هیئت اطلاعاتی مصر که در روزهای گذشته در اسرائیل بود به قاهره بازگشت.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره حمله احتمالی اسرائیل به رفح
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • مدیرکل سازمان جهانی بهداشت: حمله اسرائیل به رفح یک فاجعه انسانی است
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد
  • جزئیات جدید از پیشنهاد مصر درباره غزه
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • بعد از حمله ایران حماس راحت‌تر نه می‌گوید!