Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، داود بهبودی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جمعیت استان در سال 1395 طبق آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن سه میلیون و 909 هزار و 652 نفر بوده که از این میزان 283 هزار و 76 نفر یعنی 7.2 درصد از جمعیت استان در سنین بالای 66 سال قرار دارند.

وی افزود: درصد جمعیت سالمندان ساکن در شهرهای استان 6.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

92 و در روستاها 8.04 است.

دلایل افزایش میانگین سنی جمعیت آذربایجان‌شرقی

بهبودی ابراز داشت: بر اساس اطلاعاتی که اداره کل ثبت احوال استان طی سال‌های اخیر منتشر کرده است، نرخ موالید استان سالانه در حال کاهش بوده و در مقابل با توجه به افزایش بهداشت عمومی، نرخ مرگ و میر نیز در سنین بالای 65 سال(سالمندان) رو به کاهش است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل افزایش میانگین سنی جمعیت استان می‌تواند افزایش مهاجرت افراد جوان به خارج از استان باشد.

وی متذکر شد: هرچند عبور از فرصت طلائی پنجره جمعیتی و بسته شدن تدریجی آن در آینده بدون استفاده موثر از آن برای کشور خسارت بار است و لیکن هنوز نرخ جمعیت سالمندی استان کمتر از میانگین کشوری است.

وجود ۱۰۴ مرد به ازاء هر۱۰۰ زن در آذربایجان‌شرقی

بهبودی توضیح داد: شاخص های جمعیتی استان آذربایجان شرقی بر اساس آمارهای سرشماری سال ۱۳۹۵به لحاظ تعداد جمعیت استان در رتبه ۶ کشوری قرار دارد؛ ۴.۹ درصد جمعیت کشور در استان ساکن می باشند و نسبت جنسی جمعیت استان ۱۰۴ می باشد. (یعنی به ازاء هر ۱۰۰ نفر زن ۱۰۴ نفر مرد)

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی افزود: متوسط نرخ رشد سالانه جمعیت استان طی سالهای ۹۵ - ۹۰ برابر ۰.۹۷ و متوسط بعد خانوار استان در سال ۹۵  برابر ۳.۲ نفر است؛ ۷۲ درصد از جمعیت استان در مناطق شهری ساکن هستند و میانگین سنی جمعیت ۳۲.۴  سال است .

وی اذعان داشت:۲۲.۸  درصد از جمعیت کمتر از ۱۵ سال، ۲۳.۵ درصد ۱۵ تا ۲۹ سال و ۴۶.۴ درصد از جمعیت ۶۴ - ۳۰ می باشند  و ۷.۲ درصد بالاتر از ۶۴ سال دارند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: میزان کلی باروری بیانگر تعداد متوسط موالید زنده از هر زن بدون در نظر گرفتن عامل مرگ و میر در طول دوره باروری است.

رتبه ۱۴ آذربایجان‌شرقی در نرخ زاد ولد کشور

وی یادآور شد: در سال ۱۳۹۸ میزان کلی باروری زنان در کشور، با استفاده از داده های پایگاه اطلاعات جمعیت کشور برابر با ۱.۶ است. بیشینه میزان کلی باروری مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده و استان آذربایجان‌شرقی با میزان ۱.۶ برابر میزان متوسط کشوری است. استان گیلان نیز با مقدار یک فرزند کمترین میزان کلی باروری را در کل کشورداشته است.

بهبودی خاطرنشان ساخت: آذربایجان شرقی در رتبه ۱۴ کشور از لحاظ نرخ زاد ولد قرار دارد و نرخ زاد ولد ۱۷ استان کشور از آذربایجان شرقی بیشتر است.

وی گفت: در سال ۹۵ ، حدود ۲۲.۹ درصد جمعیت استان در گرو ه سنی ۰ - ۱۴ سال، ۶۹.۹ درصد در گروه سنی ۱۵ - ۶۴ سال و ۷.۲ درصد در گروه سنی ۶۵  سال و  بیشتر قرار داشته اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: طی سرشماری انجام شده از سال های ۱۳۶۵ تا ۱۳۸۵ شاهد افزایش جمعیت فعال یعنی جمعیت واقع در سنین ۶۴ - ۱۵ ساله بوده ایم ولی در سرشماری  ۱۳۹۵ این رقم کاهش نسبی نسبت به دوره قبل داشته است.

درصد جمعیت واقع در این گروه سنی از ۷۰.۶ درصد در سال ۱۳۸۵ به ۶۹.۹ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است. جمعیت ۶۵ سال به بالای استان نیز از ۶.۳ درصد در سال ۱۳۸۵ به ۷.۲ درصد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است که نشان دهنده رشد در جمعیت مسن تر از سال ۶۴ در استان است.

انتهای پیام/۶۰۰۲۶

 

منبع: فارس

کلیدواژه: آذربایجان شرقی سالمندان مدیریت مرگ و میر جوانی جمعیت سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی زاد و ولد فارس تبریز سرشماری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی میزان کلی باروری جمعیت استان درصد از جمعیت درصد در سال درصد جمعیت ۲ درصد ۹ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۳۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصادف ۱۷۱ خودرو در سه روز گذشته در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی سرهنگ حبیب آبراهه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: تصادفات سه روز گذشته استان شامل ۱۱۴ فقره تصادف خسارتی و ۵۷ فقره تصادف جرحی بود.

رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی افزود: در ۷۲ گذشته ۱۷۱ فقره تصادف رانندگی در جاده‌های استان روی داد که موجب جان باختن چهار نفر و مصدومیت ۸۵ نفر شد.

وی با اشاره به نقش راننده، خودرو و جاده در وقوع تصادفات رانندگی، اظهار کرد: بیشترین علت تصادفات مربوط به بی احتیاطی، سرعت و سبقت غیرمجاز و کم توجهی و خواب آلودگی راننده است.

آبراهه در کنار عامل انسانی به نقش خودرو در وقوع حوادث رانندگی اشاره کرد و گفت: ۱۳ اردیبهشت در سانحه رانندگی در جاده شبستر - صوفیان، ترکیدگی تایر خودرو سوزوکی علت اصلی حادثه بود.

وی بر ضرورت کنترل سلامت و ایمنی خودرو قبل از سفر‌های برون شهری تاکید کرد: کم توجهی به این موارد حوادث غیر قابل جبرانی در پی دارد.

وی همچنین بر نقش جاده، گاردیل، خطوط و روشنایی جاده در حوادث رانندگی اشاره و اظهار کرد: وقوع پدیده‌های جوی همچون باران و برف هم بر ضرورت دقت بیشتر در رانندگی و رعایت سرعت مطمئنه می‌افزاید.

رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی در پایان با اشاره به نامناسب بودن آسفالت برخی محور‌های استان همچون اتوبان تبریز - زنجان اظهار امیدواری کرد: با دستور وزیر راه و شهرسازی در جهت ساماندهی و هموارسازی این آزاد راه تسریع شود.

دیگر خبرها

  • توضیحات استاندار تهران درباره تشکیل دو استان غربی و شرقی در تهران
  • تراز آبی دریاچه ارومیه ۱۵ سانتی‌متر افزایش یافت
  • افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی
  • کشف بیش از ۴۷ هزار آمپول قاچاق در تبریز
  • کسب رتبه نخست گمرک پرویزخان در ترانزیت خارجی
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • تصادف ۱۷۱ خودرو در سه روز گذشته در آذربایجان شرقی
  • گمرک پرویزخان رتبه نخست ترانزیت خارجی از مسیر ایران را کسب کرد
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • برپایی اردوی تیم ملی تنیس