Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن مرادی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: به طور نسبی و با گسترش بیماری یک هزار و ۴۰۰ هکتار از کل سطح نخیلات اعم از دیم و آبی این شهرستان هم اینک درگیر آفت سرخرطومی حنایی شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان گراش به عنوان پایه کشوری در اجرای طرح شکار انبوه و مبارزه با این آفت انتخاب شده است، گفت: کار پایش و انجام روش های تلفیقی مبارزه با آفت سرخرطومی حنایی در قالب دوره های آموزشی و با حضور کارشناسان برای نخلداران و کشاورزان منطقه در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرادی گفت: ۳۶ اصله درخت مرمت و احیا و ۲۵ مورد به دلیل آلودگی شدید امحا شده است.

مدیر جهاد کشاورزی گراش اظهار داشت: تشخیص  تیمار یا امحا کردن نخل آلوده بر عهده  کارشناس است و اجرا نکردن به موقع آن باعت تشدید خطر و خسارت بیشتر به نخلستان های شهرستان  خواهد شد.

مرادی اضافه کرد: تیمار نخل  آلوده و حفاظت از نخلستان در برابر این آفت مهمترین هدف است اما در برخی  مواقع به خاطر پیشروی زیاد لارو سرخرطومی به داخل نخل و حجم بالای آلودگی چاره ای جز امحا و آتش زدن نخل آلوده نخواهیم داشت.

وی گفت: تشخیص آلوده شدن نخل به این آفات در مراحل اولیه بسیار مشکل و در تخصص کارشناسان و افراد با تجربه است و باغداران زمانی متوجه این آفت می شوند که دیگر دیر شده و آفت نفوذ عمقی زیاد به داخل تاج نخل داشته است.

مرادی بیان کرد: ترشح شیرابه قهوه ای از محل سوراخ های روی تنه نخل ،انتشار بوی لهیدگی و پوسیدگی از نخل ، شنیدن صدای تغذیه لارو از داخل تنه درخت و مشاهده بافت گیاهی جویده شده همچون خاک اره در محل سوراخ های روی تنه درخت که درواقع کانال های نفوذ لارو و آفت به داخل تنه درخت است، از نشانه های این آفت است.

وی از نخلداران خواست برای حفظ نخلستان های شهرستان در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک به کارشناسان مدیریت اطلاع دهند.

این حشره وارد تنهٔ درخت خرما می‌شود( پاجوش‌ها ) و تونل‌هایی را در داخل تنه درخت خرما ایجاد می‌کند و بعد از بلوغ شروع به تخم‌گذاری می‌کند و قادر است تا بیش از ۲۰۰تا ۳۰۰ تخم بگذارد و به سرعت تکثیر شود. تخمگذاری ماده‌ها غالباً در تاج نخل، در محل اتصال برگ‌های جوان به ساقه یا در قسمت‌های زخمی تنه انجام می‌شود.

چرخه کامل زندگی در حدود ۱۰ تا ۷ هفته طول می‌کشد. حشرات بالغ قدرت پرواز بالایی دارند و می‌توانند تا چندین کیلومتر پرواز کنند. بعد از نابود کردن درخت به سمت درختان سالم پرواز می‌کنند تا چرخه جدیدی ایجاد کنند.

گراش در فاصله حدود ۳۶۰ کیومتری جنوب شیراز واقع است.

برچسب‌ها گراش نخلستان کشاورزی فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گراش نخلستان کشاورزی گراش نخلستان کشاورزی فارس تنه درخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۱۴۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌ برملا شدن راز قتل پیرزن با سرقت طلاجات در آباده

ایسنا/فارس فرمانده انتظامی استان فارس گفت: با دستگیری سارقین به عنف، راز قتل پیرزن ۸۲ ساله در شهرستان آباده برملا شد.

سردار رهام‌بخش حبیبی امروز، ۱۲ اردیبهشت‌ماه با اعلام این مطلب گفت: در ۲ اردیبهشت ماه سال جاری در پی وقوع یک فقره سرقت به عنف طلاجات در منزل منجر به قتل پیرزن ۸۲ ساله در شهرستان آباده، پیگیری و بررسی موضوع جهت شناسایی و دستگیری قاتل و سارقان در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: ماموران پلیس آگاهی استان فارس تحقیقات خود را آغاز و موفق شدند در کمتر از ۱۰ روز سارق و همدستش را شناسایی کنند.

فرمانده انتظامی استان فارس ادامه داد: کارآگاهان پلیس آگاهی استان و شهرستان‌های خرم‌بید و آباده با هماهنگی قضایی و اقدمات فنی موفق شدند سارق به عنف و همدستش را در ورودی شیراز دستگیر کنند.

حبیبی تصریح کرد: متهمین پس از انتقال به پلیس آگاهی و در بازجویی اولیه به سرقت به عنف همراه با قتل پیرزن ۸۲ ساله در شهرستان آباده اقرار کردند.

این مقام انتظامی یادآور شد: قاتل و همدستش که از سارقین حرفه‌ای بودند در بازجویی تخصصی به ۶ فقره سرقت به عنف دیگر در شهرستان‌های خرم‌بید و آباده نیز اقرار کردند.

وی با بیان اینکه متهمین برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا و مالخران نیز شناسایی و به زودی دستگیر خواهند شد، از شهروندان درخواست کرد از نگهداری طلاجات و وجوه نقد به مقدار زیاد در منزل و خودرو پرهیز کرده و توصیه‌های پلیس را در خصوص پیشگیری از سرقت جدی بگیرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (تصاویر) تهدید درخت‌های قدیمی پارک لاله؟
  • هرس و تکریب نخلستان‌های استان بوشهر با ۹ میلیارد ریال
  • تجلیل از مقام معلمان در بوانات
  • نخلستان‌های کهن در روستاهای خوزستان + فیلم
  • چنار ۸۰ ساله‌ای که در دل ساختمان ۵ طبقه زنده ماند
  • ساخت سالن پذیرایی خیرساز ویژه زوج های جوان در گراش
  • ‌ برملا شدن راز قتل پیرزن با سرقت طلاجات در آباده
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • ۵ هزار سامانه خورشیدی در فارس راه اندازی می شود
  • رسول جعفریان: مبدع اصطلاح کذایی خلیج عربی جمال عبدالناصر نبود/ نوشته‌ی داخل عبای بحرینی برملا می‌کند